ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 25 فروردين 1393     |     کد : 70410

دکتر افتخاری، به مسئولان قرآنی هشدار داد

دکتر افتخاری گفت: اگر مسئولان قرآنی کشور نسبت به انجام وظیفشان اعتنائی نکنند مجلس باجدیت بیشتر مطالبه‌گری می‌کند. و پا را فراتر از تذکر و نامه‌نگاری خواهد گذاشت.

اگر نسبت به وظائفشان اعتنا نکنند مجلس پا را فراتر از تذکر و نامه‌نگاری خواهد گذاشت
دکتر افتخاری، به مسئولان قرآنی هشدار داد

دکتر افتخاری گفت: اگر مسئولان قرآنی کشور نسبت به انجام وظیفشان اعتنائی نکنند مجلس باجدیت بیشتر مطالبه‌گری می‌کند.  و پا را فراتر از تذکر و نامه‌نگاری خواهد گذاشت.
پیگیری مطالبات حوزه‌های قرآنی یکی از دغدغه‌های پیش رو برای دست‌یابی به جامعه‌ای قرآن محور است. گفت و گوئی حضوری با مسئولان عرصه قرآن این فرصت را ایجاد می‌کند تا مخاطبان به صورت شفاف از روند اجرای فعالیت‌های قرآنی، کاستی‌ها و یا نقاط قوت آن مطلع شوند. آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد، گفت و گوی حضوری با دکتر لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری «شبستان» است که تقدیمتان می‌کنیم.
* به عنوان اولین سوال یکی از توفیقات مجلس شواری اسلامی تصویب بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال 90 بود. چرا هر ساله شاهد کاهش این بودجه هستیم؟ آیا فعالیت‌های انجام شده، نمایندگان را مجاب نکرده تا افزایش اعتبارات قرآنی را با اهتمام بیشتری مطالبه کنند؟
تصویب بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال 90 اقدامی مؤثر در افزایش فعالیت‌های مؤسسات و سازمان‌های مرتبط با حوزه قرآن داشت و یک تکانی به چرخه قرآنی کشور داد. در این میان نمی‌توان از فعالیت وزارتخانه‌ها و تلاش آنها در سیر اهداف منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی غافل شد. البته شیب فعالیت این وزارتخانه باهم تفاوت داشت.
بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال 91، 300 میلیارد تومان از طرف دولت اعلام شده بود که این رقم در سال 92 و با تلاش‌های فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی به 600 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و 300 میلیارد از این 600 میلیارد به منظور فعالیت‌های قرآنی و 300 میلیارد تومان دیگر برای تربیت 10 میلیون حافظان قرآن کریم در نظر گرفته شده بود که البته این مبلغ نیز هنوز به سازمان‌ها تخصیص داده نشده است.
به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش که عهده دار نهضت آموزش قرآن در سراسر کشور بود، کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشت ولی سایر وزاتخانه‌ها از جمله بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت کمتر ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به نسبت دیگر وزاتخانه‌ها آن طور که باید نتوانستند توفیق کسب کنند.
متأسفانه پس از عدم تخصیص بودجه فعالیت‌های قرآنی، شاهد توقف فعالیت وزارتخانه‌ها بودیم؛ این درحالی است که طبق برنامه پنجم توسعه و راهبردهای فرهنگ توسعه قرآنی باید بخشی از فعالیت‌ها به تربیت 10 میلیلون حافظ قرآن در کشور اختصاص یابد که یکی از دغدغه‌ها و منویات مقام معظم رهبری است.
البته نبود بودجه یک بحث است ولی برنامه ریزی و جدیت در کار نیز از اهمیت بالائی برخوردار است؛ نظارت بر عملکرد کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تأکید بر انجام فعالیت‌ها با جدیت بیش از پیش از انتظارات مجلس شورای اسلامی است.
 * مجلس پا را فراتر از تذکر و نامه‌نگاری خواهد گذاشت
* آیا نظارتی بر عملکرد کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی که از بودجه‌های قرآنی ارتزاق می‌کنند از سوی مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود؟
شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در آن 5 وزیر و معاونین رئیس جمهور عضو هستند انتظاری دور از ذهن نیست که نسبت به مصوبات شورا، پیگیری و جدیت به خرج دهند تا دغدغه‌های جامعه قرآنی و مطالبات رهبری را اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.
مجلس شورای اسلامی نیز طبق قانون وظیفه نظارتی بر عملکرد تمام دستگاه‌ها و نهاد‌ها دارد ؛ ما نیز تذکرات و نامه نگاری‌های خود را با شورای انقلاب فرهنگی ، رئیس جمهور و وزارتخانه‌های مربوطه پیگیری کرده و اگر مسئولان نسبت به وظیفشان اعتنائی نکنند مجلس پا فراتر گذاشته و با جدیت بیشتر مطالبه گری می‌کند.
* بودجه قرآنی اختصاص یافته جوابگوی مطالبات حوزه قرآن نبود
* به نظر شما علت برآورده نشدن انتظارات نمایندگان برای افزایش اعتبارات قرآنی سال 93 چیست؟
بودجه قرآنی به صورت سالیانه مصوب می‌شود که متأسفانه این مبلغ به طور کامل اختصاص نمی‌یابد. تصویب بودجه قرآنی که بخشی از آن در دولت دهم و بخشی دیگر در دولت یازدهم اختصاص یافت جوابگوی مطالبات حوزه قرآن نبود.
از بودجه قرآنی سال 92 که به مبلغ 600 میلیارد تومان بود؛ تنها 8 درصد آن یعنی مبلغ 25 میلیارد تومان به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافت.
* بودجه قرآنی سال جاری کاهش یافت
سال93 هم شاهد تصویب 200 میلیارد تومان بودجه قرآنی در کشور و کاهش چشمگیر این مبلغ نسبت به ادوار گذشته بودیم که انتظار از نمایندگان ملت بیش از این بود ولی به علت مسائل بودجه‌های انقباضی و یا وجود تحریم‌ها بودجه قرآنی سال جاری کاهش یافت.
اما هیچکدام از این مسائل مانع نمی‌شود تا شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر فرهنگ و اقتصاد روی زمین بماند. فرهنگی که از دل قرآن و عترت بیرون می‌آید و با رونق تولید ملی، مردم نیز همگام با نظر علمای دینشان قدم برمی‌دارند و برای تحقق بودجه‌های قرآنی مطالبه می‌کنند.
* می‌توان بودجه کلان فرهنگی، هنری و دینی را در خدمت قرآن صرف کرد
البته دست دولت نیز برای بازگشت این بودجه به چرخه فعالیت قرآنی کشور   باز  است.
به عنوان مثال می‌توان بودجه کلان فرهنگی، هنری و دینی را در خدمت قرآن صرف کرد. می شود کانون فرهنگی و هنری مساجد، سینما و رمان‌های ما رنگ و بوی قرآنی بگیرند و بودجه‌های این حوزه را صرف ترویج کلام الهی کرد.
 * تنظیم طرحی جامع
در خصوص حمایت از
نخبگان قرآنی
* مجلس برای تحصیل رایگان حافظان قرآن و حمایت از نخبگان قرآنی که سربازان خط مقدم جنگ فرهنگی با دشمنان هستند؛ چه برنامه‌ای پیش بینی کرده است؟
تحصیل رایگان حافظان قرآن به صورت قانون سالیانه در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد ولی کمیسیون قرآن، عترت و نماز به دنبال تنظیم طرحی جامع در خصوص حمایت از نخبگان قرآنی است که در سال 93 با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و در نشست کارگروه‌های قرآنی متشکل از نماینگان مجلس که روز دوشنبه 25 فروردین ماه برگزار می‌شود؛ پیگیر این موضوع بوده تا قدمی در محضر قرآن برداریم.
به عنوان رئیس فراکسیون قرآن عترت و نماز مجلس یکی از دغدغه‌های ما تبدیل طرح‌های قرآنی به قانون مصوب شده است لذا تا تکمیل یک طرح قرآنی به دنبال سایر طرح‌ها نمی‌رویم.


نوشته شده در   دوشنبه 25 فروردين 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode