ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 مهر 1392     |     کد : 61231

ظریف: راه دشوار و زمان‌بری در پیش است

مذاکرات ژنو میان ایران و گروه 1+5 امروز و فردا در حالی برگزار می‌شود که وزیر امور خارجه کشورمان در جدیدترین ارزیابی خود از این مذاکرات اعلام کرد راهی دشوار و زمان‌بر در پیش رو است.

مذاکرات ژنو میان ایران و گروه 1+5 امروز و فردا در حالی برگزار می‌شود که وزیر امور خارجه کشورمان در جدیدترین ارزیابی خود از این مذاکرات اعلام کرد راهی دشوار و زمان‌بر در پیش رو است.
محمدجواد ظریف یکشنبه شب در صفحه فیس بوک خود در این رابطه نوشت: در جلسه افتتاحیه این مذاکرات، چارچوب پیشنهادی ایران برای راه حل هسته‌ای را ارائه خواهم داد و سپس همکاران من مذاکرات را با اعضای 1+5 ادامه می‌دهند و در صورت ضرورت من هم مداخله خواهم کرد.
وی افزود: همانطور که قبلا نیز گفته‌ام این مذاکرات شروع یک راه دشوار و نسبتا زمان‌بر است و امیدوارم تا چهارشنبه بتوانیم در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه حل به تفاهم برسیم. ولی حتی در صورت حسن نیت طرف مقابل، برای توافق در مورد جزئیات و شروع به اجرا احتمالا به یک جلسه دیگر در سطح وزرا نیاز خواهیم داشت.
وی ادامه داده است: گرچه ما تلاش خواهیم کرد که در سریع‌ترین زمان مذاکرات را به نتیجه برسانیم و اجازه ندهیم مذاکره خود به هدف تبدیل شود، ولی نباید فراموش کنیم که تیم مذاکره‌کننده جدید تلاش دارد روندی که 6 سال ادامه داشته و به هیچ توافقی نیانجامیده است را تغییر دهد. بدون آنکه قصد قضاوت داشته باشم، معتقدم که حتما مذاکره و تلاش برای رسیدن به تفاهم دشوارتر و پرمخاطره‌تر از اعلام مواضع صرف است. به همین دلیل نیاز به همراهی داخلی و خودداری از قضاوت‌های عجولانه و به ویژه اظهارنظرهای سیاسی و جناحی برای این مذاکرات بیشتر از هر زمان دیگری است.
ظریف در مصاحبه با تسنیم نیز گفت: کار دشواری آغاز شده است و باید در مذاکرات منافع ملی کشور تامین شود.
همچنین سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان یکشنبه شب در مورد مذاکرات ژنو در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه2، طرح ایران به نشست 1+5 را منطقی، متوازن و واقع‌بینانه خواند و تصریح کرد که غنی‌سازی حتی یک روز تعلیق نخواهد شد.
وی اصل غنی‌سازی و ادامه آن را خط قرمز تیم مذاکره‌کننده برشمرد و گفت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که غنی‌سازی تعلیق، محدود و متوقف شود. البته درباره سطح شکل و اندازه غنی‌سازی آماده مذاکره هستیم و اگر سوال و نگرانی وجود دارد آن را رفع کنیم.
وی در ادامه خروج مواد از کشور را خط قرمز برشمرد و تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم حتی یک گرم مواد از کشور خارج شود زیرا اینها سرمایه‌های کشور است.
عراقچی درباره دیدارهای دوجانبه در حاشیه نشست ژنو نیز با بیان اینکه در گذشته ملاقات‌های دوجانبه بین ما و گروه 1+5 وجود داشت، خاطرنشان کرد: در نشست ژنو نیز برای گفت‌وگوهای دوجانبه استثنا و مانعی قائل نیستیم و اگر لازم باشد ملاقات دوجانبه خواهیم داشت.
وی درباره مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات ژنو با توجه به مذاکرات وزیران خارجه دو کشور در نیویورک و تماس تلفنی روسای جمهور، گفت: ما با آمریکایی‌ها هم در حاشیه مذاکرات و هم در قالب مذاکرات ایران و 1+5 درباره بحث موضوع هسته‌ای صحبت می‌کنیم و اگر قرار باشد در حاشیه مذاکرات ژنو ملاقاتی میان نمایندگان ایران و 1+5 برگزار شود، حتما به مردم اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون درخواستی برای ملاقات با نماینده ایران از سوی آمریکا در حاشیه ژنو مطرح شده است؟ گفت: اگر آنها علاقه‌مند باشند و ما به این نتیجه برسیم که گفت‌وگوی دوجانبه سودمند است، می‌تواند این دیدار صورت گیرد.
معاون وزیر خارجه با بیان این که «مذاکرات موضوعی با آمریکا در مسائلی مثل افغانستان، عراق و یا مساله هسته‌ای هیچ‌گاه نفی نشده است تصریح کرد: اما مذاکرات درباره روابط دوجانبه میان ایران و آمریکا هیچ گاه صورت نگرفته است و فعلا هم بنا نداریم داشته باشیم.
گفتنی است تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی محمدجواد ظریف دیروز راهی ژنو شد.
در هیئت ایران علاوه بر ظریف که قرار است در مراسم افتتاحیه اجلاس حضور داشته باشد، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی حضور دارند.
در هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران بیش از 30 خبرنگار، عکاس و تصویربردار حضور دارند تا مذاکرات دو روزه ایران و 1+5 را پوشش خبری و تصویری دهند.
لازم به ذکر است، هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه 1+5 در دولت نهم و دهم 9 بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند. تیرماه 1387، مهرماه 1388، آذرماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خردادماه در مسکو برگزار و هشتم و نهم اسفندماه 1391 و همچنین 16 و 17 فروردین‌ماه سال جاری (1392) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.

 



نوشته شده در   سه شنبه 23 مهر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode