ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 شهريور 1393     |     کد : 77303

تحریم‌ها جنایت است اما به اصل مذاکرات لطمه نمی‌زند!

رئیس جمهور در پاسخ به سوال کیهان در زمینه خط قرمز فتنه که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت به آن اشاره کردند گفت: دولت در این زمینه در چارچوب قانون عمل می‌کند ، اگر قوه قضائیه فردی را محکوم کرده است و محکومیت این فرد محرومیت از حقوق اجتماعی باشد ما طبق قانون عمل می‌کنیم.

رئیس جمهور در نشست با خبرنگاران:
رئیس جمهور در پاسخ به سوال کیهان در زمینه خط قرمز فتنه که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت به آن اشاره کردند گفت: دولت در این زمینه در چارچوب قانون عمل می‌کند ، اگر قوه قضائیه فردی را محکوم کرده است و محکومیت این فرد محرومیت از حقوق اجتماعی باشد ما طبق قانون عمل می‌کنیم.
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی اظهار داشت : همه نکاتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار فرمودند دولت برای آنها برنامه ریزی کرده و اجرایی و عملیاتی می کند.
وی ادامه داد : مسائلی هم که مربوط به سال های گذشته است و در کشور وجود دارد، ما در چارچوب قانون عمل می‌کنیم. معیار ما قانون خواهد بود و کسی اگر محکومیتی دارد، و محکومیتش برای این است که طرف از حقوق اجتماعی محروم شود، یعنی دادگاه فردی را برای استفاده از حقوق اجتماعی محروم کرده، به قانون عمل می‌کنیم.
رئیس جمهور اضافه کرد : ولی تخیلی این که آقایی در عکسی بوده حالا این که  مال کی است و به چه منظور بوده و رفته تماشا کند یا چه جور شعاری بدهد را نمی پذیریم که کسی بخواهد بر مبنای توهمات فردی را محکوم کرده یا به دولت بگوید که این فرد از حقوق اجتماعی محروم است.
وی گفت : محرومیت از حقوق اجتماعی حکم دادگاه می‌خواهد. ما هم طبق حکم دادگاه عمل می‌کنیم. این که بگویند آقایی کجا بوده یا کجا می خواسته باشد معیاری برای ما نیست. البته آنچه مقام معظم رهبری فرمودند حتما وزرای محترم به فرمایشات ایشان در همه زمینه ها عمل می کنند. ضمن اینکه در دولت همه نکات ایشان را اجرایی و عملیاتی می کنیم.
تورم را مهار کرده ایم
رئیس جمهور در ابتدای این کنفرانس خبری ضمن تشریح اقدامات دولت گفت : در زمینه مسائل اقتصادی، دولت موفق شده است تورم را در طول یک سال گذشته مهار کرده و به وعده‌ای که به مردم داده بود که تا پایان امسال تورم ۱۲ ماهه را به ۲۵ درصد می‌رساند خوشبختانه امروز آخرین آمار ما می گوید تورم ۲۳.۲ و ان‌شاءالله تورم تا پایان سال کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود. وی ادامه داد:  پس وعده ای که به مردم داده شده، ان‌شاءالله بهتر از آن در عمل محقق خواهد شد. البته تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم را در سال های بعد هم ادامه دهد. یعنی در سال ۹۴ و ان‌شاءالله در سال ۹۵ تورم یک رقمی شود.
رئیس جمهور گفت : اگر این‌کار عملیاتی شود برای اولین بار است که بعد از ۴۰ سال تورم کشور یک رقمی شده است.
باید متحد باشیم
رئیس جمهور در ادامه با ارائه گزارشی از بخش های مختلف اقتصادی کشور از جمله کشاورزی و محیط زیست اظهار داشت : در زمینه مسائل داخلی و سیاسی همه تلاش ما این است که آن هایی که زیستشان در شکاف ها هست، به آن ها بفهمانیم که این شکاف ها رو به پایان خواهد بود و ما آشتی و وحدت را در جامعه بیشتر خواهیم کرد. شکاف های سیاسی و اجتماعی را کم می کنیم. ملت واحد می خواهیم باشیم. امت واحده. دست به دست هم دهیم و بدون وحدت و هماهنگی در کشور عبور از این پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری اشاره کردند امکان پذیر نیست. باید متحد باشیم.
وی ادامه داد : البته جناح ها و احزاب  همه فعالیت خود را انجام می دهند. همان طور که رهبری فرمودند جامعه نباید دوقطبی شود. همه فعالان سیاسی در قواعد بازی و در چارچوب قانون اساسی باید فعالیت کنند تا هم شاهد نشاط باشیم و هم انسجام و وحدت. دولت شکاف بین اقوام و مذاهب را مصمم است که بردارد. برخی ممکن است خوشحال نباشند ولی این کار را ما ضروری می دانیم. تمام اقوام و مذاهب و ادیان زیر یک چتر واحد به نام ایران، زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و همه زیر یک قانون به نام قانون اساسی و هدایت های مقام معظم رهبری کار را پیش خواهیم برد.
قبل از گردش به چپ یا راست به مردم اطلاع می دهیم
رئیس جمهور گفت : کشور ما یک دولت بیشتر ندارد. در مسائل اجرایی تصمیم گیری با دولت است و دولت تصمیمات را عمل می‌کند.
روحانی در ادامه اظهار داشت : درچارچوب وعده هایی که در انتخابات، رئیس جمهور به  مردم داده و در چارچوب قانون، از هیچ یک از وعده هایی که به مردم دادیم عقب نمی نشینیم. اگر جایی بخواهد ما را مجبور کند راه دیگری را انتخاب کنیم، قبل از گردش به راست یا چپ به مردم خبر می دهیم و اگر مردم به ما اجازه دادند این کار را می کنیم اما تصمیم ما این است که نه یمین و نه شمال. آن جاده مستقیم و طریق وسطی که مسیر اعتدال است را ادامه دهیم.
پرچمدار فرهنگ باید صاحبان فرهنگ باشند
رئیس جمهور درباره مسائل فرهنگی نیز گفت : در زمینه مسائل فرهنگی ما معتقدیم که فرهنگ جامعه ما پرچمش باید بر دوش صاحبان فرهنگ باشد. و آن ها به خوبی با تجربه و دانشی که دارند، این کار را خواهند کرد. دولت آن ها را یاری می کند. معیار ما قانون است. هیچ گروه و جمعیتی حق ندارد کار خودسر در زمینه فرهنگی انجام دهد. هرچه قانون است به آن عمل کنیم و اگر جایی قانون شفاف نیست باید شفاف کنیم. حاضریم لوایح را در این زمینه تقدیم مجلس کنیم.
رقم نهایی را چند ماه بعد اعلام می کنیم
رئیس جمهور در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد گفت : برخی اقتصاددانان می گویند که برای اینکه تورم مهارش مداومت داشته باشد، یعنی بتوانیم به نقطه ای برسیم که سال ۹۴ هم این تورم را کاهش دهیم و در ۹۵ برسیم به تورم یک رقمی که هدف دولت است. من نگفتم پایان امسال تورم ۲۰ درصد خواهد بود گفتم زیر ۲۰ درصد خواهد بود که می تواند هر رقمی باشد. البته ما رقم نهایی را چند ماه دیگر اعلام می‌کنیم که دقیقا پیش بینی ما در اسفند چه مقدار است.
وی ادامه داد : سال قبل برنامه ریزی ما بر این  مبنا بود که در ۹۲ به ۳۵ و در ۹۳ به ۲۵ برسیم. در ۹۲ به ۳۴.۷ رسیدیم، امسال برنامه ۲۵ درصد بود و بحث های زیادی در جمع اقتصاددانان بود که با این وضع با چه مشکلی مواجه می‌شویم. لذا هدف را به زیر ۲۰ درصد تغییر دادیم.
آمریکایی ها باید از این لحن بیان شرمنده باشند
روحانی در ادامه این کنفرانس خبری و در پاسخ به سوال المناز درباره مبارزه با تروریسم گفت :  برخی کشورهای بزرگ امروز می بینند که جنایتکاران دیروز در سوریه امروز در عراق جنایت می کنند. جنایت جنایت است، نمی شود بگوییم اگر یک آمریکایی کشته شد می خواهیم مبارزه کنیم با تروریزم ولی اگر غیرآمریکایی کشته شد تردید کنیم. این معنایش این است که در تروریزم  جدی نیستند و فقط در بهترین  حال و خوشبینانه منافع ملی خود را می بینند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه مبارزه با تروریسم با اشاره به کشتار سه ساله تروریست ها در سوریه اظهار داشت : چطور آمریکایی ها چیزی نگفتند؟ در عراق به کشتار مردم پرداختند. تازه که آمریکا می خواهد مبارزه کند می‌گوید می خواهیم از سفارت خود و از کنسولگری خود دفاع کنیم. این که مبارزه با تروریزم نیست. این معنایش خیلی بد است. آمریکایی ها باید از این لحن بیان شرمنده باشند.
با افتخار تحریم را دور می زنیم
روحانی درباره تحریم های ضد ایرانی نیز گفت : تحریم غیرقانونی، تجاوز به حقوق ملت بزرگ ایران است. ما باید با همه توان و قدرت در برابر این تجاوز ایستادگی کنیم. البته آنها بهانه شان این است که می‌گویند آنها تحریم را دور زدند. البته که ما تحریم را دور می زنیم و با افتخار هم دور می زنیم چون غیرقانونی و برخی از آنها مانند تحریم در موارد غذایی و دارویی را جنایت علیه بشریت می دانیم.
وی ادامه داد :. حتما در برابر هر تحریم راه حل های خود را انتخاب می کنیم و دست روی دست نمی گذاریم. کار آمریکایی ها برای تحریم، کار زشتی بوده و با روح توافقات سازگار نیست. این گونه اعمال نه با سیاست حل معضلات جهانی از طریق مذاکره سازگار است و نه با مسیر اعتماد‌سازی. مردم ما نسبت به آمریکا هیچ گونه اعتمادی ندارند، خوب بود آمریکایی ها با اعمالشان زمینه را تاحدی فراهم می کردند که این اعتماد تا حدی درست شود. ولی این کاری که کردند، بی اعتمادی را عمیق تر می کند.
در حسن نیت آمریکا تردید وجود دارد
روحانی در پاسخ به سوال دیگری در این زمینه گفت : فکر می کنم در جمع 1+5 کشوری که رویش خیلی تردید است که آیا حسن نیت کافی دارد یا نه، آمریکایی ها هستند. بقیه کشورها که معمولا خیلی در این زمینه ها رفتاری از خود نشان ندادند که ببینیم آن‌ها می‌خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد. آنچه در مجموعه مذاکرات حس می کنیم این است که همه ۷ کشور به دنبال حل و فصل هستند. دلیلش این است که راه قبلی، راه غلط و اشتباهی بوده. راه تحریم پاسخ نداده و به ضرر همه بوده است. راهی که قبلا انتخاب شده باخت- باخت بوده و امروز همه به دنبال برد- برد هستیم.
رئیس جمهور گفت : اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد در زمان باقی مانده امیدواریم به توافق برسیم. تحریم های دیروز که به تعبیر آنها جدید نیست، که به نظر ما کار درستی نبوده، به اصل مذاکرات لطمه نمی زند.البته در مذاکره یکی از پایه ها، اعتماد و صداقت است. این جور کارها به مسیر اعتماد و صداقت لطمه می زند. اما مذاکره را ادامه می دهیم.
برنامه ای برای سفر به نیویورک و ملاقات با اوباما ندارم
روحانی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه سفر به نیویورک گفت : درباره سفر به نیویورک هم تصمیم قطعی نگرفتم. برنامه ای برای ملاقات با اوباما ندارم.
رئیس جمهور همچنین گفت : سفر به نیویورک معلوم نیست، برای اجلاس محیط زیست هم در نیویورک دعوت شدم البته. اگر تصمیم گیری شود اعلام می شود. اما برفرض اگر نروم، وزیر خارجه حتما به این سفر می رود و در نیویورک وزرای خارجه با هم مذاکره می کنند.
استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد
 تسلیم قانون هستیم
روحانی در پاسخ به سوالی در زمینه روابط دولت با منتقدان نیز گفت : به هر حال در کشور نظرات مختلفی هست. ضمن اینکه نهادها و ارگانها وظایف و مسئولیت‌هایی دارند در چارچوب اختیاراتشان اقداماتی می توانند انجام دهند. در کشور ما مجلس این حق را دارد که اگر احساس کند وظیفه ای از یک وزیری به درستی انجام نشده، از وزیر سوال کند یا در شرایطی وزیر را استیضاح کند و در نهایت رای دهد.
وی ادامه داد : ما از استیضاح وزیر نگرانی نداشته و نداریم. به دلیل اینکه استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد.
روحانی افزود: مسیری که دولت انتخاب کرده، یعنی همان سفارشاتی که به فرجی دانا کردم و به او گفتم دانشگاه باید آرام باشد، از کمیت باید به سمت کیفیت برویم، معیار نصب و عزل مسائل جناحی نباشد و ... همین ها را به وزیر بعدی خواهم گفت. من قولی که به مردم دادم، مبنای ما اجرای قانون اساسی و قوانین موضوعه است. ما به راهمان ادامه می‌دهیم. حالا اینکه استیضاح برای مقابله با دولت بوده باشد  من هنوز این را درست  حس نکردم. ظاهر امر این است که مجلس سوالاتی داشته که به صورت استیضاح مطرح کرده و اکثریت مجلس قانع نشده. ما تسلیم قانون هستیم.
نقد هر چند تند باشد مورد استقبال دولت است
رئیس جمهور گفت : اما ممکن است نظرات هم در کشور واحد نباشد. کسانی باشند حامی دولت باشند به جد. کسانی باشند هم از دولت حمایت کنند و هم منتقد دولت باشد و هم کسانی باشند که مخالف باشند. اشکالی ندارد. در کشور ما این مسائل پذیرفته است. این دولت راهی را ادامه می‌دهد درصدی حامی هستند و افرادی هم ممکن است نظرات دیگری داشته باشند. آنچه از نظر ما قابل قبول نیست تخریب است. تخریب دولت یا سنگ پیش پای مجریان گذاشتن قابل قبول نیست و مردم نمی پذیرند و اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد را به تن کند و عمل تخریب انجام دهد آن لباس را زود از تنش درآورده و به مردم معرفی کرده و می گوییم لباس تقلبی است. نقد مورد استقبال دولت است حتی اگر لحنش تند باشد.
وی افزود : من در طول این یک سال بسیار باحوصله بودم نسبت به منتقدین اما نشان دادم نسبت به تخریب بسیار قاطع خواهم بود. چون تخریب یعنی علیه ملت قدم برداشتن و این قابل قبول نیست. اقلیت حق نقد دارد و حق سخن گفتن دارد اما حق تخریب ندارد. اگر خواست تخریب کند در برابرش دولت و اکثریت می ایستند. روحانی در پاسخ به سوالی در زمینه روابط ایران و چین نیز گفت : در همین شرایط فعلی هم یکی از کشورهایی که در دوران تحریم با ایران همکاری خوبی داشته چین بوده است. و ما این همکاری‌ها را توسعه دادیم در یکسال گذشته و بعد هم با تفاهماتی که پیش رو داریم توسعه خواهیم داد.
ارتقای سطح مذاکرات به سران جزو برنامه نیست
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در زمینه ارتقای سطح مذاکرات با 1+5 به سطح سران گفت : این که سطح مذاکرات به سطح سران ارتقا یابد جزو برنامه نیست و فکر هم نمی‌کنم که نیازی باشد. مقصود من این نبود. مقصود  من این بود که دولت و رئیس جمهور مسئول مذاکرات است. امروز هم گفتم همه مسئولیت را به عهده می‌گیرم چه آنچه تا الان انجام شده و چه در آینده. این قوت قلبی است برای تیم مذاکره کننده که احساس نکنند اگر مشکلی در آینده پیش آمد من بگویم تیم خراب کرده و من نظرم این نبوده.
رئیس جمهور پس از پاسخ به سوال خبرنگاران در اظهارات پایانی گفت :  این که برخی رسانه ها به جناحی و برخی به جناح دیگر منسوب باشند مشکلی نیست. این دولت، اولین دولتی است که هر دو جناح در آن حضور پررنگ دارند. در طول یک سال مشکلی نداشتیم واقعا و همه دولت تلاش کردند برای خدمت به مردم و جامعه. همه رسانه ها و حالا رسانه ملی هم انشاءالله روابط دولت با رسانه ملی نزدیک تر شود.
وی افزود : رسانه ملی کمک کند واقعا و نه اینکه نقد نکند. نقد حق همه است. ولی مقداری کمک بیشتر کند چراکه شرایط عادی نیست. اگر تحریم نبود و منطقه مشکل نداشت و رکود نداشتیم و عادی بود همه چیز، کمک ها کمتر هم بود مشکلی نبود. ولی الان نیازمند کمک بیشتر رسانه‌ها هم رسانه ملی و هم سایر رسانه ها هستیم.


نوشته شده در   يکشنبه 9 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode