ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 خرداد 1393     |     کد : 73871

آزادسازی و پاکسازی منطقه به منطقه در عراق

ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی در سه استان الانبار، دیالی و صلاح‌الدین موفق شدند 315 نفر از تروریست‌های داعش را به هلاکت رسانده و در «تل‌عفر» آنها را وادار به عقب‌نشینی کنند.

با عملیات گسترده ارتش و نیروهای مردمی صورت گرفت
ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی در سه استان الانبار، دیالی و صلاح‌الدین موفق شدند 315 نفر از تروریست‌های داعش را به هلاکت رسانده و در «تل‌عفر» آنها را وادار به عقب‌نشینی کنند.


سرلشگر «قاسم عطا» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق طی کنفرانسی خبری گزارشی از آخرین تحولات مربوط به عملیات نظامی ارتش موسوم به «الانبار» داد.
به گفته «عطا»، ارتش عراق که از کمک نیروهای مردمی برخوردار است موفق شدند دستکم 315 تروریست را در 3 استان «دیالی»، «الانبار» و «صلاح‌الدین» از پای درآورند و 9 عضو داعش را هم که قصد فرار با لباس زنانه داشتند، دستگیر کنند. این عملیات به شکل زمینی و هوایی و با استفاده از هلی‌کوپترهای جنگی صورت گرفت.
به گفته این مقام نظامی عراق، فقط در استان الانبار 200 عضو این گروه تکفیری به هلاکت رسیدند و خودروهای آنها در «الصقلاویه» نابود شدند.
62 عضو مسلح این گروه تروریستی نیز در مناطق دیگر این استان به هلاکت رسیدند. در «صلاح‌الدین» اما نیروهای امنیتی عراق موفق شدند روستای «الصقور» را کاملا از وجود این افراد پاکسازی کنند و در کنار نابود کردن تجهیزات و خودروهای آنها 38 نفر را نیز به هلاکت برسانند. 15 نفر از اعضای داعش نیز در دیاله به هلاکت رسیدند.
منابع خبری درعراق می‌گویند منطقه «العظیم» واقع در «دیاله» کاملا از لوس وجود تروریست‌ها پاکسازی شده است.
در این حال، یک مقام امنیتی عراق اعلام کرد که پیشروی نیروهای امنیتی عراق در شهرستان «تلعفر» بسیار «چشمگیر» است و پس از کشته شدن این 315 نفر عقب‌نشینی داعش از این شهر نیز آغاز شده است.
به گزارش پایگاه خبری «السومریه نیوز»، این مقام امنیتی عراق که خواست نامش فاش نشود گفت: در این عملیات خسارات سنگینی به تروریست‌‌ها وارد شد. «تلعفر» شهری است واقع در 70 کیلومتری شمال غرب موصل.
این شهر مرکز استان نینواست که در 60 کیلومتری سوریه واقع شده است. سرلشگر «ابوالولید»، فرمانده نیروهای امنیتی «تل‌عفر» پیش از این گفته بود این شهر «استراتژیک» به زودی از عناصر داعش پاکسازی می‌شود.
داعش از 20 خرداد ماه با حمایت‌های پیدا و پنهان برخی کشورهای مرتجع عربی حملات تروریستی خود را در عراق آغاز کرده است. این گروه خطرناک که در همین چند روز جنایت‌های گسترده‌ای علیه مردم و غیر نظامیان مرتکب شده  حتی به افراد خود نیز رحم نمی‌کند. دیروز روزنامه «الاستقامه» عراق اعلام کرد، نیروهای امنیتی عراق موفق شدند در «سامرا» یک گور دسته‌جمعی پیدا کنند که در آن دستکم 43 عضو داعش مدفون شده است.
 بر اساس این گزارش این عده درجریان درگیری‌هایی که با نیروهای عراقی داشته‌اند کشته و از سوی اعضای همین گروه در آنجا دفن شده‌اند.
به اعتقاد کارشناسان نظامی، این اقدام داعش احتمالا برای کم اهمیت جلوه دادن شکست‌های خود از نیروهای امنیتی صورت گرفته است.
«عبدالامیر محمدرضا زیدی»، فرمانده عملیات «دجله» اما از مقاومت «جانانه» نیروهای امنیتی عراق در مقابل حملات وحشیانه «داعش» در شهر «بعقوبه» خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای امنیتی عراق دیروز پس از حمله عناصر داعش به این شهر که در 60 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد، مانع از پیشروی آنها شدند. این در حالی است که برخی خبرها از اشغال این شهر به مدت 3 ساعت از سوی داعش حکایت داشت.
 شبکه «السومریه نیوز» اما از تدابیر ویژه امنیتی برای حفاظت از میدان‌های نفتی جنوب عراق خبر داده و به نقل از رئیس پلیس نفت جنوب این کشور نوشته: با تدابیر امنیتی که لحاظ شده، امنیت میدان‌ها و شرکت‌های نفتی به صورت 100 درصدی تضمین شده است و برای این کار صد هزار پلیس در حال آماده‌باش کامل قرار دارند. سرتیپ «موسی عبدالحسن» همچنین از مسلح شدن این نیروهای پلیس به سلاح‌های پیشرفته خبر داد و گفت امنیت شرکت‌های نفتی خارجی با این تدابیر تامین شده است.
خبر دیگر اینکه یک کارشناس امور امنیتی عراق نیز دیروز طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس از آماده شدن «نقشه دقیق عملیات نظامی ارتش عراق» برای «بازپس‌گیری موصل» خبر داد. «سعید الجیاشی» گفت: طی روزهای آینده با این نقشه‌های «دقیق» و سلاح‌هایی که سابقه استفاده از آنها در عراق وجود نداشته، عملیات بازپس‌گیری این شهر آغاز می‌شود. وی پیش‌بینی کرد طی این عملیات، ضربات سنگینی به گروه‌های تروریستی داعش وارد شود.
جنایت جنگی
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد اسناد و تصاویری که از اعدام‌های صورت گرفته در عراق به دست آمده نشان می‌دهد «داعش» در این کشور دچار «جنایات جنگی» شده است.
آن طور که خبرگزاری تسنیم به نقل از «اسکای نیوز» نوشته، «ناوی پیلای» با محکوم کردن «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» به اعدام صدها نفر از مردم و سربازان عراقی تاکید کرد این گروه در حال ارتکاب جنایات جنگی است.
وی در همین حال نسبت به تشدید اوضاع در عراق و اعدام‌های دسته‌جمعی که موجب آوارگی نیم میلیون عراقی شده به شدت ابراز نگرانی کرد.
«سلامه الخفاجی» عضو کمیساریای عالی حقوق بشر نیز از «نسل‌کشی داعش در نینوا» خبر داد و گفت این گروه تروریستی به زنان نیز تجاوز می‌کنند.
«بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن جنایات گروه تروریستی داعش از فتوای آیت‌الله سیستانی درباره وحدت عراق استقبال کرد. داعش به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد 1700 سرباز عراقی را در شهر تکریت اعدام کرده است. این گروه تروریستی تصاویری از به رگبار بستن عده‌ای دست و چشم بسته را نیز منتشر کرده است. گفته می‌شود این افراد دانشجویان دانشکده نیروی هوایی عراق در پایگاه «سباکیر» واقع در شمال تکریت بودند.
مالکی: عربستان مقصر است
دیروز نخست‌وزیر عراق نیز رسما اعلام کرد، آنچه امروز در عراق می‌گذرد از سوی عربستان سعودی مدیریت می‌شود.به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دفتر نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای «ریاض» را مسئول «اصلی» بحران عراق معرفی کرد.
پیش از این نیز گزارش‌های متعددی از تامین هزینه‌های مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی داعش از سوی عراق، اردن، ترکیه و حتی غرب منتشر شده است.
به اعتقاد کارشناسان، داعش که پیش از این در سوریه و با حمایت‌های علنی غرب و کشورهای مرتجع عربی علیه مقاومت می‌جنگید اکنون و پس از شکست در سوریه، علیه مقاومت در عراق می‌جنگد.تاکنون عراق اینگونه و به طور شفاف ریاض را  مسئول اصلی بحران کنونی عراق معرفی نکرده بود.
سایر رویدادها
* طلاب حوزه علمیه نجف برای پیوستن به ارتش عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش اعلام آمادگی کردند.
* شمار زیادی از علما، روحانیون و مسلمانان هندی (شیعه و سنی) با راهپیمایی در خیابان‌های دهلی نو از جنایات داعش در عراق اعلام انزجار کردند.
* امروز شورای همکاری اسلامی با محوریت بررسی بحران سوریه و عراق در جده تشکیل جلسه می‌دهد.
* دبیر کل حزب‌الله لبنان اعلام کرد اگر حزب‌الله به موقع به تحولات سوریه ورود نمی‌کرد، امروز داعش وارد لبنان شده بود. سیدحسن نصرالله که در مراسم بیست و نهمین سالروز سازمان پیشاهنگی «المهدی» و همزمان با میلاد منجی عالم بشریت حضرت امام مهدی(عج) صحبت می‌کرد افزود: چرا صداهایی که هنگام ورود حزب‌الله به سوریه بلند شده بود امروز بلند نمی‌شود و داعش را برای ورود به عراق محکوم نمی‌کند. وی از مواضع مرجعیت دینی نجف اشرف در قبال حوادث عراق قدردانی و از آن ستایش کرد.
* به دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا 300 نظامی این کشور به بهانه حفاظت از «سفارت و اتباع آمریکایی» در بغداد مستقر شدند.
* سی‌ان‌ان اعلام کرد، مقامات بلندپایه آمریکایی در حال بررسی گزینه حمله هوایی به عراق هستند. پل برمر حاکم آمریکایی سابق عراق نیز گفته است آمریکا باید با انجام حملات هوایی به مقابله با داعش در عراق برود. دیروز خبرهایی از جلسه اوباما با تیم امنیتی‌اش درباره عراق منتشر شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 28 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode