ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 بهمن 1392     |     کد : 66285

مصر در آتش و خون پیامد اعتماد به آمریکا

محمد مرسی و اخوان‌المسلمین مصر نتیجه اعتماد خود به آمریکا و ارتش مصر را بار دیگر در سالروز انقلاب 25 ژانویه به شکل «قتل‌عام» هواداران خود در خیابان‌ها دیدند.

کودتاچیان نظامی 50 نفر از طرفداران مرسی را به قتل رساندند
محمد مرسی و اخوان‌المسلمین مصر نتیجه اعتماد خود به آمریکا و ارتش مصر را بار دیگر در سالروز انقلاب 25 ژانویه به شکل «قتل‌عام» هواداران خود در خیابان‌ها دیدند.

محمد مرسی و اخوان‌المسلمین مصر نتیجه اعتماد خود به آمریکا و ارتش مصر را بار دیگر در سالروز انقلاب 25 ژانویه به شکل «قتل‌عام» هواداران خود در خیابان‌ها دیدند.
سه سال از وقوع انقلاب اسلامی علیه حسنی مبارک، دیکتاتور مصر و بیش از یک سال از کودتای نظامی علیه «محمد مرسی»، تنها رئیس جمهور قانونی و غیرنظامی مصر می‌گذرد. روز شنبه سومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه مصر ارتش این کشور که تحت حمایت آمریکاست، در کمتر از 24 ساعت 50 نفر از هواداران اخوان‌المسلمین را کشت و صدها نفر دیگر را مجروح کرد. «محمد مرسی» که برخاسته از انقلاب اسلامی 25 ژانویه بود پس از اینکه نسبت به سه اصل اسلامی بودن، مردمی بودن و ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی بودن انقلاب کم‌توجهی کرد و به جای دوری از استکبار با آنها طرح دوستی ریخت پایه‌های این انقلاب را سست کرد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان روز شنبه «مرسی» نتیجه اعتماد خود به ارتش آمریکایی مصر را دید. نباید فراموش کرد ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر و مجری کودتا علیه مرسی از سوی شخص محمد مرسی به قدرت رسید و با حمایت‌های پیدا و پنهان آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به قدرت رسیده و اینکه نخست‌وزیر دولت موقت چند روز پیش رسماً از کاندیداتوری مرسی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.
کودتاچیان در مصر هواداران اخوان‌المسلمین را در جشن انقلاب 25 ژانویه به خاک و خون کشیده و دستکم 50 نفر را به قتل رساندند.
حاکمان مصر همانطور که تهدید کرده بودند روز شنبه مصادف با سومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه مصر (که به سرنگونی حسنی مبارک منجر شد) چنان مخالفان را سرکوب کردند که تا به حال آن را ندیده بودند.
سرلشگر «محمد ابراهیم»، ‌وزیر کشور مصر چند روز پیش به صراحت گفته بود در صورت تخلف هواداران مرسی چنان با آنها برخورد خواهد شد که «به عمر خود ندیده باشند.» طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده، جشن انقلاب 25 ژانویه به دنبال حضور هواداران اخوان‌المسلمین و هواداران ارتش در صحنه و ورود ارتش و پلیس ضد شورش به شدت ناآرام شد و در جریان سرکوب معترضان دستکم 50 نفر به قتل رسیدند. روز جمعه نیز 20 تن از هواداران اخوان‌المسلمین به قتل رسیده بودند که با احتساب آن شمار معترضانی که در این چند روز به دست نظامیان کودتاچی کشته شده‌اند به رقم 70 نفر رسید. منابع خبری همچنین از دستگیری 1080 نفر در این روز خبر داده و نوشتند نظامیان 180 نفر از معترضان را نیز راهی بیمارستان‌ها کرده‌اند. جالب اینجاست که تا این لحظه این کشت و کشتارها هنوز از سوی جامعه جهانی و کشورهای مدعی حقوق بشر با واکنش مناسبی مواجه نشده است.
سخنگوی وزارت بهداشت مصر اما شمار مخالفانی را که روز شنبه به قتل رسیده‌اند حداکثر 27 نفر اعلام کرده و گفته 16 نفر از آنها در قاهره جان باخته‌اند. منابع امنیتی مصر همچنین می‌گویند با افرادی که قصد حمله به مراکز پلیس و خودروهای امنیتی داشتند مقابله کرده و موفق به خنثی کردن این حملات شده‌اند. این منابع می‌گویند از شماری از دستگیرشدگان مقادیری بمب دست‌‌ساز و سلاح‌های سرد و گرم به دست آمده است.
ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت (گروه‌های مختلف طرفدار اخوان‌المسلمین) اما در واکنش به این حوادث تأکید کرد، تظاهرات «علیه کودتاچیان» را همچنان ادامه خواهند داد. دیروز درست 24 ساعت پس از حوادث خونین انقلاب 25 ژانویه، این شعار تحقق یافت و شمار زیادی از مردم استان‌های قاهره، الجیزه و القلیوبیه تظاهرات ضد دولتی را از 35 مسجد آغاز کردند.
این حوادث پس از انفجارهای خونین و بی‌سابقه روز جمعه مصر صورت می‌گیرد که مسئولیت آن را گروه تروریستی «انصار بیت‌المقدس» برعهده گرفته است. روز جمعه به دنبال وقوع 4 انفجار در قاهره و دیگر مناطق این کشور در مجموع 10 تن کشته و 400 نفر مجروح شدند. هدف بیشتر این انفجارها مراکز و اشخاص نظامی بودند. قاهره رسماً ترکیه و قطر را متهم به دست داشتن در این انفجارها کرده است. در همین رابطه خبر می‌رسد در حمله افراد مسلح به یک ایست و بازرسی «سوئز» دو نظامی مصری کشته و 16 تن دیگر نیز زخمی شدند. به گزارش «روسیاالیوم»، صبح روز گذشته شش فرد مسلح سوار بر دو خودرو با حمله به این مرکز ایست و بازرسی آن را محاصره کرده و نظامیان مستقر در آن را به گلوله بستند.
شبکه خبری «اسکای نیوز» نیز از حمله «افراد مسلح ناشناس» به اتوبوس حامل سربازان مصری در منطقه سینا خبر داد و اعلام کرد در این حمله چهار نظامی کشته و هشت تن دیگر مجروح شده‌اند. دیروز یک هلی‌کوپتر نظامی مصر نیز در شمال سینا سرنگون شد و تمام سرنشینان نظامی آن جان باختند.
گروه تروریستی «انصار بیت‌المقدس» (زیرشاخه القاعده) مدتی است در سینا به شدت فعال و موفق شده خسارات و تلفات زیادی به ارتش و مراکز نظامی مصر وارد کند. این گروه تکفیری دیروز نیز از مردم مصر خواست با دوری از مراکز پلیس جان خود را حفظ کنند چرا که قصد دارند باز هم به این مراکز حمله کنند. این گروه تروریستی مسئولیت تمام انفجارهای روز جمعه مصر را هم بر عهده گرفته است.


نوشته شده در   دوشنبه 7 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode