ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 مهر 1393     |     کد : 78623

توافق با ايران فرصتي تاريخي براي غرب است

رئيس جمهوري اسلامي ايران در جمع سران کشورها در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، با اشاره به هشدار سال گذشته خود در اين مجمع که در قالب هشدار نسبت به توسعه خشونت و افراطي‌گري مطرح شده بود...

رئيس جمهوري در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل:
توافق با ايران فرصتي تاريخي براي غرب است


رئيس جمهوري اسلامي ايران در جمع سران کشورها در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، با اشاره به هشدار سال گذشته خود در اين مجمع که در قالب هشدار نسبت به توسعه خشونت و افراطي‌گري مطرح شده بود، گفت: امسال هم تأکيد مي‌‌کنم که اگر رويکرد درست براي مواجهه با اين مساله، اتخاذ نشود، به سمت منطقه‌اي ناآرام و پرتلاطم با بازتاب‌هاي جهاني، خواهيم رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز پنجشنبه در شصت‌ونهمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد با ابراز اميدواري نسبت به اين که نشست امسال مجمع عمومي، جهان را به امنيت و آرامش انسان‌ها نزديكتر کند، افزود: راه‌حل درستِ برخورد با خشونت و افراطي‌گري، نه از بيرون بلکه با محوريت و ابتکار دروني و البته همکاري هاي بين المللي قابل تصور است.

تروريسم جهاني شده است

روحاني، ايدئولوژي اين عوامل تندرو و افراطي را مبني بر «افراطي‌گري و خشونت» و هدف واحد آن ها را «نابودي تمدن، اسلام‌هراسي و ايجاد زمينه براي مداخله مجدّد بيگانگان در منطقه» ذکر کرد و گفت: متأسفانه، تروريسم، جهاني شده است؛ از نيويورک تا موصل، از دمشق تا بغداد، از شرقي ترين تا غربي ترين نقطه جهان، از القاعده تا داعش. افراطيون جهان، يکديگر را يافته‌اند و نداي اتحاد با يکديگر سر داده‌اند.

رئيس جمهوري با طرح موضوع ضرورت متحد شدن جهانيان در برابرافراطيون، اظهار داشت: افراطي گري يک مساله منطقه‌اي نيست بلکه مساله‌اي جهاني است که برخي کشورها در پيدايش آن مؤثر و در مبارزه با آن ناکام هستند واکنون ملت‌هاي ما، تاوان آن را پس مي‌دهند.

روحاني، غرب‌ستيزي امروز را فرزند استعمارگري ديروز و واکنشي به نژادپرستي ديروز دانست و گفت: برخي از سازمان‌هاي اطلاعاتي، تيغ را به دستِ زنگي مست داده‌اند و او هم همه را از دم تيغ مي گذراند. همه آنان که در ايجاد و تقويت گروه‌هاي تروريستي نقش داشته‌اند، بايد به اشتباهات خود در پديدار شدن افراطي گري اعتراف و نه فقط در پيشگاه گذشته که در برابر آينده هم عذرخواهي کنند.

رئيس جمهوري، مقابله اصولي با تروريسم و خشکاندن چشمه‌هاي آن را مستلزم شناسايي ريشه‌هاي تروريسم دانست و گفت: تروريسم در بستر فقر، بيکاري، تبعيض، تحقير و بي‌عدالتي مي‌رويد و با فرهنگ خشونت رشد مي‌کند.

روحاني در ادامه، «گستراندن عدالت و توسعه» و «جلوگيري از تحريف اديان الهي براي توجيه قساوت و بي‌رحمي» را لازمه ريشه‌کن کردن تروريسم دانست و گفت: درد بزرگتر آن است که اين تروريست‌ها به نام دين، خون مي‌ريزند و به نام اسلام سر مي‌بُرند. مي‌خواهند اين حقيقت مسلّم تاريخ را پوشيده نگه دارند که بر اساس آموزه همه پيامبران الهي از ابراهيم(ع) و موسي(ع) تا عيسي(ع) و محمد(ص)، کشتن يک انسان بي‌گناه مانند کشتار همه بشريت است.

روحاني با ابراز شگفتي از اين که گروه‌هاي آدمکش خود را منتسب به اسلام و رسانه‌هاي غربي هم درهمراهي با آنان، اين نام مجعول را تکرار مي‌کنند، اظهار داشت: همه اين‌ها درحالي است که مسلماناني که هر روز خداي خويش را به صفت رحمانيت ياد مي‌کنند و از پيامبر خويش درس عطوفت و محبت آموخته‌اند، اين افتراءها را بخشي از پروژه اسلام‌هراسي مي‌شمارند.

مداخلات‌ نادرست در تحولات سوريه

رئيس جمهوري با بيان اين که اشتباهات راهبردي غرب در مسائل منطقه خاورميانه و آسياي مرکزي و قفقاز، اين نقطه از جهان را به بهشت تروريست‌ها و افراطيون بدل کرده است، گفت: تجاوز نظامي به افغانستان و عراق و مداخلات‌ نادرست در تحولات سوريه نمونه‌هاي روشني از راهبرد غلط در منطقه خاورميانه است.

روحاني، اتخاذ رويکردهاي غيرمسالمت‌آميز و تجاوز و اشغال نظامي که معيشت و حيات مردم عادي را هدف قرار مي‌دهد، حامل پيامدهاي رواني و رفتاري متعددي دانست و خاطرنشان کرد: خشونت‌ و آدمکشي حتي برخي شهروندان ساير نقاط جهان را هم با خود همراه کرده است.

دموکراسي محصول رشد و توسعه است

روحاني افزود: خشونت چون يک بيماري مسري، در حال سرايت به سايرِ نقاطِ جهان است. ما همواره معتقد بوديم که دموکراسي، با کوله‌پشتي، نمي آيد؛ دموکراسي، محصول رشد و توسعه است، نه جنگ و تجاوز. دموکراسي يک کالاي صادراتي نيست که از غرب به شرق تجارت شود. در يک جامعه توسعه نيافته، دموکراسي وارداتي، به دولتِ ضعيف، منتهي مي شود و دولت ضعيف هم به شدت آسيب‌پذير.

نفرت عميق از تحريم‌کنندگان

رئيس جمهوري افزود: وقتي پاي ژنرال‌ها به منطقه باز شد، انتظار نداشته باشيد ديپلمات‌ها به استقبال آنان بروند. وقتي جنگ شروع شد، ديپلماسي به پايان مي‌رسد. وقتي تحريم آغاز شد، نفرتِ عميق از تحريم‌کنندگان هم شروع مي شود. وقتي فضاي خاورميانه امنيتي شد، پاسخ آن هم امنيتي مي شود.

روحاني تأکيد کرد: منافع کشورهاي غربي در منطقه خاورميانه در گرو به رسميت شناختن باورها و خواست مردم منطقه در قالب نظام‌هاي مردم سالاري است.

رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: تجربه پيدايش القاعده، طالبان و گروه هاي افراطي اخير، نشان داد که نمي شود از گروه هاي افراطي، براي مقابله با کشورهاي مخالف، استفاده کرد و پس از آن، از عوارض پيدايش اين افراط، در امان ماند.

روحاني افزود: به ياد داشته باشيم که ايران، روزي همه را به «گفتگو» دعوت کرد که هنوز جنايت ?? سپتامبر، رخ نداده بود و روزي به «جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري» خواند که هنوز خشونت‌هاي اخير ظهور نکرده بود. شايد سال گذشته، تعداد اندکي، آتشِ شعله ور شده کنوني را پيش بيني مي کردند،اما امروز خشونت و افراطي‌گري بدون مهار، خود را به صورت يک تهديدِ قطعي جهاني، نمايان ساخته است.

رئيس جمهوري تأکيد کرد: اگر چرايي بُروز پديده کنوني را به ‌درستي تحليل نکنيم، نخواهيم توانست راه حلِ درستِ بُرون رفت ازآن را پيدا کنيم. امروزهم، دوباره، نسبت به خطرِ گسترشِ افراطي‌گري و همچنين خطرِ درکِ نادرست و برخورد غلط با اين پديده ، هشدار مي دهم.

خاورميانه تشنه توسعه و خسته از جنگ

روحاني با بيان اين که «خاورميانه، تشنه توسعه و خسته از جنگ است»، گفت: اين حق طبيعي مردمانِ سرزمين‌هاي حاصلخيزِ خاورميانه است که از زندگي توأم با صلح و رفاه، برخوردار باشند. در گذشته، استعمار اين حق را از آنان سلب کرد و اکنون سايه جنگ و خشونت، امنيت آنان را تهديد مي کند.

روحاني با اشاره به برخورداري منطقه خاورميانه از سياستمداران و نخبگانِ معتدل و مورد اعتماد ملت‌هاي خود، خاطرنشان کرد: اين نخبگان و سياستمداران، نه غرب‌ستيزند و نه غرب‌گرا؛ به نقش استعماردرعقب افتادگي ملت‌هاي منطقه، آگاه اند اما از نقش ملت‌هاي خويش در راه توسعه‌يافتگي هم غفلت نمي ورزند؛ غرب را از خطاهايش مبرا نمي‌دانند، اما به غفلت‌هاي خويش هم توجه دارند. اين نخبگان، مي‌توانند با جلب اعتماد مردم، قويترين ائتلاف‌هاي ملي و بين‌المللي عليه خشونت را تشکيل دهند.

رئيس جمهوري ، صداي اين نخبگان را صداي واقعي مردم اعتدالگرا در جهان اسلام اعم از «صداي آشناي يک افغانِي خسته از جنگ»؛ «عراقي قرباني افراط گري»؛ «سوري هراسان، از تروريسم» و «لبناني نگران، از خشونت و فرقه‌گرايي» قلمداد کرد و افزود: اين اشتباه راهبردي است که اگر برخي کشورها با ادعاي رهبري ائتلاف در پي ادامه برتري جويي در منطقه ما باشند.

دکتر روحاني افزود: بديهي است که کشورهاي منطقه که درد را بهتر مي‌شناسند، بهترهم مي‌توانند با همفکري و ائتلاف، مسئوليت مبارزه را پذيرفته و رهبري آن را بر دوش گيرند واگر ديگرکشورها مي‌خواهند عليه تروريسم، گامي بردارند، بايد به حمايت آنان برخيزند. من اعلام مي‌‌کنم، اگر امروز همه توان خود را عليه افراط و خشونت، به ‌کار نگيريم ‌و کار را به کاردان نسپريم، فردا جهان براي هيچ‌کس، جاي امني نخواهد بود.

روحاني ارائه طرح «مبارزه با خشونت و افراطي گري» در اجلاس سال گذشته مجمع عمومي سازمان ملل متحد را کوششي براي ايفاي نقش ايران در تحقق صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي دانست و تصريح کرد: در منطقه پرآشوب و پرتلاطم خاورميانه، ايران يکي از باثبات‌ترين و امن‌ترين کشورهاي اين منطقه است. همه کشورهاي منطقه بايد در نظر داشته باشند که همه ما در يک کشتي نشسته‌ايم، در مسائل سياسي و اجتماعي، تا امنيتي و نظامي، همه ما نيازمند همکاري‌هاي گسترده براي دستيابي به تفاهم مشترک و دائمي هستيم.

تعامل و اعتمادسازي مبناي حل مشکلات

رئيس جمهوري خاطر نشان کرد: اگر در منطقه خاورميانه، هماهنگي و همکاري بيشتر و گسترده‌تري مي‌داشتيم، هزاران انسان بي‌گناه فلسطيني در غزه، قرباني تجاوز رژيم صهيونيستي نمي‌شدند. ما در تمامي عرصه‌ها، مبناي حل مشکلات را تعامل و اعتمادسازي پايدار ميان قدرت‌هاي منطقه‌اي مي‌دانيم و ازهرگونه همکاري ميان کشورهاي مسلمان براي مبارزه با افراطي‌گري، تهديد و تجاوز، حمايت مي‌کنيم و آماده‌ايم نقش دائمي سازنده و مؤثرِ خود را ايفا کنيم.

روحاني، سپس تداوم تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران را تداوم اشتباهي راهبردي عليه يک ملتِ معتدل و مستقل، در شرايط حساس منطقه دانست و اظهار داشت: در يک سال گذشته، به شفاف‌ترين گفتگو‌ها، براي اعتمادسازي در موضوع هسته اي ايران دست زده‌ايم؛ و نه در اثر تهديد و تحريم که بر مبناي اراده ملت خود، مذاکره جدي و صادقانه را در دستور کار قرار داده‌ايم، زيرا بر اين باوريم که موضوع هسته اي، يک راه حل، بيشتر ندارد و آن فقط مذاکره است و اگر برخي در تخيل خويش، به راه‌هاي ديگري مي‌‌انديشند، سخت در اشتباه هستند.

رئيس جمهوري افزود: هر گونه تأخير در حصول توافق نهايي، فقط هزينه‌ها را بالا مي‌برد و اين هزينه‌ها نه فقط بر ما که بر اقتصاد و تجارت طرف مقابل و برتوسعه و امنيت منطقه‌اي تحميل مي‌شود و هيچ ‌کس نبايد در اين حقيقت ترديدي داشته باشد که مصالحه و توافق با ايران، به نفع همگان، به خصوص کشورهاي منطقه است.

روحاني با بيان اين که روند مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و کشورهاي 1+5 در ماه‌هاي گذشته، با جديت و اميدواري متقابل به‌پيش رفته است، گفت: ايران به گواهي همه ناظران بين‌المللي، با صداقت و اقتدار به تعهدات خويش عمل کرده است. اگرچه طرف مقابل، با برخي اظهارات و اقدامات، ‌به ترديد درعزم و واقع‌بيني خويش دامن زده است.

مصمم به اعمال حقوق هسته‌اي در خاک ايران هستيم

رئيس جمهوري با ابراز اميدواري نسبت به اين که مذاکرات جاري در فرصت کوتاه باقيمانده به توافق نهايي بينجامد، افزود: ما به ادامه برنامه هسته‌اي صلح‌آميز خود، شامل اِعمال حق غني سازي و ساير حقوق هسته‌اي در خاک ايران، در چارچوب مقررات بين‌المللي، مصمم هستيم. ما با انگيزه مثبت، حسن‌نيت و جديت، به تداوم مذاکرات هسته‌اي با کشورهاي طرف مذاکره، بر مبناي اعتماد متقابل، رفع دوسويه ابهامات، موضع برابر، احترام متقابل و اصول پذيرفته شده بين‌المللي، پايبند هستيم.

روحاني خاطرنشان کرد: ازديدگاه ما، التزام به تعهدات و اجراي دقيق تفاهم ها و اجتناب از زياده‌خواهي در مذاکرات، از سوي طرف‌هاي مذاکره‎کننده با ايران، ضرورتي تامّ دارد. زيرا توافق نهايي در مورد برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران، مي‌‌تواند سرآغاز همکاري هاي همه‌جانبه، در راستاي پيشبرد امنيت، صلح و توسعه و در منطقه و جهان باشد.

رئيس جمهوري با يادآوري پايبندي مردم ايران به اصول و ارزش‌هايي که استقلال، توسعه و غرور ملي در رأس آن‌ها قرار دارد، گفت: مردم ايران عملکرد دولت هاي خود را بر اساس همين معيارها مورد ارزيابي قرار مي دهند. اگر اين واقعيت بارز ملي از سوي طرف‌هاي مذاکره کننده، مورد توجه قرارنگيرد و دچار خطاهاي محاسباتي شوند، يک فرصت استثنايي و تاريخي را از دست خواهند داد.

وي گفت: دولت ايران در سال جاري ميلادي، با ابتکاراتي که در مذاکرات هسته اي به‌کار برد، شرايط جديدي را براي حل موضوع بوجود آورد که دستاورد مرحله‌اي آن، توافق ژنو بود. با توجه به رويکرد اعتمادساز و شفاف جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه و تداوم آن، در صورتي که طرف هاي مذاکره کننده هم متقابلاً از عزم و انعطافِ کافي برخوردار باشند و ظرفِ مهلتِ تعيين شده، بتوانيم در حل اين مساله به موفقيتِ کامل دست يابيم، فضاي کاملاً متفاوتي به ‌لحاظ همکاري هاي منطقه اي و جهاني بوجود خواهد آمد که در سايه آن، امکان تمرکز بر حل مسائل مهم منطقه از جمله مساله بسيار مهم مبارزه با خشونت و افراطي گري در منطقه، فراهم خواهد شد.

راه حل اختلافات، مذاکره و تکريم است

روحاني افزود: دستيابي به توافق جامع هسته‌اي با ايران، ‌فرصتي تاريخي براي غرب است که نشان دهد با پيشرفت و توسعه ديگران مخالف نيست و تبعيض در مقررات بين‌المللي را دنبال نمي‌کند؛ اين توافق مي‌تواند پيامي جهاني براي صلح و امنيت هم داشته باشد که راه‌حل اختلافات، مذاکره و تکريم است و نه منازعه و تحريم.

روحاني با يادآوري حمايت و استقبال ملت ايران از گفتمان «تدبير، اميد و اعتدال» در جريان انتخابات آرام و پرشکوه رياست جمهوري ايران، گفت: ملت ايران از دولت منتخب خود، در راه سازندگي کشور پشتيباني و حمايت مي کنند. در حالي که بعضي از کشورهاي پيراموني ايران، دستخوش جنگ‌ و ناآرامي هستند، ايران سرزمين امنيت، ثبات و آرامش است.

رئيس جمهوري، سياست اصولي ايران را تلاش براي تعامل سازنده با همسايگان بر اساس احترام متقابل و با تأکيد بر منافع مشترک دانست و خاطرنشان کرد: طرح مساله سلطه ايران بر کشورهاي مسلمان منطقه، افسانه‌اي بيش نيست که در قالب پروژه ايران‌هراسي در سال‌هاي اخير بر آن دميده شده است.

دکتر روحاني افزود: آن ها که در اين شيپور مي‌دمند، نياز به جعل دشمني موهوم دارند تا تنش‌ها را تداوم دهند و با تشديد تضادّ و تفرقه، منابع توسعه ملت‌ها را به انحراف کشند. رويکرد اصولي ما، پايان‌ بخشيدن به توهم ايران‌هراسي و زمينه‌سازي براي مشارکت‌ راهبردي با همسايگان است.

رييس جمهوري اسلامي ايران در پايان سخنانش در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، گفت: همانطور که در سال گذشته نسبت به توسعه خشونت و افراطي‌گري هشدار دادم، امسال نيز تأکيد مي‌‌کنم، که اگر رويکرد درست براي مواجهه با اين مساله، اتخاذ نشود، به سمت منطقه‌اي ناآرام و پرتلاطم با بازتاب‌هاي جهاني، خواهيم رفت. راه‌حل درستِ برخورد با اين مساله مهم، نه از بيرون بلکه با محوريت و ابتکارات دروني و البته همکاري هاي بين المللي قابل تصور است.

دکتر روحاني ابراز اميدواري کرد، نسل ما با تلاشي شايسته، زميني ايمن‌تر و آبادتر براي نسل فردا به يادگار بگذارد.

*ديدارهاي دکترروحاني

رئيس جمهوري در جمع ايرانيان مقيم آمريکاهم گفت : سازمان تحريم ها برهم خورده است و امکان بازگشت شرايط به آنچه در يکسال پيش بود وجود ندارد.

روحاني با بيان اين که عده اي درداخل کشور بودند که مي‌گفتند ما براي پيشرفت نيازي به جهان نداريم و عده اي هم در خارج از کشور مي‌گفتندايران را مي شود حذف کرد ، گفت: امروز در داخل کشورهمه قبول دارند که راه درست تعامل سازنده با جهان است و در خارج از کشوربر اين نکته توافق شده که بدون ايران در بسياري از مسايل منطقه اي و جهاني کارها سخت پيش مي رود يا در عمل ناممکن شده است.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي با تاکيد براين که در موضوع هسته‌اي کارها در مسير درست پيش مي رود و کارشناسان پيشبرد کار را در دست گرفته اند، تصريح کرد: ملت ايران در انتخابات بر شعار تعامل سازنده با جهان تاکيد داشتند و اگر قرار است ما در مسائل مهم به موفقيت برسيم نياز است که همه در کنارهم باشيم و همپاي يکديگر به مقصد برسيم.

رئيس جمهوري با اشاره به توافق ايران با 1+5 بر سر برنامه اقدام مشترک ژنو گفت : خوشبختانه امروز فضاي دنيا نسبت به دولت و چهره ايران تغييرکرده است و ايرانيان خارج از کشور بيش از ديگران اين تغييردرافکار عمومي جهانيان را بهتر لمس مي کنند.

روحاني اضافه کرد: امروز روابط ما با همه بازيگران بين المللي از جمله همسايگان بايک گام حساب شده و موثر به پيش رفته است.

رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين ديدار که سخنانش با تشويق مکرر حاضران قطع مي شد، گفت: بزرگترين سرمايه کشور ما نه نفت و معادن که فرهيختگان و دانشمندان و شايستگاني است که دل و قلبشان در گرو تعالي و پيشرفت کشور مي تپد.

دکتر روحاني با بيان اين که در ابتداي قبول مسئوليت بسياري از کارشناسان و متخصصان دستيابي به اهداف تعيين شده از سوي رييس جمهوري را غير ممکن تلقي مي کردند گفت : اين هدف ها محقق شد به طوري که براساس آخرين آمار بانک مرکزي ، تورم به ?? درصد رسيده است ورشد اقتصادي سه ماهه اول سال پس از دو سال رشد منفي، عدد 6 /4 را نشان مي دهد که معنايش خروج از رکود است.

رئيس شوراي عالي اقتصاد کليد موفقيت دولت را اين گونه تعريف کرد: يک کار بيشتر نکرديم و آن اين بود که تصميمات يکشبه را کنار گذاشتيم، تصميمات في البداهه را نپذيرفتيم و براي اجراي هر طرح و برنامه با صاحبنظران و کارشناسان مشورت کرديم.

ديداروزير امور خارجه آلمان

رئيس جمهوري با اشاره به مذاکرات جاري ايران و1+5 تأکيد کرد: ايران به دنبال توافقي است که نتيجه آن برد – برد براي همه طرفين باشد.

روحاني عصر پنجشنبه به وقت نيويورک در ديدار با وزير امور خارجه آلمان، گفت: منافع طرفين ايجاب مي کند که گام هاي نهايي هرچه سريعتر برداشته شوند و در عين حال حقوق ملت ايران هم بدون تبعيض و بر اساس قوانين بين المللي رعايت شود.

و ي تصريح کرد: چارچوب توافق موقت ژنو بايد مبناي توجه همه طرفين باشد. سطح غني سازي بايد در چارچوب نيازهاي ايران باشد؛ بر اين اساس بايد هر چه سريعتر مساله را حل و فصل کنيم.

رئيس جمهوري در بخش ديگر سخنانش با اشاره به روابط ديرينه و دوستانه ايران و آلمان، اظهار اميدواري کرد دو طرف رونق بيشتري به مناسبات خود بدهند و درباره مسائل منطقه اي و بين‌المللي از جمله مقابله با افراطي گري و خشونت همکاري بيشتري داشته باشند.

«فرانک والتر اشتاين ماير»، هم در اين ديدار که در محل اقامت رئيس جمهوري برگزار شد، فرصت مجمع عمومي سازمان ملل را براي تبادل نظر کشورها در حاشيه اجلاس مغتنم شمرد و گفت: برداشت بنده به عنوان کسي که سال‌هاست پيگير مساله هسته اي ايران بوده، اين است که ما هرگز تا اين حد به حل مساله نزديک نبوده ايم.

وي با بيان اين که در يک سال گذشته مذاکرات ايران و 1+5 به لطف تلاش هاي ايران با جديت و پيشرفت واقعي روبرو بوده است، گفت: ما اکنون اجازه نداريم که اين مذاکرات را به شکست بکشانيم. وزيرامور خارجه آلمان، با اذعان بر نقش ايران در حل مسائل خاورميانه، گفت: حل و فصل موضوع هسته‌اي زمينه همکاري بيشتر با ايران را براي حل مسائل منطقه اي و جهاني مهيا مي‌کند.

ديدار رئيس‌جمهوري عراق

رئيس‌جمهوري کشورمان با تاکيد بر اين که «عراق قدرتمند، عراق واحد است»، گفت: خواست همه مردم و مسئولان ايران حفظ يکپارچگي و وحدت عراق است. روحاني در ديدار «فواد معصوم» رئيس‌جمهوري عراق، افزود: تفرقه و تجزيه عراق به نفع ملت اين کشور و منطقه نيست و همه اقوام و مذاهب اعم از شيعه، سني و کرد بايد در حاکميت سهم داشته باشند.رئيس شوراي عالي امنيت ملي، موفقيت‌هاي مردم و ارتش عراق در برابر تروريست‌ها در روزهاي اخيررا قابل توجه خواند و با اشاره به همکاري ايران در اين زمينه، گفت: براي مردم ايران قابل تحمل نيست که شهرهاي اصلي و مذهبي عراق مورد تعرض تروريست‌ها قرار گيرد. روحاني افزود: ميان امنيت ايران و عراق تفاوتي نيست. دو ملت، تاريخ و منافع و دين مشترک دارند و بر همين اساس بايد در مسائل مختلف در کنار يکديگر باشند.رئيس‌جمهوري با بيان اين که اراده ايران بر توسعه روابط با کشورهاي همسايه در همه زمينه‌ها است، گفت: عراق جايگاه ويژه‌اي در سياست خارجي ايران دارد و ايران با توجه به ظرفيت‌هاي بزرگ اقتصادي، فرهنگي و سياسي مي‌تواند شريک خوبي براي عراق باشد.فواد معصوم، هم در اين ديدار، علايق مشترک تاريخي و فرهنگي دو کشور را ديرينه و محکم ارزيابي کرد و گفت: به نظر ما اين مناسبات بايد همواره توسعه و گسترش يابد.وي با يادآوري نقش جمهوري اسلامي ايران در حمايت از معارضين عليه صدام، گفت: امروز هم فراموش نمي‌کنيم که به خاطر حمايت‌هاي مستمر ايران، خطر گروه‌هاي تروريستي نظير داعش مرتفع شده است.

ديدار نخست وزير گرجستان

رئيس جمهوري با اشاره به وجود ظرفيت هاي فراوان براي همکاري ميان ايران و گرجستان، گفت: ايران آماده توسعه روابط اقتصادي بويژه اجراي طرح‌هاي زيربنايي با گرجستان است. روحاني ، در ديدار با نخست وزير گرجستان همچنين آمادگي ايران را براي همکاري در حوزه انرژي، گاز، آب و حمل و نقل با اين کشوراعلام کرد و افزود: اجراي طرح اتصال خليج فارس به درياي سياه از علايق مشترک دو کشور بوده که بايد با اراده طرفين عملياتي شود.«ايراکلي غاريبا شويلي» نخست وزير گرجستان هم در اين ديدار، با يادآوري روابط ديرينه و تاريخي دو کشور، گفت: ايران و گرجستان مي توانند با همکاري يکديگر حجم مبادلات تجاري، فرهنگي و ارتباطات مردمي را چند برابر کنند.روحاني درديدار با رئيس‌جمهوري سوييس هم گفت: ايران تمام نظارت‌هاي بين‌المللي بر فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي را پذيرفته است و بايد از حقوق آن هم بهره‌مند شود. رئيس‌جمهوري، تبعيض نسبت به بهره‌مندي کشورها از فناوري صلح‌آميز هسته‌اي را غيرقابل پذيرش بيان کرد و گفت: معتقدم عبوراز اين موضوع در چارچوب مقررات بين‌المللي، پله‌اي براي همکاري و مشارکت در مسائل مهم منطقه‌اي و جهاني است. «ديديه بورک هالتر» هم در اين ديدار، گفت: ما از تلاش‌هاي ايران براي ايجاد اعتماد متقابل قدرداني مي‌کنيم.وي درباره تحولات خاورميانه تاکيد کرد: ايران از بازيگران مهم منطقه است و از نظر دولت سوئيس، بايد در هر نشست و فرآيندي که درباره تحولات خاورميانه برگزار مي‌شود حضور پيدا کند.

ديدار رهبران جوامع اسلامي آمريکا

رئيس جمهوري گفت: وظيفه سنگين علما و رهبران برجسته جوامع اسلامي تلاش براي ايجاد وحدت ميان مسلمانان و تبليغ و انتشار اسلام رحماني به ويژه در ميان جوانان است. روحاني در جمع شخصيت ها و رهبران برجسته جامعه اسلامي ايالات متحده امريکا افزود: وقوع انقلاب اسلامي در ايران سرآغاز بيداري اسلامي در کل خاورميانه بود و عده اي براي مبارزه با اين حرکت تلاش کردند تا چهره اسلام را مخدوش کنند. رئيس جمهوري با بيان اين که امروز دشمنان با ايجاد تفرقه و اختلاف ميان مسلمانان و راه اندازي حرکت هاي تروريستي به نام دين و جهاد، در صدد مبارزه با اسلام سياسي بر آمده اند، گفت: نمايش توحش و بربريت عده اي در شبکه هاي اجتماعي با ادعاي اسلام، توطئه اي است که هدف آن سرافکنده کردن اسلام در دنياي متمدن امروز است. روحاني با رد اين موضوع که دوران دين سپري و اسلام منزوي شده است، اظهار داشت: تلاش هايي که انجام مي شود تا اسلام را که دين هدايت، نور و رحمت است، به عنوان دين خشونت طلب و دين شمشير معرفي کند، ناکام خواهد ماند. دكترروحاني همچنين در ديدار با رئيس جمهوري اسلووني، با بيان اين که ظرفيت هاي بزرگي براي همکاري و توسعه روابط ايران و اسلووني در همه زمينه ها وجود دارد، بر گسترش روابط دو جانبه دو کشور تاکيد کرد. رئيس جمهوري اسلووني هم ديدار روساي جمهوري دو کشور را علامتي قوي براي مصمم بودن دو کشور براي تقويت روابط سياسي و اقتصادي و فرهنگي دانست .


نوشته شده در   شنبه 5 مهر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode