ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 بهمن 1392     |     کد : 66416

حذف‌30 درصد از یارانه‌بگیران هدفمندی واقعی می‌شود؟

اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم، قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده، میزان پرداخت یارانه و حذف برخی یارانه‌بگیران از موضوعات مهمی است که مردم در انتظار تصمیمات مسئولان هستند.

اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم، قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده، میزان پرداخت یارانه و حذف برخی یارانه‌بگیران از موضوعات مهمی است که مردم در انتظار تصمیمات مسئولان هستند.

اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم، قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده، میزان پرداخت یارانه و حذف برخی یارانه‌بگیران از موضوعات مهمی است که مردم در انتظار تصمیمات مسئولان هستند.
به گزارش خبرنگار کیهان، دولت در نظر دارد با توجه به اجرای قانون هدفمندی در فاز اول، فاز دوم را دقیق‌تر و با رفع کاستی‌های فاز اول اجرایی کند. یکی از راهکارهای دولت در این زمینه پرداخت یارانه نقدی به کسانی است که مستحق دریافت آن هستند. این روزها حرف و حدیث‌هایی در این زمینه شنیده می‌شود که مردم را با سوالات متعددی در این زمینه روبرو کرده است. هر چند رقم پرداختی یارانه نقدی - 45 هزار تومان - به گفته مردم شاید بخش کوچکی از مشکلات اقتصادی آنها را حل نماید ولی عادت به دریافت یارانه نقدی باعث شده مردم برای این پول حساب باز کنند. افراد نیازمند واقعی جامعه یارانه‌ نقدی را حلال‌ بخشی از مشکلات خود می‌دانند،  از طرفی گران شدن اجناس و حتی گرانی آب و برق و بنزین و... نیز نمی‌تواند مخارج سنگین خانوارها را پوشش دهد و حتی برخی از شهروندان معتقدند دولت بجای پرداخت یارانه نقدی، قیمت‌ها را کنترل کند، یعنی این پول به بخش تولید برود و در یک بازار رقابتی، قیمت اجناس کاهش پیدا کند و قدرت خرید مردم بالا برود.
انصراف از دریافت یارانه
مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره خود انصرافی برخی یارانه‌بگیران می‌گوید: دولت تلاش دارد با راه‌اندازی کمپینی، برخی افراد قدرتمند را از دریافت یارانه نقدی منصرف کند.
محسن بهرامی ‌افزود: دولت قصد دارد  تا در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پایشی در یارانه‌بگیران انجام دهد، چرا که هم‌اکنون حتی بیش از جمعیت ایران، افراد یارانه‌بگیر داریم که این افزایش مربوط به افراد چند شناسنامه، افرادی که هم‌اکنون در خارج کشور به سر می‌برند و اتباع خارجی است که در حال حاضر در ایران مشغول به کار و فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که 30 درصد از یارانه‌بگیران فعلی از جرگه دریافت یارانه‌ نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حذف شوند.
بهرامی ارض اقدس ادامه داد: دولت تلاش دارد تا با راه‌اندازی کمپینی، برخی افراد توانمند را از دریافت یارانه نقدی منصرف کرده و در مقابل، منابع درآمدی حاصل از اجرای قانون را به افراد واقعا نیازمند و بخش‌های مولد اقتصاد کشور اختصاص دهد.
وی گفت: مسئولیت کمپین انصراف از دریافت یارانه نقدی با مشاور رئیس‌جمهور است و امیدواریم که بتوان با این حرکت، منابع کشور را به سمت بخش‌های مولد هدایت کرد.
از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به خوداظهاری برای حذف دهک‌های پردرآمد گفت: کسانیکه درآمدهای بالای 3 تا 4 میلیون تومان در ماه دارند بنا به درخواست خودشان از دریافت یارانه حذف می‌شوند.
لزوم تغییر میزان رقم یارانه نقدی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه افزایش نرخ بنزین و دیگر حامل‌های انرژی در زندگی مردم تأثیرگذار خواهد بود، گفت: در شرایط کنونی دولت برای تداوم پرداخت یارانه نقدی یا باید یارانه دهک‌های پردرآمد کشور را قطع کند یا میزان رقم یارانه پرداختی فعلی به مردم را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت برای تداوم پرداخت یارانه نقدی یا باید یارانه دهک‌های پردرآمد کشور را قطع کند یا میزان رقم یارانه پرداختی فعلی به مردم را کاهش دهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین از طفره رفتن دولت در ارائه آنالیز قیمت‌ها در لایحه هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.
حاجی دلیگانی گفت: دولت پیشنهاد داده در سال 93 خودش 11 هزار میلیارد را از محل بودجه عمومی برای این لایحه بگذارد. اگر عدد 52 هزار میلیارد تومان هم از محل افزایش قیمت‌های کالا و خدمات مربوط به حامل‌های انرژی بتواند کسب کند، در این رابطه موارد بسیار زیادی مطرح شده است.
این عضو کمیسیون تلفیق عنوان کرد: بنابراین 24 هزار میلیارد تومان فراتر از عملکردی که در سال 91 و 92 بوده است بایستی از این محل افزایش قیمت‌ها حاصل شود و عدد بزرگی است و تاثیرات متفاوتی را در بخش‌های مختلف اقتصادی جامعه می‌تواند بگذارد.
وی ادامه داد: از این طرف به خاطر اینکه ما بتوانیم آثار و تبعات اقتصادی این 52 هزار میلیارد تومان را در بودجه پیش‌بینی کنیم خواستار این بوده و هستیم که دولت شفاف‌سازی کند که بر اساس چه حساب و کتابی به این عدد کلی رسیده است و تا امروز از دادن آنالیز قیمت‌ها طفره می‌رود و ارائه نمی‌دهد.
نماینده شاهین شهر در مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین همکاران ما در کمیسیون تلفیق در یک حالت بلاتکلیف قرار دارند و از طرفی اگر بخواهند تبصره دولت را رد کنند یکسری مشکلاتی برای کشور به وجود می‌آید و اگر آن را تایید کنند هم با نداشتن اطلاعات کافی نمی‌توانند دست به چنین کاری بزنند و فردا مشکلاتش گریبانگیر همه مردم می‌شود.
غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز درباره پرداخت یارانه نقدی اظهار داشت: کمیسیون در این خصوص پیشنهاد داد، دولت به جای حذف از مردم خود اظهاری بگیرد و بگذارد مردم خودشان اعلام انصراف کنند.
کاتب گفت: به این ترتیب که دولت رقمی را تعیین کند که مطابق آن رقم افرادی که کمتر از آن می‌گیرند جزء یارانه‌بگیرها بمانند و افرادی که بیشتر از آن می‌گیرند از یارانه‌بگیر حذف شوند ولی اینکه چه کسانی می‌خواهند یارانه بگیرند و چه کسانی می‌خواهند حذف شوند را در نهایت خود مردم اظهار کنند. به عبارتی به مردم اعتماد کنیم و مشکلات شناسایی دهک‌های پردرآمد با این شیوه حل شود.
احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس نیز گفت: براساس پیش‌بینی دولت از 63 هزار میلیارد تومان اعتبار هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده 52هزار میلیارد تومان آنرا مردم با پرداخت پول بیشتر بابت افزایش انواع حامل‌های انرژی و به ویژه بنزین باید پرداخت کنند که خطرناک و تورم‌زاست.
وی افزود: در تبصره هدفمندی یارانه‌ها ارائه شده از سوی دولت دریافت نقدی مردم به میزان دریافتی در فاز اول است و گروه‌های هدف نیز تغییری نداشته است، لذا سؤال اینجاست آیا عادلانه است 77 میلیون ایرانی به یک اندازه از یارانه برخوردار باشند؟
مردم دوباره فرم پر کنند
احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: معتقدم طرح هدفمندی یارانه‌ها را به مدت چند ماه به شکل فعلی ادامه دهیم و در این فرصت با بررسی همه‌جانبه، کار بهتری انجام شود.
وی افزود: دولت می‌خواهد از اصلاح‌قیمت‌ها 52 هزار میلیارد تومان به دست آورد که در حال حاضر از اصلاح قیمت‌های انرژی ماهانه 2500 میلیارد تومان به دست می‌آید، اگر سه ماهه سال جدید را همین‌طور ادامه دهیم، یعنی 7500 میلیارد تومان به دست می‌آید و معنی آن این است که در 9 ماه باید 45 هزار میلیارد تومان به دست آید، یعنی ماهانه 5000 میلیارد تومان.
عضو کمیسیون تلفیق تصریح کرد: این یعنی افزایش 2 برابری قیمت سوخت که بنده شدیدا مخالف بودم و معتقدم مردم به یکباره توان افزایش 2 برابری قیمت‌ها را ندارند، ولی متاسفانه در کمیسیون تلفیق رای آورد و امیدوارم در صحن مجلس بتوانیم طرح پیشنهادی را اعلام کنیم.
توکلی افزود: یکی از مصوبات خوب کمیسیون تلفیق این بود که در طرح هدفمندی دوباره افراد مورد نظر شناسایی شود به این شکل که دوباره همه می‌توانند فرم پر کنند و اعلام تقاضا شود و دولت این اجازه را دارد که گردش مالی افراد را کنترل کند و اگر فردی خلاف واقعیت رفتار کرده بود سه برابر یارانه‌ای را دریافت کرده، پس دهد.
وی در پاسخ به این سوال که گرش مالی افراد آیا ورود به حریم شخصی افراد است، گفت: من اعتقادی به این موضوع که انجام این کار ورود به حریم شخصی افراد است ندارم، همانطور که در همه جای دنیا این کار انجام می‌شود و اگر پولی غیر عادی منتقل شود، بررسی دقیق در مورد آن انجام می‌شود.
بنابراین گزارش: بودجه سال 93 برای تصویب به صحن علنی مجلس رفته و مردم منتظرند که نمایندگان آنها چه تصمیمی برای وضعیت اقتصادی آنها می‌گیرند.
همچنین با توجه به جدا شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها از بودجه سال 93، مردم از دولت انتظار دارند، برای بالا بردن قدرت خرید آنها، جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کالاها، کاهش تورم و ... تصمیمات خوبی اتخاذ نمایند.


نوشته شده در   چهارشنبه 9 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode