ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 آبان 1392     |     کد : 62196

آمریکا : مردم ایران به ما اعتماد ندارند

مقامات کاخ سفید در واکنش به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 13 آبان، اذعان کردند مراسم امسال از سال‌های پیش گسترده‌تر بوده و این حاکی از بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکاست.

در واکنش به راهپیمایی بی‌سابقه 13 آبان
آمریکا : مردم ایران به ما اعتماد ندارند
مقامات کاخ سفید در واکنش به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 13 آبان، اذعان کردند مراسم امسال از سال‌های پیش گسترده‌تر بوده و این حاکی از بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکاست.
در حالی که از روزهای قبل از 13 آبان، رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب با فضاسازی و تلاش فراوان سعی داشتند اینگونه القاء کنند که مراسم روز مبارزه با استکبار، امسال با عدم استقبال مردم مواجه خواهد شد، مردم ایران یک‌بار دیگر ثابت کردند تحلیل‌های آنان چقدر سست و بی‌پایه است.
اینگونه بود که صدها خبرنگار داخلی و خارجی راهی سفارت سابق آمریکا در تهران شدند تا واکنش مردم به مراسم امسال را ببینند و مخابره کنند.
حضور مردم و فریادهای «مرگ بر آمریکا»ی آنان چنان بود که حتی دشمنان را نیز وادار به اعتراف کرد و نشان داد برخلاف تمام جوسازی‌های خارجی و برخی دنباله‌های داخلی آنان، تزلزلی در روحیه استکبارستیزی مردم به وجود نیامده و آنان همچنان آمریکا را به فرموده بنیانگذار انقلاب اسلامی، «شیطان بزرگ» می‌دانند.
در همین حال، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به راهپیمایی روز 13 آبان، به وجود سابقه عمیق بی‌اعتمادی اشاره کرد، اما گفت طرفین امیدوارانه مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنند.
هارف که در نشست خبری هفتگی سخن می‌گفت، در پاسخ به این سوال که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران اعلام کرده است به مذاکرات خوش‌بین نیست، گفت: خوب، فکر می‌کنم پیش از این هم گفته‌ایم که این مذاکرات دشوار است و سابقه عمیقی از بی‌اعتمادی وجود دارد. فکر می‌کنم امروز دیدید که تظاهرات‌هایی در ایران انجام شد. با این حال، ما اعلام کرده‌ایم که به مذاکرات جدی و واقعی متعهدیم، دفعه قبل که در چارچوب 1+5 در ژنو بودیم، ما بار دیگر بحث‌هایی جدی و واقعی داشتیم، این هفته با امیدواری به آنجا باز می‌گردیم و امیدواریم بتوانیم این روند رو به جلو را تداوم بخشیم.
هارف در مورد هدف آمریکا در این مذاکرات هم گفت: هدف ما تغییری نکرده است. ما کاملا بر توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، دستیابی به شفافیت بیشتر در مورد برنامه هسته‌ای آن‌ها و همچنین مذاکره برای دستیابی به راهکاری جامع و بلندمدت برای این موضوع، متمرکز هستیم، بنابراین، مشخص است که کار آسانی در پیش نداریم، اما موقعیتی داریم و ما هم متعهدیم که مسیر دیپلماتیک را بیازماییم، چرا که پیش‌فرض ما این است که این موضوع را می‌توان از طریق دیپلماتیک حل کرد.
وی در مورد درخواست «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از کنگره برای توقف بررسی طرح افزایش تحریم‌های ایران، گفت دولت معتقد است که «تحریم‌ها باید با راهبرد مذاکرات ما هماهنگ باشد». هارف افزود واشنگتن متعهد است که «صدای محتاطانه دلگرم‌کننده‌ای را که از جانب دولت جدید ایران شنیده می‌شود»، بیازماید.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت به رایزنی با کنگره برای متوقف کردن طرح تصویب تحریم‌های جدید ادامه می‌دهد.
هارف در مورد احتمال برداشته شدن بخشی از تحریم‌های ایران هم گفت فعلا برای صحبت در این مورد خیلی زود است. وی از ایران خواست پیش از بحث در این مورد، گام‌هایی معتبر و قابل تایید بردارد. با این وجود وی تاکید کرد که فعلا قرار نیست هسته اصلی تحریم‌های ایران دست بخورد و این تحریم‌ها فعلا پابرجا هستند.
همچنین «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید آتش زدن پرچم آمریکا و شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران را در سالروز تسخیر لانه جاسوسی در تهران کم‌اهمیت جلوه داد.
وی ادعا کرد که اکثریت گسترده مردم ایران خواستار روابط بهتر با آمریکا هستند. دولت آمریکا در حالی که به دنبال توافق دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است، تحت فشار بسیار زیاد کنگره و هم‌پیمانان خاورمیانه خود قرار گرفته است.
کارنی مدعی شد: ما بر این باوریم که اکثریت مردم ایران بهره‌مند شدن از رابطه بهتر با غرب را به وضعیت کنونی ترجیح می‌دهند که این مزیت‌ها شامل مزایای اقتصادی و پیوستن دوباره به جامعه بین‌المللی است.
من فکر می‌کنم که این چیزی است که انتخابات به ما نشان داد که تا حدودی به این تحولات و این پیشرفت‌های بالقوه منجر شد. شما می‌دانید که ما به تمرکز بر مذاکرات حقیقی ادامه می‌دهیم که به هدف سیاسی که ما به دنبال آن هستیم منجر شود.
سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: همانطور که رئیس‌جمهور گفته است، تاریخ بی‌اعتمادی بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران عمیق است و یک شبه پاک نمی‌شود. اما آنچه که ما هم‌اکنون انجام می‌دهیم اقداماتی در زمینه اعتمادسازی است. ما در مذاکرات جدی و حقیقی مشارکت کردیم که احتمالاتی را به وجود می‌آورد که ما بتوانیم پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم. شفافیت بیشتری درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دست آوریم و در زمینه راه حل جامع و طولانی مدتی مذاکره کنیم که بتواند نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.
همچنین بنیامین نتانیاهو تنها ساعتی بعد از پایان راهپیمایی مردم تهران در برابر سفارت آمریکا، در دیدار با رئیس‌جمهور لهستان، به این راهپیمایی واکنش نشان داد و گفت چهره واقعی ایران همان چیزی است که در این تظاهرات مشخص بود.
وی با اشاره به شعارهای «مرگ بر آمریکا» مردم ایران، از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا خواست این شعارها را بشنود و به هیچ وجه تحریم‌های ضد ایرانی را کاهش ندهد.
اما واکنش نتانیاهو تنها به این اظهارات ختم نشد. توئیتر و فیس بوک وابسته به دفتر و سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین سفارتخانه رژیم صهیونیستی در آمریکا همچنان در حال انتشار تصاویر راهپیمایی 13 آبان هستند.
از سوی دیگر؛ بازتاب مراسم 13آبان همچنان ادامه دارد و رسانه‌های خارجی آن را نسبت به سال‌های قبل پرشورتر توصیف کردند.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم «توماس اردبرینگ» نوشت: هزاران تظاهرکننده ایرانی روز دوشنبه ساختمان سفارت سابق آمریکا در تهران را احاطه کردند. این تجمع بزرگترین تجمع ضد آمریکایی در سال‌های اخیر بود.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور نیز در گزارشی به قلم «اسکات پیترسون» افزود: حضور مردم در مراسم سالگرد تسخیر سفارت آمریکا از چند سال گذشته چشمگیرتر بود.
این روزنامه نوشت: در سالگرد تسخیر سفارت آمریکا فریاد «مرگ بر آمریکا» در تهران شنیده می‌شد این در حالی بود که تظاهرکنندگان در مقابل ساختمان سفارت سابق آمریکا، پرچم این کشور را لگد می‌کردند یا به آتش می‌کشیدند.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: مراسم امسال بزرگترین مراسم در سال‌های اخیر بود.
روز گذشته نیز بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی، مراسم 13 آبان را بازتاب داده بودند که کماکان بازتاب‌ها پیرامون این مراسم و حضور گسترده مردم ایران با طنین شعار مرگ بر آمریکا ادامه دارد.



نوشته شده در   چهارشنبه 15 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode