ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 بهمن 1392     |     کد : 67299

اوباما: مثل یک تن آجر روی سرتان خراب می‌شویم!

رئیس جمهور آمریکا به شرکت‌هایی که در حال بررسی تعامل‌های تجاری با ایران هستند هشدار داد و با ادبیاتی عجیب و غریب و قلدرمابانه گفت مانند یک تن آجر روی سر چنین شرکت‌هایی خراب می شویم!


رئیس جمهور آمریکا به شرکت‌هایی که در حال بررسی تعامل‌های تجاری با ایران هستند هشدار داد و با ادبیاتی عجیب و غریب و قلدرمابانه گفت مانند یک تن آجر روی سر چنین شرکت‌هایی خراب می شویم!

رئیس جمهور آمریکا به شرکت‌هایی که در حال بررسی تعامل‌های تجاری با ایران هستند هشدار داد و با ادبیاتی عجیب و غریب و قلدرمابانه گفت مانند یک تن آجر روی سر چنین شرکت‌هایی خراب می شویم!
ادبیات استکباری، گستاخانه و توهین آمیز، همچنان در دستور کار مقامات آمریکایی است. یک روز وندی شرمن دروغ را جزئی از دی.ان.ای ایرانیان اعلام می‌کند و روز دیگر از توزیع سبد کالا میان فقرای ایرانی با پول آمریکا دم می‌زند. اوباما نیز هرچند وقت یک بار تاکید می‌کند که گزینه نظامی روی میز است و البته اعلام می کند اگر می‌توانست، تک تک پیچ و مهره‌های برنامه اتمی ایران را باز کرده و برمی چید.
البته این ادبیات مقامات واشنگتن منحصر به جمهوری اسلامی نیست و آمریکایی‌ها حتی در برخورد با دوستان و متحدان اروپایی خود نیز همین رویه استکباری و قلدرمابانه را دارند. ماجرای شنود تلفنی و جاسوسی از شهروندان و مقامات ارشد اروپایی یکی از نمونه های اخیر این رویه است. روز گذشته اوباما در کنفرانس خبری با همتای فرانسوی خود، در توجیه این جاسوسی مدعی شد چون آمریکا تنها ابرقدرت است پس می‌تواند جاسوسی کند، نیازی هم به عذرخواهی نیست و این کار ادامه هم خواهد داشت!
البته این تنها اظهار نظر رئیس جمهور آمریکا در روز گذشته نبود. باراک اوباما در این کنفرانس خبری مشترک با فرانسوا اولاند، گفت که فرانسه و دیگر متحدان آمریکا در حالی که در کنار یکدیگر روی یک توافق دیپلماتیک احتمالی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کنند، به اعمال تحریم‌های موجود متعهد هستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید و دولت‌های غربی مشتاق‌ هستند که نشان دهند با وجود گفت‌وگو‌های دیپلماتیک در زمینه توافق درازمدت با ایران،‌ فشار به تهران حس خواهد شد.
دولت اوباما هفته گذشته جمعی از شرکت‌های اروپایی و خاورمیانه را به خاطر اجتناب از تحریم‌ها علیه ایران هدف قرار داد؛ این دومین باری است که واشنگتن از زمان انعقاد توافق ژنو بین دو طرف مذاکرات هسته‌ای این کار را انجام می‌دهد.
اوباما در هشدارش به شرکت‌های سراسر جهان به این اقدامات اشاره کرد و گفت: شاید شرکت‌ها در حال بررسی احتمال این هستند که آیا در صورت رسیدن به یک توافق واقعی می‌توانند زودتر و نزدیک‌تر وارد میدان شوند یا خیر. در حال حاضر این را به قیمت ریسک سختی انجام می‌دهند، زیرا ما در زمینه تحریم‌هایی که کنترل‌شان در دست ما است مانند یک تن آجر روی سرشان خراب می‌شویم.
رویترز گزارش داد که به نظر می‌رسید اولاند در این زمینه کمی موضع دفاعی گرفته بود. ایران هفته گذشته میزبان هیأتی متشکل از مدیران فرانسوی بود و به آنها نشان داد که آینده‌بین‌ترین‌های این گروه می‌توانند به دنبال لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در بازار ایران سود حاصل کنند.
رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که به تاجران فرانسوی هشدار داده بود که تحریم‌ها هنوز در جای خود قرار دارند و افزود که این شرکت‌ها که نماینده‌هایشان را به ایران فرستادند این تصمیم را به صورت یک جانبه گرفتند.
اولاند گفت: وقتی پای سفر به میان می‌آید شرکت‌ها خودشان چنین تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند، ولی من به آنها گفتم که تحریم‌ها اعمال شده‌اند و هم‌چنان در جای خود باقی خواهند ماند.
رئیس‌جمهور فرانسه با بی‌توجهی به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای‌اش گفت: اگر قرار باشد با دیدگاه تغییر وضعیت در ایران ارتباطاتی صورت گیرد، یعنی وضعیتی که در آن ایران سلاح هسته‌ای را به صورت کامل و جامع کنار گذاشته باشد، اگر چنین وضعیتی حاصل نشود هیچ توافق تجاری نمی‌تواند اعمال شود.
جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا که با وجود مخالفت‌های کاخ سفید خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند، ابراز نگرانی کرده‌اند که رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در حال فروپاشی است.
لیندسی گراهام، یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در یکی از جلسات سنا گفت که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در صفحه توییتر خود اعلام کرده است که 117 هیأت در تلاش برای انجام تعاملات تجاری در آینده به کشورش سفر کرده‌اند و افزود: من فکر می‌کنم تحریم‌ها عملا به پایان رسیده است و همه در تلاشند برای تجارت به ایران به صف شوند و ما در حال از دست دادن اهرم فشارمان هستیم.
اروپا کاری که باید را
انجام نمی دهد
در همین حال جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره تهدید تجار و بازرگانان خارجی توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، و اینکه این امر چه تأثیری بر روابط تجاری ایران و اروپا خواهد داشت، گفت: «بگذارید در ابتدا بگویم که وزیر خارجه نیز همین مسائل را در هفته گذشته مطرح کرد، وی این موضوع را در دیدار خصوصی با فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، و دیگر مقامات کشورهای مربوطه اعلام کرده است. نکته مهمی که رئیس‌جمهور و وزیر اعلام داشته‌اند این است که در این زمان حساس باید متحد بمانیم، جامعه جهانی باید متحد بماند، اعضای گروه 1+5 و جامعه جهانی باید در اعمال تحریم‌ها متحد بمانند و ناقضین تحریم‌ها را پاسخگو سازند».
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «نکته اینجاست که درهای ایران برای تجارت باز نیست. کار زیادی باقی مانده که باید انجام گیرد و این پیامی است که سعی داریم انتقال دهیم. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که آیا راضی خواهیم بود یا نه، باید ببینیم چه رخ می‌دهد».
وی در پاسخ به سؤالی درباره رضایت آمریکا از شرکای خود بالاخص انگلستان و فرانسه در موضوع هشدار به شهروندان‌شان در مورد تجارت به ایران گفت: «اگر وزیر خارجه و رئیس‌جمهور [آمریکا] فکر می‌کردند آنها کاری را که لازم است انجام می‌دهند این مسأله را مطرح نمی‌کردند».
ساکی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره مطرح شدن اعمال محدودیت بر برنامه‌های تحقیقات هسته‌ای ایران و مغایرت چنین خواسته‌ای با پیمان منع اشاعه هسته‌ای گفت: «مذاکرات درباره یک توافق جامع از هفته آینده شروع خواهد شد. فکر نمی‌کنم کسی درباره چالش‌برانگیز، پیچیده و فنی بودن آنها شکی داشته باشد. به همین دلیل است که مجموعه‌ای از متخصصین را در اختیار داریم. درباره نتیجه این مذاکرات پیش‌بینی نمی‌کنم».
مخالفت روسیه با تحریم‌های یک‌جانبه
در همین حال، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را غیر قانونی می‌داند.
به گزارش ایسنا، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت که به نظر مسکو این تحریم‌ها مانع پیشرفت آتی روند مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران است.
این دیپلمات روس گفت: ما به طور مشخص مخالف چنین اقداماتی هستیم. تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا غیرقانونی و مغایر با پیشرفت عادی روابط بین دولتی است و در وضع فعلی مانع پیشرفت آتی روند مذاکرات (در خصوص برنامه هسته‌ای ایران) خواهد بود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در روزهای اخیر، تعدادی از شرکت‌ها و اشخاص را به خاطر نقض تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به فهرست سیاه خود اضافه کرد. شرکت‌هایی از گرجستان، امارات، ترکیه و سوئیس در این فهرست گنجانده شدند.


نوشته شده در   پنجشنبه 24 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode