ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 شهريور 1393     |     کد : 78150

برنامه دولت براي ساماندهي مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل

دولت تصمیم دارد تا با اجرای یک برنامه 3 مرحله ای ظرف مدتی کمتر از دوسال، میزان مصرف گازوئیل در ناوگان حمل و نقل کشور را کاهش دهد.

در گفتگو با «اطلاعات» تشريح شد:
برنامه دولت براي ساماندهي مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل

دولت تصمیم دارد تا با اجرای یک برنامه 3 مرحله ای ظرف مدتی کمتر از دوسال، میزان مصرف گازوئیل در ناوگان حمل و نقل کشور را کاهش دهد.

مهندس حسین هاشمی معاون صنايع و انرژي ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات ضمن تشریح مفاد این برنامه گفت: بر اساس سياست هاي كلي اصلاح الگوي مصرف انرژي تا پايان برنامه پنجم توسعه، شدت مصرف انرژي در كشور بايد به دو سوم و تا پايان برنامه ششم توسعه به يك دوم ميزان فعلي كاهش يابد. همچنین مطابق با مفاد قانون برنامه پنجم توسعه و در راستاي قانون توسعه حمل ونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، براي خروج بنزين و گازوئيل از سبد حمايتي دولت، يك سال بيشتر زمان باقي نمانده است كه البته اين اقدام بايد متناسب با قانون هدفمندي يارانه ها و شيبي كه دولت تصميم گيري مي كند، اجرايي شود.

به گفته وي،بر اساس اهداف قانون توسعه حمل ونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد مصرف گازوئيل درخصوص حمل كالا به 12 صدم ليتر بر تن و مصرف روزانه بنزين به 7 دهم ليتر بر نفر كاهش يابد.هاشمي همچنين 25 درصد از مصرف كل

حامل هاي انرژي در كشور را مربوط به حوزه حمل و نقل اعلام كرد و افزود: در حال حاضر 92 درصد از شدت مصرف انرژي در كشور به بخش جاده اي اختصاص دارد.

به گفته وي، هم اكنون سهم مصرف بنزين و گازوئیل در حمل و نقل جاده اي به تفكيك در حوزه سواري شخصي31 درصد، كاميونت 22 درصد، وانت 14 درصد، كشنده 20 درصد، موتورسيكلت 6 درصد، ميني بوس 2درصد واتوبوس كمتر از 3 درصد است.نامبرده ادامه داد: برنامه دولت برای کاهش میزان مصرف گازوئیل در ناوگان حمل و نقل دارای 3 مرحله ضربتی، کوتاه مدت و میان مدت است.در مرحله ضربتی که از نیمه مهر امسال آغاز خواهد شد، کلاس کارت سوخت گازوئیل در خودروهای سبک و نیمه سنگین تغییر می کند و شامل طبقه بندی متنوع تری خواهد شد.

وی گفت: هم اینک خودروهای گازوئیل سوز بر اساس ظرفیت حمل به 9 گروه تقسیم شده اند که البته دربرگیرنده کل خودروهای دیزلی نیست و شرایط ناعادلانه ای را برای تخصیص سهمیه گازوئیل به برخی خودروها به وجود آورده است.به عنوان نمونه در بخش خودروهای دیزلی با ظرفیت زیر 10 تن فقط یک گروه وجود دارد، یعنی تمامی خودروهای دیزلی با ظرفیت زیر 10 تن به یک اندازه سهمیه می گیرند، درحالی که هرگز میزان مصرف سوخت در یک وانت دیزلی با ظرفیت 3 تن با میزان مصرف یک کامیونت دیزلی با ظرفیت بیشتر برابر نیست. همین ابهامات موجود در نحوه طبقه بندی خودروها باعث ایجاد فضای رانتی برای عرضه گازوئیل مازاد برمصرف از بخش حمل و نقل به سایر بخش ها شده و میزان مصرف واقعی در ناوگان را افزایش داده است.

معاون ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت افزود: اطلاعات لازم برای تغییر کلاس خودروهای گازوئیل سوز از نیروی انتظامی اخذ و تحویل شرکت ملی پخش

فرآورده های نفتی شده تا ظرف روزهای آینده کارت سوخت این قبیل خودروها تغییر کند. یعنی خودروهای گازوئیل سوز با ظرفیت زیر 10 تن به 3 زیرگروه تقسیم می شوند و مطابق با میزان مصرف واقعی به آنها سهمیه داده خواهد شد.

وی اطمینان داد که این کارظرف کمتر از یک روز انجام خواهد شد و هیچ اخلالی در روند تخصیص سهمیه به خودروهای دیزلی ایجاد نمی کند. زیرا به محض دریافت کارت سوخت جدید توسط مالکان خودروهای مذکور و اولین سوخت گیری، کارت سوخت قبلی آنها حذف خواهد شد و سهمیه کارت جدید آنها فعال می شود.

به گفته این مقام مسئول، در مرحله دوم ظرف کوتاه مدت از سال آینده، سهمیه گازوئیل به خودروهای دیزلی بر اساس عملکرد خودرو و میزان پیمایش آن در ناوگان حمل و نقل تخصیص می یابد.این موضوع جزو مصوبات ابلاغی ستاد هدفمندی یارانه هاست که خودروها باید بر مبنای عملکرد در ناوگان و میزان پیمایش ، سهمیه سوخت دریافت کنند که هنوز اجرایی نشده است.

وی گفت: کامیونی که هیچ ترددی ندارد و در شبکه حمل و نقل فعالیت نمی کند، لازم نیست که سهمیه گازوئیل یارانه ای دریافت کند.هاشمی افزود: با استفاده از اطلاعات صورت وضعیت الکترونیک حمل بار در کشور و بررسی بارنامه خودروها می توانیم به راحتی میزان فعالیت آنها در ناوگان را رصد و خودروهای غیرفعال را شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: مطمئناً طرح نهایی این سنجش تا پایان امسال نهایی و از سال آینده اجرایی خواهد شد.

معاون صنايع و انرژي ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت همچنین به سومین برنامه دولت برای کاهش مصرف گازوئیل در ناوگان حمل و نقل جاده ای که در میان مدت به اجرا گذاشته خواهد شد، اشاره کرد و گفت: بنا داریم تمامی خودروهای فعال در ناوگان حمل و نقل جاده ای را به سامانه هوشمندی تجهیز کنیم که فعالیت آنها را در هر نقطه از کشور به صورت آنلاین قابل پیگیری می کند.

وی گفته سیستم " آ . وی . ال" یک رهیاب الکترونیک است که از زیرساخت های نرم افزاری" جی.پی.اس" استفاده می کند و به صورت آنلاین گزارش توقف و تردد هر نوع وسیله نقلیه را تمامی جاده های کشور ارسال می کند.

هاشمی افزود: هم اکنون ناوگان حمل و نقل جاده ای قزوین به این سیستم مجهز شده و این شهر در کنترل و پایش ناوگان حمل و نقل جاده ای خود موفق ترین منطقه کشور است.با نصب این تجهیزات روی ناوگان حمل و نقل سایر شهرها، به راحتی می توان دید که در هر لحظه هریک از خودروها در کجا متوقف است یا در کدام جاده و با چه میزان بار در حال حرکت است.

وی همچنین به موضوع استفاده از گازوئیل در خودروهای سبک اشاره کرد و گفت: تحقق این مساله به بهبود کیفیت گازوئیل در کشور بستگی دارد. اگر كل گازوئيل كشور ظرف يكي‌، دو سال به استانداردهاي يورو 4

و يورو 5 برسد، مي‌توان براي ورود ديزل سبك به سبد سوخت سواري برنامه‌ريزي كرد. البته واردكنندگان هم اینک آماده واردات خودروهاي ديزل‌سوز هستند و براي توليد خودرو ديزلي در خودروسازي‌ها هم مي‌توان برنامه ریزی و سرمایه گذاری كرد.معاون صنايع و انرژي ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت در ادامه به حذف 6 ميليون كارت هوشمند سوخت در راستاي ساماندهي مصرف بنزين در كشور پرداخت و گفت : با حذف 6 ميليون كارت سوخت از مجموع 24 ميليون كارت هوشمند صادره در كشور مصرف بنزين يارانه اي در 5 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 ميليون و 300 هزار لیتركاهش داشته است.

وی با تشريح جزئيات ابطال این تعداد کارت سوخت گفت: این کار که رویکرد غیرقیمتی داشت، از زمستان پارسال آغاز شد و در قالب آن كارت بنزين 6 ميليون دستگاه خودرو و موتورسيكلت ابطال يا سهميه ويژه آنها به سهميه معمولي تبديل شد. نتیجه اینکه میزان مصرف بنزین در کشور به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

هاشمی با اشاره به اينكه از سال 91 مصرف بنزين روند افزايشي داشت و در آذر سال 92 هم شاهد افزايش ذرات معلق در هوا بوديم كه مجبور به اجراي اين طرح شديم، خاطرنشان كرد:پس از بررسي شبکه تخصیص بنزین یارانه ای،

به كارت هاي سوختي برخورد كرديم كه متعلق به موتورسيكلت هاي سرقت شده، اسقاطي یا توقيف شده بود كه تمامی اين كارتها تعيين تكليف شدند.

وي افزود: همچنین براي ابطال حدود ۴۰۰تا ۵۰۰هزار كارت سوخت موتورسيكلت هايي با سن كاركرد ۱۵تا ۲۵سال مهلت تعيين شد و به مرور زمان سهمیه سوخت آنها ابطال شد و به موازات آن تكليف ۵ميليون و ۳۱۴هزار موتورسيكلت فرسوده يا فاقد پلاك ملي كه هنوز با پلاك قديمي تردد

مي كنند، مشخص شد.

نامبرده در خصوص تعيين وضع كارت سوخت موتورسيكلت هايي كه فاقد پلاك ملي هستند، اذعان داشت: اگر موتورسيكلتي عمري زير ۱۰سال دارد و به دليل نداشتن پلاك ملي، كارت سوخت اش باطل شده، مي تواند با مراجعه به مراكز شماره گذاري مراجعه کرده و اقدام به دريافت پلاك ملي كند و دارنده موتورسيكلت در صورتي كه زماني بيش از ۲ماه تا رسيدن به عمر ۱۰ساله موتورسيكلت وجود دارد، می تواند با مراجعه به پليس +۱۰درخواست صدور كارت سوخت مجدد كند.

به گفته وی همین کار در مورد سهمیه بنزین 26 هزار دستگاه خودرو درآموزشگاه های رانندگی انجام گرفت.یعنی آموزشگاه‌هاي رانندگي كه فقط يك خدمت ارائه و در قبال آن هزينه دريافت مي كنند، از این به بعد سهميه ويژه اي نمی گیرند، درصورتي كه آنها قبلاً همانند آژانس ها سهميه سوخت ویژه دريافت مي كردند.

معاون ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت افزود: از ابتداي سال هم طي جلسات متعدد كه در ستاد حمل و نقل سوخت با متوليان حمل و نقل درون شهري و برون شهري برگزار شد، ضمن پالايش اطلاعات، ۱۰۰هزار كارت سوخت مربوط به موسسات اتومبيل كرايه در آژانس‌ها از سهميه ماهانه ۳۰۰ليتر به ۶۰ليتر تقليل و به سهميه خودرو شخصي تبديل شدند.براساس گزارش نهادهاي نظارتي، بخشي از كارت هاي سوخت صادر شده برای آژانس های کرایه اتومبیل در اختيار افرادي قرار گرفته است كه هيچ نقشي در جابجايي مسافر ندارند. یعنی افرادي كه پيش از اين در آژانس هاي مسافربري فعاليت داشتند، پس از خروج از اين مراكز هنوز از سهميه بنزين يارانه اي آژانس استفاده مي کردند.متاسفانه برخي از جايگاه داران هم سهميه هاي آژانس را خريد و فروش مي کردند.همین برنامه را در آینده برای وانت بارها خواهیم داشت. زیرا بیش از 2 میلیون و 200 هزار کارت سوخت با سهمیه ویژه برای وانت بار در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها در شبکه حمل و نقل عمومی فعال نیستند.

بنابر این ضرورتی ندارد که سهمیه ویژه سوخت دریافت کنند.

وي از توقف رانت در تخصیص سهمیه بنزين و سوءاستفاده از كارت هاي هوشمند سوخت به عنوان يكي از دستاوردهاي اجتماعي نام برد و گفت: با اجراي بزرگترين طرح مديريت سوخت در كشور، بدون انجام سرمايه‌گذاري جديد مصرف بنزين كشور كاهش يافت.


نوشته شده در   چهارشنبه 26 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode