ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 فروردين 1393     |     کد : 70223

ظریف: برنامه دفاعی ایران جایی در مذاکرات ندارد

دور سوم مذاکرات جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 موسوم به وین 3 پس از دو روز گفت و گو های فشرده عصر دیروز(چهارشنبه) در حالی به پایان رسید که به گفته دکتر ظریف دو طرف توافق کردند...

در نشست خبری پس از پایان مذاکرات
دور سوم مذاکرات جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 موسوم به وین 3 پس از دو روز گفت و گو های فشرده عصر دیروز(چهارشنبه) در حالی به پایان رسید که به گفته دکتر ظریف دو طرف توافق کردند که دور چهارم این مذاکرات که 23 اردیبهشت ماه در وین پیگیری می‌شود کار تدوین پیشنویس توافق نهایی را شروع کنند.
دور سوم از مذاکرات جامع ایران و گروه 1+5 به مدت دو روز در شهر وین اتریش برگزار شد دو طرف طی روز های سه شنبه و چهارشنبه با برگزاری دو جلسه مذاکره در سطح ظریف و اشتون و چهار دور مذاکره در سطح معاونان و همچنین دیدارهای دوجانبه درباره همه مسائل مربوط به توافق نهایی مذاکره کردند. دیروز همچنین نشست کمیسیون مشترک دو طرف برای ارزیابی نحوه اجرای توافق ژنو برگزارشد.
 سومین دور مذاکرات جامع عصر دیروز(چهارشنبه) با مذاکرات دو جانبه ظریف و اشتون و برگزاری کنفرانس مشترک دو طرف رسما به پایان رسید و ایران و 1+5 توافق کردند که مذاکرات را از روز 23 اردیبهشت در وین از سر بگیرند
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس ازپایان سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو در نشست خبری مشترک با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت :مجموعه‌ای از موضوعات اساسی که باید در قالب یک توافق جامع قرار گیرد را مورد تفاهم قرار دهیم و ملاقات بعدی ما روز 23 اردیبهشت در وین خواهد بود.
 کاترین اشتون نیز در این کنفرانس خبری مشترک با بیان اینکه گفت‌وگوهای اساسی و تفصیلی داشتیم گفت:. به سوی مرحله بعدی مذاکرات می‌رویم که هدف آن کاهش شکاف‌های موجود در عرصه‌های کلیدی است.اشتون  نیز اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات 13 می (23 اردیبهشت ماه) در وین خواهد بود.
ظریف : به میانه راه رسیده ایم
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پس از پایان نشست خبری مشترک با کاترین اشتون در نشست خبری جداگانه در جمع خبرنگاران ایرانی به تشریح سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافق ژنو پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
وی گفت : امیدواریم مذاکراتی که شروع شده و همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند با قدرت و صلابت ادامه خواهد یافت تا گرفتن تمامی حقوق ملت ایران و رفع موانع و فشارها ازاین مردم در آینده نه چندان دور به نتیجه‌ای برسد که همه مردم ما را شاد و خوشحال کند و این مهمترین هدف ما از این تلاش است.
ظریف عنوان کرد: مرحله دشوار هنوز در مقابل ماست تصمیم گرفتیم با جدیت و به صورت مشترک شروع کنیم به نگارش از روز 23 اردیبهشت ماه که با دیدار پایان روز کار را شروع و از صبح24  اردیبهشت در جلسه رسمی و بعد در جلسه نگارش بین ما و خانم اشتون مرحله تدوین را شروع می‌کنیم.
ظریف با بیان اینکه به میانه راه رسیده ایم گفت: در مرحله تدوین چارچوبی را مورد تفاهم قرار می‌دهیم و بعد جزییات را وارد چارچوب می‌کنیم تا به بهترین شکل بتوانیم مراحل مختلف رسیدن به یک تفاهم را به پیش ببریم.
ظریف ادامه داد: سه ماه فرصت است برای تدوین محصول نهایی و برای اینکه در این مرحله حداکثر دقت را داشته باشیم. یک کمیته مشورتی حقوقی از اساتید برجسته حقوق بین‌الملل تشکیل دادیم که در این اجلاس برخی از آنها به ما پیوستند و در تهران شکل نهایی خود را خواهد گرفت و در کنار هیات مذاکره کننده مسئولیت ارائه مشورت حقوقی را خواهند داشت که دقیق‌تر وارد  مرحله نهایی شویم.
ظریف گفت: اجازه نمی‌دهیم جز با زبان تکریم و احترام با نمایندگان مردم صحبت کنند. هر تصمیمی باید مبتنی بر منافع و منطق مشترک و آنچه در برنامه اقدام مشترک درباره آن توافق شده است باشد.
وزیر خارجه در خصوص فردو و رآکتور آب سنگین اراک و اینکه تا چه حد دیدگاه‌ها نزدیک شده؟ گفت: معتقدیم تنها زمانی می‌توانیم قضاوت کنیم که دیدگاهها چقدر نزدیک شده اینکه به مرحله نگارش برسیم. مذاکره در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد. فضاسازی نه کمک کننده است نه تعیین کننده. رسانه‌ها تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار نگیرند.
ظریف ادامه داد: هیچ کس با فضاسازی نمی‌تواند موضوعی را بر مردم ایران تحمیل کند. برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و ادامه می‌یابد و آمادگی داریم نگرانی‌های معقول را برطرف کنیم.
وی در پاسخ به سوالی گفت که مسائل سوریه و مقاومت اسلامی نه جایگاهی دارد و نه در مذاکرات طرح شد. بحث موشکی ممکن است در افکار عمومی مطرح شده باشد. هیچ موضوعی که مرتبط با برنامه دفاعی ایران باشد جایی در این مذاکرات ندارد.


نوشته شده در   پنجشنبه 21 فروردين 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode