ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 خرداد 1393     |     کد : 73869

آخرين چانه‌زني‌ها براي نگارش متن توافق جامع

دو نشست کارشناسي فني و حقوقي ميان کارشناسان جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 برگزار شد.

دور پنجم مذاكرات ايران و 1+5
آخرين چانه‌زني‌ها براي نگارش متن توافق جامع


دو نشست کارشناسي فني و حقوقي ميان کارشناسان جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 برگزار شد.

نشست هاي کارشناسي پس از برگزاري نشست رسمي و عمومي ميان ايران و گروه 1+5 که صبح ديروز در مقر اروپايي سازمان ملل متحد در وين انجام شد، گام ديگري به سوي آغاز نگارش متن توافق جامع هسته اي است.

يک ديپلمات ايراني در گفتگو با ايرنا دليل تشکيل اين نشست هاي فني و حقوقي را رسيدن به نقاط مشترک بر سر لااقل يکي دو مورد اختلافي ميان طرفين دانست وي که خواست نامش بيان نشود، افزود: چنانچه روي يکي دو مورد تفاهم حاصل شود، روزنه اي باز شده و نگارش متن مشترک توافق نهايي آغاز مي شود که بر ساير مسائل هم تاثير مثبتي دارد.

سخنگوي کاترين اشتون هم گفت: تمرکز نشست عمومي ايران و 1+5 بر روي جزئيات و متن توافق نهايي بود.

مايکل مان، سخنگوي کاترين اشتون نماينده 1+5 در مذاکرات با ايران هم پس از پايان نشست عمومي در جمع خبرنگاران گفت: نشست‌هاي تکنيکي کارشناسان برگزار مي‌شود و مذاکرات درباره جزئيات ادامه پيدا خواهد کرد.

وي افزود: اروپا متعهد است با تمام توان براي گرفتن نتيجه در زمان مقرر کار کند.مان بابيان اين که فضاي مذاکرات واقع‌بينانه و خوب بوددرباره اين‌ مساله که آيا در مذاکرات در مورد عراق هم صحبت شده است گفت که "نشست سه‌جانبه فقط درباره مسائل هسته‌اي ايران بود."


سخنگوي کاترين اشتون همچنين در صفحه توييترش اعلام کرد که نشست عمومي ايران و گروه 1+5 بر عناصري متمرکز بود که مي‌تواند بخشي از يک توافق باشد.

مايکل مان نوشت: کارشناسان هر دو طرف در مورد يک سري از موضوعات گفتگو خواهند کرد.

سرگئي ريابکوف، نماينده روسيه هم پيش از مذاکرات ديروز در جمع خبرنگاران درباره نگارش متن پيش‌نويس توافق جامع گفت که تقريبا نگارش متن شروع شده است.

ظريف: با ويليام برنز فقط در باره موضوع هسته اي مذاکره کرديم

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران گفت که با ويليام برنز معاون ارشد وزير خارجه آمريکا فقط در باره موضوع هسته اي مذاکره کرده است.

به گزارش ايرنا از وين ،رئيس دستگاه ديپلماسي ايران در جمع خبرنگاران پس از ديدار سه جانبه با برنز و کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود: مذاکرات وين فقط در باره موضوع هسته اي است و ربطي به مساله عراق ندارد.

ظريف، ويليام برنز قائم مقام وزير خارجه امريکا و اشتون در هتل کوبورگ وين با يکديگر مذاکرات سه جانبه‌اي داشتند. اين درحالي است که وزير امور خارجه درگفتگو باايرنا،مطرح شدن موضوع عراق را در مذاکرات هسته اي ميان ايران و آمريکا تائيد کرد و گفت: موضوع مذاکره با آمريکا منحصر به بحث هسته اي بود، اما طبيعي است با توجه به وخامت اوضاع عراق، «اشاراتي» به آن شود. رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به اين سئوال که به رغم اعلام شما و معاونتان مبني بر اين که در نشست سه جانبه روزدوشنبه با آمريکا مذاکره اي درباره عراق صورت نگرفته است، مقامات آمريکايي اعلام کرده اند که درباره موضوع عراق هم مذاکره شده است؛ گفت: موضوع نشست سه جانبه ديروز ميان ايران، آمريکا و خانم اشتون،صرفا «هسته اي » بود.وزير امور خارجه در عين حال اظهار داشت: « ولي با توجه به وخامت اوضاع عراق طبيعي است که حتي در جلسه با خانم اشتون و در جلسه سه جانبه اشاراتي به وحشيگري هاي داعش در عراق بشود.»

ديدار ظريف و آمانو

وزير امور خارجه صبح سه شنبه و پيش از شروع رسمي دور جديد مذاکرات ايران و گروه 1+5 با «يوکيا آمانو» مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي ديدار و گفتگو کرد.

مذاکرات رسمي ايران و گروه 1+5 ازعصرديروز آغازشد.

آمانو اواسط خرداد در سخناني در نشست فصلي شوراي حکام انرژي اتمي از آنچه «همکاري گسترده ايران در همکاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي» خواند، تقدير کرد. وي خاطرنشان کرد: همکاري ايران با آژانس در ماه‌هاي اخير که شامل دسترسي بيشتر بازرسان به مراکز هسته اي و همچنين در اختيار گذاشتن اطلاعات بيشتري بود به ما (آژانس بين المللي انرژي اتمي) کمک کرد تا به درک بهتري از برنامه هسته اي اين کشور برسيم. مديرکل آژانس همچنين گفت: من از اين حقيقت که اقدامات عملي توافق شده با ايران به تمامي از سوي تهران و براساس آنچه توافق کرده بوديم انجام شده است استقبال مي کنم. ايران به طور تاثيرگذار و مثبتي با آژانس همکاري کرده است.

عراقچي:مذاکرات مفيد بود

سيد عباس عراقچي معاون حقوقي و بين الملل وزير خارجه هم گفتگوها با مقام امريکايي را مفيد خواند و گفت: طرفين صرفا درباره موضوع هسته اي با يکديگر مذاکره کردند و درباره عراق صحبت نشده است. عراقچي همچنين با معاون وزير خارجه روسيه در گروه 1+5 ديدار کرد .

در عين حال يک ديپلمات ايراني به ايسنا گفت که به احتمال زياد در اين دور از مذاکرات بتوانيم بر سر يک يا دو موضوع به تفاهم برسيم و آنها را بر روي کاغذ بياوريم.

نماينده چين در گروه ?+5 هم گفت: اراده سياسي براي رسيدن به توافق تا ?? جولاي وجود دارد.

وانگ چون درباره نگارش متن توافق در جمع خبرنگاران گفت: از دور قبل مذاکرات براي نگارش را آغاز کرديم.

تمديد زمان مذاکره با ايران به نفع هيچکس نيست

يک مقام ارشد آمريکايي حاضر در مذاکرات ايران و گروه 1+5 در وين هم تاکيد کرد که مذاکره‌کنندگان براي دستيابي به توافق نهايي بر ضرب‌الاجل 20 ژوييه تمرکز کرده‌اند.

وي در حاشيه برگزاري مذاکرات ايران و گروه 1+5 که از روز دوشنبه در وين پايتخت اتريش آغاز شده است، گفت: اين هفته از حساسترين زمان‌ها براي مذاکرات جامع است. من فکر مي‌کنم همه مصمم هستند به يک توافق خوب دست پيدا کنند. اگرچه هنوز اختلافات مهمي ميان موضع ايراني‌ها و گروه 1+5 وجود دارد و ما مي‌دانيم که از بين بردن اين اختلافات تا چه ميزان سخت است. راه‌هايي را مي‌بينيم که مي‌توان به نتيجه مطلوب دست پيدا کرد. همانطور که مي‌دانيد اين يک کار ساده نيست.

وي ادامه داد: ما نمي‌خواهيم توافقي را قبول کنيم که به نگراني‌هاي ما و جامعه بين‌الملل در مورد برنامه هسته‌اي ايران پاسخ ندهد. ما قبلا مشخص کرده‌ايم و باز هم تاکيد مي‌کنم که عدم دستيابي به يک توافق بهتر از يک توافق بد است. بنابراين کار ما سخت و تمرکز ما اين است که تا حد امکان به پيشرفت دست پيدا کنيم و تا ضرب‌الاجل 20 ژوييه به يک توافق برسيم.اين مقام ارشد آمريکايي تاکيد کرد: همه ما روي ضرب‌الاجل تمرکز کرده‌ايم من فکر مي‌کنم همه افراد در 1+5 و همچنين ايران با اين مساله موافق هستند و به نفع هيچ‌کس نيست که در مورد تمديد مدت زمان توافق اوليه تصميم بگيرند

.وي افزود: ما مي‌توانيم اين کار را انجام دهيم ما بايد روي انجام آن در مدت زمان تعيين شده تمرکز کنيم. ما فکر مي‌کنيم که تنها به چند روز بيشتر نياز داريم که به نظر من کسي به آن اهميتي نمي‌دهد.وي در مورد نقش کنگره آمريکا براي تائيد هرگونه توافق هسته اي با ايران بيان کرد: ما هميشه به آنچه کنگره بايد بگويد توجه مي‌کنيم. کنگره در مواجهه با نگراني‌هايمان در مورد برنامه هسته‌اي ايران يک شريک و رهبر بوده است. ما از ادامه اين همکاري استقبال مي‌کنيم.

c


نوشته شده در   چهارشنبه 28 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode