ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 22 آذر 1392     |     کد : 63988

فقط 6/1 درصد اعتبارات قرآنی سال 92 جذب شده است/سال 91 هیچ بودجه‌ای به قرآن اختصاص نیافت

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه سال 91 هیچ بودجه‌ای به قرآن اختصاص نیافت، اظهار داشت: در سال جاری 600 میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی تصویب شد که 300 میلیارد از آن برای گسترش فرهنگ حفظ قرآن و 300 میلیارد دیگر برای سایر امور قرآنی در نظر گرفته شد، اما تا این لحظه علیرغم تلاش‌ها تنها 10 میلیارد تومان از این مبلغ جذب فعالیت‌های قرآنی شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین، حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد:
فقط 6/1 درصد اعتبارات قرآنی سال 92 جذب شده است/سال 91 هیچ بودجه‌ای به قرآن اختصاص نیافت
اعتدال: حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه سال 91 هیچ بودجه‌ای به قرآن اختصاص نیافت، اظهار داشت: در سال جاری 600 میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی تصویب شد که 300 میلیارد از آن برای گسترش فرهنگ حفظ قرآن و 300 میلیارد دیگر برای سایر امور قرآنی در نظر گرفته شد، اما تا این لحظه علیرغم تلاش‌ها تنها 10 میلیارد تومان از این مبلغ جذب فعالیت‌های قرآنی شده است.
به گزارش فارس، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و رئیس سازمان دارالقرآن با حضور در برنامه «فصل نو» به بحث و تبادل نظر درباره فعالیت‌های قرآنی در کشور پرداختند.
برنامه «فصل» نو با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم چهارشنبه 20 آذر ماه بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
در این برنامه حجت‌‌الاسلام محمدی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را مهم‌ترین راهکار گسترش فرهنگ قرآنی توصیف کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از مطالعات گسترده برای ساماندهی فعالیت‌های قرآنی تصمیم به تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی گرفت.
* تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی آرزوی فعالان قرآنی بود
وی با اشاره به تأسیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 88 اظهار داشت: تشکیل چنین مرکزی یکی از آرزوهای فعالان قرآنی بود، در نخستین جلسه این شورا سه وزیر علوم، ارشاد و آموزش و پرورش عالی‌ترین سند آموزشی خود را تدوین و کلیات آن را به شورا ارائه دادند که پس از بررسی اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی اهداف دستگاه‌ها به تصویب رسید.
معاون قرآنی وزیر ارشاد با بیان اینکه اهداف 9 ‌گانه وزارت آموزش و پرورش به تصویب شورای توسعه فرهنگ عمومی رسیده است، خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است بر اساس چشم‌انداز تعیین شده اهداف قرآنی را پیگیری کند که البته هم‌اکنون تمامی مقدمات فراهم شده است، اما هنوز زمان مشخصی برای به نتیجه رسیدن این اهداف تعیین نشده است.
* امیدواریم سرنوشت شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچون ساختارهای پیشین نشود
سپس قره‌شیخلو با اشاره به فعالیت‌های مؤسسات و نهادهای قرآنی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه قرآن صورت گرفت.
وی با بیان اینکه در سه دهه اخیر راهکارهای بسیاری برای گسترش فعالیت‌های قرآنی ایجاد شد، ‌افزود: آخرین ساختاری که برای ساماندهی امور قرآنی ایجاد شد شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که امیدواریم با ظرفیتی که دارد به سرنوشت ساختارهای پیشین دچار نشود.
* تمامی نهادها باید در ارتقای فرهنگ قرآنی تلاش کنند
قره‌شیخلو فرهنگ‌سازی را زیربنای گسترش فعالیت‌های قرآنی دانست و ادامه داد: نخستین شرط توسعه فرهنگ قرآنی تعامل و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌هاست، چرا که این همکاری در عمل می‌تواند سبب کسب موفقیت‌های بسیاری شود.
رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که فرهنگ زیربنای اقتصاد و سیاست است، بنابراین تمامی نهادها باید در ارتقای فرهنگ قرآنی تلاش کنند.
وی با بیان اینکه قرآن زیربنای فرهنگ اسلام است، گفت:‌ تمامی برنامه‌هائی که در کشور طراحی و اجرا می‌شوند، باید حاوی مضامین و پیام‌های قرآنی باشند، اما متأسفانه هم‌ اکنون در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها قرآن جایگاه خوبی ندارد، بنابراین برای رفع این معضل باید با همکاری تمامی مسئولان چاره‌اندیشی کرد.
* توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند پشتیبانی و اختصاص بودجه است
در ادامه حجت‌الاسلام محمدی نقش بودجه در گسترش فعالیت‌های قرآنی را غیرقابل انکار دانست و گفت: استعداد جوانان ایرانی از متوسط جهانی بالاتر است، بنابراین باید از این فرصت در گسترش فعالیت‌های قرآنی به خوبی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه فرهنگ قرآنی نیازمند پشتیبانی و اختصاص بودجه مناسب است، تصریح کرد: بودجه قرآنی در سال 88 حدود 8 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، در حالی که ظرفیت و نیاز کشور بسیار بیشتر از این مبلغ بود.
معاون قرآنی وزیر ارشاد افزود: در سالی که بودجه نیم‌درصدی دستگاه‌ها به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافت، نیاز قرآنی کشور 365 میلیارد تومان بود، اما در دوم اسفند سال 90 بودجه اختصاص یافته 218 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که 26 اسفندماه حدود 90 درصد از این بودجه یعنی 196 میلیارد تومان در شورای توسعه توزیع شد که پس از آن 49 درصد به آموزش عمومی، 39 درصد به تبلیغ و ترویج و 12 درصد به پژوهش‌های قرآنی اختصاص یافت.
* تا این لحظه تنها 6/1درصد اعتبارات قرآنی جذب شده است
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه سال 91 هیچ بودجه‌ای به قرآن اختصاص نیافت، اظهار داشت: در سال جاری 600 میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی تصویب شد که 300 میلیارد از آن برای گسترش فرهنگ حفظ قرآن و 300 میلیارد دیگر برای سایر امور قرآنی در نظر گرفته شد، اما تا این لحظه علیرغم تلاش‌ها تنها 10 میلیارد تومان از این مبلغ جذب فعالیت‌های قرآنی شده است.
* به نیاز قرآنی جامعه به درستی پاسخ دهید
سپس قره‌شیخلو با اشاره به اینکه برای موفقیت در انجام امور قرآنی باید نیاز مخاطب را سنجید و به درستی پاسخ داد، گفت:‌ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به امور قرآنی توجهی نمی‌شد، اما با روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی اهمیت فعالیت‌های قرآنی گسترش یافت.
رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: اکنون با سه دهه تجربه باید قرآن را به نحوی آموزش داد که مردم در تمامی امور خود از مضامین و دستورات آن استفاده کنند که در این راستا مسئولان نقش مهمی دارند.
وی با بیان اینکه دستگاه‌های قرآنی باید مدلی طراحی کنند که مردم قرآن را در عمل به کار گیرند، خاطرنشان کرد: متولیان فرهنگی و قرآنی کشور باید به ضرورت اهمیت امور قرآنی توجه داشته باشند و برای توسعه ترویج آن برنامه‌ریزی کنند.
* نگرش تک بعدی به فعالیت‌های قرآنی آسیب می‌زند
حجت‌الاسلام محمدی یکی از معضلات آموزش‌های قرآن را نگاه تک ‌بعدی به امور قرآنی عنوان کرد و گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در سال 88 جشنواره قرآنی آیات را طراحی کرد که در این جشنواره هنر در کنار قرآن مورد توجه قرار گرفت و هنرمندان با قرآن مأنوس شدند.
وی با اشاره به اینکه جذابیت‌های قرآنی باید به درستی تدریس و تدوین شود، افزود: تا قبل از سال 88 تنها 128 مؤسسه قرآنی داشتیم، اما اکنون بیش از 2 هزار مؤسسه قرآنی در حال فعالیت هستند که نتیجه‌گیری از فعالیت این مؤسسات نیازمند اقتصاد بودجه مناسب است.
* صدا و سیما پرچم‌دار گسترش فرهنگ قرآنی است
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه برای گسترش فعالیت‌های قرآنی باید به رسانه توجه بیشتری شود، تصریح کرد: صداوسیما پرچم‌دار گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است، اما برای به نتیجه رساندن امور قرآنی تنها رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما کافی نیست، بلکه باید امور قرآنی در تمامی شبکه‌های رسانه ملی جاری و ساری شود که یکی از راهکارهای تحقق این امر چند برابر کردن بودجه صدا و سیما است تا از این طریق رسالت فرهنگ‌سازی خود را به خوبی انجام دهد.
* تقسیم بودجه‌های قرآنی تا حدودی عادلانه بود
قره‌شیخلو در رابطه با عملکرد حجت‌الاسلام محمدی در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: اختصاص بودجه نیم‌درصدی دستگاه‌ها به فعالیت‌های قرآنی کار بزرگی بود که در دولت دهم صورت گرفت، پس از آن توقعی در جامعه قرآنی ایجاد شد که در صورت عدم پاسخگویی به آن فعالیت‌های قرآنی را مسکوت و دچار آسیبی جدی می‌کند.
وی ادامه داد: نحوه توزیع بودجه قرآنی در بین دستگاه‌ها تا حدودی قابل قبول بود، البته نواقصی هم داشت، اما در مجموع می‌توان به آقای محمدی نمره قبولی داد.
* باید به تربیت قرآنی افراد نیز توجه کنیم
رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی در سازمان دارالقرآن اظهار داشت: سازمان دارالقرآن تا سال 1404 افقی تعیین کرده که محور اصلی آن نیز تربیت قرآنی است؛ یعنی اگر بخواهیم مربی، حافظ یا قاضی قرآن تحویل جامعه دهیم، باید در کنار آموزش‌های تخصصی به تربیت قرآنی افراد نیز توجه کنیم.
وی تربیت قرآنی را مقدمه‌ای برای اُنس با قرآن عنوان کرد و افزود: تربیت قرآنی افراد را به آداب قرآنی متخلق می‌کند که نتیجه این امر اُنس بیشتر با کلام امام است.
* معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به زودی معرفی می‌شود
حجت‌الاسلام محمدی در رابطه با اهمیت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: در نخستین جلسه‌ای که با آقای جنتی وزیر ارشاد داشتیم، پیشنهاد دادم که فردی را جایگزین من در معاونت قرآن و عترت کند که به زودی معاون جدید قرآن و عترت معرفی می‌شود.
وی افزود: ما تلاش کردیم که بودجه‌های قرآنی را به درستی در بین دستگاه‌های تقسیم کنیم، در سال 93 در لایحه دولت 200 میلیارد تومان بودجه برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته شده است که به طور حتم بنا بر نیاز جامعه به امور قرآنی این بودجه بیشتر خواهد شد.
* حاکمیت و مردم دو رکن اساسی در ارتقای فرهنگ قرآنی است
قره‌شیخلو با بیان اینکه برای موفقیت در آموزش عمومی قرآن نیازمند همفکری هستیم، گفت: آموزش و پرورش نهادی حساس است که برای ارتقای فرهنگ قرآنی باید از ظرفیت سایر نهادها بهره گیرد.
رئیس سازمان دارالقرآن حاکمیت و مردم را دو رکن اساسی در ارتقای فرهنگ قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: اگر حاکمیت و مردم وظایف خود را به درستی انجام دهند، به طور حتم فعالیت‌های قرآنی نتایج قابل قبولی خواهند داشت.



نوشته شده در   جمعه 22 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode