ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 16 آبان 1392     |     کد : 62250

تظاهرات هماهنگ ضد آمریکایی در 400 شهر دنیا

صدها هزار نفر از مردم سرتاسر دنیا همزمان در 400 نقطه جهان تظاهرات ضدآمریکایی برگزار کردند.

در اعتراض به جاسوسی واشنگتن صورت گرفت
تظاهرات هماهنگ ضد آمریکایی در 400 شهر دنیا


صدها هزار نفر از مردم سرتاسر دنیا همزمان در 400 نقطه جهان تظاهرات ضدآمریکایی برگزار کردند.
روز سه‌شنبه دستکم 400 نقطه دنیا شاهد برپایی تظاهرات هماهنگ ضد آمریکایی در محکومیت سیاست‌ها و نظام حاکم بر این کشور بود.
مخالفان جاسوسی، مخالفان سیاست‌های ریاضت اقتصادی، اعضای جنبش تسخیر وال‌استریت، طرفداران ادوارد اسنودان و جولیان آسانژ (افشاگران معروف)، مخالفان نظام سرمایه‌داری و... در این روز از طریق شبکه‌های اجتماعی و تحت رهبری جنبش «آنونیموس» علیه آمریکا شعار دادند.
آن‌طور که خبرگزاری فارس به نقل از «صدای روسیه» نوشته، تنها در آمریکا ده‌ها هزار نفر در 40 شهر و ایالت مثل واشنگتن، نیویورک، تگزاس، لس‌آنجلس، کالیفرنیا و... مقابل مراکز دولتی، شهرداری‌ها، ساختمان‌های کنگره و... علیه آمریکا تظاهرات کردند.
در برخی از شهرها، پلیس آمریکا اقدام به سرکوب و بازداشت معترضان کرد. در انگلیس و شهر لندن نیز نیروهای امنیتی مقابل ساختمان پارلمان و کاخ سلطنتی شماری از معترضان را بازداشت کردند. در این شهر معترضان اقدام به مسدود کردن برخی میادین و سر دادن شعارهایی علیه برنامه‌های ریاضتی، فساد دولتی و جاسوسی کردند.
در 100 شهر مکزیک نیز معترضان با ریختن به خیابان‌ها علیه جاسوسی آمریکا، «فساد مالی» و «استبداد» شعار دادند. در این کشور نیز در برخی شهرها اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد.
برزیل، یکی دیگر از این کشورهاست که در آن تظاهرات گسترده ضد جاسوسی و ضد دولتی برگزار شد. به گزارش واحد مرکزی خبر تنها در دو شهر «ریودوژانیرو» و «سائوپائولو» 130 نفر از معترضان دستگیر شدند. ریشه‌های اصلی تظاهرات سه‌شنبه برزیلی‌ها البته به اعتراض‌های ضد دولتی چند ماهه این کشور بازمی‌گردد، ضمن اینکه این کشور یکی از قربانیان اصلی برنامه‌های جاسوسی‌های آمریکا نیز هست.
ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، ایرلند، اسپانیا، آلمان و فیلیپین نیز جزو کشورهایی هستند که در شهرهای مختلف آنها تظاهرات مشابهی برگزار شد.
این تظاهرات جهانی ضد آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا مدتی است به دلیل افشای رسوایی‌های جاسوسی‌اش به شدت از سوی افکار عمومی و رهبران کشورهای دنیا تحت فشار قرار دارد.
ادوارد اسنودان، جوان 30 ساله آمریکایی که سالها مامور آژانس امنیت ملی این کشورها بوده، مدتی است اسناد فوق محرمانه سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را در اختیار رسانه‌های مختلف مثل گاردین، واشنگتن‌پست، لوموند و... قرار داده و کاخ سفید را با یک دردسر تمام عیار مواجه ساخته است. نکته جالب توجه اینکه این اسناد نشان می‌دهد آمریکا برای رسیدن به اهداف خود دوست و دشمن نمی‌شناسد و حتی از نزدیک‌ترین همپیمانان خود نیز جاسوسی می‌کند. شنود مکالمات تلفنی صدر اعظم آلمان، و 34 رهبر دیگر جهان یکی از این موارد است که سر و صدای زیادی به پا کرده است.
روز گذشته اما گوشه دیگری از این رسوایی‌ها منتشر شد که نشان می‌دهد این کشور با وجود اینکه به شدت تحت فشارهای بین‌المللی است، هنوز به جاسوسی‌های خود ادامه می‌دهد!
به گزارش خبرگزاری‌ها، به نقل از روزنامه «ینی مساوات»، ایالات متحده آمریکا در ایام انتخابات چند هفته گذشته ریاست جمهوری آذربایجان (9 اکتبر) مکالمات تلفنی «الهام علی‌اف» را شنود و اطلاعات به دست آمده را در اختیار جناح مخالف دولت قرار می‌داده است! «الهام علی‌اف» از متحدین آمریکا محسوب می‌شود. این اسناد همچنین نشان می‌دهد، ژاپن، دیگر متحد کلیدی آمریکا نیز در لیست اهداف جاسوسی‌های آمریکا قرار دارد. به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، آژانس امنیت ملی آمریکا از مراکز نظامی، اقتصادی و سیاست خارجی ژاپن جاسوسی می‌کند. در همین رابطه شبکه خبری دولتی ژاپن (ان‌اچ‌کی) گزارش داد، آژانس امنیت ملی آمریکا به صورت منظم ارتباطات و داده‌های تمام متحدان‌ آمریکا را از طریق فناوری‌های پیچیده و شنود مکالمات تلفنی رهگیری می‌کند.
در سایر اخبار منتشر شده چون گزارش نیویورک تایمز آمده که سفارتخانه‌ها و پایگاه‌های نظامی آمریکا از تجهیزات پیشرفته برای رهگیری و ضبط و شنود مکالمات تلفنی و جاسوسی استفاده می‌کنند.
ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت که تنها درباره برنامه جاسوسی آمریکا از ژاپن از طریق رسانه‌ها مطالبی را شنیده و نه مستقیماً از جانب دولت واشنگتن.
وی افزود: چنین اقداماتی تنها باعث مخدوش شدن اعتماد میان کشورهای دوست از جمله آمریکا و ژاپن می‌شود و اصلاً مورد قبول نیست. ما نمی‌خواهیم چنین گزارش‌هایی را باور کنیم.
نکته جالب توجه اینکه اسناد رسوایی جدید دولت انگلیس نیز به تازگی از سوی اسنودان منتشر شده است.براساس این اسناد لندن هم مثل واشنگتن از آلمان جاسوسی می‌کند. خبر می‌رسد، به محض انتشار خبر این رسوایی، سفیر انگلیس در برلین از سوی وزارت خارجه این کشور احضار شده است.
وزارت خارجه آلمان ضمن درخواست توضیح در خصوص این اقدام، استفاده از مراکز دیپلماتیک اقدامات جاسوسی را مغایر با عرف بین‌المللی ارزیابی کرد.
گفتنی است آلمان پیش از این نیز سفیر آمریکا در برلین را به دلیل مشابهی برای ادای توضیحات احضار کرده بود.
یادآور می‌شود ایالات متحده آمریکا با استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ای که در سفارتخانه‌های خود مستقر کرده اقدام به جاسوسی می‌کند.
چندی پیش برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی دنیا اعلام کردند سفارتخانه‌های آمریکا تبدیل به «لانه جاسوسی» شده‌اند!



نوشته شده در   پنجشنبه 16 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode