ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392     |     کد : 58211

یک «آیه» و یک «آمار وحشتناک»

در حالی گزارش‌ها نشان می‌هد که تنها در بهار امسال 195 نفر و در سال گذشته 799 نفر، با سلاح سرد به قتل رسیده‌اند؛ که در چند آیه از سوره مبارکه مائده؛ ضمن اشاره...

«مَنْ قَتَلَ نَفْسًا ...فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا» و 6 آدمکشی در هر روز در ایران

یک «آیه» و یک «آمار وحشتناک»

در حالی گزارش‌ها نشان می‌هد که تنها در بهار امسال 195 نفر و در سال گذشته 799 نفر، با سلاح سرد به قتل رسیده‌اند؛ که در چند آیه از سوره مبارکه مائده؛ ضمن اشاره به اولین قتل عمد در جامعه بشری، قتل یک انسان را برابر با قتل عام همه بشریت دانسته و فرموده است: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا ... َکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا = هر کس، انسانی را ... بکشد، چنان است که همه انسان‌ها را کشته است» در عین حال، آمار رسمی اعلان می‌شود که «روزانه 6 نفر در ایران به قتل می‌رسند»

با اینکه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه مسلمان هستیم و در قرآن کریم – که همه مسلمان جهان خود را به آن پایبند می‌دانند - در مورد حفظ حرمت جان انسان‌ها چنین آمده است: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا [المائده؛ آیه 23] = هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان‌ها را کشته است»؛ روز گذشته خبر تأسف‌باری منتشر شد که جا دارد اولاً؛ علل آن و راه‌های مقابله با آن بوسیله روانشناسان و جامعه شناسان و ... با دقت مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. و ثانیاً؛ مبنائی شود برای یافتن جهت کارهای تبلیغاتی و فرهنگی، مبنی بر اینکه چه کنیم تا همه افراد جامعه چنین باشند که هابیل بود و در مواجهه با تهدید و عصبیت گفت: «لَئِن بَسَطتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنِی مَا أَنَاْ بِبَاسِطٍ یَدِیَ إِلَیْکَ لَأَقْتُلَکَ إِنِّی أَخَافُ اللّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ [المائده؛ آیه 27 و 28] = (هابیل‏) گفت: اگر تو قصد کشتن مرا داشته باشى، من به کشتن تو دست نمى‏یازم؛ زیرا من از خداى جهانیان بیم دارم.»

مگر نه اینکه بزرگترین هدف نظام سیاسی اسلام پرورش اخلاق افراد است. ولی از این خبر برمی‌آید که کار نکرده‌ایم که پس سی و چند سال صرفِ بیت المال در امور فرهنگی، امروز پلیس اعلان می‌کند «روزانه 6 نفر در ایران کشته می‌شود» مبادا کسی بپندارد که «در همه جای دنیا این گونه جنایات واقع می شود و ...» چرا آنان مسلمان نسیتند؛ آنان، قرآن ندارند؛ در فرهنگ دینی و دین حاکم بر آنان «قتل یک انسان، برابر با قتل همه بشریت نیست»

آری؛ در چند آیه از سوره مبارکه مائده؛ ضمن اشاره به اولین قتل عمد در جامعه بشری، قتل یک انسان را برابر با قتل‌عام همه بشریت دانسته  و فرموده است: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا ... َکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا = هر کس، انسانی را ... بکشد، چنان است که همه انسان‌ها را کشته است»

فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِیهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِینَ (30) .... فَأُوَارِیَ سَوْءَةَ أَخِی فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِینَ (31)مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا ... = نفس سرکش، کم کم او(قابیل) را به کشتن برادرش(هابیل) ترغیب کرد؛ (سرانجام) او را کشت؛ و از زیانکاران شد(30) ... سرانجام (از ترس رسوایی، و بر اثر فشار وجدان، از کار خود) پشیمان شد.(31)  به همین جهت، بر بنی اسرائیل مقرّر داشتیم که هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته؛ و هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است. ...

و در جای دیگر، قتل مسلمان را تقبیح فرموده و علاوه بر محازات دنیوی، مجازات‌های اخروی آن را «عذاب بی‌پایان جهنم»؛ «غضب الهی»؛ «دوری از رحمت خدای مهربان» و «آماده بودن عذاب دردناک برای قاتل» اعلان فرموده است.

وَمَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا [سوره نساء / آیه 93] = و هر کس، فرد باایمانی را از روی عمد به قتل برساند، مجازاتِ او دوزخ است؛ در حالی که جاودانه در آن می‏ماند؛ و خداوند بر او غضب می‏کند؛ و او را از رحمتش دور می‏سازد؛ و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است.

* قتل روزانه 6 نفر در ایران:

محمد غمخوار: گزارش‌ها نشان می‌هد که در بهار امسال 195 نفر با سلاح سرد به قتل رسیدند. این در حالی است که 37 درصد قتلها با سلاح سرد انجام شده و مردان 4 برابر زنان قربانی قتل با سلاح سرد می‌شوند.

به گزارش مهر، بر اساس آمار پلیس روزانه 6 قتل در کشور رخ می‌دهد که آلت قتاله در بیش از یک سوم از آنها چاقو است. با این وجود چاقو، قمه، پنجه بوکس و... به راحتی فروخته می‌شود و قانونی نیز برای مقابله با خرید و فروش و حمل آن وجود ندارد. بررسی پرونده‌های قتل‌هایی که با سلاح سرد صورت گرفته نشان می‌دهد که اغلب قاتلان بین 16 تا 25 سال سن داشتند و پس از دستگیری مدعی می‌شوند انگیزه ای برای قتل نداشته‌اند.

آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد، سال گذشته 799 نفر با سلاح سرد در کشور به قتل رسیده بودند. از این تعداد 627 نفر مرد و 172 نفر زن بودند. مقایسه ای این آمار با سال 90 نشان می‌دهد تعداد قتل‌های با سلاح سرد در سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است.

به گفته کارشناسان، برخورد پلیس با حمل کنندگان سلاح سرد، اعدام دو زورگیر در پایتخت و اطلاع رسانی رسانه‌ها درباره خطرات حمل سلاح سرد از جمله عوامل کاهش قتل با سلاح سرد در سال 91 بود.

* قتل 195 نفر با سلاح سرد

آمار قتل با سلاح سرد در سال 92 نیز روندی کاهشی داشته و در سه ماهه نخست امسال 10.6 درصد تعداد قربانیان کاهش یافته است. در سه ماهه نخست امسال  195 نفر بر اثر اصابت سلاح سرد در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌های سلاح سرد 218 نفر بود، 10.6 درصد کاهش یافته است.

در این مدت، از کل فوتی‌های سلاح سرد 154 نفر مرد و 41 نفر زن بودند.  در حالی که در مدت مشابه سال قبل 176 مرد و 42 زن بر اثر اصابت سلاح سرد جان باخته بودند.

* استان‌های رکورددار آدمکشی با سلاح سرد

در این میان، استان‌های رکورددار آدمکشی با سلاح سرد به این شرح اعلان شده است: تهران /22 نفر – فارس / 21 نفر – گیلان / 17 نفر

بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با 22 فوتی، فارس با 21 فوتی و گیلان با 17 فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از سلاح سرد را داشته‌اند.

*  استان‌هائی با کمترین آدمکشی

کمترین موارد مرگ بر اثر اصابت سلاح سرد نیز  در سه ماهه اول سال جاری در 7 استان یزد، مرکزی، کهگیلویه و بویر احمد، قم، سمنان و چهارمحال و بختیاری هر کدام با یک مورد و در استان خراسان جنوبی هیچ مورد مرگ ناشی از سلاح سرد ثبت نشده است.

گفتنی است در خرداد امسال 68 نفر در کشور بر اثر اصابت سلاح سرد جان خود را از دست داده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش یافته است.

* ارتباط نزاع‌های خیابانی

با قتل بوسیله سلاح سرد

آمار پلیس نیز نشان می‌دهد سلاح سرد همچنان مهمترین وسیله برای قتل در ایران است. به گفته معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی، در سال گذشته 37 درصد قتل‌ها با سلاح سرد رخ داده است.

سرهنگ‌هادی مصطفائی گفت: در سال 91، 75 درصد از قتل‌های ما بدون برنامه ریزی وقصد قبلی انجام شده که همراه داشتن  یا در دسترس بودن سلاح سرد عامل اصلی وقوع این قتل‌ها بوده و ضارب بدون توجه به عواقب استفاده از چاقو، در جریان درگیری، فرد مقابل را مضروب و منجر به قتل او شده است. علل بروز بسیاری از قتل‌ها در درگیری‌های خیابانی، اختلافات جزئی مانند، اختلاف برسر جای پارک خودرو، تصادف خودرو، اعتراض به دلیل صدای بلند موتورسیکلت و یا گوشی تلفن همراه، تنه خوردن هنگام حرکت در پیاده رو، ایجاد گرد و غبار در جلوی مغازه همسایه، درگیری برای استفاده از قلیان است.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ادامه داد: در برخی از استان‌های کشور سهم استفاده از سلاح سرد در درگیری‌ها بیشتر است، زیرا جوانان برای قدرت نمایی اقدام به حمل چاقو می کنند و در یک لحظه طی درگیری از آن استفاده کرده و ناخواسته مرتکب قتل می شوند. عمدتا مرتکبان به قتل توسط چاقو در نزاع‌های خیابانی، بین سنین 16 تا 30 سال هستند.

وی با اعلام اینکه مرتکبان به قتل در نزاع‌های خیابانی از تبعات استفاده از چاقو آگاهی ندارند، افزود: دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی کشور و به خصوص رسانه‌ها و خانواده، سهم مهمی در جهت آگاهی جوانان از تبعات حمل و بکارگیری چاقو و کاهش این نوع قتل‌ها در کشور دارند.

* لایحه‌ای که هنوز تصویب نشده است

مدت شش سال است نیروی انتظامی خواستار تصویب لایحه ممنوعیت حمل، فروش و توزیع سلاح سرد در مجلس شده است اما این لایحه تاکنون مسکوت مانده است. این درحالی است که کارشناسان جنایی معتقدند تصویب این قانون می‌تواند در کاهش آمار قتل با سلاح سرد موثر باشد. سال 86 همزمان با وقوع افزایش جرائم خشن با سلاح سرد بحث ممنوعیت حمل سلاح سرد از سوی نیروی انتظامی مطرح شد. این طرح سپس از سوی دولت در قالب لایحه ای به مجلس هفتم فرستاده شد. در خرداد ماه آن سال یک فوریت این طرح تصویب شد اما در ادامه در کمیسیون حقوقی – قضائی مجلس مسکوت ماند.

با آغاز مجلس هشتم و پس از ماجرای انتشار فیلم زورگیری چهار سارق در اینترنت بحث این لایحه دوباره داغ شد و کمیسیون حقوقی – قضایی مجلس بررسی این لایحه را آغاز کرد اما پس از مدتی دوباره این لایحه به فراموشی سپرده شد.

ابوالفضل ابوترابی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی در این باره به خبرنگار مهر گفت: طرح ممنوعیت حمل، نگهداری و فروش سلاح سرد به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ارجاع شده و اعضای کمیسیون بررسی‌ها در این زمینه را آغاز کرده‌اند. در این طرح ممنوعیت شامل سلاح‌هایی خواهد بود که در ضرب و جرح عمدی، قتل و سرقت‌ها از آن استفاده می‌شود، خواهد شد.

وی پنجه بوکس، چاقوهای ضامن دار، قمه، زنجیر، شمشیر و... را از مصادیق سلاح سرد مدنظر در این طرح اعلام کرد و افزود: مجرمان به یک تا سه میلیون جریمه نقدی و شش ماه حبس محکوم خواهند شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: در این طرح به دادستان‌ها اجازه داده شده با صلاح دید روسای دادگستری چهره و اسامی مجرمان را قبل از تایید حکم در رسانه‌ها منتشر کنند.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران وکرون در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همانطور که ممنوعیت سلاح گرم در جامعه باعث کاهش وقوع جرایم با این سلاح شده، اجرای ممنوعیت در خصوص سلاح سرد هم باعث کاهش جرایم خشن در جامعه می‌شود.

 


نوشته شده در   سه شنبه 29 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode