ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 شهريور 1392     |     کد : 58606

پوتين: مسكو دركنار دمشق تا آخر مي‌ماند

مسكو: در صورت حمله به سوريه، اجازه نمي‌دهيم هيچ موشك يا بمبي به خاك اين كشور اصابت كند ...



روسيه 16 كشتي جنگي خود را در مديترانه مستقر كرد
پوتين: مسكو دركنار دمشق تا آخر مي‌ماند
مسكو: در صورت حمله به سوريه، اجازه نمي‌دهيم هيچ موشك يا بمبي به خاك اين كشور اصابت كند 

سايت سوري «دام پرس» از پيام ويژه نماينده ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه به بشار اسد رئيس جمهوري سوريه خبر داد که در آن تاکيد شده در صورت حمله به سوريه، مسکو اجازه نمي‌دهد هيچ موشک يا بمبي به خاک سوريه اصابت کند و در کنار دمشق خواهد ايستاد. گفته مي شود روسيه 16 کشتي جنگي خود را در مديترانه مستقر کرده و سه زيردريايي اين کشور نيز در اين منطقه حضور دارند.
همچنين وزارت خارجه روسيه اعلام کرد بهانه تراشي براي حمله به سوريه بدون موافقت شوراي امنيت فاجعه به بار مي‌آورد.
الکساندر لوکاشوويچ سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اي اعلام کرد مقامات مسکو انتظار دارند طرف آمريکايي باوجود تصميم خود در خصوص لغو ديدار مقامات ديپلماتيک دو کشور براي فراهم سازي مقدمات برگزاري کنفرانس بين‌المللي در مورد سوريه، به تعهدات خويش در قبال اين کنفرانس عمل کند.
وي افزود: مهمترين هدف در شرايط کنوني برگزاري موفق کنفرانس «ژنو2» است و ما اميدواريم مقامات واشنگتن به تعهدات خود در قبال برگزاري اين کنفرانس که مبتکر آن روسيه و آمريکا هستند، همچنان پايبند باشند.
سخنگوي وزارت خارجه روسيه تاکيد کرد: تلاش براي دور زدن شوراي امنيت سازمان ملل و روي آوردن به اقدامات يکجانبه با بهانه بي پايه و اساس براي مداخله نظامي در سوريه، تنها باعث افزايش درد و آلام مردم اين کشور و عواقب فاجعه آميز براي ساير کشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا خواهد شد. لوکاشوويچ افزود: ما از شرکاي آمريکايي خود و همه اعضاي جامعه بين‌الملل مي‌خواهيم با احتياط بيشتري حقوق بين‌الملل بخصوص اصول منشور سازمان ملل را رعايت کنند.
معاون وزير خارجه روسيه نيز از تصميم واشنگتن براي لغو ديدار آتي روسيه و آمريکا براي فراهم سازي مقدمات برگزاري کنفرانس «ژنو2» ابراز تاسف کرد و انجام اين ديدار بخصوص در شرايط کنوني را مفيد دانست. گنادي گاتيلوف اعلام کرد مقامات مسکو از تصميم طرف آمريکايي در مورد لغو مذاکرات نمايندگان روسيه و آمريکا براي فراهم سازي شرايط برگزاري کنفرانس بين‌المللي در مورد سوريه بسيار مايوس شدند. ازسويي وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد به دليل رخدادهاي اخير سوريه، نشست مقامات آمريکايي با همتايان روس اين کشور درباره سوريه که قرار بود در «لاهه» هلند برگزار شود به تعويق مي‌افتد. نشست لاهه درباره برگزاري کنفرانس بين‌المللي براي يافتن يک راه‌حل سياسي براي بحران سوريه بود و يکي از مقامات ارشد وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد ديدار بين «وندي شرمن» معاون وزارت خارجه اين کشور و «رابرت فورد» سفير آمريکا در سوريه با همتايان روس آنها به واسطه درگير بودن واشنگتن در بررسي موضوع استفاده سلاح‌هاي شيميايي در سوريه به تعويق مي‌افتد. ازسويي وزارت خارجه چين اعلام کرد بايد راه‌حل سياسي درباره بحران سوريه در سريع‌ترين وقت ممکن عملي شود. چين تاکيد کرد که پکن از اجراي تحقيقات مستقل بازرسان سازمان ملل تحت نظارت شوراي امنيت در سوريه حمايت مي‌کند.
دراين حال رهبران حزب الله لبنان نسبت به هرگونه دخالت نظامي غرب در سوريه هشدار داده و اعلام کردند، نتيجه آن آغاز جنگ منطقه‌اي است. آنها تاکيد کردند: اگر تصميم آمريکا و انگليس و کشورهاي جهان براي حمله نظامي به سوريه قطعي شود بدون شک اين اقدام حمايت از گروه‌ موسوم به «دولت اسلامي عراق و شام» و جبهه النصره، شاخه‌هاي القاعده در سوريه و اعطاي سلطه به آنها نه فقط عليه نظام سوريه بلکه بر کل منطقه و جهان خواهد بود تا بتوانند پس از سوريه در لبنان و ساير کشورها دست به اقدامات تروريستي بزنند و اين چيزي است که نه ايران و نه حزب الله اجازه آن را نخواهد داد، حتي اگر اين مساله به جنگ منطقه‌اي بينجامد. رهبران حزب الله تاکيد کردند حزب الله تصميم گرفته از امروز به بعد هر حمله‌اي از سوي القاعده صورت بگيرد را با جوابي کوبنده‌ پاسخ دهند. علامه شيخ عفيف نابلسي از علماي برجسته لبنان نيز تاکيد کرد هرگونه حمله نظامي به سوريه با پاسخ شديد عليه منافع آمريکا و اسرائيل روبرو خواهد شد. وي افزود: آمريکا اشتباه مي کند اگر فکر کند حمله نظامي اش بي پاسخ خواهد ماند و بايد حساب کند که منطقه شعله ور خواهد شد و منافع اش زيان سنگيني خواهد ديد. علامه نابلسي تصريح کرد: نزديک شدن به سوريه به معناي نزديک شدن به منطقه خطر و تهديد امنيت منطقه‌اي و بين المللي است و هرگونه خلل در معادله کنوني به جنگي منجر مي شود که از سوريه آغاز خواهد شد اما کسي نمي داند در چه منطقه اي پايان خواهد يافت.
آرايش نظامي غرب و اسرائيل
همزمان با افزايش جنگ لفظي آمريکا عليه سوريه، شبکه الميادين در گزارشي به وضعيت نيروهاي نظامي موجود در درياي مديترانه پرداخت. بنا بر اين گزارش، آمريکا در منطقه مديترانه سه ناو جنگي را مستقر کرده و ناو جنگي «ماهان» هم که قرار بود هفته گذشته به پايگاه خود بازگردد، دستور باقي ماندن در مديترانه براي هرگونه عمليات احتمالي را دريافت کرده است. از سوي ديگر نيروي دريايي سلطنتي انگليس نيز ناو جنگي «اچ. ام. اس» را که توان حمل بالگرد را دارد، به مديترانه اعزام کرده است. ازسويي در ادامه جنگ رواني عليه سوريه جزئيات طرح حمله به 35 مرکز نظامي و راهبردي اين کشورمنتشر شد. «برهان غليون» رئيس پيشين گروه موسوم به شوراي ملي مخالفان سوريه در دسامبر 2011 در جريان نشست با هيلاري کلينتون وزير خارجه وقت آمريکا طرحي نظامي را به وي ارايه کرد که حاوي درخواست براي حمله به 35 مرکز نظامي و امنيتي اصلي سوريه به همراه برخي مراکز نظامي فرعي در دمشق واطراف آن و استان هاي حمص، لاذقيه، حلب و طرطوس بود تا به اصطلاح انقلابيون سوري بتوانند نظام سوريه را سرنگون و از تشکيل يک کشور علوي در صورت فرار اسد از دمشق جلوگيري کنند.
اين طرح نظامي با مشارکت جمعيت اسرائيلي – انگليسي «هنري جکسون» تدوين شد که مقر آن در لندن است و مديريت آن را روبين شفرد روزنامه نگار اسرائيلي – انگليسي برعهده دارد و زير نظر جيمز ولسلي رئيس سابق سيا و ريچارد ديرلف رئيس اسبق سازمان اطلاعاتي انگليس فعاليت مي کند. اين طرح شامل حمله به انبارهاي سلاح راهبردي در منطقه کوهستاني القلمون و منطقه واقع در شمال پايگاه هوايي الضمير، مقرهاي گارد رياست جمهوري و لشکر چهارم در منطقه جبل قاسيون و غرب دمشق است که اسرائيل اوايل سال جاري آنها را با موشک ها و کلاهک هاي حاوي اورانيوم ضعيف شده هدف قرار داد. اهداف اين طرح همچنين شامل حمله به مقرهاي فرماندهي لشکر يکم و هفتم جنوب دمشق است تا راه به روي افراد مسلح در درعا باز شود. از ديگر اهداف حمله، چهار ايستگاه شناسايي هوايي است که در تل الحاره در جنوب دمشق، شنشار در جنوب حمص، برج اسلام در شمال لاذقيه، مرج السلطان در شرق دمشق و النعيمه در شرق درعا قرار دارد و اين دو ايستگاه آخر در سال جاري و سال گذشته توسط گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه ويران شد. اين طرح همچنين دربرگيرنده حمله به کارخانه هاي وزارت دفاع در حما، حمص و حلب است که گمان مي رود حزب الله را به موشک مجهز و سلاح هاي راهبردي غيرکلاسيک براي ارتش سوريه توليد مي کند. حمله به بخش مديريت جنگ الکترونيک و ايستگاه هاي وابسته به آن در دمشق و اطراف آن و مقر مديريت جنگ شيميايي از ديگر اهداف تعيين شده در اين طرح است. درچنين شرايطي روزنامه يوناني «کاثيميريني» نوشت: آمريکا در سايه تهديد به حمله نظامي به سوريه، از مسئولان يوناني خواسته است از دو پايگاه نظامي در جنوب يونان و جزيره کرت استفاده کند.
اين روزنامه با استناد به برخي منابع در وزارت دفاع يونان نوشت: فعاليت روز افزون پروازهاي نظامي از طريق حريم هوايي يونان به سمت شرق درياي مديترانه مشاهده شده است. شبکه «سي بي اس نيوز» نيز اعلام کرد، دولت اوباما در صدد است ظرف يک يا دو روز آينده گزارش محرمانه در توجيه اقدام نظامي آمريکا در سوريه را منتشر کند. دراين حال وزير امور خارجه آمريکا در اظهار نظري درباره موضوع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه گفت: استفاده از سلاح شيميايي در سوريه قابل انکار نيست.
جان کري درباره ادعاهاي مطرح شده درباره استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در منطقه الغوطه در سوريه گفت: من فيلم‌هاي مربوط به اين حادثه را تماشا کردم. توضيح رنج انساني که آنها به ما تحميل مي‌کنند، با لغات قابل وصف نيست. وي افزود: چيزي که ما هفته گذشته در سوريه ديديم بايد وجدان دنيا را تکان دهد. وزير خارجه آمريکا گفت قضاوت درباره اينکه چه کساني اين حمله را انجام داده‌اند، براي دنيا آشکار است. ازسويي تلويزيون رژيم صهيونيستي در واشنگتن گزارش داد اوباما حداکثر تا 48 ساعت آينده تصميم حمله به سوريه را اتخاذ مي‌کند و اين حمله نيز از سوي ائتلاف آمريکايي، انگليسي و فرانسوي با حمايت خارجي ترکيه و کشورهاي عربي از جمله کشورهاي حوزه خليج فارس و اردن اجرا خواهد شد. تلويزيون رژيم صهيونيستي همچنين ادعا کرد اين حمله نمادين خواهد بود و هدف از آن نابودي نظام سوريه نيست همچنانکه هيچ نيتي براي تغيير موازنه قدرت در داخل سوريه وجود ندارد و هدف اصلي از اين حمله فقط دادن يک پيام است. بر پايه اين گزارش، اين حمله از خارج از آبهاي منطقه‌اي و حريم هوايي سوريه و از طريق موشک‌هاي توماهوک صورت خواهد گرفت و در اين حمله مرکز کنترل و مراقبت وابسته به ارتش سوريه و تاسيسات مربوط به سلاح‌هاي شيميايي که در حمله به ريف دمشق مورد استفاده قرار گرفت، هدف قرار خواهند گرفت.
نشريه «فارين پاليسي» نيز با انتشار گزارشي به جزئيات اعلام احتمالي منطقه پرواز ممنوع در سوريه اشاره کرد و نوشت: اجراي چنين طرحي نيازمند صرف هزينه بالايي است و دستيابي به اهداف کامل آن زمان‌بر است. اين نشريه افزود: اگر آمريکا بخواهد با هدف تغيير روند درگيري‌ها در سوريه اين حمله را انجام دهد، بايد حملات محدود را فراموش کند و در سوريه منطقه پرواز ممنوع اعلام کند. روزنامه آمريکايي «يو اس اي تودي» هم نوشت: دولت اوباما به اقدام نظامي عليه سوريه نزديک‌تر مي‌شود زيرا جان کري وزير خارجه آمريکا اعلام کرد دولت بشار اسد از سلاح‌هاي شيميايي عليه مردم خود استفاده کرده است و به طرز مشکوکي تلاش مي‌کند بر آن سرپوش بگذارد. همچنين رئيس‌جمهوري آمريکا طي يک تماس تلفني با نخست‌وزير استراليا که از روز يکشنبه رياست دوره‌اي شوراي امنيت سازمان ملل را برعهده گرفته است در خصوص واکنش‌هاي احتمالي جامعه بين‌الملل عليه سوريه گفت‌وگو کرد. اين درحالي است که جي کارني سخنگوي کاخ سفيد اعلام کرد گرچه پنتاگون انواع گزينه‌هاي نظامي از جمله ايجاد منطقه پرواز ممنوع تا آموزش و مشاوره به مخالفان را ارائه کرده است اما دولت اوباما هنوز در خصوص اقدام نظامي در سوريه تصميمي نگرفته است. به اعتقاد کارشناسان نظامي و اعضاي کنگره آمريکا محتمل‌ترين گزينه، استفاده از موشک‌هاي کروز براي حمله به اهداف سوريه است. وزارت امور خارجه آمريکا نيز با اشاره به اينکه دولت اوباما جدول زماني براي پاسخ به ادعاهاي طرح شده درباره استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه تعيين نکرده است، اعلام کرد مقامات آمريکايي با احساس ضرورت، در حال آماده کردن گزينه هاي لازم براي اوباما در قبال سوريه هستند. ازسويي روزنامه واشنگتن تايمز نوشت: دولت اوباما بهترين زمان براي مداخله نظامي در سوريه به منظور تضعيف جايگاه اسد را از دست داده است زيرا در حال حاضر رئيس‌جمهوري سوريه قوي‌تر و شکاف بين شورشيان بيشتر شده است. خبر ديگر اينکه روزنامه گاردين به نقل از شاهدان نوشت گروهي از جنگنده‌ها و هواپيماهاي ترابري ارتش انگليس در پايگاه هوايي «آکروتيري» قبرس مستقر شدند و به نظر مي‌رسد اين اقدام در تدارک حمله احتمالي به سوريه انجام گرفته است.
به نوشته گاردين در صورتي که تصميمي براي اقدام نظامي عليه سوريه اتخاذ شود، احتمالا پايگاه‌هاي نظامي در قبرس نقشي مهم در عمليات خواهند داشت. دفتر نخست‌وزير انگليس نيز اعلام کرد طرح‌هاي احتمالي براي اقدام نظامي عليه سوريه در دست تهيه است. ديويد کامرون نخست‌وزير انگليس هم حمله شيميايي در سوريه را منزجرکننده توصيف کرد و گفت لازم است پاسخي مناسب به اين حمله داده شود. اين درحالي است که نخست‌وزير انگليس و رئيس‌جمهوري روسيه با موضوع تحولات اخير در سوريه تلفني گفت‌وگو کردند. ازسويي نخست‌وزير پيشين انگليس هم که متحد اصلي جورج بوش در جنگ عليه عراق بود از مداخله نظامي آمريکا و انگليس در سوريه حمايت کرد و آن را يک ضرورت حياتي براي غرب خواند. توني بلر از حمله نظامي عليه بشار اسد حمايت کرد و گفت اقدام بين‌المللي عليه سوريه براي جلوگيري از رشد افراط گرايي حياتي است. درتحولي ديگر روزنامه معاريو اعلام کرد اسرائيل سامانه‌هاي پاتريوت‌ خود را به نزديکي مرزهاي سوريه منتقل کرده است. مقامات تل‌آويو علاوه بر موشک‌هاي پاتريوت‌، سامانه‌هاي ضد هوايي گنبد آهنين خود را نيز در مرز با سوريه مستقر کرده‌اند. ازسويي به دنبال ادعاهاي غرب مبني بر حمله نظامي احتمالي به سوريه، هزاران اسرائيلي براي خريد ماسک‌هاي ضد گاز در مقابل فروشگاه‌ها و اماکن توزيع صف بسته‌اند. خبر ديگر اينکه هياتي بلندپايه به رياست مشاور امنيتي نخست‌وزير رژيم‌ صهيونيستي با هدف مذاکره در مورد تحولات سوريه وارد واشنگتن شد.
يک مقام ارشد اسرائيلي گفته است تحولات سوريه اصلي‌ترين موضوع مورد بحث در اين سفر خواهد بود. به نظر مي‌رسد دو طرف تلاش خواهند کرد مواضع خود را در قبال اقدام نظامي احتمالي عليه سوريه هماهنگ کرده و براي استفاده از گزينه نظامي آماده شوند. دراين حال پايگاه خبري الحقيقه از حضور محرمانه رئيس ستاد مشترک ارتش اسرائيل در نشست روساي ستاد برخي ارتش‌هاي جهان در اردن درباره سوريه و تلاش اين رژيم براي وارد کردن يگان‌هاي تحت امر «مناف طلاس» افسر جدا شده سوري به دمشق و حفظ امنيت خط آتش بس بين سوريه و اسرائيل در پي حمله به سوريه پرده برداشت.
يک افسر بلندپايه ارتش اسرائيل که احتمالا «نمرود شفر» رئيس بخش برنامه ريزي بوده به همراه شماري از افسران بخش اطلاعات نظامي براي شرکت در نشست ياد شده به طور غيرعلني به امان سفر کردند و مناف طلاس نيز که تلاش مي کنند نقشي سياسي و نظامي را براي مرحله بعد از بشار اسد به اين افسر سوري جدا شده از گارد رياست جمهوري بدهند، در اين نشست شرکت داشت. برخي اطلاعات نيز حکايت از شرکت بني گانتس رئيس ستاد ارتش اسرائيل در نشست روساي ستاد مشترک ارتش‌هاي چند کشور در اردن براي بحث درباره سوريه دارد. اين درحالي است که هيچ جزئياتي درباره افتتاح اتاق جنگ عليه سوريه در امان منتشر نشده است. دوشنبه اين هفته پايتخت اردن ميزبان فرماندهان نظامي 10 کشور براي بررسي گزينه حمله نظامي به سوريه بود اما جزئيات اين نشست در چارچوب اسرار نظامي قرار گرفته و هيچ خبري از توافق‌هاي صورت گرفته در اين نشست منتشر نشده است. ازسويي مقامات اردني تاکيد دارند که اجازه نخواهند داد از خاک اين کشور براي حمله به سوريه استفاده شود. يک منبع نزديک به دولت اردن تاکيد کرد امان موضع خود را تغيير نداده و به پايگاهي براي اقدام عليه سوريه تبديل نخواهد شد.
اين اظهارات پس از نشست فرماندهان ستاد مشترک ارتش‌هاي عربستان، قطر، ترکيه، انگليس، فرانسه، ايتاليا، آلمان و کانادا در امان با حضور مارتين دمپسي رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا درباره حمله به سوريه، مطرح شد. اين مقام اردني تاکيد کرد که جزئيات اين نشست به دليل ماهيت نظامي‌اش نمي‌تواند رسانه‌اي شود.
آماده باش سوريه
به نيروهاي سوري دستور داده شده پايگاه‌هاي خود را ترک کرده و در سراسر اين کشور پراکنده شوند. از سوي ديگر رسانه ها از آماده‌باش نيروهاي کشورهاي متحد سوريه خبر دادند. همچنين وزير اطلاع‌رساني سوريه با تاکيد بر دروغين بودن ادعاي غربي‌ها مبني بر استفاده ارتش اين کشور از سلاح شيميايي گفت در صورت تجاوز نظامي به سوريه، دولتش دفاع جانانه‌اي خواهد کرد. عمران الزعبي گفت اگر به سوريه تجاوز شود، سوري‌ها گزينه‌اي جز دفاع ندارند و ما دوست نداريم چنين امري روي دهد زيرا اين مسئله براي همه هزينه خواهد داشت و يک جنگ غيرقانوني خواهد بود. وي تاکيد کرد: کشورهاي غربي هيچ دليلي ندارند که نشان دهد دولت سوريه از سلاح شيميايي استفاده کرده‌است زيرا اساسا دولت سوريه از سلاح شيميايي استفاده نکرده است. ازسويي يکي از ديپلمات‌هاي ارشد سازمان ملل اعلام کرد، شهادت‌هاي قربانيان حمله شيميايي سوريه نشان مي‌دهد که اين حمله کار مخالفان بوده است که از گاز اعصاب سارين استفاده کرده‌اند نه دولت سوريه. کارلا دل‌پونته، از اعضاي کميسيون مستقل بين‌المللي سازمان ملل در امور تحقيقات سوريه به تلويزيون سوئيس گفت: با اين حال مدارک متقني در اين رابطه به دست نيامده که مخالفان بشار اسد از گاز اعصاب استفاده کرده باشند. وي افزود: ظن قوي و واقعي درخصوص استفاده شورشيان سوريه از گاز اعصاب سارين وجود دارد اما هنوز مدارک مسلمي يافت نشده که اين امر را ثابت کند. دراين حال به عقيده رهبر بزرگترين گروه کردهاي سوريه بشار اسد آنقدر احمق نيست که در نزديکي دمشق از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کند. صالح مسلم گفت ترديد دارد بشار اسد هنگامي که دست بالا را در جنگ دارد به استفاده از چنين تسليحاتي متوسل شود. وي تاکيد کرد که حمله شيميايي چهارشنبه گذشته که به گفته مخالفان دولت سوريه توسط نيروهاي دولتي انجام شد با هدف توطئه عليه بشار اسد و تحريک جامعه بين‌المللي بوده است. اين درحالي است که اتحاديه عرب به شدت استفاده از سلاح شيميايي در سوريه را محکوم کرد و نظام سوريه را مسئول آن دانست. اتحاديه عرب در حالي نظام سوريه را مسئول استفاده از اين سلاح‌هاي ممنوعه معرفي کرده که هنوز تيم تحقيقات بين‌المللي گزارشي در اين باره ارائه نکرده‌ است.
نشست محرمانه براي پس از اسد
شبکه اسکاي نيوز از نشست محرمانه ائتلاف مخالفان سوريه با نمايندگان 11 کشور به اصطلاح دوست سوريه در استانبول خبر داد. منابع نزديک به مخالفان سوري به شبکه اسکاي نيوز گفتند اين نشست به رهبري ائتلاف مخالفان سوري در استانبول برگزار شد و هدف از آن فراهم کردن نقشه راهي براي اداره سوريه پس از سقوط دولت سوريه است. به گفته منابع مذکور، مکان برگزاري اين نشست کاملا محرمانه بود و در سکوت رسانه‌اي شد. اين نشست با حضور 11 کشور به اصطلاح دوست سوريه برگزار شد و حاضران تلاش کردند شرايط را براي مخالفان سوريه جهت به دست گرفتن کنترل اين کشور فراهم کنند. دراين حال مخالفان سوري اعلام کردند مذاکرات درباره برگزاري نشست «ژنو 2» را متوقف مي‌کنند. «بدر جاموس» عضو ارشد ائتلاف مخالفان سوريه اعلام کرد در پي حمله شيميايي اخير به ريف دمشق اين ائتلاف فعلاً گفت‌وگوها درباره نشست ژنو 2 را از دستور کار خارج خواهد کرد. ازسويي يک عضو ارشد مخالفان دولت سوريه گفت ساعات آينده مرحله‌اي بسيار تعيين‌کننده در موضوع سوريه است. به گفته وي در چند روز آينده نيز تحولاتي رخ خواهد داد که منطقه و جهان نظير آن را شاهد نبوده است. «منذر ماخوص» نماينده ائتلاف مخالفان در پاريس گفت: به زودي سخنراني‌ بسيار مهمي خواهيد شنيد. به گفته وي، اين سخنراني بسيار مهم را مخالفان انجام نخواهند داد، بلکه اين بيانيه از سوي کشورهاي عضو گروه موسوم به «دوستان سوريه» صادر مي‌شود. ماخوص با بيان اينکه حمله نظامي احتمالي عليه سوريه فراگير خواهد بود، مي‌گويد مخالفان در قالب «ارتش آزاد سوريه» نقش خود را در اجراي اين عمليات ايفا خواهند کرد. درتحولي ديگر مقامات ترکيه يک کشتي کره شمالي حامل تسليحات به مقصد سوريه را توقيف کردند. يک روزنامه ژاپني گزارش داد که کره شمالي قصد داشت ماسک ضد شيميايي به سوريه صادر کند اما محموله آنها در ترکيه به همراه مقاديري سلاح و مهمات توقيف شد. مقامات ترک مي‌گويند 1400 قبضه سلاح، مقداري مهمات و ماسک گاز شيميايي کشف کرده اند. اين روزنامه مدعي شد اين کشتي قرار بود بار خود را در ترکيه تخليه کند و سپس از آنجا براي دولت بشار اسد ارسال شود.
نقش عربستان
روزنامه اينديپندنت با انتشار گزارشي نوشت رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان ماه‌هاست روي کمک به مخالفان دولت سوريه تمرکز کرده و اکنون نيز در تلاش‌ها براي اقدام نظامي عليه دمشق، نقشي محوري ايفا مي‌کند. اينديپندنت با بيان اينکه «بندر بن سلطان» به عنوان سفير سابق عربستان در واشنگتن، همواره در دوران پنج رئيس‌جمهور مختلف روابط خوب خود با آمريکا را حفظ کرده، نوشته است وي اکنون بار ديگر در نقش مهره‌اي کليدي براي کمک به آمريکا و متحدانش در تغيير اوضاع سوريه به ضرر بشار اسد، ظاهر شده است.
به نوشته اينديپدنت، بندر بن‌ سلطان در چند ماه گذشته تمرکز اصلي خود را روي جلب حمايت‌هاي بين‌المللي نظير ارسال سلاح و آموزش به مخالفان دولت سوريه گذاشته تا بتواند اسد را در سوريه از قدرت کنار بزند. اين روزنامه مي‌افزايد: اين يکي از اهداف بلندمدت عربستان بود که در چند روز گذشته با بحران ناشي از حمله شيميايي در اطراف دمشق همراه شده است. رياض مي‌گويد اين حمله بايد با پاسخي سخت همراه باشد. رياض اين پيام را از طريق سفير کنوني خود در واشنگتن «عادل الجبير» که او خود يکي از دست‌پرورده‌هاي بندر بن سلطان است، به باراک اوباما رئيس‌جمهوري آمريکا رسانده است. به نوشته اينديپندنت اولين بار اين دستگاه اطلاعاتي عربستان بود که مدعي شد دولت سوريه در ماه فوريه در حملات خود به مخالفان از گاز «سارين» استفاده کرد.
در حالي که سفر اخير بندر بن سلطان به روسيه که با هدف بازداشتن ولاديمير پوتين از پشتيباني سوريه انجام شد، شکست خورد، وي هنوز هم در ديگر پايتخت‌هاي اروپايي به دليل روابطي که در زمان حضورش در واشنگتن با آن‌ها برقرار کرد، از نفوذ بالايي برخوردار است. وي اخيرا براي مذاکره با مقامات اروپايي سفرهايي به لندن و پاريس داشت.
عمليات ارتش
فرماندهان ارتش سوريه تاکيد دارند که بر اساس نقشه پيش‌بيني شده، عمليات «سپر پايتخت»‌ همچنان در حال اجراست. ارتش سوريه با وجود جنجال غربي‌ها عليه اين کشور درباره بکارگيري سلاح شيميايي، همچنان به عمليات نظامي خود براي پاکسازي ريف دمشق ادامه مي‌دهد. الميادين نيز در گزارشي از محله جوبر تاکيد کرد تروريست‌ها با سلاح شيميايي همچنان نيروهاي ارتش را هدف قرار مي‌دهند. نظاميان سوري تاکيد دارند که عمليات سپر پايتخت براساس نقشه پيش‌بيني شده در حال پيشرفت است، هرچند جزئياتي از پيشروي‌ها در اختيار رسانه‌ها نيست. در حال حاضر درگيري در مناطق قابون و جوبر متمرکز است و نيروهاي ارتش مواضع مخالفان را در اين مناطق به شدت گلوله باران کرده‌اند. ازسويي عناصر مسلح سه منطقه مسکوني در دمشق را با 12 قبضه خمپاره گلوله‌باران کردند که در جريان آن ده‌ها شهروند سوري کشته يا زخمي شدند. عناصر مسلح با شليک 12 قبضه خمپاره سه منطقه مسکوني در دمشق را گلوله‌باران کردند که در جريان آن يک شهروند سوري کشته و 24 نفر ديگر زخمي شدند. عناصر مسلح مدتي است به صورت مستمر و روزانه با ده‌ها قبضه خمپاره مناطق مسکوني را در دمشق هدف قرار مي‌دهند.
دراين حال مخالفان سوري آخرين راه کمک‌رساني به ساکنان حلب را با کنترل روستاي استراتژيک خناصر در شرق حلب بستند. مخالفان سوري محاصره حلب را در سوريه بيشتر کرده و در مرحله دوم از عملياتي که از دوشنبه آغاز شد و طي ‌آن 53 نفر از نيروهاي دولتي و 16 مخالف مسلح کشته شدند، آخرين راه کمک‌رساني به ساکنان حلب را بستند. اين اقدام مخالفان با اشغال روستاي خناصر در شرق حلب که از موقعيت استراتژيکي بالايي برخوردار است، همراه بود. درتحولي ديگر روسيه محموله‌اي 20 تني از کمک‌هاي غذايي را براي مردم سوريه به دمشق منتقل کرد.هواپيماي ترابري «ايل-76» روسيه حامل محموله اي از کمک‌هاي انسان دوستانه براي مردم سوريه شامل 20 تن مواد غذايي از جمله شکر و انواع کنسرو بود. خبر ديگر اينکه فعالان سياسي در سوريه اخيرا با انتشار تصويري از احمد الجربا رئيس ائتلاف مخالفان سوري، اعلام کردند: وي پيش از معرفي به عنوان رئيس اين ائتلاف، قاچاقچي گوسفند در مرز سوريه و عراق بود و فعاليت غيرقانوني مي کرد. الجربا چند سال پيش کار خود را از قاچاق گوسفند در مرز سوريه و عراق آغاز کرد و پس از آن به عنوان فروشنده و دلال گوسفند نيز فعاليت داشته است. 


نوشته شده در   چهارشنبه 6 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode