ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 شهريور 1392     |     کد : 59527

تکرار روزهای خونین در خیابان‌های مصر

در تازه‌ترین خشونت‌های مصر دو نفر از طرفداران مرسی کشته و شمار دیگری زخمی شدند.


سرکوب طرفداران اخوان‌المسلمین همچنان ادامه دارد
تکرار روزهای خونین در خیابان‌های مصر


در تازه‌ترین خشونت‌های مصر دو نفر از طرفداران مرسی کشته و شمار دیگری زخمی شدند.
روز جمعه به عنوان نخستین روز از تظاهرات هفت روزه اخوانی‌ها با عنوان «وفاداری به خون شهدا» درگیری‌های خونینی بین نیروهای امنیتی مصر و مخالفان مرسی از یک طرف و طرفداران مرسی از طرف دیگر به وقوع پیوست.
طبق گزارش‌های منتشر شده در جریان درگیری‌هایی که در اسکندریه و بنی‌سویف رخ داد دو نفر از طرفداران مرسی به قتل رسیده و 12 تن نیز زخمی شدند.
تظاهرات گسترده ضد دولتی مصر علاوه بر این دو استان در استان‌های قاهره، الضموم، المنوفیه، الدقهلیه و اسیوط نیز برگزار شد. به گزارش واحد مرکزی خبر شهرهای نصر، المعادی، الزیتون، حلون، الهرم و المهندسین نیز در این روز ناآرام بود و طرفداران مرسی که به دعوت «ائتلاف ملی ضد کودتا و حامی مشروعیت» به خیابان‌ها آمده بودند خواستار بازپس‌گیری انقلاب خود شدند.
این تظاهرات گسترده درست یک ماه پس از قتل عام میدان رابعه العدویه قاهره برگزار شد و معترضان به درخواست «عصام العریان» یکی از رهبران اخوان‌المسلمین در این روز تصاویر شهدای انقلاب مصر را که به دست حاکمان نظامی مصر کشته شده‌اند، حمل می‌کردند.
«فراخوان یوسف قرضاوی به ارتش و پلیس مصر برای نافرمانی از دستورات» یکی دیگر از خبرهای تازه مربوط به مصر است. به گزارش خبرگزاری‌ها، وی با «گروگان» خواندن مرسی افزود: «مرسی در بازداشت نیست بلکه ربوده شده است و از سوی نظامیان به گروگان گرفته شده است.»
«قرضاوی» پیش از این نیز حکم قتل فرماندهان نظامی از جمله «السیسی» را به اتهام «کودتا علیه مرسی» صادر کرده بود.
وزیر خارجه مصر اما طی گفت‌وگویی با خبرگزاری «ریانووستی» در خصوص برخی اقدامات مرسی، روابط قاهره - روسیه و روابط با ترکیه به اظهارنظر پرداخت.
«نبیل الفهمی» گفت: محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر به گروه‌ها برای جهاد در سوریه فراخوان داده بود اما دولت فعلی مصر با اینگونه اقدامات مخالف است چرا که با منافع ملی مصر که به دنبال حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه است در تضاد است.
وی در ادامه با تمجید از موضع دیپلماتیک روسیه در قبال بحران سوریه، بر تمایل قاهره در بالا بردن سطح روابط با مسکو در زمینه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی تاکید کرد. پیش از این نیز رئیس‌جمهور موقت مصر در واکنش به احتمال قطع کمک‌های مالی آمریکا تهدید کرده بود به سمت روسیه متمایل می‌شود!
وزیر خارجه مصر در بخش دیگری از مصاحبه خود پیرامون روابط این کشور با ترکیه اظهار کرد: قاهره همچنان منتظر موضع مشخص ترکیه که نشان‌دهنده عقب‌‌نشینی از مواضع پیشین خود که دارای هیچ‌گونه توجیه و یا منطقی نبوده است. «الفهمی» این را هم اضافه کرد که فعلا قصد بازگرداندن سفیر خود به آنکارا را ندارد. گفتنی است ترکیه پس از برکناری مرسی و در مواجهه با حاکمان فعلی مصر حاضر نشده آنها را به رسمیت بشناسد و موضع‌گیری‌های تند اردوغان علیه قاهره به تیرگی روابط دو کشور منجر شده است.
گفتنی است اعتراض‌ها در مصر از زمان برکناری مرسی به دست نظامیان این کشور به شدت افزایش یافته و حاکمان نظامی این کشور نیز همزمان، به شدت خشونت‌ها و سرکوب‌ها افزوده‌اند.
اخوانی‌ها می‌گویند بیش از 3000 نفر از طرفداران مرسی از سوی «کودتاچیان» به قتل رسیده و هزاران نفر نیز زخمی یا دستگیر شده‌اند. در این بین تقریباً همه رهبران اخوان‌المسلمین نیز بازداشت شده و در انتظار صدور حکم هستند.
طی هفته‌های گذشته خبرهایی از محاکمه برخی اعضای اخوان منتشر شد. براساس خبرهای منتشر شده برخی از اخوانی‌ها به حبس‌های سنگین و حتی حبس ابد محکوم شده‌اند. در این بین شماری نیز به تحمل چند سال زندان محکوم شده‌اند. منابع قضایی در مصر چندی پیش اعلام کردند محمد مرسی و محمدالبدیع، دو رهبر اصلی جریان اخوان‌المسلمین نیز به زودی در دادگاه قاهره محاکمه خواهند شد. گزارش‌های منتشر شده حاکی است به دلیل اتهامات سنگینی که به این دو وارد شده، حتی احتمال صدور حکم اعدام برای آنها وجود دارد. این در حالی است که حسنی مبارک، دیکتاتور بزرگ مصر از بسیاری از اتهامات تبرئه شده و چند روز پیش از زندان آزاد شد. دیروز خبرگزاری‌ها از آغاز محاکمه مجدد مبارک در دادگاه خبر دادند اما ساعاتی پس از انتشار این خبر اعلام شد محاکمه وی به 19 اکتبر موکول شده و رسانه‌ها نیز اجازه پخش تلویزیونی جلسات دادگاه وی را ندارند. سی‌ان‌ان اخیراً اعلام کرده بود جلسه محاکمه مرسی علنی خواهد بود!
ناظران سیاسی منطقه نگران تکرار روزهای خونین در مصر هستند و می‌پرسند که این روزهای خونین تا کی ادامه خواهد داشت و مصر رنگ آرامش خواهد دید؟ به اعتقاد این کارشناسان در صورتی که مجامع بین‌المللی همچون چند ماه گذشته در انجام وظایف خود کوتاهی کنند، مصر به این زودی‌ها روی آرامش را نخواهد دید.


نوشته شده در   يکشنبه 24 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode