ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 27 شهريور 1392     |     کد : 59686

فضاسازی رسانه‌ای غرب در آستانه مذاکرات هسته‌ای

در آستانه مذاکرات هسته‌ای ‌ایران و 5+1، برخی رسانه‌های غربی با هدف تاثیرگذاری بر روند گفت‌وگوها مدعی شدند ایران آماده بستن فردو است!


ادعای اشپیگل تکذیب شد
فضاسازی رسانه‌ای غرب در آستانه مذاکرات هسته‌ای


در آستانه مذاکرات هسته‌ای ‌ایران و 5+1، برخی رسانه‌های غربی با هدف تاثیرگذاری بر روند گفت‌وگوها مدعی شدند ایران آماده بستن فردو است!
درحالی که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، دو طرف ایرانی و غربی در حال آماده‌سازی زمینه‌ها برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در آینده‌ای نزدیک هستند، برخی منابع خبری با هدف تاثیرگذاری بر این روند، شروع به جنجال‌سازی‌های رسانه‌ای کردند.
اوج این جنجال‌های بی‌پایه را می‌توان در گزارش دروغین و بی‌سند اشپیگل دید.
این نشریه آلمانی در گزارش خود مدعی شد ایران آماده تعلیق سایت فردو است و این گام می‌تواند منجر به برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا شود. انگار فعالیت سایت فردو که چند سالی بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد، دلیل قطع روابط و خصومت میان واشنگتن و تهران بوده است!
به گزارش فارس، «اشپیگل» روز دوشنبه به نقل از منابع اطلاعاتی بی‌نام مدعی شد رئیس‌جمهور جدید ایران آماده است در برابر لغو گسترده تحریم‌ها با تعلیق فعالیت سایت غنی‌سازی «فردو» موافقت کند.
این هفته‌نامه می‌نویسد: «اشپیگل» از طریق منابع اطلاعاتی خود مطلع شده است که «حسن روحانی» احتمالا آماده است تا فعالیت سایت غنی‌سازی فردو را تعلیق کند و به بازرسان بین‌المللی اجازه دهد بر برداشته شدن سانتریفیوژها نظارت کنند. در مقابل، او می‌تواند از ایالات متحده و اروپا برداشته شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، لغو تحریم صادرات نفت و صدور مجوز فعالیت‌های بین‌المللی بانک مرکزی ایران را درخواست کند.
این گزارش می‌افزاید: گزارش شده است که روحانی قصد دارد جزئیات این پیشنهاد را احتمالا در جریان سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کند. «محمد جواد ظریف» وزیرخارجه وی در دیدار یکشنبه آینده خود با «کاترین اشتون» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، در نیویورک کلیات این پیشنهاد را مطرح می‌کند. در صورتی که وی (رئیس‌جمهور ایران) حاضر شود چنین امتیازات گسترده‌ای را ارائه دهد، روند مذاکرات به طرز قابل قبولی حتی ممکن است به از سرگیری روابط دیپلماتیک دو جانبه با واشنگتن منجر شود.
یک مقام آگاه در این زمینه به ایسنا گفت؛ اخبار رسانه‌های غربی درباره تعطیلی فردو کذب است.
وی تاکید کرد: برخلاف جنجال رسانه‌های غربی، ایران در نیویورک، پیشنهاد جدیدی ارائه نمی‌کند و منتظر پیشنهادهای طرف مقابل است.
گفتنی است تهران در مذاکرات مسکو، به5+1 پیشنهاد کرد حاضر است در قبال لغو تحریم‌های ظالمانه، غنی‌سازی 20 درصدی را متوقف کند.
غنی‌سازی 20 درصدی از سوی ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران بود که وقتی غرب در اقدامی غیرقانونی حاضر به تامین سوخت آن نشد، متخصصان داخلی کشورمان در کمال ناباوری آنان، اقدام به تامین سوخت این رآکتور از طریق غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم کردند.
در این میان سرگئی‌لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: همکاران ایرانی ما درباره توقف غنی‌سازی 20درصدی اورانیوم گفت‌وگو کرده‌اند، این گام بسیار مهمی است.
به گزارش خبرگزاری نووستی، لاوروف گفت: لازم است 5+1 برای واکنش مناسب به این مسئله آماده باشد.
خبرگزاری شینهوا گزارش داد که این دیپلمات عالی رتبه روس لغو تحریم‌ها علیه تهران را یک واکنش مناسب در برابر این اقدام ایران دانست.
وزیر امور خارجه روسیه علاوه بر آن از آمادگی دولت جدید ایران برای تضمین شفافیت بیشتر برنامه هسته‌ای‌اش تقدیر کرد.
همچنین «ماشینگرویی»، رئيس نهاد انرژی اتمی چین و نیز رئيس هیئت نمایندگی این کشور در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضوع هسته‌ای ایران باید به نحو مناسب و از طریق گفت‌وگو تحت چارچوب آژانس حل شود. وی گفت: آژانس باید موضع منصفانه و بی‌طرفانه‌اش را حفظ کند و نقشی سازنده در ارتقای حل دیپلماتیک مسائل مربوطه داشته باشد.
علاءالدین بروجردی، رئيس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه روسیه گفت: آنچه برای جمهوری اسلامی ضرورت دارد این است که غنی‌سازی به عنوان یک حق مسلم ملی هیچگاه متوقف نخواهد شد.
به گفته وی، حق غنی‌سازی حقی تصریح شده در عهدنامه ان.پی.تی است که ما عضو آن هستیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در شرایطی که آژانس به وظایف و تعهداتش عمل نکرد، ایران ناگزیر شد برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را در تهران انجام داده و تولید کند که این جزو نیازهای ما بوده و منافاتی با عهدنامه ان.پی.تی ندارد چون این کار جزو حقوق قانونی ماست.
بروجردی ادامه داد: طبیعی است هرگونه تغییری در این روند باید براساس منافع ملی ما شکل گیرد، آمریکا و همپیمانانش در گروه 5+1 باید به جد دنبال راهکار رفع تحریم‌های غیرقانونی تحمیل شده به ملت ایران باشند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که تضمین متقابل غرب برای توقف غنی‌سازی 20 درصد باید چه باشد؟ گفت: باید تحریم‌ها را بردارد، تحریم‌ها به صورت غیرقانونی و با فشار سیاسی آمریکا وضع شد از این رو لازمه اعتمادسازی رفع تحریم‌هاست.




نوشته شده در   چهارشنبه 27 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode