ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1392     |     کد : 64193

بایستی ساحت قرآن و عترت را از آلودگی‌های سیاسی حفظ کرد

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دست اندرکاران امور قرانی خواست تا به جای برپایی نمایشگاههای کوچک، قرآن را به بطن زندگی مردم ببرند. قرآن را باید به بطن زندگی مردم ببریم

حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون جدید قرآن و عترت وزارت ارشاد، در مراسم تودیع و معارفه:

بایستی ساحت قرآن و عترت را از آلودگی‌های سیاسی حفظ کرد

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دست اندرکاران امور قرانی خواست تا به جای برپایی نمایشگاههای کوچک، قرآن را به بطن زندگی مردم ببرند. قرآن را باید به بطن زندگی مردم ببریم
 از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم تودیع و معارفه غیر رسمی حجت الاسلام حمید محمدی و حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاونان قدیم و جدید قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مدیران و کارمندان این معاونت برگزار شد.
حجت الاسلام محمدرضا حشمتی دراین مراسم درباره مشی خود در حوزه قرآنی اظهار داشت: یکسری اسناد بالادستی داریم که باید به آنها جامعه عمل بپوشانیم و باید این اسناد بالادستی را به برنامه تبدیل کنیم. وی به دست اندر کاران امور قرآنی تأکید کرد که نباید سرگرم برپایی نمایشگاه‌های کوچک که جنبه گزارش دهی دارد شویم بلکه باید قرآن را به بطن زندگی مردم ببریم.
معاون قرآن و عترت تصریح کرد کارگزاران نباید مسائل سیاسی که به حتم همراه با هوای نفس است را با فعالیت‌های قرآنی مخلوط کنند بلکه بایستی ساحت قرآن و عترت را از این آلودگی ها حفظ کرد. معاون قرآن و عترت وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: دوستی و همراهی من با حجت الاسلام حمید محمدی به سال های دور باز می‌گردد و ما وی را تودیع نمی‌کنیم، بلکه امیدوارم در بخش‌های مختلف از حضور او بهره ببریم.
 * معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
 * قرآن را در تمام ساحت‌های وزارت ارشاد جاری کنیم
 در ادامه این مراسم معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ضمن ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد این معاونت در زمان تصدی خود، گفت: همه آنچه از مسئولیت‌ها به ما منتقل می‌شود مأموریت است که پس از چندی باید آن را تحوبل بدهیم و بایستی پاسخگوی آن باشیم.
حجت الاسلام حمید محمدی با بیان اینکه دو کار کلیدی در دوران مسئولیتش در این معاونت داشته و دارد، اظهار داشت: مسئولیت راهبری فعالیت‌های قرآنی در سطح ملی مؤسسات قرآنی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته‌اند را داریم که بالغ بر 2000 مؤسسه هستند.
وی اضافه کرد: همچنین 1000 مؤسسه که از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز گرفته‌اند برای برگزاری نشست‌ها مورد حمایت قرار گرفته‌اند. محمدی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرار است قرآنی کنیم تا بتوانیم در کنار معاونت هنری، سینمایی، مطبوعاتی و فرهنگی، قرآن را در تمام ساحت‌های وزارت ارشاد جاری کنیم.
به گفته وی همه معاونت‌های وزارت ارشاد ساختاری هستند و فقط معاونت قرآن و عترت محتوائی است.
 * اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای حجت‌الاسلام حشمتی
 در مسئولیت جدید
 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بیان اولویت‌های این معاونت پرداخت و به ایکنا گفت: پیشکسوتان و فعالان قرآنی نیروهای ارزشمندی در جامعه هستند و باید از فکر و ایده این سرمایه عظیم کشور در حوزه‌های مختلف به‌درستی استفاده شود.
 * کارهای خوبی در عمر یک‌ساله معاونت قرآن و عترت شده است
 وی ادامه داد: جامعه قرآنی دارای ایده‌های خوبی است و دوستان ما در معاونت قرآن و عترت نیز در طی یک سالی که از عمر این معاونت می‌گذرد، کارهای خوبی انجام داده‌ و مقدمات کار را فراهم کرده‌اند؛ ارتقاء جایگاه مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآن به یک معاونت کار بسیار ارزشمندی بود. ضمن تشکر از رئیس‌جمهور محترم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به بنده اعتماد کرده و مسئولیت این معاونت را به من سپردند، باید گفت که این منسب، امانتی الهی است که باید به نحو احسن از پس وظایف محوله آن برآمد.
 * ورود فرهنگ قرآنی به جامعه؛
 دغدغه معاونت قرآنی
 حشمتی عنوان کرد: دغدغه ما این است که چگونه فرهنگ قرآنی در جامعه حاکم و وارد زندگی مردم شود و دستورات و فرامین قرآن کریم به چشم بیاید؛ تحقق این هدف مهم نیاز به کار تخصصی و همکاری صاحب‌نظران دارد.
 * قانون‌مداری در دستور کار معاونت
 وی با اشاره به مسئولیت همزمان خود به عنوان دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بیان کرد: در طول مدیریت خود در مراکز مختلف همواره سعی کرده‌ام که از لحاظ قانونی حسابرسی دقیق و شفافی در امور مالی داشته باشم و با اتکاء به آیین‌نامه‌‌های دقیق در جهت قانون حرکت کنم؛ در این شرایط یکی بودن و یا دوگانه بودن این دو پست، تفاوت بسیاری در اصل قضیه به وجود نمی‌آورد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیت‌المال در دستان انسان امانت است و مهم این است که تابع مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم تا بتوانیم در این حوزه‌ها نظام‌مند عمل کنیم؛ به عبارت دیگر یکی از اولویت‌های بنده، قانونمند عمل کردن است.
 * لزوم اعمال نگاه استراتژیک
 در حوزه معاونت
 وی ضمن تاکید بر بهره‌گیری از تجربیات همه صاحب‌نظران و پیشکسوتان قرآنی کشور تصریح کرد: به نظر من اگر یک حافظ یا قاری مسئولیت این حوزه را برعهده می‌گرفت، علی‌رغم احترامی که برای همه این عزیزان قائل هستم، ولی باز ممکن بود مدیریت همراه با کاستی‌هایی باشد؛ زیرا لازم است که فرد مسئول، به این عرصه نگاه استراتژیک داشته باشد. بنده عضو کارگروه تدوین برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه در زمینه فرهنگی بودم و با این حوزه‌ها آشنایی دارم. البته حتما در دوران مدیریتم از نظرات تمامی کارشناسان بهره خواهم برد.
 * معاونت قرآن و عترت؛
 خانه همه قرآنیان
 این مولف کتب دینی تصریح کرد: معاونت قرآن و عترت، خانه همه قرآنیان کشور است و به‌زودی خواهید دید که اینجا متعلق به همه آنها است و حضور ما فقط تسهیل‌کننده راه آنها است و نظر صاحب‌نظران ارج نهاده می‌شود.
 * ساماندهی نیروهای معاونت، فارغ از گرایش‌های سیاسی
 وی گفت: تیم اجرایی که من همیشه با آنها کار کرده‌ام به پرکاری و امین بودن مشهور هستند؛ وقتی که این مسئولیت برعهده من واگذار شود، هم از این تیم و هم از تجربه دست‌اندرکاران سال‌های گذشته در پیشبرد اهداف بهره خواهم برد و از بهترین افراد، فارغ از گرایش‌های سیاسی آنها انتخاب خواهم کرد؛ امیدواریم هرچه سریع‌تر ساختار این معاونت ساماندهی شود.
 * حس خدمت‌گذاری؛ کلیدواژه موفقیت فعالیت‌های قرآنی
 معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: عقیده من این است که حوزه قرآن، حوزه‌ای است که فقط احساس خادم‌القرآن بودن به معنای واقعی کلمه می‌تواند باعث رشد و تکاپوی فعالیت‌های این حوزه شود و اگر کوچک‌ترین شبهه‌ای نسبت به فعالان این حوزه پیش بیاید، به این اهداف بلند آسیب وارد می‌کند؛ امیدواریم این مجموعه با نگاه خدمت‌گذار بودن و دور بودن از هوا و هوس و نفسانیات اداره شود.
 * آشنایی با معاون قرآنی جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سمت‌هائی همچون مسئول ستاد کانون‌های مساجد کشور، مسئول سازمان تبلیغات اسلامی تهران و همچنین تدوین طرح‌هائی همچون طرح ملی تلاوت و ... را در کارنامه خود دارد.
آنچه در ذیل می‌آید بخشی از سوابق اجرائی حجت‌الاسلام حشمتی است که برای نخستین بار پس از انتصاب وی به این سمت، در رسانه‌ها منتشر می‌شود:
حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، متولد مشهد است و دوره دبیرستان را در این شهر گذراند. سپس در دانشگاه شیراز و در رشته آمار ادامه تحصیل داد و از سال 1355 تا سال 1360 در شهر شیراز سکنی گزید که علاوه بر همراهی در پیروزی انقلاب اسلامی، در جریان انقلاب فرهنگی نیز حضور یافت.
در سن 23 سالگی، در سال 1360به همراه دو تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیراز، به عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی استان فارس درآمد و در آن مقطع به سازماندهی امور تشکیلاتی پرداخت.
وی در کنار تحصیل در شیراز، دروس حوزوی را نیز ادامه داد و از بزرگانی همچون شهید آیت‌الله دستغیب کسب فیض کرد و در سال 1361 به قم آمد و تا سال 1367 دروس پایه و سطح و دروس خارج را طی کرد.
 * انجام امور فرهنگی در کردستان
 در سال 1367 به تهران منتقل شد و مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی تهران را برعهده گرفت. وی از سال‌های 1361 تا 1367 ارتباط خویش را با جبهه‌های دفاع مقدس نیز حفظ کرد و در منطقه کردستان، مسئولیت امور فرهنگی به وی واگذار شد.
در سال 1367 مسئول ستاد پشتیبانی جنگ سازمان تبلیغات اسلامی شد که وظیفه اعزام مبلغان و روحانیون به مناطق جنگی را برعهده داشت.
حجت‌الاسلام حشمتی بعد از اتمام جنگ تحمیلی در سال 1368، مسئول امور استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی شد و بعد از آن  مسئولیت اداره کل اعزام مبلغ به خارج از کشور در سازمان تبلیغات اسلامی به او واگذار شد و پس از آن معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی را تا سال 1376 برعهده گرفت.
از سال 1376 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل شد و در آن حوزه مشاور وزیر این وزارت‌خانه شد و پس از آن متصدی سمت‌هائی مانند عضو هیئت مدیره سازمان چاپ و انتشارات و ریاست ستاد کانون‌های مساجد کشور به مدت 8 سال انجام وظیفه کرد.
 * طراحی نمایشگاه قرآن
 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی، طراحی و آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در دوره مدیریت احمد مسجد جامعی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را انجام داد که حاصل این زحمات در نهایت، راه‌اندازی این نمایشگاه قرآنی را به همراه داشت.
در آن زمان نمایشگاه قرآن بخشی را به عنوان کمیته خادمان قرآن کریم داشت که مجموعا 10 سال مسئولیت این کمیته را برعهده داشت که 8 سال مسئولیت مستقیم و دوسال عضو این کمیته بود. این کمیته مسئولیت شناسائی افرادی را داشت که خدمات چشمگیری در عرصه قرآنی انجام داده بودند که با حضور ئیس جمهور از آنها تجلیل به عمل می‌آید.
 * معرفی به عنوان «خادم‌القرآن» در سال 1381
در سال آخر مسئولیت خود در سال 1381، برحسب نظر کارشناسان به عنوان خادم‌القرآن انتخاب شد.
 * برنامه‌ریزی برای طرح ملی تلاوت
 از جمله دغدغه‌های وی در حوزه مدیریت خود، ارتباط هرچه بیشتر مردم با قرآن به خصوص در فضای مساجد بود که در این راستا طرح ملی تلاوت را برنامه‌ریزی کرد و این حرکت با مساعدت رئیس جمهور و زیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت آغاز شد و در مساجدی که حتی از نظر قرآن کریم هم تجهیز نبودند، با هدیه قرآن به تعداد کافی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی این طرح آغاز شد.
طرح ملی تلاوت در سه فاز تدوین شده است که دو فاز آن به صورت ملی اجرا شد و به صورت نمونه فاز دوم و سوم آن که مربوط به تفسیر و تدبر است، در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در شهرک غرب اجرا شد که از 20 سال قبل امامت آنجا رابرعهده دارد. این طرح در بسیاری از مراکز فرهنگی به عنوان پیوست طرح ملی تلاوت معرفی شده است که قابلیت اجرائی شدن در سطح ملی را دارد.
وی همچنین مقالات و تألیفاتی در زمینه قرآن، عترت، نماز و مسجد دارد.


نوشته شده در   چهارشنبه 27 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode