ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 اسفند 1392     |     کد : 67807

ظریف: مسائل دفاعی و توانمندی‌های علمی ایران خارج از مذاکرات است

ایران و گروه 5+1 پس از سه روز مذاکرات فشرده توافق کردند که دور بعدی مذاکرات جامع را از 26 تا 29 اسفند در مقر سازمان ملل در وین از سر بگیرند.

ایران و گروه 5+1 پس از سه روز مذاکرات فشرده توافق کردند که دور بعدی مذاکرات جامع را از 26 تا 29 اسفند در مقر سازمان ملل در وین از سر بگیرند.
نخستین دور مذاکرات جامع ایران و گروه 5+1 که از سه‌شنبه هفته گذشته شروع شده بود - با برگزاری چند دور مذاکره و رایزنی در سطوح مختلف پنج‌شنبه به پایان رسید.
نشست اختتامیه مذاکرات وین صبح پنج‌شنبه در مقر سازمان ملل برگزار شد و پس از آن ظریف و اشتون در نشست خبری مشترک اعلام کردند که پیشرفت خوبی حاصل شده و قرار است دور بعدی مذاکرات در شهر وین از 26 تا 29 اسفند‌ماه برگزار شود و قبل از آن نیز یک دور مذاکرات فنی در حاشیه اجلاس آتی شورای حکام در شهر وین برگزار خواهد شد.
محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره مذاکرات گفت: توافق کردیم در موضوعاتی که تفاهم داریم کار را ادامه دهیم. دیدگاه ما کاملا مشخص است. تنها موضوعی که در این مذاکرات بحث می‌شود هسته‌ای است و هیچ موضوع دیگری مورد بحث قرار نمی‌گیرد. در جلسه دوم در سطح سیاسی هم که در پایان سال جاری شمسی یعنی از 17 تا 19 مارس یعنی 26 تا 29 اسفند در خدمت دوستان در وین خواهیم بود. به هر حال راه دشواری است. تأکید ما این است که طرفین باید مراقبت کنند. باید اقدامات و اظهاراتی نکنند که بی‌اعتمادی مردم ایران را تشدید کنند.
هیچ سایتی بسته نمی‌شود
ظریف در توضیح فضای مذاکرات وین گفت: فضای مذاکرات بسیار جدی بود. معتقدم که برای اولین جلسه قدری هم مثبت‌تر از پیش‌بینی‌ها بود. ما همواره تأکید کرده‌ایم که نمی‌پذیریم کسی برای ما راه‌حل مطرح کند و برای ما نسخه بپیچد. مشخص بود که این موضوع برای سایر طرف‌ها حداقل زمانی که پای میز مذاکره با ایران نشسته بودند رعایت می‌شد. امیدواریم پس از بازگشت به پایتخت هم همین روش را ادامه دهند. من به شما اطمینان می‌دهم که در زمان مذاکره هیچ‌کس این امکان را نداشته و نخواهد داشت که با مذاکره‌کنندگان ایرانی جز با زبان اکرام و احترام سخن بگوید و در همه بحث‌هایی که شده و حتی در حوزه‌های دشوار ما مواضع خود را با صراحت بیان کردیم و احساس شد که مجموعا تلاش می‌شود که با دید انتخاب‌های متفاوت و نه با دید انتخاب جزمی و فقط یک راه با مذاکرات برخورد شود. البته ما تنها در اول راهیم و مشغول بحث در مورد چارچوب‌ها هستیم. نیاز است که به جزئیات بپردازیم که بسیار فنی خواهد بود. وی افزود: این نکته را ما توافق کردیم که تنها موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران قابل مذاکره است. ما راجع به هیچ‌چیز جز برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و ایجاد اطمینان از اینکه این برنامه  همواره صلح‌آمیز خواهد ماند بحث دیگری نداریم. تمام اسنادی هم  که مورد توجه ما در جریان مذاکرات است صرفا درباره بحث هسته‌ای است. موضوعات نظامی و توانمندی‌های علمی ما خارج از موضوعات مذاکرات است. موضوع مذاکرات ما منحصر به توانمندی‌های هسته‌ای ایران است. ما رسما اعلام کردیم که برنامه هسته‌ای  ما ادامه خواهد داشت. ما سایتی را تعطیل نمی‌کنیم و رسما گفته‌ایم. مشکل همواره این بوده که کسی فکر کند می‌تواند برای مردم ایران نسخه بپیچد. برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و دنیا تنها در صورتی می‌تواند از برنامه ما مطمئن باشد که به صورتی علنی و شفاف و مطابق با نظارت‌های موجود باشد. تعطیلی هیچ‌چیزی در کار نیست.
وزیر خارجه کشورمان درباره اراده کشورهای غربی در حل موضوع هسته‌ای ایران اعلام کرد: باید اراده طرف مقابل را در عمل ببینیم. پشت میز مذاکره همه با نمایندگان جمهوری اسلامی با عزت و احترام صحبت می‌کنند. من ندیدم کسی با تحکم بخواهد با ما صحبت کند. لحن و فضای مذاکرات فضایی است که این احترام به چشم می‌خورد. متأسفانه در بیرون مذاکرات ما این فضا را مشاهده نمی‌کنیم. مذاکرات جز با زبان احترام پیش نخواهد رفت. ما تأکید کرده‌ایم پروتکل الحاقی موضوعی است که مجلس باید تصمیم بگیرد اما می‌تواند موضوع مذاکره باشد.
وی درباره اقدامات دولت آمریکا گفت: معتقدیم اقدامات آمریکا فضای مذاکرات را تحت تأثیر منفی قرار داده و به بی‌اعتمادی دامن‌زده است. برنامه هسته‌ای ما هم ادامه دارد. اصولا آمریکا باید این واقعیت را بفهمد که این تحریمها هم غیرقانونی است هم ناکارآمد. آنچه که مهم است این است که ما از این بحث قرار است به این نتیجه برسیم که ظریف در صفحه فیس‌بوک خود نیز نوشت: توافق شد که تا خردادماه چندین جلسه در سطح خانم اشتون و بنده با فواصل حدود 4 هفته یک‌بار و در میان این جلسات، نشست‌های کاری پیرامون موضوعات مختلف دستور کار در سطح کارشناسان برجسته دو طرف تشکیل شود.
مذاکرات سازنده بود
کاترین اشتون نیز پس از پایان مذاکرات و با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: « سه روز مذاکرات بسیار سازنده داشتیم، که طی آن همه موضوعاتی را که لازم است  برای رسیدن به راهکار جامع و توافق  نهایی پاسخ بگوییم، شناسایی کردیم.»
اشتون ادامه داد: «کار زیادی باقی مانده است. کارمان آسان نخواهد بود. اما خوب شروع کردیم.»
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است 18 اسفند ماه (9 و 10 مارس) سفری دو روزه به تهران داشته باشد.
توافق نهایی
 باعث لغو تحریم‌ها نمی‌شود!
همزمان با پایان دور اول مذاکرات جامع ایران و گروه 5+1 یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز روز پنج‌شنبه گفت: تحریم‌های نفتی یک جانبه آمریکا علیه ایران حتی پس از دستیابی به توافق نهایی میان ایران و 5+1 لغو نمی‌شود و همچنان باقی می‌ماند.

این اظهارات مغایر با روح توافق نهایی است و قرار است پس از دستیابی به توافق‌نهایی همه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران لغو شود.
طبق گزارش رویترز اظهارات این منبع پس از توافق بین ایران و کشورهای 5+1 در وین بر سر دستور کار و برنامه زمانی مذاکرات هسته‌ای مطرح شد.
همچنین به گزارش رویترز، یک مقام دیگر آمریکایی نیز گفت: ما در برخی از حوزه‌ها به توافق رسیده‌ایم. همچنین حوزه‌های دیگری باقی مانده است که باید بر روی آنها کار کنیم این مسائل بسیار دشوار هستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئله برنامه موشکی ایران جزو مذاکرات ایران و 5+1‍  است گفت: به پیشنهاد ایرانیان تاکنون این مسئله موضوع مذاکرات نبوده است اما همه مسائلی که جامعه بین‌المللی درباره آنها نگران هستند از جمله برنامه هسته‌ای بر روی میز مذاکره قرار دارند.
این مقام ارشد آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اضافه کرد: همه نگرانی‌های دو طرف باید در توافق جامع برطرف شود تا زمانی که ما نتوانیم بر روی همه مسائل توافق کنیم هیچ توافقی میان دو طرف انجام نمی‌گیرد.
ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با ابراز امیدواری به ادامه مذاکرات ایران و 5+1 این دور از مذاکرات را مفید و سازنده خواند.
بی‌بی‌سی نیز از موضوع موشک‌های بالستیک ایران و همچنین سایت فردو به عنوان یکی از مسائل مورد اختلاف بین هیئت ایرانی و گروه 5+1 یاد کرد.
این مسئله در حالی  از سوی این رسانه انگلیسی عنوان شده است که بارها مقامات کشورمان اعلام کرده‌اند که موضوعات نظامی خط قرمز آنها قرار دارد و به هیچ‌ عنوان در این مذاکرات به آنها پرداخته نمی‌شود.


نوشته شده در   شنبه 3 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode