ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 شهريور 1393     |     کد : 77305

اكثريت قاطع مردم حامي دولت هستند

هيچ يك از وعده‌هايي كه به مردم داده‌ايم يادمان نرفته است و حتما به آن عمل مي‌كنيم...

رئيس جمهوري در كنفرانس خبري:
اكثريت قاطع مردم حامي دولت هستند
هيچ يك از وعده‌هايي كه به مردم داده‌ايم يادمان نرفته است و حتما به آن عمل مي‌كنيم


سرويس سياسي- اجتماعي: حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني عصرديروزدرچهارمين نشست خبري خود با اصحاب رسانه ضمن تبريک ميلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا(ع)، همچنين گراميداشت هفته دولت و سالروز شهادت شهيدان رجايي و باهنرو سايردولتمردان شهيد، اظهارداشت: دولت در سالي که گذشت در زمينه‌هاي مختلف قدم‌هايي که برداشته در مقاطع گوناگون براي مردم تشريح کرده و آن ها را توضيح داده است و امروز به مناسبت آخرين روز هفته دولت مباحثي را بيان مي‌کنم.

وي با مورد توجه قرار دادن موضوعات در زمينه اقتصاد کشور، گفت: دولت موفق شده تورم را در طول يک سال گذشته مهار کند و به وعده‌اي که به مردم داده بوده به نوعي پاسخ دهد. قرار بود تا پايان امسال تورم 12 ماهه را به 25 درصد برساند و امروز آخرين آمار ما مي‌گويد تورم 2/23 بوده است. ضمن اين که تا پايان سال تورم کمتر از 20 درصد خواهد بود پس بهتر از وعده‌اي که به مردم داده شده محقق خواهد شد.

رئيس‌جمهوري با بيان اين که تصميم دولت بر اين است که کاهش تورم را در سال‌هاي بعد هم ادامه دهد ودر سال‌هاي بعد شاهد يک رقمي بودن تورم خواهيم بود، گفت: اگراين کارعملياتي شود درسال95 براي اولين بار بعد از 40 سال تورم کشور يک رقمي شده است.

رفع بيکاري به مصوبات مجلس نياز دارد

روحاني در ادامه اظهار داشت: تلاش بر اين بوده در سال 92 از رشد منفي کاسته شود. در سال 91 رشد منفي 7.6 درصد بوده و در سال 92 به منفي 1.1 رسيده ما تا حدي رشد منفي را کاهش داديم. اين آمار با آمار مرکز آمار تفاوت کوچکي دارد. به طور مثال اين ماه رشد از نظر مرکز آمار 22 بوده است که بانک مرکزي عقيده دارد 23 است. رئيس جمهوري در ادامه گفت:در سال جاري يعني سال 93 تمام تلاش ما اين است که رشد مثبت داشته باشيم. پيش بيني‌ها هم بر اين مبنا است که از رکود بکاهيم و وارد رونق شويم. دولت دراين زمينه برنامه ريزي‌هايي داشته است. بسته خروج از رکود 177 بند دارد که 30 بند آن نيازمند قانون بوده که به مجلس تقديم شده است و بقيه آن هم در خود دولت تصويب خواهد شد.رئيس جمهوري با بيان اين که برطرف کردن بيکاري و ايجاد اشتغال زايي از دغدغه‌هاي دولت است، تصريح کرد: با برنامه‌هايي که داريم اميدواريم بتوانيم از رکود عبورکنيم تا کشور شاهد رشد اقتصادي باشد. با رشد اقتصادي معضل اشتغال هم حل مي‌شود. معضل اشتغال جدي است و بيکاري زياد است. اميدواريم با بسته اي که پيش بيني کرده‌ايم بتوانيم براي اشتغال کاري کنيم. البته برخي از کارهاي ما براي برطرف کردن معضل اشتغال به مجلس و مصوباتش مربوط مي‌شود برخي ديگر هم به روابط با کشورهاي ديگر وابسته است.

5برابرشدن بودجه عمراني

رئيس‌جمهوري گفت که پروژه‌هاي مصوب در سفرهاي استاني دولت يا در سال 93 يا نيمه اول سال 94 به اتمام خواهد رسيد.

روحاني با اشاره به درآمد، وضع خزانه و وضع مالي دولت، اظهارداشت: سال گذشته ما بودجه را اصلاح کرديم و بودجه 150 هزار ميلياردي را تقديم مجلس کرديم البته مجلس قدري آن را افزايش داد و بودجه را به 170 هزار ميليارد تومان رساند و در پايان سال وضع درآمدي ما حدودا با رقمي که به مجلس پيشنهاد کرده بوديم نزديک بود يعني ما بودجه را 150 هزار ميليارد تومان پيشنهاد کرده بوديم و 148 هزار و خرده‌اي ميليارد تحقق يافت.

وي افزود: در سال جاري هم البته تا پايان سال کمي بعيد است که بر مبناي بودجه مصوب بتوانيم همه آمار و ارقام را محقق کنيم اما همه تلاش اين است که حتي‌الامکان بودجه عمراني را اجرايي کنيم.رئيس‌جمهوري با بيان اين که رقم بودجه عمراني تخصيص يافته در پنج ماهه اول امسال 3.2 برابر بودجه عمراني در مدت مشابه سال گذشته است، تاکيد کرد: بنابراين بودجه عمراني در پنج ماه اول سال نسبت به پنج ماه اول سال گذشته بيش از سه برابر شده است اما بودجه استاني در پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه در سال پيش 13 برابر شده و اين نشان مي‌دهد دولت تحرک خوبي بر بودجه عمراني استان‌ها داشته و در کل وضع‌ ما نسبت به پارسال بهتر است. البته به تلاش‌ها ادامه مي‌دهيم تا همه وعده‌ها محقق شود.

بهره وري درست ازآب كشاورزي

روحاني با اشاره به برخي مسائل اقتصادي و وضع آب، وضع لوله‌کشي‌ها و زهکشي‌ها در سراسر کشور، مهار آب و بهره‌وري درست در زمينه آب کشاورزي، تصريح کرد: دولت قدم‌هاي بسيار مهمي در اين زمينه برداشته است. ما در سال جاري و پايان سال گذشته مجموعا 10 ميليارد دلار در زمينه آب و لوله‌کشي و زهکشي اختصاص داديم که دو ميليارد دلار آن امسال و بقيه در طول سه تا چهار سال آينده اجرايي خواهد شد که اين تحول خوبي به وجود مي‌آورد زيرا مساله آب يکي از معضلات بزرگ ماست.

رئيس‌جمهوري با تاکيد بر لزوم مهار آب‌هاي مرزي و افزايش بهره‌وري در آب کشاورزي، اظهارداشت: بيشترين آب مصرفي کشور يعني 90 درصد در حوزه کشاورزي است و مابقي 10 درصد است لذا اگر در بخش کشاورزي صرفه‌جويي قابل ملاحظه‌اي کنيم کمک بزرگي براي حل مشکل آب خواهد بود.

روحاني ادامه داد: دولت در استان‌هاي غربي، خوزستان و سيستان و بلوچستان طرح‌هاي مفصلي دارد که البته من آن را در سفرهاي استاني اعلام کردم.

وي اضافه کرد: در سفرهاي استاني بناي ما بر اين است که پروژه‌هايي که اعلام مي‌شود پروژه‌هايي باشد که در سال 93 يا نيمه اول سال 94 به اتمام مي‌رسد و طرح‌هاي بزرگ و مهمي که اعلام مي‌شود يا ظرف دولت يازدهم يعني در سه سال آينده اجرايي شود يا بخش اعظم آن در اين سه سال تحقق يابد. ما بر اين مبنا برنامه‌ريزي کرده‌ايم و به مردم در هفت سفر قبلي وعده داده‌ايم.

رئيس‌جمهوري همچنين گفت که هشتمين سفر استاني دولت هفته آينده انجام خواهد شد .

اثرات توليد بنزين يورو 4دربهبود وضع هوا

رئيس جمهوري گفت:‌ در زمينه‌ انرژي، دولت تلاش کرده که نفت و ميعانات گازي را به مقداري که کشور نياز دارد بفروشد.

روحاني اظهارداشت: در زمينه انرژي آن مقدار که جزو برنامه‌ريزي ما بوده درباره فروش ميعانات گازي و نفت عملياتي و اجرايي شده است. سعي کرده‌ايم ظرفيت توليد نفت و گاز را بالا ببريم. در سال آينده صد ميليون متر مکعب به توليد گاز افزوده مي‌شود. همچنين همکاري با همسايگان در اين زمينه را انجام خواهيم داد.وي درباره‌ وضع کشاورزي بيان کرد: در کشاورزي وضع از پارسال يعني از مهر تا مهر بهتر است مثلا در توليد گندم امسال تاکنون 7 ميليون تن خريداري شده که نسبت به پارسال متفاوت است. در ساير بخش‌هاي کشاورزي هم وضع خوب بوده است و تلاش مي‌کنيم در طول چهار تاپنج سال آينده طبق برنامه پيش برويم و اين برنامه ريزي در برنامه ششم توسعه منعکس خواهد شد.روحاني وضع محيط زيست را از مسائل بسيار پيچيده و مشکل کشور دانست و افزود: قدم‌هايي برداشته‌ايم تا در شهرهاي بزرگ وضع هوا نسبت به پارسال بهتر شود؛ البته نه اين که همه‌ مسائل حل شده باشد بعضي‌ها نوشته‌اند بهتر شدن وضع هوا مرهون باد است البته باد يک نعمت الهي است ولي روزي که باد هم نباشد هوا از پارسال بهتر بوده به خصوص در شهرهايي که بنزين را عوض کرديم و بنزين يورو 4 توليد مي‌شود، وضع بهتر شده است. بحث محيط زيست فقط درباره‌ هوا نيست و علاوه بر اين که به برنامه‌ريزي طولاني نياز دارد به کمک برخي کشورهاي همسايه هم احتياج خواهد داشت.

طرح سلامت ادامه مي يابد

رئيس جمهوري همچنين درباره فعاليت صورت گرفته در بخش سلامت تاکيد کرد: فکر مي‌کنم کار بزرگي را در بخش سلامت دولت شروع کرده ايم که در تاريخ ايران بي سابقه بوده است. اميدوارم بتوانيم اين راه را ادامه دهيم تا بار از دوش مردم برداشته شود. در بخش سلامت و در قدم اول کساني که بستري مي‌شوند در شهرها زير ده درصد و در روستاها و شهرهاي کوچک زير 5 درصد پرداختي خواهند داشت.

آشتي را بيشتر و شکاف را کمتر کنيم

رئيس‌جمهوري با تاكيد بر اين که تلاش‌مان اين است تا شکاف‌ها را از ميان برداريم، افزود: در زمينه سياست داخلي تلاش ما اين است که به آنهايي که زيست‌شان در شکاف است بفهمانيم در شکاف هستند. مي‌خواهيم آشتي را بيشتر و شکاف را کمتر کنيم تا امت و ملت واحدي باشيم و دست در دست هم دهيم. بدون وحدت عبور از اين پيچ تاريخي که مقام معظم رهبري به آن اشاره کردند، ممکن نيست.

روحاني در ادامه نشست خبري خود افزود: البته جناح‌ها و احزاب بايد فعاليت خود را انجام دهند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب گفتند همه احزاب بايد در چارچوب قانون اساسي فعال باشند تا هم نشاط به وجود بيايد و هم جامعه در انسجام باشد. دولت مصم است شکاف بين اديان و مذاهب را از ميان بردارد. ممکن است برخي خوشحال نباشند اما ما اين کار را ضروري مي‌دانيم.

وي گفت: همه ما زير يک پرچم، پرچم جمهوري اسلامي ايران و زير يک چتر که قانون اساسي و هدايت مقام معظم رهبري است، هستيم، کشور ما جز اين راهي ندارد. در مسائل اجرايي هم تصميم‌گيري با دولت است و به آن عمل مي‌کند. اين عمل کردن در چارچوب وعده‌هاي انتخاباتي و همچنين چارچوب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران است.

رئيس‌جمهوري افزود: ما هيچ يک از وعده‌هايي که به مردم داده‌ايم يادمان نرفته است و حتما به آن عمل مي‌کنيم. براي هر کاري که بخواهيم انجام دهيم حتي گردش به چپ و راست هم مردم را باخبر مي‌کنيم و اگر آن را قبول کردند انجام مي‌دهيم. ما اعتدال را در پيش گرفته‌ايم و به يمين و شمال نمي‌رويم. اکثريت جامعه ما خواهان اعتدال هستند نه اين که چون دولت ما دولت اعتدال است اين حرف را بزند، در واقعيت جامعه ما اعتدال خواه است و از افراط گريزان است.روحاني خطاب به افراطيون، تاكيد كرد: آن گروه کوچکي که مي‌خواهد افراطي باشد بداند که ما آنها را به اعتدال دعوت مي‌کنيم، اين خير دنيا و آخرت را دارد.

پرچم فرهنگ بايد بر دوش صاحبان فرهنگ باشد

وي با اشاره به حوزه فرهنگ وعملکرد دولت در اين حوزه، تصريح کرد: ما معتقديم پرچم فرهنگ جامعه بايد بر دوش صاحبان فرهنگ باشد و دولت آنها را ياري کند. معيار ما قانون است. هيچ گروهي حق ندارد کار خودسر در زمينه فرهنگ انجام دهد، در هر زمينه‌اي که قانون وجود ندارد مي‌خواهيم که قانونش تصويب شود.رئيس‌جمهوري با بيان اين که دولت مي‌خواهد چهره رحماني اسلام را به جهانيان بشناساند، يادآور شد: مبناي سياست خارجي اين دولت آن است که چهره واقعي نظام جمهوري اسلامي ايران را به جهانيان معرفي و اسلام رحماني را براي آنها تبيين کند. مردم ايران اهل فرهنگ و ادب هستند و مي‌خواهند زندگي مسالمت‌آميز داشته باشند.روحاني افزود: شما مي‌دانيد که در 100 سال گذشته ايران به هيچ کشوري تجاوز نکرده و اگر هم جنگي بوده ،براي دفاع از خود در برابر متجاوزگران بوده است. ما مي‌خواهيم با همسايگان‌مان ارتباط داشته باشيم. همانطور که طي يک سال گذشته چند تن از روساي کشورهاي همسايه به ايران سفر کردند و من هم به چند کشور سفر کردم.

با هر نوع تروريسم مخالفيم

وي در ادامه با تاکيد بر ضرورت مبارزه با تروريسم، گفت: ما مي‌خواهيم با وحدت و مسالمت‌آميز زندگي کنيم به همين جهت با هر نوع تروريسم مخالفيم و با آن مبارزه مي‌کنيم و هر کشور و ملتي هم که از ما کمک بخواهد مثل لبنان و فلسطين به آن کمک مي‌کنيم.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سئوال خبرنگار المنار درباره برنامه ايران براي مبارزه با تروريسم اظهار داشت: براي مبارزه با تروريسم همه کشورها بايد به طورعملي اقدامات مناسبي را انجام دهند، ما هم در منطقه براي مبارزه‌اي جدي با اين پديده به همکاري همه کشورها نياز داريم.

روحاني با اشاره به تصويب موضوع مبارزه‌ جهاني عليه تروريست و خشونت و افراط گرايي در مجمع عمومي سازمان ملل ،تاكيد كرد: امروز بايد با اقدام عملي مورد توجه قرار گيرد.

رئيس جمهوري با بيان اين که اگر دنيا درباره تروريسم اقدامي نکند اين اتفاق دامن همه را خواهد گرفت، افزود: ما در گذشته اعلام کرديم که اگر اقدام جدي عليه تروريست، خشونت و افراط‌ گرايي نشود، بسياري از کشورها درگير اين موضوع مي‌شوند و در سطح خاورميانه شاهد مشکلات زيادي خواهيم بود . بي‌شک جنايت در هر جاي دنيا مورد قبول نيست . بايد توجه داشت که جنايت، جنايت است اما متاسفانه شاهديم برخي از کشورها در موضوع تروريست به اهداف ملي توجه مي‌کنند در حالي که بايد نگاهي جهاني به اين موضوع داشت.وي با بيان اين که کشتن هر انسان بي‌گناهي به معناي جنايت عليه کل بشريت است، يادآور شد: هر انسان بي‌گناهي در هر جاي دنيا کشته شود يعني بشريت ذبح شده است و بايد با اين پديده در همه جاي دنيا مبارزه کنيم. لذا از اين موضوع استقبال مي‌کنيم که جهانيان به اجماع عليه مبارزه با تروريسم، خشونت، و افراط گرايي برسد.

پرهيز از زياده‌خواهي‌ در مذاكرات هسته اي

رئيس‌جمهوري همچنين درباره حوزه سياست خارجي هم گفت: مبناي کار ما در زمينه هسته‌اي، همکاري با گروه 1+5 است. اگر صداقت وجود داشته باشد و زياده‌خواهي‌ها نباشد همکاري ما باقي مي‌ماند و مي‌توانيم به توافق نهايي دست پيدا کنيم. از آغاز کار آن چيزي که در ذهن ما بود تحقق يافت و پيشرفت کرديم. اميدواريم بتوانيم دست در دست هم تحريم‌هاي ظالمانه را از سر ملت ايران برداريم.

برنامه‌اي براي ملاقات با اوباما ندارم

در ادامه اين نشست خبرنگار "کيودو نيوز" از رئيس‌جمهوري كشورمان درباره ارزيابي اش از اقدام آمريکا در اعمال تحريم‌هاي جديد پرسيد که روحاني گفت: آنها هميشه مدعي هستند که تحريم جديد نکرديم و همان‌طور که من گفتم بر فرض که حرف آنها درست باشد، اين موضوع با روح توافق ژنو منافات دارد و اصل آن تحريم غلط بوده و شکل جديدش هم غلط، غيرقانوني و غيرسازنده است.وي در پاسخ به سئوال ديگر اين خبرنگار مبني بر اين که آيا قصد سفر به نيويورک و ملاقات با اوباما را داريد يا خير ؟‌ تاكيد كرد: هنوز تصميم نهايي براي اين سفر نگرفته‌ام. هر وقت تصميم گرفته شد، اعلام مي‌کنم و برنامه‌اي براي ملاقات با اوباما هم ندارم.

روحاني همچنين در پاسخ به سئوال ديگري درباره قصد رئيس جمهوري براي حضور در مراسم حج، گفت: ما همواره مشتاق زيارت خانه خدا و مدينه‌النبي بوديم و هستيم اما هنوز قصدي براي حضور در مراسم حج ندارم.

براساس قانون عمل خواهيم کرد

رئيس جمهوري کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبني بر قرارگرفتن افراد، نفت‌کش‌ها و شرکت‌ها در ليست تحريم‌ها ي امريکا گفت: آنچه من گفتم تحريم غيرقانوني و تجاوز به حقوق ملت ايران است و ما با همه وجود در مقابل اين تحريم‌ها ايستادگي مي‌کنيم.

البته که ما تحريم را دور مي‌زنيم و حتي برخي از اين تحريم‌ها را که در حوزه دارويي و غذايي است غيربشري مي‌دانيم و در برابر هرگونه تحريمي ايستادگي مي‌کنيم و براي آن‌ها راه حل پيدا خواهيم کرد.روحاني خاطرنشان کرد:‌کاري که آمريکايي ‌ها انجام مي‌دهند به بهانه دور زدن تحريم‌ها توسط ايران کار زشتي بوده و با روح مذاکرات همراه نيست در حالي‌که ما در حال مذاکره براي توافق نهايي هستيم بنابراين اين‌گونه اعمال با سياست حل معضلات جهاني سازگار نيست و همچنين موجب بي‌اعتمادي‌هاي بيشتر توسط مردم کشورمان مي‌شود. خوب بود آمريکايي‌ها با اعمال و رفتارشان تاحدي زمينه اعتماد را فراهم مي‌کردند تا اين اعتماد در آينده شکل بگيرد اما اعمال و رفتار آن‌ها بي‌اعتمادي‌ها را عميق‌تر مي‌کند. و ي همچنين اين کار آمريکا را بر خلاف تفاهمات و روح توافق ژنو دانست.

خبرنگار کيهان سئوالي درخصوص تاکيد رهبري بر فاصله‌گذاري دولت با فتنه گران مطرح کرد که که رئيس جمهوري پاسخ داد: همه نکاتي که مقام معظم رهبري در ديدار با دولتمردان فرمودند برنامه‌ريزي و اجرايي و عملياتي خواهد شد.

مسائلي که مربوط به مسائل سال‌هاي گذشته است براساس قانون عمل خواهيم کرد و اگر کسي محکوميتي دارد و آن محکوميت براي آن است که از حقوق اجتماعي توسط دادگاه محروم شده قطعا ما به قانون عمل مي‌کنيم. اما اينکه يک آقايي در يک عکسي بوده و دليل آن حضور در آن عکس و در آن تجمع مشخص نيست ،ما براساس اين توهمات او را از حقوق اجتماعي محروم نمي‌کنيم.

روحاني در ادامه با تاکيد بر حکم دادگاه براي محروميت افراد از حقوق اجتماعي ادامه داد: هرکه بگويد که اين آقا کجاست و کجا مي‌خواسته باشد ،معيار نيست. معيار ما فقط قانون است و آنچه رهبري فرمودند که حتما وزرا به فرمايشات ايشان عمل مي‌کنند و ما در دولت نيز فرمايشات ايشان را اجرايي و عملياتي خواهيم کرد.

سرعت کم اينترنت در کشور

رئيس‌جمهوري در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سئوال ايسنا مبني بر اينکه«يکي از دغدغه‌هاي اصلي مقام معظم رهبري و حضرتعالي استمرار پرشتاب روند پيشرفت علمي کشور است. در اين ميان سهولت دسترسي محققان، دانش‌پژوهان و دانشجويان به اينترنت پرسرعت مي‌تواند به اين روند کمک کند. از سوي ديگر مباحثي در مخالفت با استفاده از اينترنت پرسرعت و حتي زمزمه‌هايي مبني بر استيضاح وزير ارتباطات به همين دليل به گوش مي‌رسد. به نظر شما دليل اين مخالفت‌ها چيست؟ گفت:

وجود اينترنت پرسرعت از راه‌هاي پيشرفت علمي کشور است . اگر بخواهيم مقاله‌اي دانلود کنيم بايد ساعت‌ها بنشينيم و گاهي آدم پاي اينترنت خوابش مي‌برد.

وي با بيان اينکه افزودن پهناي باند اينترنت مبناي دولت بوده است، ادامه داد: اين تصميم دولت است. اين تصميمات در شوراي عالي مجازي اتخاذ مي‌شود و در آنجا بحث لازم انجام مي‌شود. يکي از تصميمات دولت، ايجاد شبکه ملي اطلاعات است که قدم‌هاي اوليه برداشته شده، بودجه لازم پيش‌بيني شده و ان‌شاءالله دولت اين کار را خواهد کرد و در شبکه ملي اطلاعات سرعت اينترنت بسيار بيش از حالا خواهد بود و تصميم دولت بر ادامه اين روند است.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه ان‌بي‌سي آمريکا در مورد تحريم‌هاي ايالات متحده عليه ايران و نتيجه مذاکرات هسته‌اي، يادآور شد: من فکر مي‌کنم در جمع 1+5، کشوري که در مورد آن ترديد وجود دارد که آيا حسن نيت کافي براي حل و فصل نهايي دارد يا نه، آمريکاست وگرنه بقيه کشورها معمولا در اين زمينه رفتارهايي از خود نشان ندادند که ببينيم مذاکرات به نتيجه نرسد.

رئيس‌جمهوري با بيان اينکه پايان هفته مذاکراتي انجام خواهد شد، گفت: ما مذاکره را ادامه مي‌دهيم تا به نتيجه برسيم و اميدواريم اگر حسن نيت در طرف مقابل باشد در زمان باقيمانده به تفاهم برسيم.وي خاطرنشان کرد: تحريم‌هاي که به تعبير آنها جديد نيست وبه نظر ما کار درستي نبود، به اصل مذاکرات لطمه نمي‌زند. البته يکي از پايه‌هاي مذاکره، اعتماد و صداقت است که اين کارها به اعتماد و صداقت ضربه مي‌زند ولي ما مذاکره با 1+5 را ادامه مي‌دهيم و اميدواريم در مدت باقيمانده به تفاهم برسيم .البته ممکن است به تفاهم کامل برسيم يا نه.

برنامه‌اي براي همکاري با آمريکايي‌ها نداريم

خبرنگار تهران تايمز نظر رئيس جمهوري را درباره‌ گسترش روابط بين ايران و رياض پرسيد که رئيس جمهوري در اين باره اظهارنظر کرد:‌ از طرف ايران رابطه خوبي با همه‌ همسايگان از جمله عربستان در دستور کار است. اختلاف نظر بين ما و عربستان نسبت به روابط دوجانبه‌ ما نيست. ما اختلاف نظرهايي درباره‌ منطقه، از شمال آفريقا گرفته تا خاورميانه، داريم .

وي افزود: با اين حال فکر مي‌کنيم راه برطرف کردن اختلاف نظرها حرف زدن و مذاکره است. نه اين که بخواهيم از هم فاصله بگيريم. ما هميشه آماده مذاکره بوده‌ايم و اکنون هم آماده مذاکره با عربستان هستيم. روحاني در پاسخ به سئوال خبرنگار تيماي انگلستان که درباره‌ تاثيرات ايران در منطقه سخن گفت و پرسيد: اگر آمريکايي‌ها بخواهند براي مبارزه با گروه داعش وارد عمل شوند آيا ايران حاضر به همکاري است؟ اظهارنظر کرد: ما اساسا از هر کشوري که بخواهد با تروريسم مبارزه کند استقبال مي‌کنيم، چه عراق و چه سوريه و چه لبنان باشد و ما آماده‌ کمک هم هستيم. منتها نديديم آمريکايي‌ها اراده جدي درمبارزه با تروريسم داشته باشند.

وي خاطر نشان کرد:‌ اگر يک کشوري در دنيا با تروريسم مبارزه مي‌کند اين خوب است و مبارزه با ترور از سوي هر کشوري مورد استقبال ماست؛ اما هيچ برنامه‌اي براي همکاري و هماهنگي با آمريکايي‌ها در اين زمينه نداريم.

براي مشکل مطبوعات لايحه مي‌دهيم

رئيس جمهوري درادامه اين گفتگو گفت: قول‌هايي که به مردم ، انجمن‌ها و اصناف داديم را از ياد نخواهيم برد.

روحاني در پاسخ به خبرنگارديگري که پيغامي را درباره‌ انجمن صنفي روزنامه‌نگاران به رئيس جمهوري رساند و از نگراني روزنامه نگاران صحبت کرد، ياد آور شد: جواب اين پيغام اين است که نگران نباشيد. دولت به فکر تهيه لايحه‌ در اين باره است و اگر ببينيم راه فعلي به نتيجه نمي‌رسد لايحه‌اي را تقديم مجلس خواهيم کرد. البته دولت در بعضي زمينه‌ها بايد با بقيه قوا همکاري کند و بايد با يکديگر هماهنگ شوند که ممکن است، اين تفاهم نياز به زمان داشته باشد. ما قول‌هايي که به مردم ، انجمن‌ها و اصناف داده‌ايم را از ياد نخواهيم برد.

وي همچنين در پاسخ به اين سئوال که آيا به نيويورک سفر خواهد کرد و براي به نتيجه رساندن مذاکرات هسته‌اي چه اقداماتي انجام خواهد داد؟ اظهارداشت: سفرم به نيويورک هنوز مشخص نيست ، چون علاوه بر اجلاس سازمان ملل، براي اجلاس محيط زيست هم دعوت شده‌ام. اگر در اين زمينه تصميم گيري صورت بگيرد اعلام مي‌کنيم و اگر بر فرض نروم حتما وزير خارجه به نيويورک خواهد رفت. قرار است در نيويورک وزراي 1+5 با هم ملاقات کنند و قبل از آن هم مذاکرات کارشناسي صورت خواهد گرفت.اميدوارم از فرصت فضاي سازمان چه در بحث مسائل هسته‌اي و چه در روابط با کشورهاي دنيا استفاده کنيم.

اقليت حق نقد دارد اما حق تخريب ندارد

رئيس جمهوري در پاسخ به سئوال خبرگزاري فرانسه که درباره فشارها به دولت مثل استيضاح وزيرعلوم ، دستگيري يگانه صالحي روزنامه نگار يا مطرح شدن بحث ماهواره‌ها و اين که بعضي‌ها علنا جلو دولت ايستاده‌اند،پرسيد اظهارداشت: در کشور نظرات واحد وجود ندارد ونظرات مختلفي است. نهادهاي مختلف مسئوليت‌هايي دارند و در چارچوب اختيارات خوداقداماتي انجام مي‌دهند. در ايران مجلس اين حق را دارد که اگر احساس کند وزيري وظيفه‌اش را درست انجام نداده از او سئوال کند ودر نهايت راي بدهد. ما از استيضاح نگراني نداشته‌ايم ونداريم. چون استيضاح راه دولت را تغيير نخواهد داد.

وي ادامه داد: من همان سفارش‌هايي را که به آقاي فرجي دانا کرده بودم يعني ايجاد فضاي آرامش در دانشگاه، رفتن از کميت به سمت کيفيت و شايسته سالاري در عزل و نصب‌ها به جاي تفکر جناحي،همان‌ها را به وزير بعدي هم خواهم گفت. من قولي به مردم دادم و از آنچه از قانون اساسي درک مي‌کنم اين است که مبناي اجرا قانون است و ما هم به راهمان همين‌گونه ادامه خواهيم داد.اين که استيضاح براي مقابله با دولت بوده باشد را هنوز حس نکرده‌ام. در ظاهر هم مجلس سوالاتي داشت استيضاح کرد و چون قانع نشد بر اساس راي اکثريت به وي راي عدم اعتماد داد. ما هم تسليم قانون هستيم.

روحاني با بيان اين که ممکن است نظرات در کشور واحد نباشد، اضافه کرد: ممکن است کساني به جد حامي دولت باشند بعضي ها هم حمايت کنند و هم نقد و بعضي‌ها هم مخالف باشند و اين اشکالي ندارد و در کشور ما پذيرفته است. آنچه از نظر ما قابل قبول نيست تخريب يا سنگ پيش پاي مجريان گذاشتن است. اگر کسي بخواهد لباس زيباي نقد بر تن کند و در عمل تخريب انجام دهد آن لباس را از تن او در مي‌آوريم و به مردم مي‌گوييم که واقعي نيست.

رئيس جمهوري همچنين بيان کرد: نقد مورد استقبال ماست ولو اگر تند باشد؛ اما تخريب قابل قبول نيست. من در اين يک سال نسبت به نقد بسيار باحوصله بودم اما نشان دادم نسبت به تخريب قاطع خواهم بود. چون تخريب يعني عليه ملت قدم برداشتن.

اقليت حق نقد دارد اما حق تخريب ندارد و هم اکثريت وهم دولت در مقابلش خواهد ايستاد. احساس ما اين است که اکثريت قاطع مردم حامي دولت هستندو نظرسنجي‌ها هم همين را نشان مي‌دهد .

وي افزود: ما در فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي و فرهنگي ، اقتصادي و سياست خارجي دراين يک سال خودمان را موفق مي‌دانيم. البته هر دستگاهي مشکلات خاص خودش را دارد.

در حال عبور از رکود هستيم

رئيس‌جمهوري اظهارداشت: اولويت دولت از بين بردن رکود حاکم بر اقتصاد کشور است و من فکر مي‌کنم اين اتفاق در حال رخ دادن است و در حال خروج از رکود هستيم و اميدواريم به زودي رشد اقتصادي ما مثبت شود.

روحاني در مورد برنامه دولت براي حل مشکل بيکاري، گفت: بيکاري در کنار رکود يکي از اصلي‌ترين مشکلات کشور است و مي‌توان گفت معضل بيکاري نوعي مشکل اقتصادي و اجتماعي است که نتيجه آن مشکلات فرهنگي را هم ايجاد مي‌کند و براي حل اين مشکل بايد به فکر خروج از رکود باشيم. فکر مي‌کنم امسال در اين هدف موفق شويم.وي افزود: اگرازرکود عبورکنيم اشتغال هم به تدريج وضع بهتري مي‌يابد و امروز هم بحمدالله در حوزه‌هاي مختلف صنعتي نظير نفت و انرژي و معدن اتفاقات خوبي افتاده است و من به مردم قول مي‌دهم در ادامه کار مسير اشتغال باز شود.

البته بايد اذعان کرد که راه سختي در پيش است و اشتغال تحصيلکرده‌ها يکي از اصلي‌ترين مخاطرات مسير اشتغال در کشور است.

گسترش روابط با چين

رئيس قوه مجريه در پاسخ به سوال خبرنگار فونيکس تي‌وي چين درارتباط با برنامه ايران در صورت عدم توافق با 1+5 و آينده روابط اقتصادي با چين، گفت: روابط ايران و چين در حال توسعه است و در دو دور مذاکراتي که با رئيس‌جمهوري چين تاکنون داشتيم برنامه‌ريزي‌هايي در بخش‌هاي مختلف براي توسعه روابط انجام شده است که بخشي از آن‌ها تحقق يافته و بخشي هم در حال تحقق است.

وي ادامه داد: اين روابط در چند بخش تدوين و برنامه‌ريزي شده است و در سفر آينده رئيس‌جمهوري چين به تهران اميدواريم توافق هاي مثبتي انجام گيرد و بايد گفت که چين در شرايط تحريم يکي از کشورهايي بود که رابطه خوبي با ايران داشت و در آينده هم اين روابط توسعه خواهد يافت اما در صورتي که توافق هاي ايران با 1+5 به طور کامل انجام گيرد و تحريم‌ها از بين برود شرايط به کلي تغيير خواهد کرد.

تذکرات رهبري درحرکت پرشتاب‌تر رشد کشورموثر است

روحاني درباره جايگاه اقتصاد مقاومتي رئيس‌جمهوري با بيان اين که لايحه خروج از رکود يک بخشي از اجراي اقتصاد مقاومتي است، گفت: پايه اصلي اقتصاد مقاومتي رشد و توليد است و اقتصاد مقاومتي اقتصادي است که طي آن به جايگاهي رسيده شود که ديگران نتوانند آن را بلرزانند يا آن را در شرايط حصر و انزوا قرار دهند. روحاني با بيان اين که وجود رشد و داشتن رابطه درست با بيرون هم در اين راستا مدنظر است، افزود: يکي از راه‌حل‌هايي که هم‌اکنون در زمينه مساله خروج از رکود دنبال مي‌کنيم توسعه صادرات غيرنفتي است.

رئيس‌جمهوري همچنين درباره جايگاه مديريت جهادي در اين دولت، اظهار داشت: بايد بر اين موضوع تامل کنيم که اصلا مديريت جهادي به چه معناست. مديريت جهادي به اين معناست که يک جمعي مديريت عالمانه خالصانه و پرتلاش را انجام دهند؛ البته از اين موضوع بگذريم که برخي وزراي ما سابقه جهاد دارند و از اول در جهاد سازندگي بودند يا اين که در نهادهاي انقلابي سابقه دارند.وي افزود: اصلا مگر مي‌شود در شرايط تحريم و در شرايطي که کشور ما قرار داشت کسي بيايد مديريت را بپذيرد و بخواهد غيرجهادي عمل کند. آن‌هايي که آمدند براي فداکاري و مخلصانه آمدند، برخي وزرا هم با اصرار آمدند.

روحاني با تاکيد بر اين که هميشه بايد مديريت ما مديريت جهادي باشد، خاطرنشان کرد: يک وقت کسي سر کار مي آيد براي اين که ساعت کارش پر شود يا اين که حقوقش حلال باشد ولي وقتي کسي سر کار مي‌آيد تا معضل و مشکلات جامعه را حل کند و برايش استراحت و حقوق مطرح نيست چنين شخصي شب و روز براي حل معضلات مردم تلاش مي‌کند.

رئيس‌جمهوري مديريت جهادي را مديريت علمي، توام با اخلاص و تلاش پيگير خواند و گفت: معناي جهاد تلاش پيگير است و ان‌شاءالله همه مديريت ما جهادي بوده و خواهد بود. وقتي رهبري تصميم مي‌گيرند تذکرات ايشان موثر است براي اين که حرکت پرشتاب‌تري در مسير رشد داشته باشيم.

تقدير از تيم مذاكره كننده هسته اي

در ادامه نشست خبري رئيس جمهوري با خبرنگاران، خبرنگار روزنامه خراسان سئوال خود را اينگونه مطرح كرد كه از گذشته يکي از عنوان‌هايي که به شما مي‌دادند شيخ ديپلمات بوده و اين در سوابق شما هم مشخص است، اخيرا فرموديد که اگر لازم باشد شخصا مذاکرات هسته‌اي را هدايت مي‌کنم که اين سبب شده است برخي فکر کنند که قرار است مذاکرات هسته‌اي در سطح بالاتري از وزارت خارجه انجام شود ،لطفا درباره اين احتمال توضيح دهيد و اين که برخي تحليل کرده‌اند که شايد اين صحبت انتقادي ريز از تيم مذاکره‌کننده است،آيا اين موضوع صحت دارد، که رئيس جمهوري در پاسخ تاكيد كرد: جواب هر دو منفي است.

وي افزود: تيم مذاکره کننده ما تيم بسيار قوي و خوبي است که افراد حاضر در اين تيم کاملا به موضوعات مسلط هستند و با طرف خارجي خوب مذاکره مي‌کنند که 1+5 و خارجي‌ها مي‌بينند که تيم ايران در مذاکرات بسيار قوي است و ما از تيم مذاکره ‌کننده و شخص وزير خارجه متشکر هستيم که امروز هم از وزارت خارجه تقدير شد.

روحاني درباره اين که آيا مذاکرات از سطح وزرا به سطح سران تغيير مي‌کند، اظهار داشت: اين موضوع هم جزو برنامه هاي ما نيست و ما چنين برنامه‌اي را دنبال نمي‌کنيم و فکر هم نمي‌کنم چنين نيازي وجود داشته باشد.

منظور اين بوده است که دولت و رئيس جمهوري مسئول مذاکرات است و امروز هم من گفتم همه مسئوليت مذاکرات را برعهده مي‌گيرم.

اين مسئوليت ‌پذيري يک قوت قلبي براي تيم مذاکره کننده است که احساس مي‌کنند من رئيس جمهوري نيستم که فردا روزي بگويم تيم مذاکره کننده خراب کرده است.در حقيقت مقصود من از چنين صحبت‌هايي حمايت بيشتر از تيم مذاکره‌کننده است.

حمايت تيم مذاکره کننده توسط مقام معظم رهبري

وي همچنين با اشاره به حمايت تيم مذاکره کننده توسط مقام معظم رهبري يادآور شد: تيم مذاکره‌کننده هم حمايت رهبري را دارد و هم حمايت مردم. فکر مي‌کنم کسي در ايران نيست که از مذاکره حمايت نکند و دولت در صحنه است و من گفتم که تيم مذاکره‌کننده فکر نکند بايد به تنهايي کار را بر دوش بکشد.

رئيس جمهوري در ادامه در پاسخ به سئوال خبرگزاري ايرنا، در مورد مذاکرات هسته‌اي و بداخلاقي برخي کشورها در جريان مذاکرات، اظهار داشت: در دنياي سياست همه بايد تلاش کنيم. زماني که توافق موقتي به اسم اقدام مشترک يا تفاهم ژنو منعقد شد همين بداخلاقي ها وجود داشت و بداخلاقي ها از بين نرفت اما تلاش شد و به نقطه تفاهمي ولو براي شش ماه به طور موقت رسيديم و باز هم براي ادامه اين توافق تفاهم کرديم پس ما دو بار به رغم بداخلاقي‌ها به تفاهم رسيديم.

البته اين بار کمي سخت‌تر است زيرا به دنبال تفاهم نهايي هستيم. اگر طرف ما کشوري بود که اعتماد و حسن نيت او مورد اطمينان بود شايد وضع متفاوت بود نسبت به کشورهايي مثل آمريکا که در اين مساله سردمدار هستند، لذا پيشرفت کار قدري مشکل است اما ما هيچ وقت نااميد نبوده، نيستيم و نخواهيم بود.

روحاني با تاكيد بر اين که مذاکره را با قدرت ادامه مي دهيم، گفت: البته اين کار سخت است اما معنايش اين نيست که به نتيجه نمي رسيم. من هم به ادامه و نتيجه کار بدبين نيستم گرچه کار سخت و پيچيده است اما با اميدواري کار را ادامه مي دهيم تا به نتيجه برسيم.

افزايش سطح روابط با تركيه

در ادامه نشست، تي‌آرتي ترکيه پرسشي درباره آغاز دوره جديدي در ترکيه با رئيس جمهوري اردوغان و نخست‌وزيري اوغلو و رابطه ايران و ترکيه با توجه به مسائل منطقه مطرح کرد که روحاني در پاسخ گفت: من بسيار خوشحالم که آقاي اردوغان موفق شدند با راي بسيار خوبي رئيس جمهور شوند و در اين دوران جديد روابط بهتري با ترکيه خواهيم داشت.

رئيس جمهوري کشورمان همچنين درباره مسايل منطقه‌اي گفت: اختلاف ديدگاهي ما فقط در موضوع سوريه است، در موضوع فلسطين و لبنان نظرات نزديکي داريم اما در مورد سوريه کمي متفاوت است که البته اين اشکالي ندارد که ما دوست باشيم و درباره يک موضوع اختلاف نظر داشته باشيم.

روحاني با تاکيد بر لزوم ارتباط و تعامل دو سويه دولت با رسانه ها، افزود: ما نيازمند کمک اصحاب رسانه هستيم تا اخبار دولت و فعاليت هايش را به مردم و مطالبه، نقد و سخن مردم را هم به دولت منتقل کنند و بهترين واسطه باشند چرا که هدف همه ما جز پيشرفت کشور نيست و تعالي مادي و معنوي ملت را مي خواهيم.

تحمل ها را بالا ببريم

وي يادآور شد: بايد تحمل ها را بالا ببريم و نقدها را با گوش شنوا بشنويم. دولت خودش را نيازمند نقد مي داند؛ نقدي که دلسوزانه باشد و به نوعي نصيحت است و در آن خيرخواهي وجود دارد.

روحاني با اشاره به تمايلات جناحي برخي رسانه‌ها در کشور، تاكيد کرد: به نظر من اين دولت نخستين دولتي است که بعد از انقلاب در آن هر دو جناح حضورپررنگي دارند البته مقطعي شبيه اين هم وجود داشت و شايعه بود که در داخل دولت انجمن اسلامي است ولي اكنون شکل کار اينطور نيست و از هر دو جناح افراد فعالي در دولت هستند و طي يک سال گذشته همه براي خدمت به جامعه تلاش کردند و مشکلي هم وجود نداشت.

رئيس جمهوري در پايان با ابراز اميدواري نسبت به کمک بيشتر رسانه ملي به دولت،گفت: شرايط ما شرايط عادي نيست. اگر تحريم نبوديم، منطقه مشکل نداشت و رکود و تورم نداشتيم شايد کمک کمتري هم به دولت مي شد مشکلي نبود اما اکنون ما نيازمند کمک همه رسانه ها و رسانه ملي هستيم و اميدواريم اين کمک ادامه يابد.


نوشته شده در   يکشنبه 9 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode