ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 مهر 1393     |     کد : 79086

مي‌خواهيم به توسعه متوازن،جامع و پايدار برسيم

دولت تدبير و اميد براي بهداشت، سلامت، گسترش بيمه و خانه هاي بهداشت روستاها برنامه دارد وبر اساس آن هر مخارجي که هر فرد ساکن شهر هنگام بستري شدن در بيمارستان دولتي بايد بپردازد، فرد روستايي 50 درصد آن را پرداخت مي کند .

دولت تدبير و اميد براي بهداشت، سلامت، گسترش بيمه و خانه هاي بهداشت روستاها برنامه دارد وبر اساس آن هر مخارجي که هر فرد ساکن شهر هنگام بستري شدن در بيمارستان دولتي بايد بپردازد، فرد روستايي 50 درصد آن را پرداخت مي کند .

*اگر مي خواهيم توسعه ما پايدار باشد، بايد سهم قابل ملاحظه اي به توسعه روستايي بدهيم و روستاهاي ايران

نبايد خالي از سکنه شوند.

به گزارش خبرنگار ما، اين مطالب را دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري در نخستين همايش ملي روز روستا در سالن اجلاس سران کشورهاي اسلامي اعلام کرد و گفت : نبايد روستاهايي که زيربناي توليد و حرکت جامعه هستند، تبديل به باري بر دوش شهرهاي بزرگ و مشکل زا شوند.در حالي که روستاها همواره بار را از دوش بر مي داشتند .

وي با تاکيد بر اينکه حقوق شهروندي متعلق به شهرنشين و روستانشين است، اظهار داشت: حقوق شهروندي اصطلاحي متعلق به همه انسان ها و همه آنهايي که در ايران چه در روستا و چه در شهر زندگي مي کنند و تابعيت ايراني دارند، است .

رئيس جمهوري با ابراز تاسف از اينکه روستاييان روستاها را ترک و در حاشيه شهرهاي بزرگ که داراي مسائل بهداشتي، اجتماعي و فرهنگي هستند، ساکن مي شوند، از دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي خواست به ريشه يابي دلايل اين مساله بپردازند.

وي با بيان اينکه روستاهاي مرزي در برابر دشمن بازدارندگي دارند و به نوعي هم مرزبان هستند و هم مرزدار، خواستار توجه و توسعه ويژه اين روستاها از سوي معاونت توسعه روستايي ومناطق محروم کشورشد.روحاني حضور در جمع روستاييان را موجب افتخار دانست و افزود: وقتي صحبت از روستا مي شود، ممکن است از ديد غير روستايي، اقتصاد، توليد و کشاورزي به ذهن آيد. اما براي فردي که خود روستايي است، روستا مفهوم فرهنگي دارد، قبل از آن که مفهوم اقتصادي داشته باشد.

وي با بيان اينکه بسياري از بزرگان، شعرا، فلاسفه، عالمان، مراجع تقليد، بزرگان سياسي در مشروطه و انقلاب اسلامي، روستايي بوده اند، اظهار داشت: روستا را در انقلاب اسلامي و در دوران دفاع مقدس ديديم و امروز هم بايد در توسعه و کار و تلاش ببينيم؛ آن روزهاي نخست نهضت اسلامي در 15 خرداد، اوج شکوه حضور و فداکاري مردم در 15 خرداد درباقر آباد ورامين بود.

رئيس دولت يازدهم ادامه داد: درست است که تهران، قم و سپس مشهد، شيراز، اصفهان و تبريز و ديگر شهرهاي بزرگ و حوزه هاي علميه، دانشگاه ها و بازار، مراکز انقلاب اسلامي و حرکت بودند، اما روستاييان عزيز در بسياري از استان ها پيشتاز اين حرکت بودند.وي يادآور شد: در 15 خرداد سال 42 هم نمونه بلند و بارز آن، حرکت کفن پوش روستاييان عزيز بود؛ در دفاع مقدس 8 ساله هم تمام ايران فداکاري و ايستادگي کرد. اما روستاييان و عشاير نقش برجسته اي داشتند.

رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش تصريح کرد: روستاي فردو که امروز نمادي از فناوري صلح آميز هسته اي ما است و البته نامش در تمامي اسناد و مدارک تاريخي و بين المللي امروز تحت عناوين مختلف ثبت شده است، روستايي با جمعيت حدود 1000 نفر که بيش از 100 شهيد تقديم کرده است.

وي همچنين به اهميت گردشگري در روستا پرداخت و گفت: روستاها استعداد فراواني در بخش گردشگري دارند. چون ذهن ما متمرکز در کشاورزي است و روستا را فقط در بخش کشاورزي مي بينيم، بقيه بخش ها را کمتر مورد توجه قرار مي دهيم.

روحاني تاکيد کرد: روستا بايد روستا بماند و آن را تبديل به شهر نکنيم. اگر معماري روستايي از بين برود و تبديل شود به جايي که نمادي از شهرباشد، تمامي جاذبه توريستي آن جا از بين مي رود.

وي ادامه داد: روستاها از نظر طبيعت و فرهنگ بايد مراکز توريستي در کشور باشند. البته براي اينکه روستاها تبديل به مراکز توريستي شوند، سرمايه گذاري نياز دارند.

رئيس دولت يازدهم با بيان اينکه روستاهاي ما بايد توسعه پيدا کنند، گفت: گاهي اوقات در کتاب هاي علوم اجتماعي و جامعه شناسي توسعه را طوري از لحاظ اجتماعي معنا مي کنند که آن را وصل به توسعه شهري مي دانند. گويي توسعه يعني توسعه شهري؛ در حالي که توسعه روستايي مي تواند توسعه شهري را پايدار کند.

وي يادآور شد: اين که ما توسعه پايدار محيط زيست را تاکيد مي کنيم که درست هم است؛ يعني وقتي جايي را توسعه مي دهيم، بايد به طبيعت و محيط زيست هم توجه کنيم؛ اگر اين کار را نکنيم آن توسعه بقا نخواهد داشت، مثل سدهايي که بالاي درياچه اروميه براي توسعه زديم و نگاه نکرديم به پايين دست که اگر اين سدها را بزنيم، چه بلايي سر اين درياچه مي آيد.رئيس جمهوري يادآور شد: از لحاظ سياسي حضور روستاييان در صحنه نه تنها کمتر از شهرنشينان نيست، بلکه بيشتر است. در تظاهرات، روزهاي ملي، عزاداري ها، شادي ها و در انتخابات مشارکت روستاييان ديدني است.

وي ادامه داد: در انتخابات ديديد که همچون مرکز کشور، همچون قلب تهران، دورترين نقاط روستايي کشور هم به خوبي انتخابات را دنبال مي کرد، با دقت حوادث را مي سنجيد و روستاييان چه حماسه بزرگي را در 24 خرداد سال گذشته آفريدند.

روحاني اظهار داشت: اين منتخب کوچک شما در بعضي از روستاهاي کشور صد در صد راي را داشت، من تعجب مي کنم يک روستاي دور افتاده اي که تمامي راي آن 96 راي است، صد در صد به يک نفر راي دادند که نشان مي دهد روستاي امروز ما روستاي ديروز نيست. روستاييان ما امروز کاملا از تحولات سياسي، مسائل جهاني و مسائل کشور با اطلاع هستند.

رئيس دولت تدبير و اميد با بيان اينکه امروز بايد قدردان روستاهايمان باشيم، اضافه کرد: جاي تاسف دارد که روستاهاي ما کم کم از درون تهي و خالي شده و به تدريج جوانان و نيروهاي فعالش جذب شهرها و شهرهاي بزرگ مي شوند وي در بخش ديگري از سخنان خود به بحث اقتصادي روستاها اشاره کرد و گفت: اساس حرکت در توليد است و ما بايد کاري کنيم که روستاييان ما درآمدشان چند برابر شود و ارزش افزوده آنان بالا رود.روحاني ادامه داد: امروز براي اينکه زمين کشاورزي را توسعه دهيم، خيلي زياد دست ما باز نيست. اگرچه هنوز فرصت داريم که به زمين هاي کشاورزيمان افزوده شود. حداقل نصف آنچه که امروز از زمين استفاده مي شود مي توان در آينده به تدريج به آن اضافه کرد. در عين حال مهم اين است که بهره وري زمين را بالا ببريم.در اين خصوص به دو گونه مي توان اين کار را انجام داد براي مثال اگر زمين مان يک هکتار است، يک هکتار ديگر به آن اضافه کنيم تا دو هکتار شود يا اين که محصول همان يک هکتار را دو يا سه برابر کنيم.

وي خاطر نشان کرد: ما بايد برنامه ريزي کنيم چگونه بهره وري و ارزش افزوده را بالا برده و بدانيم از آن زمين چه استفاده هايي ببريم، البته برخي کشورها هستند که از يک زمين چند بار استفاده مي کنند که در بعضي از جاها امکان پذير نيست و به آب و هوا بستگي دارد.رئيس جمهوري با بيان اينکه نخستين تلاش ما بايد اين باشد که آب را به صورت علمي در کشاورزي مصرف کنيم، گفت: اين مهمترين کار ما است، زيرا آب در ايران کم است و ما در خشکسالي هستيم و مشکلات زياد است.وي با بيان اينکه دولت يازدهم طرح هاي بزرگي در استان هاي ايلام، خوزستان و سيستان و بلوچستان شروع کرده است، اظهار داشت: در خوزستان و ايلام در نيمه نخست امسال به طور ميانگين ماهانه 2000 هکتار زير پوشش اين طرح قرار گرفته و

در ماه هاي آخر سال که به تدريج توسعه پيدا مي کند، ماهانه 8000 هکتار زيرپوشش اين طرح قرار خواهند گرفت.

روحاني افزود: در مدت سه تا چهار سال آينده در مجموع 550 هزار هکتار را زير پوشش اين طرح مي بريم و از کارهاي بزرگ ديگري که در استان هاي غربي شروع کرده ايم، اين است که در سالهاي بعد به طرح آبياري هاي مدرن مي رسيم.

وي خاطر نشان کرد: در سال هاي بعد و در تمامي استان ها اين طرح را دنبال مي کنيم و براي اين کار همه بايد دست به دست هم بدهيم.

اولا بانک هاي ما بايد فعال شوند و اين بسيار مهم است که بخش بانک مي خواهد چه نقشي در توسعه بازي کند.در اين زمينه فعاليت بانک ها را بايد اصلاح کرد و براي روستاها امتياز ويژه قايل شويم، يعني بايد با بهره و مشکلات کمتر وام گرفته شود.

رئيس قوه مجريه تاکيد کرد: معاونت توسعه روستايي بايد با همکاري وزارتخانه ها و دستگاه ها تلاش کند ارزش افزوده فعاليت اقتصادي روستاييان را بالا ببرد. البته بخش بزرگي از فعاليت روستاييان در زمينه کشاورزي، زراعت، باغداري و دام است، ولي فعاليت مردم روستاها از گذشته در صنايع دستي بسيار خوب بوده است. اما بايد در صنايع تبديلي هم خوب کار کرد.

وي با بيان اينکه بحث درباره اينکه کشاورزي مهم است يا صنعت مربوط به گذشته است، اظهار داشت: ما بايد دنبال کشاورزي صنعتي و صنعت کشاورزي باشيم. زيرا بايد هر دو مورد باشد و صنايع تبديلي در کنار کشاورزي مي تواند به اين موضوع بسيار کمک کند.همچنين مساله گردشگري مي تواند درآمد روستاييان را افزايش دهد.از اين رو بايد به طرح هاي مختلف فکر کرد به طور مثال درباره صنايع دستي و فروش آنها در بازار برنامه هاي جديدي داشت.

روحاني با اشاره به اينکه بايد سنت هاي درست گذشته را حفظ کنيم و از آنچه در تمدن امروز مفيد است هم استفاده کنيم،اظهار داشت: نمي توان از سنت رها و در کوچه هاي تجدد سرگردان شد. الان در کشور، در بسياري از بخش ها به اين سو حرکت مي کنيم، سنت هاي قديمي را کنار گذاشته ايم و در تجدد امروز هم نمي دانيم بايد چه کاري انجام دهيم.

وي ادامه داد: رفتار کج دار و مريز با مدرنيته نداريم. وقتي مي خواهيم يک تحولي ايجاد کنيم بايد در آن برنامه ريزي باشد، بنابراين توسعه ما بايد متوازن، موزون و همزمان بوده و توسعه نامتوازن مانند آدمي است که دستش را بزرگ و تقويت کني و اين دست بلند، دراز و قوي شود، ولي بقيه اجزاي بدن ضعيف باشند.بدن بايد متوازن به پيش رود و همين گونه هم توسعه بايد متوازن، جامع و پايدار باشد يعني طبيعت را نبايد تخريب کرد و از بين برد.

رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيان کرد: فکر نکنيم مشکلات کشور را فقط بايد دولت حل کند، دولت نه توان اين کار را دارد و نه امکانات کافي دارد، دولت مي تواند زمينه و تسهيلات را آماده کند و سرمايه داران و کارآفرينان بايد به ميدان بيايند.

وي با اشاره به اينکه ما بايد کشاورزي، باغداري و دامداري را متحول کنيم،يادآور شد: دولت بايد تسهيلات آماده کند، بانک ها را تجهيز کند و کارآفرينان هم بايد به صحنه بيايند تا روستايي آباد و روستايياني با نشاط تر براي توسعه ايران سربلند عزيز اسلامي داشته باشيم و با وحدت اتحاد و همدلي ميان همه و با استماع از هدايت هاي مقام معظم رهبري دست به دست هم دهيم.

در ادامه اين همايش وزير نيرو گفت: به دليل شرايطي که در کشور ايجاد شده اکنون آب رساني به 6400 روستا با تانکر صورت مي گيرد که کار مطلوبي براي دولت نيست.

حميد چيت چيان افزود: اکنون توسط دولت 924 طرح آبرساني روستايي تعريف شده که با اجراي آن 15 هزار روستا زير پوشش شبکه آبياري مناسب قرار خواهد گرفت و براساس آن

7 ميليون روستايي به آب دسترسي خواهند يافت.

وي با بيان اينکه براي توسعه مجتمع هاي آبرساني به 4700 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم، تصريح کرد: امسال براي نخستين بار رديف ملي براي اجراي مجتمع هاي آبرساني به ارزش 200 ميليارد تومان اختصاص يافته است.وزير نيرو ادامه داد: سالانه 600 ميليارد تومان براي ايجاد مجتمع هاي آبرساني در نظر گرفته شده که با رقم پيش بيني شده زمان تکميل اين مجتمع ها 10 سال طول خواهد کشيد که رقم قابل قبولي نيست.البته در سطح دولت تلاش مي کنيم که طي 3 سال آبرساني مناسب روستاها را به انجام برسانيم.

وي گفت: از امکاني که در تبصره 11 قانون بودجه امسال ايجاد شده مجتمع هاي آبرساني روستايي را انجام مي دهيم که تا دو هفته آينده 20 مناقصه برگزار و اعلام خواهد شد.

اين وزير کابينه درباره منابع آب تصريح کرد: اکنون در شرايط خشکسالي قرار داريم. در اين خصوص از منابع آب زيرزميني در 40 سال گذشته 110 ميليارد مترمکعب آب به صورت غيرقانوني برداشت کرده ايم و بسياري از دشت ها دچار بيلان منفي شده اند.

وي درباره وضع چاه هاي آب در ايران اظهار داشت: اکنون عمق چاه هاي ما به 200 تا 300 متر رسيده و در شهر جهرم عمق برخي از چاه هاي به 500 متر هم رسيده است که در واقع به عمق زياد به آب شور مي رسيم که اين به نفع کشاورزي نيست.

چيت چيان گفت: شيوه آبياري در کشور بايد اصلاح شود و استفاده از شيوه غرقابي به تحت فشار تبديل شود که در آن صورت مي توان ميزان مصرف آب را به يک سوم کاهش داد.

وي گفت: براي آنکه دشت ها را از خشک شدن نجات دهيم، بايد 25 درصد از مصرف آب هاي زيرزميني را کاهش دهيم تا سفره هاي زيرزميني دوباره تغذيه شود.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي هم با اشاره به اينکه براي توسعه روستاها راهي جز توسعه فعاليت تعاوني ها نداريم، گفت: بايد تعاوني ها را آموزش دهيم تا کارکرد آنها ارتقا يافته و عملکرد آنها در مناطق روستايي نسبت به قبل کارآمدتر و فعال تر شود.علي ربيعي افزود: در سال هاي نخست پس از انقلاب وقتي خودکفايي به عنوان شعار و جهت گيري اصلي اقتصاد کشور مطرح شد، به ويژه در زمان جنگ تحميلي روستا به مثابه راه حل بروز کرد. در آن زمان روستا تامين کننده امنيت غذايي و بخش مهمي از اشتغال و ضربه گيري براي مشکلات شهرها بود.

وي گفت: آن زماني که روستا به عنوان راه حل در نظر گرفته مي شد، کانون تجلي اقدامات انقلابي در چارچوب شعارهاي انقلابي هم بود. به گونه اي که محروميت زدايي از روستا آغاز شد و

وزارتخانه اي نظير جهادسازندگي شکل گرفت.اين در حالي است که مهاجرت نسل جوان و تحصيلکرده بهره برداران کشاورزي به شهرها، توليدات کشاورزي و مصنوعات روستايي مشاغل مرتبط را با چالش مواجه کرده است.

به گفته وزير کار، اکنون بيش از 38 درصد از جمعيت کشور در 68 هزار روستا ساکن هستند. اما معضل کار و کارآفريني به مهمترين چالش آنان تبديل شده است.

وي بيان کرد: روستا کانون کشاورزي است و با همان رويکرد روستا به مثابه راه حل انتظار داشتيم که روستاها تامين کننده امنيت غذايي و بخش قابل توجهي از اشتغال باشند.اما وضع فعلي چنين دورنمايي را مشخص نمي کند، نوع کشاورزي ما که متکي به بهره برداري غير اصولي از منابع طبيعي، آب، خاک، مرتع و جنگل است، به شدت به نهاده هايي نظير کود و سم وابسته شده و بهره وري را کاهش داده است.نامبرده تاکيد کرد: يارانه هاي مختلفي در نهاده هاي کشاورزي مي پردازيم. روستا به طور اساسي هزينه قابل توجهي براي آب به ويژه آب هاي زيرزميني نمي پردازد، ضمن آنکه براي برق کشاورزي، سوخت، ماشين آلات، کود و سم و برخي موارد ديگر يارانه دريافت مي کند و در حالي که کشاورزي روستايي وابسته به يارانه هاي دولتي است قادر به تامين شغل براي 106 هزار

فارغ التحصيل رشته کشاورزي نيست.

در ادامه اين همايش وزير کشور هم تأکيد کرد: توسعه پايدار مناطق روستايي ايجاب مي کند که همتراز با توسعه شهرها و کلانشهرها به اين مناطق هم توجه کنيم تا عدالت اجتماعي حاکم شود.

عبدالرضا رحماني فضلي گفت: رسيدگي به روستاها و کشاورزان عين عدالت اجتماعي است و بايد توسعه مناطق روستايي در اولويت قرار گيرد.

وي گفت: ساماندهي خيلي از شاخص هاي نامطلوب اقتصادي مانند نرخ تورم بالا و نرخ بيکاري از دستاوردهاي قابل پيش بيني توسعه اقتصاد روستايي است و بايد تمامي ظرفيت هاي توليدي اقتصادي در تمام مناطق فعال شود که مي تواند به تقويت قدرت ملي هم کمک کند.وزير کشور افزود: بايد در نظام برنامه ريزي کلان بازنگري کنيم تا مناطق روستايي جايگاه خود را متناسب با ظرفيت توليد ثروت و جذب جمعيت پيدا کند و نقش کشاورزان در تصميم گيري ها و جذب تصدي هاي دولتي بيشتر شود.


نوشته شده در   سه شنبه 15 مهر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode