ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 مهر 1393     |     کد : 78728

مسكو: از دمشق در برابر ائتلاف حمايت مي‌كنيم

يک مقام روس اعلام کرد مسکو در صورت هدف قرار داده شدن مواضع ارتش سوريه توسط ائتلاف تحت رهبري آمريکا عليه داعش، هواپيماهاي مدرن و سامانه‌هاي ضد هوايي از جمله اس-300 در اختيار ارتش سوريه قرار مي‌دهد.

مسكو: از دمشق در برابر ائتلاف حمايت مي‌كنيم
يک مقام روس اعلام کرد مسکو در صورت هدف قرار داده شدن مواضع ارتش سوريه توسط ائتلاف تحت رهبري آمريکا عليه داعش، هواپيماهاي مدرن و سامانه‌هاي ضد هوايي از جمله اس-300 در اختيار ارتش سوريه قرار مي‌دهد.

وي تاکيد کرد که روسيه در عمليات نظامي در سوريه دخالت نخواهد کرد اما حضور نظامي خود در مديترانه را تقويت مي‌کند. اين منبع روس درعين حال گفت: مسکو به ترکيه توصيه کرده است در سوريه اقدام نظامي انجام ندهد.

دراين حال وزير خارجه روسيه تاکيد کرد آمريکا در مبارزه با داعش بايد ايران را بعنوان نقش‌آفرين بزرگ منطقه به رسميت بشناسد. سرگئي لاوروف گفت: ايران بايد بخشي از تلاش‌ها براي مبارزه با داعش باشد، زيرا ايران يکي از مخالفان سرسخت اين گروه است و ناديده گرفتن ايران در اين مبارزه و عدم دعوت از اين کشور براي همکاري در اين زمينه اشتباه است، همانطور که عدم رايزني با دولت سوريه در اين رابطه اشتباه بود. وزير خارجه روسيه افزود: ايران بايد به عنوان يک نقش آفرين بزرگ در عرصه خاورميانه به رسميت شناخته شود. براي مثال بحران سوريه بدون حضور ايران قابل حل و فصل نيست و بسياري از مشکلات ديگر خاورميانه را هم بدون توجه به منافع ايران نمي‌توان حل و فصل کرد.

لاوروف با بيان اينکه متاسفانه آمريکا تا حدودي اين واقعيت را قبول نکرده است، تاکيد کرد: اگر هرچه زودتر اين مسئله به رسميت شناخته شود که ايران بعنوان يک شريک برابر در تمامي گفت‌وگوهاي مربوط به تامين امنيت در خاورميانه جذب شود، نتيجه آن بهتر خواهد بود. وزير خارجه روسيه همچنين تاکيد کرد که هر نوع عمليات نظامي عليه داعش در خاک سوريه، اگر بدون موافقت مقامات دمشق انجام شود، تجاوز نظامي محسوب خواهد شد. به عقيده وي، چنين اقدامي فقط بايد از طريق شوراي امنيت سازمان ملل و بعد از رايزني با دولت سوريه صورت گيرد.

گنادي گاتيلوف معاون وزير خارجه روسيه نيز از اعلام آمادگي دمشق براي همکاري در جنگ با داعش خبر داد. گاتيلوف گفت: وليد المعلم به سرگئي لاوروف گفته است سوريه در جنگ عليه داعش، آماده همکاري با همه کساني است که خواهان مقابله با تروريست‌ها هستند. دراين حال وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه گفت: آمريکا ما را مطلع کرده است که حملات عليه مواضع داعش در سوريه سه سال طول خواهد کشيد. وي با اشاره به اينکه ائتلاف بين المللي عليه داعش به رهبري آمريکا فاقد مجوز شوراي امنيت است، افزود: اين اقدام داراي مشروعيت بين المللي نيست .

ازسويي معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه کشورمان تصريح کرد: شيوه‌ها و اقدامات خودسرانه و خارج از چارچوب حقوق بين‌الملل براي مبارزه با تروريسم خسارت بار بوده و براي منطقه و نظام بين‌الملل هزينه خواهد داشت. حسين اميرعبداللهيان گفت: با مسائل و تحولات منطقه بايد واقع بينانه برخورد شود و چنانچه واقعيات منطقه در نظر گرفته نشود، تروريسم ريشه کن نمي‌شود. وي افزود: اينکه از يک طرف با تروريست‌ها مبارزه شود و همزمان دولت‌ها تضعيف شوند غيرقابل قبول است و لذا ما نسبت به اقدامات و نتايج برنامه‌هاي ائتلاف ضد تروريسم که عليه داعش تشکيل شده است، خوشبين نيستيم. اميرعبداللهيان با اشاره به حضور فعال و موثر جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه، بر لزوم هماهنگي و گفت‌وگو با کشورمان در قبال اين تحولات تاکيد کرد.

ادامه حملات

مرکز موسوم به ديدبان حقوق بشر سوريه از حمله هوايي نيروهاي ائتلاف به فرماندهي آمريکا به حمص خبر داد. اين مرکز وابسته به مخالفان سوري که مقر آن در پايتخت انگليس قرار دارد خاطرنشان کرد، اين نخستين بار است که چنين حمله اي به حمص صورت مي گيرد. بر اساس اين گزارش، جنگنده هاي ائتلاف منطقه صحرايي الحماد در شرق شهر تدمر در مرکز سوريه و همچنين شهر منبج در شمال حلب را هدف قرار دادند. در اين حملات که برخي کشورهاي عربي هم در آن مشارکت دارند، مناطقي در رقه نيز هدف قرار گرفت.

از طرفي خبرگزاري آناتولي ترکيه اعلام کرد، 12 غيرنظامي در حملات هوايي نيروهاي ائتلاف عليه داعش به استان حسکه در شمال شرق سوريه کشته شدند. پيش از اين هم گزارش‌هايي از کشته شدن غيرنظاميان در حملات هوايي نيروهاي ائتلاف به خاک سوريه منتشر شده بود.

خبر ديگر اينکه هياتي از کميته امور خارجي کنگره آمريکا با شماري از سرکرده‌هاي مخالفان سوري در منطقه غازي آنتپ ترکيه ديدار کرد. سرکرده‌هاي مخالفان سوري در اين ديدار از طرف آمريکايي خواستند مواضع ارتش سوريه را هدف قرار دهد و منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوريه ايجاد کند. سوزان رايس، مشاور امنيت ملي آمريکا نيز در ديدار با هياتي از مخالفان سوري به رياست هادي البحره رئيس ائتلاف مخالفان با بيان اينکه حملات هوايي جنگنده‌هاي آمريکايي در سوريه مواضع گروه داعش را هدف قرار مي‌دهد، بار ديگر بر پايبندي واشنگتن به حمايت از مخالفان سوري تاکيد کرد. وي مدعي شد که حمايت از مخالفان سوري اهداف واشنگتن را براي توقف اقدامات داعش و تقويت روند انتقالي در سوريه محقق مي‌سازد. رايس ادعا کرد: بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه مشروعيت خود را از دست داده است.

درچنين شرايطي وزير امور خارجه عربستان گفت جنگ عليه افراطگرايان در خاورميانه سال‌ها طول مي‌کشد و نبايد تا ريشه‌کن شدن تمامي سازمان هاي تروريستي دست از کار کشيد. سعود الفيصل همچنين اتخاذ سياست‌هاي قاطع‌تر در مبارزه با تروريسم را خواستار شد. وي گفت: امروز ما با شرايط بسيار خطرناکي روبرو هستيم زيرا تروريسم به ارتش‌ها نيز رخنه کرده است و از تهديد مناطق خاص به تهديد کشورها رسيده است. سعود الفيصل همچنين تاکيد کرد که رياض همچنان از مخالفان سوري حمايت مي کند. وي مدعي شد که بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه فاقد مشروعيت است. سعود الفيصل گفت: جنگ ما عليه تروريسم در سوريه بايد بر نابودي شرايطي که منجر به اقدامات تروريستي در اين کشور شده است، متمرکز شود.

خبر ديگر اينکه آمريکا پيشنهاد ترکيه براي ايجاد منطقه امن در سوريه را رد کرد. مارتين دمپسي رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا گفت: ايجاد نوار امن و منطقه حائل در خاک سوريه، در دستور کار آمريکا و کشورهاي عضو ائتلاف نيست. وي گفت: احتمال دارد در يک نقطه محدود بتوان نوار امن ايجاد کرد ولي در حال حاضر چنين چيزي در دستور کار ما نيست .

افشاي هماهنگي غرب با اسد

روزنامه ساندي ميرور، باوجود ادعاي ايالات متحده و انگليس در انکار هماهنگي با بشار اسد در حمله به داعش، از گفتگوي آژانس جاسوسي انگليس«MI6 » طي ماه‌هاي گذشته با دولت بشار اسد در راستاي ائتلاف عليه داعش در اين کشور خبر داد. باوجود ادعاي اخير «فيليپ هاموند» وزيرخارجه انگليس که درباره بحران سوريه گفته بود ائتلاف با اسد معقول و مفيد نخواهد بود، ساندي ميرور نوشت: افسران آژانسMI6با دمشق و اعضاي شبکه اطلاعاتي بشار اسد و همين طور ديپلمات‌هاي سوري در ارتباط بوده‌اند. اين منبع افزود: ممکن است ديدار رو در رو با اسد صورت نگرفته باشد ولي در پشت صحنه روابط خارجي کاملا معمول است که آژانس اطلاعاتي انگليس با افراد ارشد اسد گفتگو کرده باشد زيرا اين گفتگوها براي لندن بسيار ارزشمند است.

بر اساس اين گزارش، انگليس در اقدام خود اين فرض را که ماموران اسد مي‌توانند اطلاعات مربوط به اتباع انگليسي در اسارت داعش را پردازش کنند در نظر گرفته است. درچنين شرايطي معاون نخست‌وزير سابق انگليس با انتقاد از تصميم پارلمان کشورش براي اقدام نظامي در خاورميانه گفت: انگليس بايد از درگيري منطقه‌اي داعش دور بماند. "جان پريسکات" معاون توني بلر افزود: ما هر روز با تبعات جنگ عراق زندگي مي‌کنيم و تاريخ در حال تکرار است. وي افزود: بايد جنگ با داعش را به کشورهاي عربي واگذار کرد.

درتحولي ديگر گروه تروريستي جبهه النصره تهديد کرد از کشورهاي غربي و عربي‌ که در ائتلاف عليه داعش مشارکت مي‌کنند، انتقام مي‌گيرد. ابوفراس السوري، سخنگوي جبهه النصره اعلام کرد، جنگي که ائتلاف بين‌المللي براي مقابله با گروه‌هاي مسلح در سوريه و عراق به راه‌ انداخته است عليه اسلام است نه عليه اين گروه‌ها. وي گفت: جنگ طولاني خواهد بود و تنها به چند ماه محدود نمي‌شود و ما از کشورهاي غربي و عربي‌ در ائتلاف بين‌المللي انتقام مي‌گيريم.

خبر ديگري حاکيست وزير خارجه آلمان اعلام کرد برلين ماه آتي ميلادي ميزبان کنفرانسي بين‌المللي براي جلب حمايت‌هاي بشردوستانه براي ميليون‌ها آواره سوري خواهد بود. وزارت خارجه آلمان اعلام کرد: اين کنفرانس 28 اکتبر در برلين برگزار خواهد شد.


نوشته شده در   دوشنبه 7 مهر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode