ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 اسفند 1392     |     کد : 69200

جشن و پایکوبی در کریمه 3 شهر دیگر خواستار الحاق به روسیه شدند

موافقت 97 درصدی ساکنان منطقه کریمه با الحاق به خاک روسیه خشم آمریکا و اروپا را برانگیخت و غرب در واکنش به نتیجه این همه‌پرسی روسیه را تحریم کرد.

شکست بزرگ آمریکا و اروپا
موافقت 97 درصدی ساکنان منطقه کریمه با الحاق به خاک روسیه خشم آمریکا و اروپا را برانگیخت و غرب در واکنش به نتیجه این همه‌پرسی روسیه را تحریم کرد.


یکشنبه‌شب، (25 اسفند 92) سرانجام انتظارها پایان یافت و نتیجه همه‌پرسی مهم الحاق کریمه به روسیه منتشر شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نتیجه قطعی این همه‌پرسی نشان می‌دهد 96/77 درصد از مشارکت‌کنندگان در این همه‌پرسی، به الحاق این شبه‌جزیره به روسیه «آری» گفته‌اند. هرچند پیش از این پیش‌بینی شده بود، مردم به دلایل متعدد خواستار الحاق به روسیه هستند، اما کسی تصور نمی‌کرد میزان موافقت اینقدر بالا باشد. همزمان با انتشار این خبر، شمار زیادی از مردم شبه جزیره «کریمه» با ریختن به خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، شامگاه یکشنبه، هزاران نفر در میدان مرکزی شهر «سواستوپل» گرد هم آمده بودند تا پس از اعلام رسمی نتایج این همه‌پرسی جشن بگیرند.
پس از اینکه نتایج اعلام شد، عده‌ای شعار «روسیه، روسیه» سر داده و عده‌ای نیز با در آغوش گرفتن یکدیگر اشک شوق ریختند.
بر اساس این گزارش، بیش از 82 درصد از 1/5 میلیون واجد شرایط شرکت در این همه‌پرسی، در آن شرکت کرده‌اند. نکته جالب توجه در این میان مشارکت گروهی از تاتارها در این همه‌پرسی است. گزارش‌های منتشر شده حاکی است، تاتارها که 12 درصد جمعیت 2/5 میلیونی «کریمه» را تشکیل می‌‌دهند، این همه‌پرسی را تحریم کرده بودند اما با  وجود این 40 درصد از آنها در این همه‌پرسی شرکت کرده و به الحاق کریمه «آری» گفته‌اند.
واکنش غرب
«غرب» به عنوان بازنده اصلی در این همه‌پرسی که از مدت‌ها قبل روسیه و ساکنان کریمه را با تهدید و ارعاب تحت فشار گذاشته بود، پس از اعلام نتایج و مشاهده شادی مردم نیز دست از تهدید برنداشته است.
ساعاتی پس از اعلام نتایج، باراک اوباما با پوتین تماس گرفت و اظهارات قبلی خود را مبنی بر اینکه نتیجه «همه‌پرسی را قبول ندارد» تکرار کرد.
آنطور که خبرگزاری «ایسنا» اعلام کرده، «اوباما» خطاب به همتای روسی خود گفته: «همه‌پرسی ناقض قانون اساسی اوکراین است و تحت فشار و دخالت نظامی روسیه  انجام شده بنابراین هرگز از سوی واشنگتن و جامعه جهانی به رسمیت شناخته نخواهد شد.»
رئیس‌جمهور آمریکا  این را هم گفته که واشنگتن آماده تحریم روسیه است. اما در عین حال از «تمام  نشدن زمان» و اینکه «هنوز هم فرصت برای حل اختلافات بین دو طرف وجود دارد» سخن گفته که در نهایت، با جواب «رد» پوتین مواجه شده است.
وزیر خارجه انگلیس نیز گفته «به هیچ وجه» همه‌پرسی کریمه را به رسمیت نخواهد شناخت.
به گزارش «الیوم السابع»، «ویلیام هیگ» همچنین از دولت روسیه خواست بدون توجه به همه‌پرسی برگزار شده، از طریق مذاکرات مستقیم با مقامات اوکراین به اختلافات پایان دهد.
«استفان هاربر»، نخست‌وزیر کانادا نیز در بیانیه‌ای همه‌پرسی کریمه را «غیرقانونی» توصیف و اعلام کرد کشورش نتایج این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد.
وی گفت: همه‌پرسی که روز یکشنبه به شکل «غیرقانونی» در کریمه برگزار شد نتیجه‌ای جز سلطه نظامی روسیه بر این منطقه از اوکراین ندارد.
به گزارش رویترز، پاریس نیز همچون کانادا، انگلیس و آمریکا اعلام کرده همه‌پرسی کریمه «غیرقانونی» است و مسکو باید به حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد. ناتو و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بعلاوه ژاپن نیز همه‌پرسی روز یکشنبه الحاق کریمه را رد کرده و تصریح کردند آن را به رسمیت نخواهند شناخت.
در مقابل این موضع‌گیری‌ها روسیه و مقامات کرملین اعلام کردند، همه باید به انتخاب ساکنان «کریمه» احترام بگذارند.
به گزارش تسنیم، پوتین طی یک تماس تلفنی با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان از وی خواست، همچون مسکو به انتخاب مردم کریمه احترام بگذارد. مرکل اما در این گفت‌وگو به پوتین گفته منتظر تحریم‌ها باشد!
نخست‌وزیر شبه جزیره کریمه نیز در واکنش به تهدیدهای غرب گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند مانع از پیروزی آنها شود چرا که ساکنان کریمه در حال بازگشت به خانه‌شان یعنی روسیه‌اند.
«سرگئی نوروف»، نائب رئیس دومای دولتی روسیه اما اعلام کرد، «مسکو» به زودی در مورد الحاق قانونی کریمه به روسیه تصمیم‌گیری خواهد کرد.
«سرگئی نارشکین» رئیس مجلس دومای روسیه نیز ضمن معرفی همه‌پرسی روز یکشنبه «کریمه» به عنوان یک «رویداد تاریخی مهم و بی‌سابقه» گفت، این همه‌پرسی واقعیت‌های زیادی را علنی ساخت.
به گفته «نارشکین»، شماری از نمایندگان این مجلس که در کریمه به عنوان ناظر حضور داشتند به وی گفته‌اند، مردم با روحیه بالا  در این رفراندوم شرکت کرده و با اشک شوق برگه‌ها را در صندوق ریخته‌اند.
وی همچنین اظهار داشت، مسکو سرانجام پس از 23 سال موفق شد بخشی از جمعیت روسیه را به کشورش بازگرداند؛ این حادثه به یاد ماندنی را هرگز فراموش نخواهیم کرد.
سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اما ضمن ابراز تاسف از «اظهارات تند غربی‌ها علیه روسیه» به تهدید آنها مبنی بر اخراج مسکو از گروه 8 این‌گونه پاسخ داد که: برگزاری نشست سران گروه، 8 بدون حضور روسیه، مواضع مسکو را تضعیف نخواهد کرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، «دمیتری پسکوف» اعلام کرد که مقامات کاخ کرملین از اینکه اظهارات تندی از سوی رهبران کشورهای غربی خطاب به روسیه به خاطر اوضاع به وجود آمده در اوکراین می‌شوند، بسیار متاسف هستند، ولی معتقد نیستند که دلیلی برای اصلاح مواضع مسکو در قبال این مسئله وجود داشته باشد.
و اما جدی‌ترین واکنش به تهدیدهای غرب را مجری مشهور شبکه تلویزیون دولتی «راشا 24» اتخاذ کرد. «دمیتری کیسلف» گفت روسیه کشوری است که می‌تواند آمریکا را به خاکستر تبدیل کند. «کیسلف» دسامبر گذشته از سوی پوتین در راس نهاد جدیدی که از ترکیب خبرگزاری «ریانووستی»، شبکه تلویزیونی «آر‌تی‌وی» و رادیو «صدای روسیه» تشکیل شده، ایجاد شده قرار گرفت.
تظاهرات الحاق به روسیه
در 3 شهر دیگر اوکراین
تمایل 97 درصدی ساکنان شبه‌جزیره استراتژیک «کریمه» برای الحاق به روسیه که در همه‌پرسی روز یکشنبه کلید خورد، ساکنان سه شهر دیگر اوکراین یعنی «خارکف»، «دونتسک» و «اودسا» را هم به فکر الحاق انداخته است.
براساس گزارش‌های منتشر شده، همزمان با اعلام نتیجه همه‌پرسی کریمه، هزاران نفر از ساکنان این سه شهر متمایل به روسیه نیز با ریختن به خیابان‌ها، ضمن حمایت از الحاق کریمه، خواستار پیوستن شهرشان به روسیه شدند.
آنطور که خبرگزاری «تسنیم»‌به نقل از «صدای روسیه» نوشته، مردم «دونتسک» با تجمع در میدان «سنت جرج»، و در حالی که پرچم‌های روسیه را به اهتزاز درآورده بودند، خواستار برگزاری همه‌پرسی مشابه کریمه در این شهر شدند.
ساکنان شهر «خارکف» نیز ضمن حمل پرچم 100 متری روسیه آن را مقابل ساختمان دولت محلی این شهر به اهتزاز درآوردند. این سه شهر در شرق اوکراین قرار گرفته و همچون ساکنان کریمه به روسیه تمایل بیشتری دارند.
اوکراین 23 سال پیش و به دنبال فروپاشی شوروی سابق، از این کشور جدا شد اما بسیاری از ساکنان شرق این کشور و حتی درصد بالایی از ارتش 800 هزار نفری اوکراین ترجیح می‌دهند، پیش از آنکه به غرب و ناتو نزدیک شوند، به روسیه ملحق شوند.
در تظاهرات روز گذشته این سه شهر، مردم ضمن یورش به ساختمان‌های دولتی، پرچم اوکراین را به زیر کشیده و پرچم روسیه را برافراشتند.
ادامه این اعتراض‌ها می‌تواند اوکراین را به دو قسمت شرق و غرب تقسیم کند. مهمتر از همه اینکه، در صورت الحاق بخش شرقی به روسیه، ارتباط غرب اوکراین به طور کامل با دریای سیاه قطع خواهد شد. این مسئله به شدت غربی‌ها را نگران کرده است.
 به گزارش ایرنا، شرکت‌کنندگان در تظاهرات شهر اودسا پرچم‌های بزرگ اوکراین، روسیه و کریمه را به دست داشتند و شعارهای «همه‌پرسی»، «اول کریمه، بعد اودسا»، «روسیه و اوکراین با هم هستند»، «نازیسم را متوقف کنید»، ‌و «اودسا یک شهر روسی است»، سر می‌دادند. تظاهرکنندگان اعلام کردند از این پس آخر هر هفته برای رسیدن به هدف خود یعنی پیوستن به روسیه به طور مرتب تظاهرات خواهند کرد.
سایر رویدادها
* نخست‌وزیر اوکراین علیه «تجزیه‌طلبان روس ساکن کریمه» اعلان جنگ کرد. به گزارش تی‌آر‌تی، آرسنی یاتسینوک، گفت هرچقدر هم طول بکشد روزی کسانی را که زمینه همه‌پرسی الحاق کریمه را فراهم ساختند، شناسایی و مجازات خواهد کرد.
* وزیر خارجه لهستان اعتراف کرد، در صورت اعمال تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه، همه کشورهای اروپایی ضرر خواهند کرد. وی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد افزود: تردیدهایی بین برخی کشورهای اروپایی درباره عملی کردن تحریم‌ها علیه روسیه وجود دارد! اروپا به شدت به گاز روسیه وابسته است.
* اوکراین به دلایل امنیتی مرزهای خود با روسیه را مسدود کرد.


نوشته شده در   سه شنبه 27 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode