ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 آبان 1392     |     کد : 61865

فانی و فرجی دانا به کابینه رفتند صالحی امیری بازماند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش،‌ علوم و ورزش و جوانان در دو نوبت کاری در نهایت به فانی و فرجی دانا رای اعتماد داد اما صالحی امیری از کابینه یازدهم جا ماند.

رای نمایندگان مجلس
فانی و فرجی دانا به کابینه رفتند صالحی امیری بازماند


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش،‌ علوم و ورزش و جوانان در دو نوبت کاری در نهایت به فانی و فرجی دانا رای اعتماد داد اما صالحی امیری از کابینه یازدهم جا ماند.
روز یکشنبه جلسه علنی خانه ملت به ریاست علی‌لاریجانی و با حضور رییس‌جمهور آغاز شد؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی در صحن مجلس طی سخنانی از وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد..
رییس جمهور با اشاره به اینکه این دولت آن‌چنان برای استفاده از فرصت مصرّ بود که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در همان روز تحلیف لیست وزرای پیشنهادی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، اظهار داشت: دولت از راه و خط خود ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد، دولت بر مبنای آرای مردم موظف به مسیری است که مردم با رأی‌شان در 24 خرداد برای دولت مشخص کردند. ممکن است بنا به دلایلی مجری سیاست تغییر کند، اما راه همان راه است ودولت اقدامات دکتر توفیقی را در مدت سرپرستی‌ وزارت علوم تأیید می‌کند.
وی افزود: این دولت تعلق به جناح، حزب یا قبیله‌ای ندارد و این دولت متعلق به همه مردم ایران است و هیچ‌گاه در صدد تقابل با هیچ جناح یا تشکلی نبوده و نخواهد بود.
رییس جمهور با بیان اینکه به‌صراحت در محضر مردم اعلام می‌کنم که دولت بدون حمایت مجلس در مسیر و راه و اهدافش موفق نخواهد بود، گفت: مجلس با همه توان کنار دولت و دولت کنار مجلس باشد و ما به همه جهان اعلام کنیم که ما حاکمیت واحد هستیم، دولت منتخب مردم و مجلس هم منتخب مردم است و همه مجری تدابیر رهبری خواهیم بود.
روحانی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که نظرات و تدابیر رهبر معظم انقلاب را عملیاتی و اجرایی کنیم. تکرار شعار نکنیم، مداوم نگوییم که رهبری چنین فرموده است و چنان فرموده است. رهبری روشن نظراتشان را بیان فرموده‌اند، این ما هستیم که باید برنامه اجرایی آن تدابیر را تهیه و اجرا و عمل کنیم.
رییس جمهور در ادامه با بیان ویژگی سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان از آنها بصورت جداگانه دفاع کرد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
آموزش و پرورش
پس از اظهارات رییس جمهور، بررسی صلاحیت علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار پارلمان قرار گرفت.
حسین طلا : خدا ازکسانی که فتنه 88 را ایجاد کردند نگذرد
در همین رابطه، حسین طلا نماینده تهران در مجلس که در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش سخن می‌گفت، خطاب به فانی گفت: شما با توجه به افق 1404 باید تبیین کنید که چه نوع نگاه و کارکردی را در این وزارتخانه دنبال خواهید کرد. ‌وی همچنین به مسائلی از قبیل عدم پرداخت اضافه کار، عدم پرداخت حق‌الزحمه مربیان حق‌التدریسی‌ و مشکلات پرسنلی آموزش و پرورش اشاره کرد .
طلادر پایان خاطرنشان کرد: ما جلسه‌ای را با رئیس جمهور داشتیم و وی در خصوص تبریکات مقامات بلندپایه کشورها به خاطر حضور 36 میلیون نفری مردم در انتخابات مسائلی را مطرح کردند، اما خدا از کسانی که فتنه سال 88 را ایجاد و آن پیروزی را به کام مردم تلخ کردند، نگذرد. لذا ما انتظار داریم که افراد تندرو در آموزش و پرورش که آینده نظام است، حضور نیابند و آموزش و پرورش را دستمایه موضوعات و نگاه‌های سیاسی خود قرار ندهند.
در ادامه حجت‌الاسلام محمد باقری نماینده بناب در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش گفت: آقای فانی فردی پخته است که به کار کارشناسی اعتقاد دارد.
باقری با بیان این که فانی از بدنه‌ وزارت آموزش و پرورش است گفت: ایشان در طرح‌های بزرگ این وزارت‌خانه همچون روش سالی واحدی ، سرباز معلم نقش اساسی داشته است و به نظر می‌رسد یکی از بهترین گزینه‌ها است.
در ادامه فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از برنامه های خود با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر آموزش و پرورش با دستگاه‌های فرهنگی، گفت: تصور عموم این است که نقش‌آفرینان اصلی در زمینه فرهنگ صداوسیما، وزارت فرهنگ، سازمان تبلیغات و شهرداری‌ها هستند در حالیکه همه فرزندان ما ساعات زنده و اصلی عمرشان را در مدارس می‌گذرانند.
وی در ادامه ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش را راهبرد اصلی دانست و اظهار داشت: معتقدم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد آموزش و پرورش باید به سمت یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه حرکت کند و باید عادت اجتماعی متناسب با باورهای دینی را تقویت کرد.
فانی ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، مدیریت بر منابع آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی را چهار اولویت کاری خود عنوان کرد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
علوم، تحقیقات و فناوری
بعد از اظهارات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نوبت به بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی علوم رسید .
زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس در سخنانی به عنوان مخالف رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه‌های فرجی دانا را ایده‌آلیستی خواند و اظهار داشت: این برنامه‌ها عملی و کاربردی نیست.
طبیب‌زاده ادامه داد: در جریان انتخابات اخیر بارها در مورد دانشجویان ستاره‌دار صحبت شد که صرفا کارکرد انتخاباتی داشت، اگر منظور شما از استاد و دانشجوی ستاره‌دار، افرادی هستند که سردمدار برپایی تحصن‌ها و تظاهرات دانشجویی و امثال واقعه 16 آذر در فتنه 88 در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها هستند که مبادرت به حرمت‌شکنی به عکس امام و رهبر معظم انقلاب کرده‌اند یا عناصری که جریان فتنه 78 کوی دانشگاه را رقم زدند یا چادر نمایشگاه دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت را به آتش کشیدند یا مسائل اخلاقی داشتند که کمیته انضباطی با آنان برخورد کرد، بفرمایید تا مجلس شورای اسلامی در این مقوله مواضع صریح شما را به روشنی بداند.
همچنین علی مردانی نماینده مردم زنجان در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرجی‌دانا در نماد علمی کشور سال‌ها مدیریت کرده است و حتما می‌تواند نظرات رهبری در دانشگاه‌ها را محقق کند؛ فرجی‌دانا به مسائل دانشگاه‌ها به صورت عمیق آشناست.
جلسه علنی نوبت بعدازظهر
در ابتدای جلسه علنی نوبت عصر خانه ملت، فرجی دانا که در دفاع از برنامه‌های خود صحبت می‌کرد، گفت: تلاش کردم با همکاری مدیران و همکاران دانشگاهی برنامه کاربردی و عملیاتی ارائه کنم و هدف اصلی در برنامه‌هایم حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضایی آرام و بدون تنش است.
وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر اینکه رشد آموزش عالی و پژوهش و فناوری باید هدفمند باشد، گفت: جهت‌گیری آموزش و پژوهش از اقتضائات کشور بوده که باید بر پژوهش و آموزش تقاضا محور توجه جدی انجام شود.
فرجی دانا در بخش دیگری از سخنان خود بر جذب نخبگان علمی داخل و خارج کشور تاکید کرد و گفت: نخبگان ایرانی داخل و خارج از کشور دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای جهت بهره برداری در توسعه کیفی و کمی فعالیت‌های محوری نظام علم و فناوری کشور هستند که لازم است با اتخاذ سیاست‌های لازم از توانمندی آنان بهره‌گیری بهینه شود. ‌فرجی‌دانا تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز و تخصیص عادلانه آن به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و تهیه نیروی انسانی مورد نیاز را از دیگر برنامه‌هایش عنوان کرد. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مطالب مطرح شده درباره تفکیک جنسیتی از سوی برخی نمایندگان گفت: من مخالف دانشگاه‌های تک جنسیتی نیستم، البته آن چه مورد تاکید است تقلیل اختلاط است، نه تفکیک جنسیتی.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
ورزش و جوانان
در ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دستورکار مجلس قرار گرفت.
در همین رابطه، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس در سخنانی گفت: یکی از مواردی که در مورد صلاحیت آقای صالحی امیری مطرح است، نقش او در پرونده بیمه ایران است. این پرونده که حکایت از فساد مالی گسترده سازمان یافته دارد، تا به حال به اتهامات ده‌ها تن از متهمان پرونده رسیدگی شده و برای بیش از ۵۰ متهم احکام جزایی و کیفری صادر شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این پرونده یک متهم اصلی به نام «د.س» دارد، گفت: این فرد مدعی است که در چندین نوبت مجموعا ۳۰۰ میلیون تومان به شخص آقای صالحی پرداخت کرده است و در سال ۸۹ نیز حکم جلب آقای صالحی صادر شده، اما تاکنون اجرایی نشده است.
وی در ادامه به نقش آقای صالحی امیری در فتنه سال ۸۸ اشاره کرد و افزود: در یکی از جلسات از وی پرسیده‌اند که چرا معاون وقت وزارت اطلاعات گفته است که شما به دلیل اینکه یکی از عناصر فعال فتنه ۸۸ بوده‌اید، ممنوع‌التصویر شده‌اید و وی ابتدا از اینکه این نامه را صادر کرده‌اند، اظهار بی‌اطلاعی کرده است و سپس در دفاع از خود مسائلی را مطرح کرد که تامل‌برانگیز است.
نادران در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: جناب آقای روحانی در مجلس صحبت از این است که نسبت آقای صالحی به شما مانند نسبت مشایی به احمدی‌نژاد است؛ نگذارید در این مملکت مشایی دیگری درست شود.
همچنین محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در دفاع از رضا صالحی امیری در خصوص شبهاتی که پیرامون وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مطرح شده است، گفت: این شبهات باید رفع شود، پیشنهاد بنده این بود که جلسه‌ای با حضور وی برگزار شود تا وی در این خصوص توضیح دهد.
دفاعیات صالحی امیری
سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت، در دفاع از برنامه های خود گفت: اینجانب هیچگاه در فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات حضور نداشته‌ام و در هیچ شرکت و هیچ سازمانی این کار را نکرده‌ام.
وی در خصوص پرونده بیمه ایران گفت: من ایشان (الیاس نادران) را به حضرت زهرا (س) و خداوند متعال اعاده می‌دهم و در پیشگاه ملت می‌گویم آنچه در این تریبون توسط ایشان مطرح شد ناصحیح، ناصواب و تهمت بوده است. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به اقداماتش در وزارت ورزش و جوانان طی مدت ۲ ماه سرپرستی گفت: اولین سیاستی که بنده در وزارت ورزش به آن پایبند بودم و آن را تعقیب کردم، حاکمیت اخلاق و آموزه‌های دینی و اسلامی در کلیه سطوح مدیریتی بود. ما براین باوریم که مدیریت در دنیای امروز نیازمند ایجاد انگیزه، باور و یک نظام درونی است و دوران مدیریت باید‌ها به اتمام رسیده است.
در ادامه نوبت به رای گیری نمایندگان مجلس در خصوص سه وزیر پیشنهادی رییس جمهور رسید که وزرای پیشنهادی و اعضای هیئت دولت که در صحن علنی حضور داشتند به منظور آغاز رای‌گیری صحن علنی را ترک کردند.
نتایج رای گیری نمایندگان مجلس
در نهایت با رای نمایندگان، علی‌اصغر فانی با 185رأی موافق، 53 رای مخالف و 24رأی ممتنع از مجموع 262رأی اخذ شده، به عنوان وزیر آموزش و پرورش برگزیده شد.
همچنین رضا فرجی دانا با159رأی موافق،70رأی مخالف و32رأی ممتنع از مجموع221رأی مأخوذه، به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.
اما سیدرضا صالحی امیری با 107 رأی موافق، 141 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 261 رأی مأخوذه از حضور در کابینه یازدهم بازماند.
در ادامه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته خانه ملت، بیانیه مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در محکومیت جنایات هولناک روز گذشته در سراوان را قرائت کرد.‌ همچنین پیش از پایان جلسه علنی خانه ملت، ۲۶ نماینده مجلس در تذکر کتبی به وزیر ارشاد خواستار جلوگیری از جریانات معاند با اسلام در رسانه‌ها و مطبوعات شدند.


نوشته شده در   دوشنبه 6 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode