ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 مهر 1392     |     کد : 59911

رژه اقتدار

در سی‌وسومین سالگرد دفاع مقدس، یگان‌های منتخب نظامی و انتظامی رژه رفتند و رئیس‌جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت.

در آغاز هفته دفاع مقدس برگزار شد
رژه اقتدار


در سی‌وسومین سالگرد دفاع مقدس، یگان‌های منتخب نظامی و انتظامی رژه رفتند و رئیس‌جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت.
حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مراسم رژه نیروهای مسلح که به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس در جوار حرم حضرت امام‌خمینی(ره) به بازخوانی روند هشت سال دفاع مقدس پرداخت و روحیه ایثار را امروزه بیش از هر زمان دیگری لازم دانست.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما به دنیا اعلام می‌کنیم که نیروهای مسلح ما برخلاف ارتش‌های منطقه هیچگاه در امور سیاسی مداخله نکرده و همواره خود را در برابر ولایت و خواست مردم تسلیم می‌داند.
وی ادامه داد:‌در این 30 سال هیچگاه در کشور ما حکومت و دولت نظامی وجود نداشته و این افتخار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر این نکته که ارتش کشورهای منطقه باید درس مردم‌سالاری را از نیروهای مسلح ما بیاموزند، افزود، کشور ما یک کشور انقلابی است که حاکمیت مردم در آن جریان دارد.
وی ادامه داد: کشورهای انقلابی نیاز به تجاوز ندارند و نفوذ ما در منطقه نفوذی گفتمانی است.
رئیس‌جمهور با یادآوری این مسئله که ایران در طول 200 سال گذشته به هیچ کشوری تجاوز و حمله نکرده است، گفت: امروز نیز نیروهای مسلح نظام جمهوری اسلامی آغازگر هیچ جنگ و تجاوزی نخواهند بود اما همواره مدافع خوبی در برابر متجاوزین بوده و خواهند بود.
رئیس‌جمهور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را عامل ثبات در منطقه خواند و اظهار داشت: ایران برای همسایگان و دیگر کشورهای منطقه تهدید نیست و کسانی برای منطقه تهدید هستند که تمام مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند.
وی با اشاره به تسلیحات کشتار جمعی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: رژیمی برای منطقه تهدید است که تمام معادلات بین‌المللی در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی را زیر پا گذاشته و انباشت سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی را برای تهدید دیگران در اختیار دارد.
روحانی ادامه داد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قدرتمند هستند اما قدرتشان برای بازدارندگی و دفاع است؛ ما اساسا با جنگ مخالفیم و خود را قربانی جنگ، تجاوز و آثار خسارت‌بار آن می‌دانیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دفاع در برابر هر گونه تجاوز از سوی دشمنان برای نیروهای مسلح ما اجتناب‌ناپذیر است، افزود: به جنگ‌افروزان اعلام می‌کنیم که پی جنگ جدیدی در منطقه ما نباشند چون این جنگ برای آنها پشیمان‌کننده خواهد بود.
وی ادامه داد: جنگ را نمی‌توان با جنگ خاموش کرد بلکه باید با سیاست، همدلی و همکاری برای خاموش کردن آتش جنگ تلاش کرد.
روحانی با تاکید بر اینکه ما طرفدار خاص ملت‌ها و همچنین خواست ملت سوریه هستیم، اضافه کرد: معتقدیم همه باید تلاش کنند تا جنگ در سوریه متوقف و تروریست‌ها در این کشور تقویت نشوند و در ادامه گروه‌های معارض با دولت سوریه پای میز مذاکره بیایند.
وی با بیان اینکه جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهومی ندارد، اظهار داشت: هیچ کشور آزاده‌ای این دو را بر روی یک میز و در کنار هم نمی‌پذیرد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران به دنبال توسعه است نه سلاح کشتار جمعی، افزود: این ملت به معاهدات منع سلاح کشتار جمعی و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پیوسته و همچنان به آن متعهد است.
روحانی ملت ایران را آماده مذاکره با غرب دانست و تصریح کرد: ما حاضریم به شرط آنکه پیش شرطی برای مذاکره وجود نداشته باشد و مذاکرات از موضع برابر و احترام متقابل صورت گیرد با غرب مذاکره کنیم.
وی ادامه داد: در این مذاکرات همه حقوق ملت ایران از جمله حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی در خاک کشور ما در چارچوب قوانین بین‌المللی باید پذیرفته شود.
کشورهای دیگر می‌توانند با همکاری ملت ایران مشکلات جهانی و منطقه‌ای را حل کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه اگر دیگر کشورها در برابر حقوق ملت ما سر فرود بیاورند ملت ایران نیز با همکاری پاسخ آنها را خواهند داد، اظهار داشت در این صورت می‌توانیم مشکلات منطقه‌ای و جهانی را حل و فصل کنیم.
رژه یگان‌ها و نمایش توان دفاعی
پس از سخنان رئیس جمهور یگان‌های منتخب ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج از مقابل جایگاه رژه رفتند.
موتورسواران رنجر، خودروی تاکتیکی سفیر، خودروی تاکتیکی نینوا، یگان حافظ صلح نیروی زمینی ارتش، نفربرهای مختلف نظیر BTR82, M113 و براق، خودروهای شناسایی رزمی صیاد، تانک‌های اسکورپیون، ذوالفقار، چیفتن، تی 55 بهینه‌سازی شده، تی72 اس، صمصام، تانک پل‌گذار، مین‌کوب تفتان، موشک‌انداز120 میلی‌متری، انواع توپ‌های کششی و خودکششی نظیر توپ‌های 175،155،130 و203 میلی‌متری، موشک‌انداز فجر 5، موشک زمین به زمین نازعات 6، موشک زلزال، موشک‌های نازعات و خودروهای مخابراتی سفیر مجهز به سامانه شنود سیار، از جمله تجهیزات نیروی زمینی ارتش در رژه دیروز بود.
قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) نیز با ارائه تجهیزاتی نظیر سامانه‌های راداری ملی، نبو، کاستا، مطلع‌الفجر، شهاب، ثامن و رادار پسیو دهم شهریور، سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی، سامانه‌های خیبر و باصر، سامانه موشکی دوربرد بهینه شده S200، موشک برد متوسط مرصاد، موشک شلمچه، موشک‌برد کوتاه یازهرا، سامانه راداری و موشکی 35 میلی‌متری اسکایگارد، سامانه موشکی برد کوتاه راپیر و سامانه ترپو تاکتیکی ارتقا یافته و سامانه رفع آلودگی ش.م.هـ توان دفاعی خود را به نمایش گذاشت.
سپس یگان‌های محمول نیروی هوایی ارتش با موشک‌های قدر، زوبین، قاصد3، یاسر، سامانه کایت، موشک‌های سجیل، ستار 1، عصر 67، ثاقب، موشک قائم، لانچر 99، سامانه سحاب، موشک نصر، موشک فکور از مقابل جایگاه رژه رفتند.
با رژه یگان‌های محمول نیروی دریایی ارتش نیز تجهیزاتی از جمله زیردریایی کلاس غدیر، ماکت انواع ناوشکن و ناوچه موشک‌انداز نظیر جماران و کلاس سینا، موشک‌های سطح به سطح نور و کوثر و انواع قایق‌های رزمی و ضربتی نظیر رعد و شهاب، زیردریایی السابحات 15، توپ فجر 27، اژدر والفجر 2 و سامانه خوداتکای پرتاب موشک به نمایش درآمد.
رژه یگان‌های محمول سپاه، با نمایش تجهیزات نیروی زمینی نظیر تانک رخش، توپ‌های 33، 255و122 میلیمتری و تانک ریکاوری شبدیز، نفربر زره‌ای ذوالجناح، نفربر براق، موشک زلزال 1، راکت‌انداز فجر5 ، موشک‌انداز فجر3 و انواع خودروهای تاکتیکی نظیر سفیر 3 و 4 آغاز شد.
در ادامه، نیروی هوافضای سپاه مهمترین تجهیزات خود شامل 30 فروند سامانه‌های موشکی دوربرد سجیل با سوخت جامد و سامانه‌های موشکی قدر Fو H با برد دو هزار کیلومتر را به نمایش گذاشت.
گفتنی است سامانه متحرک‌سازی شده اس 200 از جمله تجهیزات جدیدی بود که در مراسم دیروز به نمایش در‌آمد.
امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران 12 دی ماه سال گذشته در همایش بزرگداشت شهید ستاری فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش، طی سخنانی با اشاره به دیدار با فرمانده معظم کل قوا در 14 آبان ماه همان سال، گفته بود: حضرت آقا در این دیدار بر متحرک سازی سامانه موشکی اس 200 تاکید کردند.
یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای پدافندی که در رژه نیروهای مسلح به نمایش درآمد، جدیدترین رادار پدافند هوایی بود که پیش از این فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، از آن به عنوان رادار بی‌صدای پدافند نام برده بود.
به گزارش فارس، رادارهای بی‌صدا یا همان رادارهای پسیو آرایه فازی تحت عنوان پروژه‌های رفیع و رجال بودند که ار دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء است. این رادارها برای کشف اهداف متحرک در هر ارتفاع و آشکارسازی و ردیابی اهداف پنهان‌کار و محاسبه سرعت و اهداف آنها به کار می‌رود.
عدم ارسال امواج راداری، شناسایی و رهگیری این رادار را توسط دشمن غیرممکن می‌کند.
این رادارها جهت شناسایی و ردیابی اهداف از امواج رادیویی موجود در فضا استفاده می‌کنند و در کمترین زمان ممکن بهترین فرکانس موجود را برای ردیابی و شناسایی اهداف انتخاب و استفاده می‌کنند.
رادارهای پسیو توانایی شناسایی و ردیابی موشک‌های بالستیک، کروز به طور کلی موشک‌های با قدرت مانور و سرعت بالا را دارند. توانایی شناسایی هواپیماهای رادارگریز در برد مطلوب از جمله ویژگی‌های این رادار است.
این رادارها تاکتیکی بوده و قابلیت جابجایی، نصب و راه‌اندازی سریع و در مدت زمان کوتاه را دارند.
از دیگر تجهیزات نظامی که در رژه حضور داشت تانک‌های بهینه‌سازی شده اسکورپین، چیفتن و تانک ایرانی ذوالفقار بود.
همچنین در میان ادوات نیروی زمینی ارتش خودروهای مجهز به تیربار اخگر و سلاح تک‌تیرانداز شاهر نیز به چشم می‌خورد.
در میان ادوات نظامی به نمایش درآمده موشک فکور 90 که بر روی جنگنده‌ F14 نصب می‌شود در کنار بمب‌های هوشمند قاصد از مقابل جایگاه عبور کرد که نمایش موشک فکور نیز برای اولین بار در رژه صورت گرفت.
سرلشکر صفوی در حاشیه این مراسم گفت: ایران به یک قدرت بازدارندگی تاثیرگذار رسیده است و ما با موشک‌های دوربرد قدر و سجیل با برد بیش از دو هزار کیلومتر و آمادگی ملت‌مان به یک قدرت تاثیرگذار در معادلات بین‌المللی تبدیل شده‌ایم.
همچنین دریادار فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان این که آمریکا از قسمت زیادی از توانمندی‌های سپاه مطلع است، خاطرنشان کرد: اما آن چه آنها مطلع نیستند بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که خبر دارند.
وی افزود: آمریکایی‌ها از شناورهای تندرو، مین‌های دریایی و موشک ساحل به دریای نیروی دریایی سپاه نگران هستند. اکنون شناورهای سپاه در تعداد انبوه موجود است که 24 ساعته در خلیج‌فارس حضور دارند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران افزود: پس از این که تامین امنیت خلیج‌فارس به نیروی دریایی سپاه رسید، شاهد تغییر رفتار ناوهای آمریکایی بودیم و اکنون سال‌هاست که آمریکا را در آب‌های بین‌المللی نزدیک به ایران دیگر مشاهده نمی‌کنیم. آنها حتی در هنگام ورود به تنگه هرمز از بخش خروجی آن وارد می‌شوند تا به نیروی دریایی سپاه نزدیک نشوند که البته این عمل آنها هم منجر به ایجاد دو تصادف شده است.
به گفته وی حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج‌فارس به معنای قرار گرفتن در معرض نابودی کامل آنهاست.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران همچنین گفت: آمریکا در سال‌های قبل استراتژی استفاده از ناوهای بزرگ را استفاده می‌کرد که این ناوها در مقابل شناورهای سپاه آسیب‌پذیر هستند. از سویی آنها قادر نیستند با شناورهای کوچک وارد خلیج‌فارس شوند. بنابراین در یک تناقضی گرفتار شده‌اند. به همین منظور آنها شناورهای جدیدی را طراحی کردند، اما آنها برای استفاده از این شناورها نیروی لازم را در اختیار ندارند، زیرا نیرویی می‌تواند در این شرایط سخت پایدار باشد که برای خدا کار کند. 


نوشته شده در   دوشنبه 1 مهر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode