ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 مرداد 1393     |     کد : 76701

دستگاه‏ها و مؤسسات قرآنی منتظر تخصیص اعتبارات سال جدید باشند

حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی:

حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی:
دستگاه‏ها و مؤسسات قرآنی منتظر تخصیص اعتبارات سال جدید باشند

به گزارش اعتدال: قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: به زودی دو پرداخت بودجه به دستگاه‏ها خواهیم داشت. یکی بودجه سال 92 که 25 میلیارد بوده که نهایی شده و مشکلی که در پرداخت داشت برطرف شده و انشاءالله ظرف یکی دو هفته آینده آن را پرداخت می‏کنیم. دوم بودجه 93 است که هم منتظر هستیم کمیسیون‏ها، برنامه‏های قرآنی پیشنهادیشان را به کمیته تخصیص بودجه ارائه کنند. به کمیسیون‏ها هم اعلام می‏کنیم که آمادگی داریم از یکی دو هفته آینده، مرحله نخست بودجه 93 را به همه دستگاه‏ها پرداخت کنیم به شرطی که کمیسیون‏ها برنامه‏های مصوب خودشان را اعلام کنند. هیچ مشکلی برای پرداخت نداریم. ولی تا این لحظه هیچ کمیسیونی برنامه پیشنهادی خود را ارائه نکرده است.
در شماره گذشته، قسمت اول گزارش اختصاصی اعتدال را از اظهارات حجت الاسلام حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی را که در برنامه رادیویی افق بیان شده بود خواندیم که به موضوع بررسی وضعیت اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال 93 اختصاص داشت و ضمن تبیین فرایند‌های دریافت اعتبارات، پرداخت و نظارت برآن، از واریز بخش اول این اعتبارات در سال 93 به میزان بیش از پنجاه میلیارد تومان خبر داد.
در این شماره دو قسمت سخنان ایشان را به شرح زیر تقدیم می‌کنیم:
* نقش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ترویج نگاه راهبردی به فعالیت قرآنی در کشور
منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1388 در واقع ابلاغ نگاه راهبردی نظام بوده است تا بتواند سه حوزه فرهنگ‏سازی، ساماندهی و نظام‏سازی قرآنی را محقق سازد و این بودجه قرآنی، در حقیقت بودجه تحقق منشور است که هم در مصوبه منشور و هم در ابلاغ دولت به آن اشاره شده است. لذا به شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان ارگان اجراییِ منشور واگذار شده است. اینکه امسال مقام معظم رهبری در اولین روز ماه مبارک رمضان، تأکید بر راهبردی بودن فعالیت‏های قرآنی داشتند، نشان‏دهنده درستی حرکت ما است. حضرت آقا در سال 90، وقتی بودجه منشور تصویب شد و فضای جدیدی شکل گرفت، مطالبه‏شان را از یک میلیون حافظ به ده میلیون حافظ ارتقاء دادند و با این جهش‏هایی که در این 3 سال اخیر داشتیم، اشاره داشتند که این حرکت قرآنی یک حرکت راهبردی و مهم در کشور است. این تعبیر خیلی مهمی است. مقام معظم رهبری در مورد خیلی از کارهای به ظاهر مهم‏تر این تعبیر را ندارند.
* ضرورت توجه دستگاه‏ها به منافع ملی و راهبردی نظام توسعه فرهنگ قرآنی
دستگاه‏ها و مؤسسات قرآنی خودرا زیرمجموعه اصول و سیاست‏های شورای توسعه فرهنگ قرآنی تلقی کنند و فعالیت‌های خود را محاط در راهبردهای منشور بدانند.
انتظار از دستگاه‏ها این است که منافع سازمانی را بر منافع راهبردی و ملی قرآنی ترجیح ندهند.‏ یک دستگاهی ممکن است به هر دلیلی دچار برخی اختلالات بشود، این را نباید به حساب کلیت حرکت راهبردی و عظیم قرآنی کشور به شمار آورد.‏ بعضی از تخریب‏ها که توسط برخی از افراد صورت می‏گیرد ـ که قطعاً سوء نیت ندارند و ناشی از سوء برداشت است ـ که خواهش می‏کنم چون عملیات قرآنی کشور بر اساس راهبردهای مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رهنمودهای قرآنی مقام معظم رهبری یک سامان تازه‏ای گرفته است، باید این اختلافات و تخریب‌ها را کنار بگذاریم.
* توجه جدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تحقق رهنمودهای قرآنی مقام معظم رهبری
اخیراً در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کمیته‏ای ایجاد شده که مطالبات و رهنمودهای قرآنی مقام معظم رهبری را مورد بحث و گفتگو قرار می‏دهد و ذیل رهنمودها و مطالبات معظم له کلیه فعالیت‏های قرآنی را سازماندهی می‏کند. همچنین دبیرخانه شورا، ویرایش نخست مجموعه رهنمودهای قرآنی مقام معظم رهبری را تهیه نموده که نموداری از دیدگاه‏های ایشان به امور قرآنی است و بناست ویرایش دیگر این اثر با ساختار تحلیل محتوا و مدل‏سازی راهبردی و عملیاتی ارائه شود.
* تصمیم‏گیری جمعی، رویکرد اصلی فرایند تصویب و تخصیص اعتبارات
در فرایند تصویب و تخصیص بودجه هیچ حرکت گروه‏گرایانه و فردگرایانه وجود ندارد و از کلیه دستگاه‏ها، مؤسسات و فعالان قرآنی خواهش می‏کنم که از حرکت‏های تخریبی که ممکن است در اخذ بودجه مشکل‏ساز شود پرهیز کنند. اگر اشکال و نقدی وجود دارد که حتماً وجود دارد در محیط داخلی قرآنی مطرح شود و در محیط‏های رسانه‏ای و بحث‏هایی که ممکن است به اصل حرکت بلند و متعالی قرآنی آسیب رساند، مطرح نشود.
* دستگاه‏ها و مؤسسات قرآنی منتظر تخصیص اعتبارات سال جدید باشند
به زودی دو پرداخت بودجه به دستگاه‏ها خواهیم داشت. یکی بودجه سال 92 که 25 میلیارد بوده که نهایی شده و مشکلی که در پرداخت داشت برطرف شده و انشاءالله ظرف یکی دو هفته آینده آن را پرداخت می‏کنیم. در مورد بودجه 93 هم منتظر هستیم کمیسیون‏ها، برنامه‏های قرآنی پیشنهادیشان را به کمیته تخصیص بودجه ارائه کنند. به کمیسیون‏ها هم اعلام می‏کنیم که آمادگی داریم از یکی دو هفته آینده، مرحله نخست بودجه 93 را به همه دستگاه‏ها پرداخت کنیم به شرطی که کمیسیون‏ها برنامه‏های مصوب خودشان را اعلام کنند. هیچ مشکلی برای پرداخت نداریم. تا این لحظه هیچ کمیسیونی برنامه پیشنهادی خود را ارائه نکرده است.
به مؤسسات قرآنی هم عرض می‏کنیم که چند هفته آینده صبر کنند تا برنامه‏های وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و سایر دستگاه‏ها در دبیرخانه دفاع شود و بودجه مربوطه اختصاص پیدا کند. مؤسسات می‏توانند از اواسط یا اواخر شهریورماه روی این بودجه‏ها حساب باز کنند.
* ضرورت گسترش حرکت‏های داوطلبانه مردمی در جهت توسعه فعالیت‏های قرآنی
هر برنامه قرآنی که در گذشته بوده با قوت مسیرش را ادامه بدهد و برنامه‏های جدید و نوآورانه هم در این دولت اضافه شود. البته با توجه به محدودیت‏های موجود، دولت تا یک حدی توان حمایت از فعالیت‏های قرآنی را دارد، لذا بایستی برای فعالیت‏های دینی به حرکت‏های داوطلبانه مردمی رجوع کنیم. دلیل موفقیت حوزه‏های علمیه این است که نیازمندی‏شان را از دامان مردم گرفتند و با مردم ارتباطشان زیاد بوده است. بسیاری از مردم حاضرند فرزندانشان قرآنی شوند و هزینه‏های آن را هم خودشان پرداخت کنند. اینکه بابت فعالیت‏های قرآنی از مردم کمک بخواهیم و با مردم تعامل داشته باشیم، بسیار مثبت است. لذا خواهشم این است که دولت وظیفه خودش را باید انجام دهد و ما به عنوان شورای توسعه با تمام اهتمام پیگیری می‏کنیم، اما مؤسسات خیلی به این فعالیت‏های دولتی چشم نبندند و در ارتباطات و تعاملات با مردم، حرکت‏های داوطلبانه را رونق ببخشند.
* لزوم گسترش حداکثری فرهنگ وقف در امور قرآنی
اختصاص ثلث‏های مردمی در موضوع ارث به فعالیت‌های قرآنی بسیار مؤثر و مفید خواهد بود. مردم بخشی از اموالشان را برای قرآن کریم وقف کنند. یکی از موضوعات بسیار مهم که روی زمین مانده این است که موقوفات قرآنی خیلی کم است. اگر فردی خانه یا اموال اضافی دارد می‏تواند وقف مؤسسه قرآنی کند.
دولت یازدهم رسماً اعلام کرده که کار ما واگذاری امور به مردم و حمایت و نظارت کلان است. این سیاست دقیق و درستی است. همان چیزی که مقام معظم رهبری می‏خواهند. اما همانطور که گواهینامه رانندگی را از دولت میگیریم و از دولت انتظار دریافت خودرو نداریم، مجوز فعالیت قرآنی را از دولت نخواهیم تمام نیازهایمان را دولت تأمین کند. بایستی تلاش کنیم سهم مؤسسات قرآنی و اتحادیه ها در بودجه کاملاً تعیین شود. انتقال بودجه به آنها از طریق وزارت ارشاد و سازمان دارالقرآن به دلیل مسیر قانونی و داشتن ردیف بودجه این دو دستگاه، در دولت است. خواهش بنده از دو اتحادیه این است که عناوین برنامه های خود را به صورت مشخص و تفصیلی از بودجه معلوم کنند. بودجه مؤسسات با عنوان مؤسسه تخصیص خواهد یافت. معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و رئیس دارالقرآن در این زمینه تصمیم قاطع دارند. معاون نظارتی شورا نیز تمام تلاش خود را برای پیگیری امور مربوط خواهد کرد.
نکته دیگر این است که مؤسسات به طور مستقیم با شورا تماس نگیرند و به اتحادیهها مراجعه کنند.
* ضروت تلاش مؤسسات قرآنی برای تحقق شاخصهای مطلوب
هر چند توسعه فعالیتهای قرآنی مؤسسات مردمی بدون پشتیانی مالی با مشکل مواجه خواهد شد لیکن برای یک مؤسسه متحول و پیش برنده، مؤلفه اقتصادی یکی از شاخصهاست و بنده در این زمینه 152 شاخص احصا کردهام. توان مدیریت و برنامهریزی، داشتن نگاه راهبردی، برقراری تعاملات مؤثر با دستگاهها و بسیاری موارد دیگر، از شاخصهای مؤسسه مردمی مطلوب است. مناسب است جلسهای در این موضوع داشته باشیم که مؤسسه قرآنی توانمند چیست و چگونه باید این توانمندیها را در خود رشد و توسعه دهد.
* اظهارات دو میهمان تلفنی برنامه افق
در این برنامه رایوئی، «حسن محمدی»، مدیرعامل اتحادیه‌های تشکل‌های قرآن و عترت کشور و «حجت‌الاسلام والمسلمین کوششی»، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور میهمانان تلفنی برنامه بودند و در دو بخش جداگانه با ارتباط تلفنی دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.


* اظهارات مدیرعامل اتحادیه‌های تشکل‌های قرآن و عترت کشور
* شورای توسعه فرهنگ قرآنی،
درصد بیشتری از بودجه را به
مؤسسات قرآنی - مردمی اختصاص دهد
حسن محمدی مدیر عامل اتحادیه‌های
تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در بخشی از
سخنان خود اظهار کرد: بودجه حمایتی که به مؤسسات قرآنی- مردمی اختصاص پیدا می‌کند از دو جهت
قابل بررسی است. ما معتقد هستیم راندمان
مؤسسات قرآنی به هیچ عنوان قابل قیاس با دستگاه‌های دولتی نیست و به همین دلیل از شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخواست داریم که درصد بیشتری از بودجه را به مؤسسات
قرآنی- مردمی اختصاص دهد.
* بودجه مؤسسات به
اتحادیه‌های کشوری واگذار شود
وی ادامه داد: هر دو اتحادیه‌ای که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد فعالیت دارند نمایندگان مؤسسات قرآنی هستند که امیدواریم بودجه امسال از طریق این اتحادیه‌ها به مؤسسات قرآنی مردمی اختصاص پیدا کند تا علاوه بر اینکه تمرکز در بودجه قرآنی ایجاد می‌شود این بودجه هدف‌مندتر تعلق بگیرد.
* گزارش شفافی نسبت به
بودجه‌های حمایتی مؤسسات قرآنی
در سال 92 نداریم
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی مردم نهاد افزود: در حال حاضر گزارش شفافی نسبت به بودجه‌های حمایتی مؤسسات قرآنی در سال 92 نداریم و باید در تخصیص بودجه مؤسسات قرآنی یک وحدت رویه وجود داشته باشد و اختصاص بودجه مؤسسات قرآنی به صورت هدفمند و همراه با ارائه گزارش باشد.
* اظهارات مدیرعامل اتحادیه
مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور
* بخش مردمی را به صورت ویژه
تقویت کنیم
حجت‌الاسلام والمسلمین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور نیز در بخشی از
تماس تلفنی خود با برنامه افق، با اشاره به بودجه مؤسسات قرآنی که به سازمان تبلیغات اسلامی یا وزارت ارشاد داده می‌شود تا از طریق این دستگاه‌ها به مؤسسات اختصاص پیدا کند، گفت: اگر بخواهیم منویات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن را جامه عمل بپوشانیم راه درست این است که بخش مردمی را
به صورت ویژه تقویت کنیم و توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور را توسط نهادهای مردمی انجام دهیم.
* مؤسسات قرآنی مردمی به صورت ویژه مورد حمایت شورا قرار بگیرند
وی افزود: با توجه به اینکه نهادهای مردمی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نماینده ندارند انتظار داریم مؤسسات قرآنی مردمی به صورت ویژه مورد حمایت شورا قرار بگیرند زیرا ظرفیت نهادهای مردمی
به قدری زیاد است که اگر به طور مستقیم حمایت شوند، می‌توانند خروجی بسیار بهتری داشته باشند.
*اتحادیه‌های قرآنی باید در ردیف
بودجه قرآنی قرار گیرند
حجت‌الاسلام کوششی عنوان کرد: حمایت‌هائی که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت می‌گیرد باید در قالب برنامه باشد و اتحادیه‌های قرآنی نیز باید در ردیف بودجه قرآنی به صورت مجزا قرار گرفته و بودجه‌های مشخصی را دریافت کنند؛ در مقابل برنامه‌های مردمی نیز مورد نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار بگیرد.
پیشنهاد این است حمایت‌هائی که از سوی شورا است در قالب برنامه باشد و اتحادیه‌های قرآنی را
به صورت مجزا در ردیف بودجه قرآنی قرار دهند و
از آنها برنامه بگیرند و در مقابل برنامه نظارت کنند که البته این قول را داده‌اند.



نوشته شده در   دوشنبه 27 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode