ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 31 خرداد 1393     |     کد : 73983

ظريف: نگارش توافقنامه جامع آغاز شد

مي‌خواهيم به نتيجه برسيم، ولي اصرار داريم در رسيدن به نتيجه حقوق مردم ايران حفظ شود

در پايان دور پنجم مذاكرات ايران و 1+5
ظريف: نگارش توافقنامه جامع آغاز شد
مي‌خواهيم به نتيجه برسيم، ولي اصرار داريم در رسيدن به نتيجه حقوق مردم ايران حفظ شود


وزير امور خارجه کشورمان گفت:‌وارد مرحله نگارش توافقنامه شديم ولي در موضوعات اساسي هنوز به تفاهم نرسيديم.

به گزارش فارس ، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان عصر ديروز در پايان پنجمين دور مذاکرات ايران و 1+5 در وين درباره گام پاياني توافقنامه ژنو (راه‌حل جامع هسته‌اي) در جمع خبرنگاران ايراني گفت: مذاکرات فشرده بود و هنوز ادامه دارد. ازديروز صبح رايزني‌ها ادامه داشت و بنده يک دور با خانم اشتون ديدار داشتم. آقاي عراقچي و روانچي و بقيه اعضاي تيم ما با معاون اشتون روي مقدمه متن کارکردند.

ظريف افزود: در اين دور وارد مرحله نگارش شديم. نمي‌توانيم بگوييم متن مشترک داريم. در بسياري از موارد اختلاف نظر در مورد محتوا و نحوه نگارش وجود دارد .

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: طرف مقابل با آمادگي لازم براي ورود به مذاکره جدي براساس واقعيات وارد مذاکره نشده است.

ايران براساس سياست‌هايي که داريم و براساس آنچه در برنامه اقدام مشترک ژنو توافق کرديم راه‌حل‌هايي را پيشنهاد کرد که ما را به اهدافي که در برنامه اقدام وجود دارد برساند.

وي ادامه داد: ايران به عنوان قرباني سلاح‌هاي کشتار جمعي همواره سياستش اين بوده که سلاح هسته‌اي هيچ جايگاهي در دکترين دفاعي ما ندارد.

ظريف ادامه داد: احساس مي‌کنيم مواضع زياده خواهانه وجود دارد. ايران حاضر نيست در برابر زياده خواهي از منافع و حقوق ملت ايران صرفنظر کند.

وزير خارجه گفت:‌ ما از ابتدا حرف منطقي مي‌زنيم و وديدگاه‌هايمان را براساس حقوق بين‌الملل و راهکار مبتني بر توافقات گذشته ارائه مي‌دهيم و روي حرفمان مي‌ايستيم. حسن نيت کامل داريم و از ابتدا براي رسيدن به توافق آمده‌ايم و اين ميزان صرف وقت براي اتلاف نبوده و نيازي به خريد وقت نداريم.وي گفت:‌با مقاومت مردم در شرايط خوبي هستيم. مي‌خواهيم به نتيجه برسيم ولي اصرار داريم در رسيدن به نتيجه حقوق مردم ايران حفظ شود.10 ساعت روي متن به صورت مشترک کار شده است.

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: در تيم ايراني شايد صدها ساعت روي متن کار کرديم.ديدگاه‌هاي ما جدي، مبنايي و منطبق بر اصول بين‌‌الملل است .

ظريف درباره دور بعدي مذاکرات عنوان کرد: از روز دوم ژوئيه (11 تير ماه) به وين خواهيم آمد و تا زماني که مذاکره نياز و مفيد باشد مذاکره را ادامه مي‌دهيم تا به نتيجه برسيم. اميدواريم با واقع بيني طرف مقابل به نتيجه برسيم. ايران حسن نيت خود را نشان داده است و آژانس هم اعلام کرد ايران به تعهداتش عمل کرده است و هم پايداري خود بر حقوقمان نشان داديم و جديت خود را نشان داديم.

وي در پاسخ به سئوالي گفت که تاکنون يک موضع از مجموعه کشورها ارائه شده و در برخي موارد مي‌توان گفت اين موضع سخت‌ترين عضو است. اين يک واقعيتي است که نياز است همه اعضاي 1+5 در داخل با جديت بيشتري تلاش کنند به موضعي برسند که موضع مشترک و در رسيدن به راه‌حل باشد.

ظريف تصريح کرد: با موضعگيري توافق حاصل نمي‌شود. ما براي رسيدن به راه‌حل اينجا آمده‌ايم.

وي بابيان اين که تعريف نيازهاي عملي ايران مشخص است درباره لغو دائمي تحريم‌ها که سئوال يکي از خبرنگاران بودگفت: در روابط بين‌الملل با دولت‌ها بحث داريد کما اينکه در تصميم‌گيريهايي که مي‌شود دولت ايران بايد تصميم‌گيري‌ها را دنبال کند البته هر دولتي سازوکارهاي داخلي هم دارد. از نظر ما مهم نيست که آمريکايي ها چگونه مي‌خواهند مشکلي که در داخل درست کردند حل کنند. با کمال احترام اين مشکل آنهاست مشکل بنده نيست. اگر دولت آمريکا خود را متعهد به کاري مي‌کند بايد براساس برنامه اقدام مشترک تمام تحريم‌ها برداشته شود. مذاکرات با برنز وارد اين جزييات نشد.وي در پاسخ به سئوالي گفت:‌ اين متن بيش از کلمه پرانتز دارد. تعداد پرانتزها در متن سيار طبيعي است.

رئيس دستگاه ديپلماسي با تاکيدبراين که فرصت استثنايي براي جامعه بين‌الملل وجود دارد گفت: هنوز اميدوارم به راه‌حل، چون موضوع را بغرنج نمي دانم.وزير خارجه در پاسخ به سئوالي مبني بر اينکه آيا تا دور بعدي مذاکرات قرار است نشست کارشناسي برگزار شود، عنوان کرد: فعلا توافق براي مذاکره ديگري نداشته‌ايم. هفته ديگر 1+5 جلسه داخلي دارند و تا 11 تير براي جلسه ديگري برنامه نداشته‌ايم.

وي همچنين اعلام کرد:‌مقدمه توافق نهايي به اهداف و چارچوب‌ها و سازوکارها مي ‌پردازد و اينکه چگونه مي‌شود اختلاف‌ها را حل و فصل کرد.

وزير خارجه کشورمان بااشاره به اين که ايران تاکنون به تعهداتش عمل کرده است درباره پايبندي طرف مقابل به تعهداتش گفت:‌ نقض جدي از تعهد طرف مقابل ندارم، ضمن اين که اين تعهدات هم کم و بيش با اکراه و تاخير انجام شده است. دارايي‌هاي ايران مسترد شده ولي بيشتر توقع داشتيم. توقع داشتيم اين کندي وجود نداشته باشد.

رئيس دستگاه ديپلماسي گفت:‌بسيار خرسنديم با سربلندي تعهدات خود را اجرا و نشان داديم نيازمند ديگران نيستيم و روي پاي خود مي‌ايستيم و به ياري خدا و لطف و استقامت مردم از همه اين پيچ‌ها گذر مي‌کنيم و بزرگ‌ترين عامل موفقيت مذاکره کنندگان همين پايمردي و استقامت مردم است.ظريف در پاسخ به سئوالي گفت که همه طرف‌ها براي رسيدن به راه‌حل جدي هستند.

در ديداري که برنز با بنده و خانم اشتون داشت تعهد بالاترين مقامات آمريکا از جمله رئيس جمهوري براي رسيدن به توافق تا 29 تير به ما ابلاغ شد و اين اولين باري نبود که اين تعهد به ما گفته شد. وي با اشاره به جنايات داعش در عراق، گفت:‌اينها نگراني‌هاي جدي ماست. بازي تبليغاتي عليه ايران کهنه شده و همه به اين نتيجه رسيدند که به سمت حل و فصل حرکت کنند و آنها که با مانع تراشي نمي‌توانند به نتيجه برسند به اين درک واقعي برسند که با بهانه جويي نمي‌توانند جامعه بين‌المللي را گروگان ديدگاه‌هاي خود قرار دهند.

دور بعدي مذاکرات ايران و 1+5 از يازدهم تير ماه در وين مذاکرات بعدي ايران و 1+5 از 11 تيرماه به مدت دو هفته برگزار مي‌شود.

به گزارش ايسنا يک عضو تيم مذاکره‌کننده با تائيد برگزاري مذاکرات بعدي به مدت دو هفته اظهارنظر کرد: از 11 تيرماه براي مذاکرات به وين مي‌آييم.

گفته مي‌شود قرار است گفتگوهاي کارشناسي در مذاکرات بعدي ابتدا صورت گيرد و سپس در پايان هفته دوم ظريف و اشتون به تيم مذاکره‌کننده بپيوندند.

پنجمين دور مذاکرات ايران و 1+5 درباره راه حل جامع هسته‌اي ونگارش متن توافق نهايي تا ديروزدر وين ادامه يافت.

ايران خواستار 150 هزار سانتريفيوژ است

آسوشيتدپرس هم به نقل از ديپلمات هاي غربي گزارش داد که ايران خواستار نگاهداشتن سانتريفيوژهاي موجود و افزايش آنها به 150 هزار دستگاه است اما آمريکا خواستار کاهش تعداد آنها به تنها چند صد دستگاه است.

ايران 20 هزار سانتريفيوژ فعال يا آماده به کار دارد که با توجه به نياز به سوخت هسته‌اي براي نيروگاه‌هاي توليد برق، خواهان افزايش اين تعداد به 150 هزار عدد در فاز نهايي است.

آمريکا در طرف مقابل ايران تنها به وجود چند صد سانتريفيوژ در ايران رضايت داده و علاوه بر اين خواستار از بين بردن تمامي سانتريفيوژهاي آماده به کار و اعمال محدوديت شديد بر ميزان اورانيوم غني شده موجود در ايران است.

دراين زمينه وزير امورخارجه فرانسه اعلام کرد: «ما درباره يک موضوع اصلي با يکديگر اختلاف داريم و آن تعداد سانتريفيوژهاست. ما مي‌گوييم ايران بايد چند صد سانتريفيوژ داشته باشد اما آنها مي‌گويند بايد چند صد هزار سانتريفيوژ داشته باشند.»

مارک فيتزپاتريک، از مقامات اسبق وزارت امور خارجه آمريکا گفت:‌ به تعويق افتادن مذاکره بر سر مسائل مهم، به هيچ وجه نويدبخش نيست.اگر قرار باشد طرفين به پيشرفت غيرمنتظره‌اي در خصوص مذاکرات دست يابند، اين امر تا آخرين لحظه محقق نخواهد شد.

صالحي: مساله چاشني‌هاي انفجاري ايران مختومه شود

دراين حال رئيس سازمان انرژي هسته‌اي ايران در مصاحبه با اينترپرس سرويس گفت: بر اساس توافق ايران و آژانس بين‌المللي هسته‌اي در فوريه 2014، اين سازمان بايد به تحقيق در زمينه موضوع چاشني‌هاي انفجاري پايان مي‌داد

علي اکبرصالحي همچنين اظهار داشت: «براساس اطلاعات من، آن‌ها بدين نتيجه رسيده بودند که گفته‌هاي ايران منطبق با يافته‌هاي آن‌ها وآژانس بين‌المللي هسته‌اي با چارچوب توافق صورت گرفته ، موافق بوده است .

وي تاکيد کرد : توضيحات ما براي حصول نتيجه گيري و پايان دادن به اين موضوع کافي بوده است.

آژانس: ايران به تمامي تعهدات خود تحت توافق ژنو پايبند بوده است

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پنجمين گزارش ماهانه خود درباره برنامه هسته‌اي ايران بار ديگر بر پايبندي ايران به تمامي تعهدات خود در توافق ژنو تأکيد کرده است.

خبرگزاري فارس: آژانس: ايران به تمامي تعهدات خود تحت توافق ژنو پايبند بوده است

به گزارش خبرگزاري فارس، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پنجمين گزارش ماهانه درباره پايبندي ايران به تعهدات خود در توافق موقت ژنو بار ديگر تصريح کرده ايران به تعهداتش به موجب اين توافقنامه پايبند بوده است.

در اين گزارش تصريح شده ايران تقريباً تمامي ذخائر حساس اورانيوم غني‌شده خود را نابود کرده است.

گزارش آژانس نقش کليدي در روند اجراي توافق نوامبر ميان ايران و گروه 1+5 ايفا ميکند و به صورت ماهانه توسط مدير کل منتشر مي‌شود.

اين گزارش نشان مي‌دهد ايران به تعهدات خود براي متوقف کردن فعاليت‌هاي اتمي خود پايبند بوده است.


نوشته شده در   شنبه 31 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode