ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 23 اسفند 1392     |     کد : 69005

توصیه‌های آیات عظام مکارم، جوادی‌آملی و صافی در مورد ایام فاطمیه

با فرا رسیدن ایام فاطمیه و برگزاری مراسم‌های عزا و 3 مرجع نقلید و مفسر بزرگ قرآن در این ارتباط نکاتی را در غالب توصبه و فتوا گوشزد کردند.

با فرا رسیدن ایام فاطمیه و برگزاری مراسم‌های عزا و 3 مرجع نقلید و مفسر بزرگ قرآن در این ارتباط نکاتی را در غالب توصبه و فتوا گوشزد کردند.
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی تأکید کرد: عزاداری‌ها و سوگواری‌های حضرت صدیقه کبری (س) به گونه‌ای باشد که موجب تفرقه میان مسلمانان نشود و بهانه‌ای به دست سلفی‌ها و تکفیری‌ها ندهیم.
و از طرفی آیت الله مکارم در پاسخ به چند سوال در ارتباط با ایام فاطمیه، ضمن تعیین حدود روزهای عزا در فاطمیه اول و دوم، و طول بین زمان دو روایت تکلیف برپائی مراسم‌های جشن را بیان کردند که در زیر می‌خوانید.
از سوی دیگر، آیت الله العظمی صافی در دیدار فرمانده نیروی انتظامی استان قم تأکید کرد:
باید شأن فاطمیه در ایام آغازین سال حفظ شود و مراقبت شود که در آن ملاهی و مناهی اظهار نشود.
 آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در دیدار برگزیدگان جشنواره قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران و برخی اقشار دیگر ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) تصریح کرد: عزاداری‌ها و سوگواری‌های حضرت صدیقه کبری (س) به گونه‌ای باشد که موجب تفرقه میان مسلمانان نشود و بهانه‌ای به دست سلفی‌ها و تکفیری‌ها ندهیم.
به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، وی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت قرآن‌ یادآور شد: هر روایتی را باید به قرآن عرضه کنیم تا سره را از ناسره جدا کنیم و این کار را فقها در حوزه انجام می‌دهند.
آیت‌الله جوادی‌آملی اظهار داشت: خداوند ما را با سرمایه آفریده است و دستوراتی را در بخش علم و عمل به ما داده است. بخشی از اعضا مانند دست و پا مسئول کاری هستند، اما در درون ما دو مسئول وجود دارد که یکی مسئول اندیشه و یکی مسئول انگیزه است تا اندیشه ما پاک و حق باشد و انگیزه ما تهذیب شود.
* پاسخ‌های آیت الله مکارم
به 3 پرسش در ارتباط با ایام فاطمیه
آیت الله مکارم شیرازی به سوال‌هائی درباره «برگزاری مراسم عقد و عروسی»، «حدود ایام فاطمیه» و «تعبیر سیده النساء العالمین برای حضرت زهرا (س)»، پاسخ گفته است.
متن این پرسش و پاسخ‌ها را بخوانید.
* سوال: اینکه سه دهه فاطمیه داریم آیا بر اساس سند‌های شیعی می باشد یا خیر؟ آیا اینکه می گویند دهه فاطمیه 45 روزه ای نداریم چقدر صحت دارد؟ معیار شروع دهه فاطمیه چه زمانی است؟ قبل از شهادت یا بعد از روز شهادت شروع می شود؟
* طول این 20 روز را ایام فاطمیه نامیده‌اند
* پاسخ: در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) به شهادت رسیدند که می شود 13 جمادی الاول و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می شود 3 جمادی الثانی و طول این 20 روز را ایام فاطمیه نامیده اند.
* حدود ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
* سوال: احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمائید و همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است؟
* پاسخ: سه روز 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1و 2 و 3 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو، برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد.
* تعبیر «سیده النساء العالمین»
برای حضرت زهرا(س)
سوال: چرا ما حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را سیده النساء العالمین میدانیم؟ چرا که در قرآن از او نامی نیامده است در حالیکه در قرآن از حضرت مریم به این عنوان یاد شده است و ما او را منحصر به زمان خودش می دانیم؟
* پاسخ: این تعبیر در برخی از روایات آمده است و سوره هل أتی و کوثر در واقع در شأن آن بزرگوار است و همچنین آیه تطهیر و مباهله.
* آیت الله العظمی صافی: باید شأن فاطمیه در ایام آغازین سال حفظ شود
روز پنجشنبه 22/12/92 سردار مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی استان قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار کرد.
در ابتدای این دیدار، فرماندهی نیروی انتظامی گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این نیرو ارائه داد.
معظم له نیز با اظهار خوشحالی و قدردانی از کارهایی که توسط نیروی انتظامی انجام گرفته فرمودند: الحمدلله توجه شما به دین و مذهب در برنامه هایتان بسیار عالی است و بنده امّیدوارم که همه مسئولان ما به همین کیفیت بتوانند برنامه های مفید برای جامعه را اجرا کنند.
ایشان با اشاره به اهمیت فعالیت نیروی انتظامی بیان داشتند: شغل شما، شغل بسیار نفیس، مقدس و عزیزی است. البته مشاغلی که باید در بین بشر باشد، همه لازم است ولی بعضی از آنها مانند نیروی انتظامی امتیاز خاصی دارند چرا که حفظ امنیّت مردم در رأس همه کارها است. اگر امنیّت درست تأمین شود، جهات دیگر جامعه تأمین می شود و انشاءالله بر وفق نظام صحیح جریان     پیدا   می کند.
این مرجع عالیقدر در قسمت دیگری از بیانات خود ضمن برشمردن ویژگی های شهر مذهبی قم فرمودند: شهر قم موقعیت فوق العاده ای نسبت به شهرهای دیگر دارد و به همین جهت کار در قم سعی و تلاش ویژه ای را می طلبد. نیروی انتظامی در قم باید الگو برای دیگر شهرها باشد.
آیت الله العظمی صافی با اشاره به تقارن ایام فاطمیه با ایام آغازین سال فرمودند: باید شأن فاطمیه و قم در این ایام حفظ شود و مراقبت شود که در آن ملاهی و مناهی اظهار نشود و همه در حدود شرع مقدّس سیر داشته باشند. شما هم به عنوان نیروی انتظامی، وظیفه دارید جلوی فساد و خلاف و حرمت شکنی را بگیرید.
معظم له در پایان این دیدار ضمن تشکر مجدد از حضار جلسه، خطاب به آنها فرمودند: به خدماتی که به دین و حفظ امنیت دینی مردم می کنید افتخار کنید و خدا را شاکر باشید و در تمامی کارهایتان، هدف اصلی رضایت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. من هم برای موفقیت بیشتر شما و همکاران محترم دعا می کنم که انشاء الله بتوانید به مردم خدمت صادقانه داشته باشید.
 


نوشته شده در   جمعه 23 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode