ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 شهريور 1392     |     کد : 59347

اعتراض‌های جهانی نتیجه داد حمله به سوریه منتفی شد

اعتراض‌های گسترده مردمی در سرتاسر جهان و پذیرفته شدن نظارت سازمان ملل بر سلاح‌های شیمیایی سوریه موجب شد که آمریکا از حمله به سوریه عقب‌نشینی کند.


نظارت سازمان ملل بر سلاح‌های شیمیایی سوریه پذیرفته شد
اعتراض‌های جهانی نتیجه داد حمله به سوریه منتفی شد


اعتراض‌های گسترده مردمی در سرتاسر جهان و پذیرفته شدن نظارت سازمان ملل بر سلاح‌های شیمیایی سوریه موجب شد که آمریکا از حمله به سوریه عقب‌نشینی کند.
استقبال آمریکا از طرح روسیه نشان داد که واشنگتن به دنبال پیداکردن راهی بود که وارد جنگ با سوریه نشود چرا که می‌دانست با شروع جنگ خسارات سنگینی به اسرائيل وارد می‌شد.
از آنجا که هدف عمده واشنگتن حفظ تمامیت رژیم‌صهیونیستی است طرح روسیه و پذیرش آن از طرف سوریه بهترین فرصت را برای کاخ سفید فراهم کرد تا از سیاست جنگی خود در قبال دمشق دست بردارد. نگرانی دیگر واشنگتن این بود که دامنه اعتراض‌های ضد جنگ گسترده‌تر شود و دیگر نتواند ازگسترش آن جلوگیری کند. لذا همه قرائن حاکی است که از نظر واشنگتن حمله به سوریه منتفی است.
از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری‌ها، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه پس از دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در مسکو پایتخت روسیه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که دمشق از طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه استقبال می‌کند.وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار با المعلم این پیشنهاد را مطرح کرد.
المعلم نیز با استقبال از این طرح تاکید کرد، دمشق از طرح نظارت جامعه بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی خود و سپس انهدام آن استقبال می‌کند.
وی تصریح کرد، من اعلام می‌کنم سوریه از طرح روسیه استقبال می‌کند. وی افزود، هدف از پذیرش این طرح نگرانی رهبری سوریه از جان شهروندان و امنیت کشورمان است، همچنین هدف از این پذیرش اطمینان ما به خردمندی رهبری روسیه برای تلاش در جلوگیری از تجاوز آمریکا علیه مردم ما است.
طرح روسیه در واکنش به اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام شد که در لندن گفته بود تنها راه جلوگیری از حمله نظامی به سوریه این است که دمشق ظرف یک هفته همه سلاح‌های شیمیایی خود را به جامعه بین‌المللی تحویل دهد.
کاخ سفید نیز اذعان کرد هیچ مدرک موثقی درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در اختیار ندارد.
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به طرح روسیه گفت این طرح را جدی تلقی می‌کنیم و اجرای آن قطعا می‌تواند اقدام نظامی را متوقف کند.
وی گفت هنوز از جزئیات طرح باخبر نیست اما قطعا اجرای آن می‌تواند مانع از اقدام نظامی علیه سوریه شود.
رئیس جمهورآمریکا اعلام کرد که افکار عمومی کشورش حتی همسر وی اقدام نظامی علیه سوریه را تائید نمی‌کنند.
اوباما در گفت وگو با یک شبکه محلی اذعان کرد که افکار عمومی در آمریکا حمله نظامی به سوریه به عنوان "مجازات" به دلیل استفاده دولت این کشور از سلاح های شیمیایی را تائید نمی کند.
وی همچنین درپاسخ به این پرسش که نظراعضای خانواده‌اش درباره حمله به سوریه چیست اظهار‌‌‌‌داشت که "میشل اوباما" همسرش نیز مخالف این اقدام آمریکا است.
اوباما گفت: وقتی ازهمسرم درباره حمله آمریکا به سوریه سوال کردم جواب "نه" داد.
روزنامه السفیر لبنان نیز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت این طرح شامل دو مرحله است، در مرحله اول نیروی دریایی روسیه به تعیین و شناسایی انبارهای شیمیایی در سوریه خواهد پرداخت و در مرحله دوم این سلاح‌ها تحت نظارت مستقیم کارشناسان مسکو خواهد بود و روسیه آن را تضمین خواهد کرد.
به گفته منابع آگاه روسیه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده بود که حمله به مراکز تحقیقات هسته‌ای در سوریه پیامدهای وخیمی برای منطقه و جهان دارد.
به همین علت نمایندگان 35 کشور عضو این آژانس نشستی را پشت درهای بسته در وین پایتخت اتریش برگزار کردند و پیشنهاد روسیه برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در واکنش به این اقدام سوریه ضمن ابراز خرسندی از این امر اعلام کرد باید از سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت سازمان ملل و در خاک سوریه خلاص شد.
دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان نیز از طرح روسیه و موافقت دمشق استقبال کرده و اعلام کردند این راهی برای از میان برداشتن تهدید حمله نظامی به سوریه است.
در همین رابطه رئیس اکثریت جمهوریخواهان در سنا از تاخیر در برگزاری رای‌گیری درباره حمله به سوریه خبر داد.
باراک اوباما نیز گفت که با پیشنهاد جدید روسیه به این زودی شاهد رای‌گیری کنگره درباره حمله به سوریه نیستیم.
هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا نیز گفت، این طرح گام مهمی محسوب می‌شود.
از سوی دیگر یک منبع آگاه مصری اعلام کرد، در اقدامی ناگهانی رزمناوهای انگلیسی آب‌های شرق دریای مدیترانه در برابر سواحل سوریه را به سوی کانال سوئز ترک کردند.
این در حالی است که منابع آگاه سوری فاش کردند ممکن است مخالفان سوری از مناطق تحت کنترل دولت سوریه به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز علیه اسرائیل دست به حملات شیمیایی بزنند.
این گزارش همزمان با آن منتشر شد که دولت روسیه پیشنهاد کرد سوریه زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را برای انهدام به سازمان ملل تحویل دهد تا از حملات نظامی احتمالی به این کشور جلوگیری شود.
روزنامه جروزالم پست نیز با اشاره به اینکه تحولات کنگره در جهت مخالفت با تصویب قطعنامه حمله نظامی به سوریه است نوشت: لابی‌های اسرائیل تلاش بی‌وقفه‌ای را برای نجات این قطعنامه آغاز کردند.
این روزنامه افزود، با توجه به اینکه حداقل 150 نماینده کنگره اعلام کرده‌اند که مخالف اتحاد نظامی علیه سوریه هستند تلاش گروه‌های یهودی حامی اسرائیل برای تصویب این قطعنامه ممکن است دیر باشد.
وائل حلقی نخست‌وزیر سوریه نیز با تاکید بر اینکه بین دمشق و سازمان ملل روابط راهبردی وجود دارد گفت، تنها راه حل بحران سوریه راهکار سیاسی است و دولت تلاش می‌کند با گفت‌وگو به این بحران پایان دهد.
اساساً اعتراض‌های مردمی در سراسر جهان آن قدر گسترده بود که در عقب‌نشینی اوباما از جنگ با سوریه تأثیرگذار بود.
واقعیت این است که بهانه غربی‌ها در حمله به سوریه غیرمنطقی بود و از همان ابتدا مشخص بود که امکان حمله آمریکا به دمشق وجود ندارد چرا که واشنگتن برای حفظ موجودیت اسرائیل به دنبال راهی برای خروج از جنگ احتمالی با سوریه بود.
صاحبنظران منطقه‌ای معتقد بودند چنانچه جنگ با سوریه شروع می‌شد رژیم صهیونیستی اولین رژیمی بود که از این حمله زیان می‌دید. نگرانی واشنگتن از نابودی اسرائیل بود که به سرعت با پیشنهاد روسیه موافقت و زمینه را برای عقب‌نشینی از حمله به سوریه فراهم کرد.
سایر رویدادها
* ارتش سوریه طی عملیاتی بیش از 300 موشک دست‌ساز در یکی از مقرهای افراد مسلح در منطقه نبش ادلب را منهدم ساخت.
* یک محقق هندی گفت، رژیم اسرائیل در حمله شیمیایی حومه دمشق دست دارد.
* معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد، خطر حمله آمریکا به سوریه سراسر جهان را فرا خواهد گرفت. 


نوشته شده در   چهارشنبه 20 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode