ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 خرداد 1393     |     کد : 73701

توافق با 1+5 نخستين قدم در تعامل با دنياست

تورم را بايد به 25 درصد كاهش دهيم و امسال سال رونق اقتصادي خواهد بود...


رئيس جمهوري در نشستي با اصحاب رسانه:
توافق با 1+5 نخستين قدم در تعامل با دنياست
تورم را بايد به 25 درصد كاهش دهيم و امسال سال رونق اقتصادي خواهد بود


سرويس سياسي - اجتماعي: رئيس جمهوري استراتژي ايران را تعامل سازنده با جهان ذکر وتصريح کرد: بحث هسته‌اي گوشه کوچکي از اين مساله مهم است.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر روحاني روز گذشته در نشستي با اصحاب رسانه ، تاکيد کرد: تعامل سازنده با جهان جزو شعارهاي انتخاباتي من بوده است و همچنان بر روي آن ايستاده‌ام و با همه توان با تمامي دنيا تعامل سازنده خواهيم داشت.

روحاني مذاکرات هسته‌اي را يک جزء کوچک از برنامه بزرگ دولت خواند و گفت: اما در همين مساله هم جدي هستيم و اگر در پنج هفته باقيمانده حل شود، به نفع همه خواهد بود وگرنه 10 روز تا يک ماه ادامه مي‌دهيم. ما هم حسن نيت و هم اراده جدي داريم .

رئيس جمهوري در پاسخ به پرسشي درباره موضوع هسته اي با بيان اين که با طرف هاي غربي اختلافاتي داريم، گفت: با حسن نيت طرف مقابل و جديت آنها اين بحث در پنج هفته قابل حل و فصل است و مي‌توانيم به توافق نهايي دست پيدا کنيم و اين توافق مي‌تواند نخستين قدم خوب در تعامل سازنده با جهان باشد. ما نمي‌خواهيم در هسته‌اي متوقف شويم.

روحاني در پاسخ به پرسشي ديگر در اين باره، اظهار داشت: اگر طرف مقابل ما بخواهد در توهم زندگي کند، براي خودش مشکل پيدا مي‌شود. راهي که ما براي کشور در پيش گرفته‌ايم، جدا از اين است که در توافق با آنها به توافق نهايي برسيم يا نه؛ ما مسير خود را جلو مي‌بريم .


وي با مورد توجه قرار دادن جايگاه ايران در منطقه و جهان، خاطرنشان کرد: اين جايگاه با ديروز کاملاً متفاوت است و فکر نمي‌کنم کسي باشد که اين باور را نداشته باشد که جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات جدي است. من هم از اول گفتم مذاکرات ما برد - برد خواهد بود و اگر اين توافق به نتيجه نرسد به معناي باخت - باخت است و البته من فکر مي‌کنم نياز آنها براي به توافق رسيدن بيش از ما باشد و ما راه خود را به هر حال ادامه مي‌دهيم.

رئيس‌جمهوري همچنين گفت: اکنون به راحتي مي‌توانيم 200 ميليارد دلاررا براي سرمايه‌گذاري به داخل ايران بياوريم و آنها هم مي‌دانند که ايران و جايگاه ايران از نظر جغرافيايي و تاريخي چه جايگاهي است و ما چه ملت بزرگي داريم.

روحاني ادامه داد: به نظر ما اگر طرف مقابل حسن نيت داشته باشد، توافق، شدني است و اگر هم به توافق نرسيديم به مذاکره ادامه خواهيم داد و فاجعه بزرگي اتفاق نمي‌افتد؛ منتها شرايط منطقه و جهان براي خود آنها روشن است و ايران در اين ميان کشوري تاثيرگذار قلمداد مي‌شود و آنها هم اين واقعيت را درک کرده‌اند.

رئيس جمهوري با بيان اين که توافق با1+5 به معناي پايان کار تعامل با دنيا نيست بلکه به معناي آغاز است، افزود: ما پشت سر اين آغاز هم مي‌توانيم قدم‌هاي فراواني برداريم که اين قدم‌ها هم برد - برد خواهد بود. ما در اين مرحله مي‌خواستيم به تدوين توافقنامه برسيم که در برخي موارد اختلاف نظر وجود دارد اما در مذاکراتي که اين هفته شروع مي‌شود، احتمال دارد که دو طرف به مرحله تدوين برسند.

رئيس‌جمهوري با بيان اين که کار بزرگي در حال انجام است و توافق با 1+5 يکي از بزرگترين توافقات تاريخ سياسي نه فقط در سطح منطقه بلکه در سطح جهان است، افزود: البته اين توافق دشمنان جدي دارد. صهيونيست‌ها و تندروهاي آمريکا به وضوح فرياد مي‌زنند و برخي کشورها هم فکر مي‌کنند اين توافق به ضرر آنهاست که البته اشتباه مي‌کنند. توافق با 1+5 به نفع منطقه و ايران و جهان و توسعه، ثبات، امنيت و همه‌چيز است.

برگشت ناپذيري شرايط

روحاني تصريح کرد: اگر مذاکرات در پايان تيرماه به نتيجه نرسد و به توافق دست پيدا نکنيم هم هيچ وقت شرايط به شرايط قبل بر نخواهد گشت. آمريکا و کشورهاي 1+5 هم که دورهم جمع شوند، شرايط قبل تکرار نخواهد شد. امروز نظامِ تحريم‌ها شکست شده است .

رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اين که تمامي روابط خارجي ما مساله هسته‌اي نيست، اظهار داشت: ما روابط تجاري گسترده‌اي با دنيا داريم اما تاکيد مي‌کنم که اصلا وضع به شرايط سابق باز نخواهد گشت و آمريکايي‌ها اين را به خوبي مي‌دانند.

وي در ادامه تاکيد کرد: اگر در مذاکرات شکستي باشد، قضاوت افکار عمومي اين خواهد بود که تندروهاي آمريکا و صهيونيست‌ها باعث اين شکست شده اند. ايران دنبال حل مساله است و اتهامات گذشته عليه ايران قابل تکرار نيست.

روحاني با اشاره به مذاکرات ايران و 1+5، گفت: راه پيش روي ما باز است. ما هم جدي هستيم و هم معتقديم تا پايان تيرماه اين موضوع قابل حل و فصل است. در مواردي با هم اختلاف داريم و در برخي مسائل اين اختلافات اساسي است اما در دو مساله اختلاف نداريم؛ يکي اين که ايران غني‌سازي را ادامه خواهد داد و آنها هم اين را مي‌گويند. کسي در مخيله‌اش هم به اين فکر نکند که غني‌سازي متوقف مي‌شود. اين بحث تمام شده است .

در ادامه نشست خبري رئيس‌جمهوري، خبرنگار سي‌بي‌اس پرسيد: زمان توافق نهايي نزديک است؛ اگر اين مذاکرات به نتيجه‌اي نرسد آيا موضع دولت شما همان اعتدال و نرمش خواهد بود يا شما تغيير موضع خواهيد داد؟

روحاني پاسخ داد: در مذاکرات 1+5 از آغاز دولت نشان داديم که ما به جِد براي مذاکره آمادگي داريم و دولت معتقد است که اين مساله فقط از طريق مذاکره قابل حل است. براي همين، 100 روز بعد از تشکيل دولت به طور جدي مذاکره شروع شد و با وجود بسياري از پيش‌بيني‌ها در زمان کوتاهي به يک توافق موقت دست يافتيم.

وي افزود: اين مساله بسيار حائز اهميت بود. برخي پيش‌بيني نمي‌کردند، تندروها عصباني شدند و واکنش صهيونيست‌ها را ديديد. توافق نهايي به نفع همه است، تندروهاي داخل آمريکا يا رژيم تندرويي در منطقه يا تندروهايي اگر داخل ايران هستند ممکن است خوشحال نباشند که مهم نيست.

سال رونق اقتصادي

روحاني با بيان اين که اين دولت ضمن اين که براي مذاکره جدي است، اما براي هر شرايطي پيش‌بيني لازم را کرده است، افزود: اين که قرار است تورم را به 25 درصد برسانيم و امسال سال رونق اقتصادي خواهد بود، با تمامي کارشناسان و مسئولان اقتصادي بررسي و مطرح کرده‌ايم که با وجود شرايط تحريم اين اتفاق بايد رخ دهد؛ توافق بشود يا نشود.

وي گفت: ما 15همسايه داريم که در همين يک سال دولت با سران 10 تاي آنها ديدار کرديم. حرکت ما بر اين مبناست. ما در ديدار از ترکيه تصميم گرفتيم که مبادلات خود را از 15 ميليارد به 30 ميليارد برسانيم و اين ربطي به مذاکرات هسته‌اي ندارد.

مهار رشد تورم

رئيس جمهوري در پاسخ به خبرنگار اطلاعات که از او درباره علت گراني ها عليرغم اعلام کاهش نرخ تورم توسط مسئولان اقتصادي پرسيد گفت: مردم همين امروز مي‌توانند کاهش تورم را لمس کنند، اما ما ممکن است با مردم اختلاف بيان داشته باشيم ما رشد فزاينده تورم را کنترل کرده‌ايم اکنون ماشين تورم به جاي سرعت 100 کيلومتر با سرعت 20 کيلومتر حرکت مي‌کند. در سال گذشته در طول دو روز قيمت اجناس تغيير مي‌يافت، اما اکنون اين تغيير به يک ماه رسيده است.

روحاني با بيان اين‌که عنان اسب سرکش تورم را کشيده‌ايم و اين اسب اکنون آرام راه مي‌رود، اظهار داشت: نرخ تورم به هر حال قابل قبول نيست و اين نرخ بايد يک رقمي شود، مشکل ما اين است که ما مي‌خواهيم رونقي ايجاد کنيم که تورمي نباشد و همچنين نمي‌خواهيم دستمان در جيب بانک مرکزي رود. قبلا در مساله مسکن مهر در جيب بانک مرکزي دست کردند و پايه پولي را 40 درصد بالا بردند. رشد بي‌حساب تورم به مسکن مهر مربوط مي‌شود اکنون ما مي‌توانيم ادعا کنيم که تمامي جاده هاي ايران را اتوبان مي‌کنيم و در اين چارچوب از بانک مرکزي هم استقراض کنيم که البته نتيجه آن گراني همه اجناس مي‌شود .

وي افزود: ما مراقبيم که پايه پولي کشور بالا نرود و همچنين تصميمات يک شبه نمي‌گيريم ما جلسات متعدد مي‌گذاريم و بحث مي‌کنيم و وقتي هم نظر اکثريت جمع با من مخالف باشد، من عقب‌نشيني مي‌کنم من در يارانه‌ها نظر ديگري داشتم، ولي تسليم تصميم جمع شدم. ما همچنين مراقب هستيم تصميماتي نگيريم که در اقتصاد کشور تنش ايجاد کند، براي ما آرامش و ثبات بازار اهميت دارد. مردم از 24 خرداد تا امروز ثبات و آرامش را ديده‌اند البته قيمت اجناس بالا و پايين رفته، ولي جهش يکباره نداشته است.

رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين‌که ما معصوم نيستيم و ممکن است اشتباه کنيم، تصريح کرد: ما وقتي اشتباه مي‌کنيم به ملت مي‌گويم زيرا دولت از آن ملت است و من خادم ملت هستم کسي که اشتباه خود را نپذيرد هيچگاه ترقي نمي‌کند مردم مطمئن باشند دولت مسائل را با مشورت پيش مي‌برد و قول مي‌دهيم تورم را قدم به قدم کاهش بدهيم.

حل مشکل اشتغال

و ي در ادامه نشست خبري در پاسخ به خبرنگار لس‌آنجلس تايمزکه پرسيد اگر مذاکرات به نتيجه‌اي هم برسد، نتيجه‌اي براي اشتغال لشکر بيکاران ندارد و شکاف طبقاتي را بيشتر خواهد کرد، گفت: درباره لشکر بيکاران يا همان جوانان عزيزي که بيکارند و تعدادشان هم کم نيست و اکثراً تحصيلکرده‌اند، بايد بگويم که اتفاقا يکي از راه‌هاي اشتغال، به نتيجه رسيدن اين مذاکرات است. اگر تحريم‌ها برداشته شود، سرمايه‌گذاري روان‌تر خواهد شد. بيکاري با وام دادن حل نمي‌شود، بلکه با رشد اقتصادي حل مي‌شود .

روحاني با بيان اين که اگر مي‌خواهيم بيکاري حل شود و اقتصاد رونق پيدا کند، راهش سرمايه‌گذاري و تکنولوژي است، افزود: دولت هم بايد زمينه‌ها را براي سرمايه‌گذاري مساعد کند؛ البته اين را نمي‌گويم که اگر تحريم‌ها برطرف نشود بيکاري را حل نمي‌کنيم، نمي‌گويم راه ايجاد اشتغال پايان تحريم‌هاست، اما پايان تحريم‌ها مي‌تواند به اشتغال کمک کند.

وي همچنين گفت: اين که گفته شود با به نتيجه رسيدن مذاکرات، عده‌اي پولدار مي‌شوند، از آن قصه‌هاي بي‌جايي است که کشور ما را عقب نگه داشته است. اين که مي‌گويند بگذار همه فقير باشند اما فلان‌کس پولدار نشود، اين يکي از مشکلات فرهنگي و بينشي ماست که اشتباه است. ما بايد به سرمايه‌گذار اعتماد دهيم. همين حرف که يکي پولدار مي‌شود و ديگري نه، اختلاف را بيشتر مي‌کند يعني امنيت کافي به سرمايه‌دار نمي‌دهيم و اين حرف کاملا نادرست است. در نظام ما سرمايه‌گذار از امنيت برخوردار است و ما در اين زمينه چيزي جز قانون را نمي‌پذيريم.

رئيس‌جمهوري درباره بخش دوم پرسش خبرنگار لس‌آنجلس تايمز مبني بر ارسال پيامي از سوي رئيس‌جمهوري آمريکا براي روحاني از طريق يک کشيش با خنده گفت: من هيچ کشيشي را نديدم .

روحاني افزود: اما بگذاريد مسأله را واضح بگويم. اگر قرار باشد ميان من و‌ آقاي اوباما پيامي رد و بدل شود، ايشان نامه مي‌نويسند و من هم در جوابش نامه مي‌نويسم.

وي ادامه داد: در مواردي بوده است که ايشان نامه نوشتند و من پاسخ دادم و من نامه نوشتم و ايشان پاسخ دادند. ما مشکلي در اين زمينه نداريم. راه‌هاي زيادي، البته نه به عدد خلايق، به صورت رسمي و غيررسمي وجود دارد.

رئيس‌جمهوري همچنين گفت: اکنون هم مذاکره‌کنندگان ما با تيم مذاکره‌کننده آمريکا در جريان مذاکرات 1+5 در ارتباطند اما من از طريق هيچ کاهن يا کشيشي نه پيامي دريافت کردم و نه فرستادم.

اختصاص بخشي از درآمد هدفمندي به توليد

روحاني در ادامه در پاسخ به يک پرسش که دولت تاکنون چه ميزان اعتبار از درآمدهاي حاصل از هدفمندي يارانه‌ها به بخش توليد اختصاص داده است، اظهار داشت: يکي از اهداف مهم ما توليد است. زيرا ما براي رشد اقتصادي و اشتغال به توليد نيازمنديم اکنون هم بخشي از درآمد حاصل از هدفمندي‌ يارانه ها به بخش توليد و به ويژه بخش برق اختصاص يافته است. ما در ادامه بخشي ديگر از درآمدهاي حاصل از هدفمندي يارانه‌ها را به توليد اختصاص مي‌دهيم.

وي همچنين افزود: البته موضوع سلامت براي ما مهم است و بخش بزرگي از درآمد يارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص يافته تا نگراني مردم در اين بخش کمتر شود. در اين چارچوب ما قدم‌هاي بزرگي برداشته‌ايم به طور مثال بيمه را همگاني کرده‌ايم و تسهيلات زيادي در بيمارستان‌هاي دولتي ايجاد کرده و داروهاي تحت پوشش را گسترش داده و بيماران صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار داده‌ايم دولت فکر مي‌کند اين اقدامات ضروري است تا مردم در نظام سلامت آسودگي داشته باشند. البته که ما در بخش امنيت غذايي ، محيط زيست و حمل و نقل عمومي هم از درآمد يارانه‌ها استفاده مي‌کنيم.

تروريسم در منطقه و مقابله با آن

وي در ادامه نشست خبري خود، در پاسخ به خبرنگار بي‌بي‌سي درباره تحولات رخ داده در عراق و اين که ايران مشخصاً چه برنامه‌اي براي برخورد با گروه داعش دارد و آيا در برنامه مشترک با آمريکا همکاري خواهد کرد، گفت: موضوع تروريسم در منطقه موضوع بسيار مهمي است. اين مساله ابتدا در کشورهاي همسايه شرقي شروع شد و مثل يک بيماري مسري به ساير کشورها سرايت کرد.

روحاني افزود: ‌در ماه‌هاي اخير موضوع تروريسم خيلي حاد بود؛ چنانچه در سوريه گروه‌هايي در آنجا فعال بوده و هستند و در عراق هم گروه‌هاي تروريستي در استان‌هايي مثل استان انبار از قبل فعال بودند.

وي با بيان اين که تحمل نکردن دموکراسي از سوي تروريسم، يک مساله اصلي است، تصريح کرد: دموکراسي مي‌گويد صندوق راي و تروريسم مي‌گويد جعبه مهمات و دعواي اصلي ميان اين دو جبهه است .

روحاني افزود: ما راهي نداريم جز اين که با تروريسم مقابله کنيم و به عنوان جمهوري اسلامي ايران هم دوست و هم همسايه عراقيم و روابط ما با دولت عراق روابط نزديک و صميمانه‌اي است و اگر دولت عراق کمکي از ما بخواهد آن را مورد رسيدگي قرار خواهيم داد.

وي با بيان اين که تا امروز از سوي عراق از ما درخواست کمک خاصي نشده است، در عين حال تاکيد کرد: ما آمادگي کمک در چارچوب قواعد بين‌المللي داريم و اگر دولت و ملت عراق چنين درخواستي از ما داشته باشند آن را مورد بررسي قرار خواهيم داد.

رئيس‌جمهوري افزود: اين که آمريکايي‌ها هم چه اقدامي کنند، من از طرح آنها بي‌خبرم اما آنچه امروز براي ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است و اگر کمکي از ما بخواهند به آنها کمک مي‌کنيم.

وي با ابراز تاسف از اين‌که برخي کشورهاي منطقه از لحاظ مالي و تسهيلاتي به گروهک‌هاي تروريستي کمک مي‌کنند، افزود: کشورهاي قدرتمند ديگري هم هستند به خصوص از غربي‌ها که به اين گروهک ها از نظر سياسي،‌تبليغاتي، مالي و تسهيلاتي کمک مي‌کنند.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اين‌که حمايت از گروهک‌هاي تروريستي به نفع هيچ کس نيست، خاطر نشان کرد: حتي کشورهايي که امروز به گروهک‌هاي تروريستي کمک مي‌کنند در‌ آينده اين گروهک‌ها بلاي جانشان خواهند شد .

روحاني تصريح کرد: يک مقام رسمي غير غربي به من مي‌گفت اروپايي‌ها پشت پرده در تلاش هستند هرچه از نيروهاي گروه‌هاي تروريستي در سوريه کشته شوند و به کشورهايشان برنگردند، چون براي خودشان دردسر مي‌شوند و اگر اين حرف راست باشد اين حرکت از دورويي‌ها و نفاق‌هاي بزرگ تاريخي است که يک کشور که بايد از تبعه خود حمايت کند، در شرايطي قرار گيرد که آرزو کند تبعه آن کشور در يک درگيري از ميان برود.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اين‌که گروهک‌هاي تروريستي دردسر و مشکل براي همه خواهند بود، افزود: اگر يک گروه تروريستي به مرزهاي ما نزديک شود حتما برخورد خواهيم کرد، چون اگر احساس کنيم گروه تروريستي براي ما تهديد است با همه وسايل لازم برخورد مي‌کنيم و آنجا وظيفه دفاع از تماميت ارضي و امنيت ملي خودمان است.

رئيس‌جمهوري در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سئوال خبرنگار الميادين مبني بر اين‌که گروهک تروريستي داعش در پيام روشني جمهوري اسلامي ايران را مورد هدف قرار داده است و از وزارت اطلاعات هم شنيده‌ايم که 30 نفر عناصر داعش در ايران دستگير شده‌اند، واکنش ايران در مقابل تهديدات اين گروهک تروريستي چه خواهد بود ، توضيح داد:

نيروهاي اطلاعاتي و مسلح ما کاملا حواس‌شان جمع است و به خوبي از کشور دفاع خواهند کرد و ما مطمئن هستيم مردم عراق با وحدت و يکپارچگي‌شان در برابر گروهک تروريستي داعش مي‌ايستند.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به پرسشي درباره همکاري با آمريکا عليه داعش ، گفت: همه کشورها بايد کمک کنند تا با داعش مقابله شود. اکنون جز دولت و ملت عراق کسي عليه داعش وارد عمل نشده است،

آمريکا هم در اين زمينه هنوز اقدامي نکرده است. هرگاه آمريکا عليه داعش اقدامي کرد، مي‌شود درباره همکاري با اين کشور فکر کرد.

دشمن تراشي نمي‌کنيم

روحاني در بخش ديگري از سخنانش، افزود: ما در روابط خارجي دشمن تراشي نمي‌کنيم و مردم ديده‌اند که امروز روابط ما با دنيا نسبت به قبل بهبود يافته است، ما قول‌هايي داده ايم که هنوز وقت نکرده‌ايم آنها را برآورده کنيم و بايد در ادامه با کمک مردم و ساير قوا آنها را برآورده کنيم تا روزي که همه با هم باشيم من اميدوار هستم. بايد سه قوه با هم باشند و هدايت رهبري هم مستمر باشد و آنقدر گذشته را به ياد نياوريم.

وي در ادامه با بيان اين‌که بعضي‌ها آنقدر به پشت نگاه مي‌کنند که من مي ترسم آنها زمين بخورند، اظهار داشت: حالا زماني اتفاقي افتاده است که بايد از آن بگذريم نبايد آنقدر گذشته را به ياد آوريم و بايد به جلو نگاه کنيم بعضي ها فقط به پشت نگاه مي‌کنند، هرکس جرمي مرتکب شده قوه قضاييه بايد او را محاکمه کند، اگر قوه قضاييه وي را محاکمه نکرد، يعني وي پاک است. آنقدر سايرين را متهم نکنيم کسي که اکنون در خيابان راه مي رود يعني گناهي ندارد.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به پرسشي درباره روابط ايران با همسايگانش گفت: کشورهاي خليج‌فارس براي ما اهميت دارند و ما مي‌خواهيم که با همه همسايگانمان روابط خوب و صميمي داشته باشيم.

روحاني افزود: همه همسايگان ما قبول دارند که تروريسم و گسترش آن به ضرر کل منطقه است و اول از همه به ضرر کشورهايي است که از آنها حمايت مي‌کنند. ما راهي نداريم جز اين که همه هم‌فکر شوند و به هم کمک کنند. در وهله اول هيچ کشوري از تروريست‌ها حمايت نکند و در وهله دوم براي بيرون راندن آنها از منطقه و به دست عدالت سپردن آنها، بايد تلاش کنيم. اين کار شدني است. باطل هميشه نمي‌ماند و حق جاي آن را خواهد گرفت.

توان و ظرفيت داخلي

در ادامه نشست، اين پرسش مطرح شد که آيا با گذشت يک‌چهارم از عمر دولتتان، به يک چهارم از وعده‌هايتان به ويژه در حوزه اقتصاد عمل کرده‌ايد ،پاسخ داد: همين‌طور است که شما مي‌گوييد. ما اساس را بر توان داخلي و ظرفيت داخلي گذاشته‌ايم. ما به دنبال توسعه شرکت‌هاي دانش‌بنيان هستيم، براي پارک‌هاي علم و فناوري بيشترين تلاش‌ها صورت گرفته، در ميادين مشترک گازي و نفتي در حال گسترش استخراج‌ها هستيم و در حوزه محيط زيست هم منتظر 1+5 نايستاده‌ايم.

رئيس‌جمهوري اضافه کرد: برخي فکر مي‌کنند ما صبح تا شب با 1+5 مذاکره مي‌کنيم اما اين طور نيست. ما براي درياچه اروميه تيم گذاشتيم. در بحث کشاورزي 600 هزار هكتار زمين کشاورزي را زير طرح آبياري مدرن برده‌ايم. ما از سرمايه‌گذاران خارجي متناسب با استان‌هايي که مي‌خواهند در آنها فعاليت کنند، دعوت کرده‌ايم. وي در پاسخ به اين پرسش که بيشترين و کمترين موفقيت دولت در کدام بخش‌ها بوده است، گفت: ما در همه زمينه‌ها تلاش خود را انجام داده‌ايم، اما به خاطر مشکلات حاد اقتصادي و سياست خارجي ما در ابتدا در اين حوزه‌ها سرمايه‌گذاري کرديم و ممکن است در اين حوزه يک قدم جلوتر باشيم، اما در زمينه فرهنگي هم کار زيادي شده و امروز ما دانشگاهي آرام و بانشاط داريم و در بخش فناوري هم اقدام خوبي انجام شده است. من در بخش فرهنگ و هنر شور و نشاط را مي‌بينم.

رئيس‌جمهوري در ادامه با بيان اين‌که ايران در منطقه کشوري امن است که تلاش زيادي براي برقراري امنيت در منطقه هم کرده است، خاطرنشان کرد: ما تلاش زيادي انجام داديم و با مقام هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي صحبت‌هاي زيادي کرده‌ايم که حمله نظامي خارجي به سوريه انجام نشود. ما به امنيت افغانستان و پاکستان هم کمک کرده‌ايم و در حد 10 ماه خود تلاش‌هاي زيادي در حوزه‌هاي مختلف داشته‌ايم.

در ادامه اين نشست روحاني در پاسخ به پرسشي درباره چالش هاي پيش روي رئيس جمهوري، گفت: همانطور که دولت چند بار پيش از اين اعلام کرده، کاملاً از نقد سازنده استقبال مي‌کند و خيلي دلش مي‌خواهد هرکس حرف مي‌زند، با شناسنامه حرف بزند .

وي افزود: برخي نهادها‌،‌ نهادهاي ملي هستند و نهادهاي ملي نمي‌توانند کار حزبي انجام دهند. همچنين اين نهادهاي ملي نمي‌توانند اپوزيسيون دولت باشند. اين نهادها کارشان خدمت به کل ملت و کشور و جامعه است. دولت، قوه مقننه، قوه قضائيه‌، نيروهاي مسلح،‌ شهرداري‌ها، حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و صداوسيما، نهادهاي عمومي و دولتي هستند.

رئيس‌جمهوري تاکيد کرد: من به وزارت ارشاد توصيه مي‌کنم که به هر حزب و گروهي که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز دهد تا معلوم شود که سايت و رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است که دارد نقد مي‌کند.

روحاني با تاکيد دوباره بر اين که نبايد نهادهاي ملي کار حزبي انجام دهند، افزود: کار رسانه حرفه‌اي کاملا با جنگ رواني متفاوت است و خود من و ما بلديم که جنگ رواني يعني چه و کار رسانه‌اي حرفه‌اي چيست.

وي در ادامه گفت: من از همه عزيزان، چه حاميان و چه منتقدان و چه مخالفان خواهش مي‌کنم که با روزنامه، سايت و هر وسيله‌اي که شناسنامه‌دار است، به نام حزبشان نقد کنند تا يک وقت از پول بيت‌المال در مسير ديگر استفاده نشود و خلافي انجام نگيرد.

رئيس‌جمهوري خاطرنشان کرد: من به عنوان رئيس‌جمهوري و مسئول اجراي قانون اساسي، اگرچه در اين سال چيزي نگفتم اما به عنوان وظيفه‌اي که قانون بر عهده من گذاشته است، مطالبي را خواهم گفت. اين که عده‌اي دولت را در بخش‌هاي مختلف به چالش مي‌کشانند، اگر براي اين باشد که مي‌خواهند ابهامي روشن شود، اشکالي نداردو يا اگر مي‌خواهند نقد کنند و راهي پيش پاي دولت بگذارند، خوب است، اظهار داشت: اما اگر خداي نکرده کسي مي‌خواهد سنگ‌اندازي داشته باشد و حرکت ماشين دولت را متوقف کند، اين کار شايسته نيست و دولت هم خود را مشغول نخواهد کرد و ما خيلي به حاشيه‌ها تاکيد نمي‌کنيم و اميداوريم در مسيري که قانون اساسي مشخص کرده است، حرکت کنيم .

تغييراستانداران، فرمانداران و بخشداران

رئيس جمهوري در ادامه نشست خبري در پاسخ به سئوالي درباره تغييرنکردن برخي فرمانداران ، توضيح داد: دولت در پي آن است تا همه کساني که مسئوليت اجرايي را در استان‌ها ، شهرستان‌ها و بخش‌ها به عهده دارند خود را مجري استراتژي‌هاي دولت دانسته و به آن متعهد باشند.

وي اضافه کرد: ‌فردي که ميانه رو باشد، افراطي اين طرف يا آن طرف نباشد، اما کارش را به خوبي بلد است، مي‌تواند به وظايفش عمل کند. پس اين که به چه جناحي منتسب است از نظر اين دولت اهميت ندارد. چون زير سقف دولت هم مي‌بينيم وزرا و معاوناني که دور هم نشسته‌ايم تقريبا از هر حزب و جناحي نمونه‌اي حضور دارند.

رئيس‌جمهوري در آغاز اين نشست خبري با بيان اين که در انتخابات 24 خرداد 92 اعتماد عمومي مردم احيا شد، اظهار داشت: انتخابات سال گذشته، احياي اعتماد عمومي و سرمايه بزرگ اجتماعي بود.

روحاني افزود: در اين سرمايه اجتماعي اولاً مردم به خودشان، به راي و نظر و حضورشان در يک انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز اعتماد کردند و ثانياً اين مردم به نظام خود اعتماد کردند.

وي ادامه داد: اگر ملتي به نظام و صندوق آرا و دولت خودش اعتماد نداشته باشد و نداند سرنوشت راي او چيست، از صبح زود در صف‌هاي طولاني نمي‌ايستد و وقتي نوبتش شد راي خود را در صندوق نمي‌اندازد و بعد منتظر بماند که از اين صندوق چه فردي به عنوان منتخب مردم انتخاب مي‌شود.

رئيس‌جمهوري انتخابات 24 خرداد را پيامي براي افراط دانست و گفت: اين پيامي بود براي افراطيون خارج از کشور که فکر مي‌کردند با فشار و تهديد ملتي را به زانو در مي‌آورند و پيام به افراطيون داخل بود که فکر مي‌کردند طرفداران فراواني دارند و مي‌توانند راه افراط و خشونت را طي کنند.در واقع 24 خرداد يک نه بزرگ به تندروهاي داخل و خارج بود.

روحاني با تشکر از رهنمودهاي مقام معظم رهبري در جهت شکوهمند برگزار شدن انتخابات 24 خرداد خاطر نشان کرد: اگر رهنمودهاي رهبري نبود و ايشان اعلام نکرده بودند کساني که از نظام گله دارند ولي به کشور علاقه دارند پاي صندوق راي بيايند و اگر نگفته بودند که رهبري يک راي بيشتر ندارد و هيچ کس از اين راي اطلاعي ندارد و اگر نگفته بودند راي مردم حق الناس است و اگر نگفته بودند که ما در پي خلق يک حماسه سياسي هستيم، شايد چنين انتخاباتي را تجربه نمي‌کرديم .به گفته وي هوشياري و بيداري مردم،‌ ارشادات رهبري،‌ عنايات خداوند وتوجهات حضرت ولي عصر دست به دست هم داد و ملت بزرگ ايران توانست پيروز انتخابات 24 خرداد سال 92 باشد.

رئيس جمهوري افزود: اين ملت بدون ترديد پيروز و موفق مي‌شود همه موانعي که دوستان نادان يا دشمنان پيش پاي او گذاشته اند را به کناري بگذارد و راه تعالي را ادامه دهد.

گفتني است : در اين نشست خبري، جمعي از اعضاي دولت، اساتيد دانشگاه و مديران رسانه‌اي کشور از جمله حسين فريدون، دستيار ويژه رئيس‌جمهوري، محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت، حميد ابوطالبي، معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري، حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهوري، محمدرضا صادق، مشاور رئيس‌جمهوري، سماوي، رئيس دفتر ارتباطات مردمي رياست جمهوري و مديران عامل خبرگزاري‌هاي ايرنا و ايسنا، سيدمحمود دعايي، مديرمسئول روزنامه اطلاعات، الياس حضرتي، مديرمسئول روزنامه اعتماد، يونس شکرخواه و محمدجواد حق‌شناس از اساتيد دانشگاه وامير محبيان فعال سياسي و رسانه‌اي حضور داشتند.

ديداربا6 رقيب انتخاباتي‌

رئيس جمهوري بعد از گرفتن عکس يادگاري با شش تن از رقباي انتخاباتي‌اش در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و بدرقه آنان، در جمع خبرنگاران، اين ديدار را بسيار خوب و سمبليک براي نشان دادن وحدت و همدلي و سودمند براي منافع ملي بيان کرد.

به گزارش ايسنا ، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني با اشاره به فرا رسيدن اولين سالگرد حماسه 24 خرداد گفت: در 24 خرداد سال گذشته شاهد برگزاري انتخاباتي بسيار مهم و شکوهمند بوديم و به تعبير مقام معظم رهبري، مردم در اين انتخابات حماسه سياسي آفريدند و در واقع با حضور باشکوه خود در انتخابات به تمام بيگانگان که اميد بسته بودند که ملت ايران از نظام و انتخابات و صندوق‌هاي راي نااميد و دلسرد شوند، پاسخ قاطعي دادند. مردم در اين انتخابات نقش اول داشتند و مقام معظم رهبري با رهنمودهاي خود‌شان نقش فوق‌العاده‌اي را در اين ارتباط داشتند.

وي با بيان اين‌که کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري هم نقش مهمي در تحقق حماسه سياسي داشتند، تصريح کرد: سخنراني کانديداها و مناظره‌هاي آنان توانست شور و هيجان انتخاباتي در بين مردم ايجاد کند.

روحاني گفت: امروز روز جشن است. روز پيروزي ملت ايران و مسيري است که رهبري مشخص کرده است. در اين پيروزي همه ملت ايران سهيم هستند و کانديداهاي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري سهم بالايي دارند.

رئيس جمهوري ادامه داد: اين نشست حضوري بسيار خوب و سمبليک بود براي نشان دادن همدلي و وحدت براي پيگيري منافع ملي.در اين نشست، تمام کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري به جز علي اکبر ولايتي که در سفر چين به سر مي‌برد، حضور داشتند.


نوشته شده در   يکشنبه 25 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode