ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 مرداد 1392     |     کد : 57992

حمام خون در مصر هزاران کشته و مجروح

به نوشته سایت رسمی اخوان‌المسلمین، نیروهای ارتش با همراهی پلیس ضدشورش مصر از اولین ساعات روز گذشته به تحصن‌کنندگان در میدان «رابعه العدویه» و «النهضه» یورش بردند و با حمایت بولدوزرها اقدام به تخریب چادرها و تیراندازی به معترضان کردند.


توطئه مشترک آمریکا و اسرائیل عملیاتی شد
حمام خون در مصر هزاران کشته و مجروح


ارتش مصر در رویارویی با اخوانی‌ها و کشتن 2200 نفر از طرفداران مرسی حمام خون به راه انداخت.
به نوشته سایت رسمی اخوان‌المسلمین، نیروهای ارتش با همراهی پلیس ضدشورش مصر از اولین ساعات روز گذشته به تحصن‌کنندگان در میدان «رابعه العدویه» و «النهضه» یورش بردند و با حمایت بولدوزرها اقدام به تخریب چادرها و تیراندازی به معترضان کردند.
براساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، چادرهای تحصن‌کنندگان در این دو میدان که اصلی‌ترین محل تحصن طرفداران مرسی در قاهره است به آتش کشیده شد و دستکم 2200 نفر نیز به قتل رسیده‌اند. شبکه الجزیره تعداد کشته‌ها را 2200 نفر و مجروحین این جنایت را به نقل از منابع میدانی بیش از 10 هزار نفر اعلام کرد. خبرگزاری‌های غربی به نقل از منابع نزدیک به ارتش آمریکایی مصر تعداد کشته‌های درگیری‌های دیروز در سرتاسر این کشور را 149 نفر، و تعداد مجروحان این درگیری‌ها را 1403 نفر اعلام کردند این آمار به شدت از سوی منابع نزدیک به اخوان المسلمین رد شد. این گزارش می‌افزاید، در کنار ارتش و پلیس ضدشورش، تک‌تیراندازهایی نیز در پشت‌بام ساختمان‌های نزدیک به محل حضور طرفداران مرسی مستقر شده و اقدام به کشتن مردم می‌کنند. سایت اخوان‌المسلمین تصاویری از کشته‌شدگان حوادث روز چهارشنبه را منتشر کرده که نشان می‌دهد معترضان از ناحیه سر و صورت هدف گلوله‌های جنگی قرار گرفته‌اند.
درگیری‌های خونین دیگری در اسکندریه به وقوع پیوسته که طی آن مخالفان و موافقان مرسی به سوی یکدیگر آتش گشوده شماری از دو طرف کشته و زخمی شده‌اند.
نیروهای امنیتی شمار زیادی از معترضان را نیز دستگیر و به بازداشتگاه منتقل کردند. شبکه تلویزیونی «المنار» اعلام کرد، علاوه بر قاهره و اسکندریه، درگیری‌های شدیدی نیز در «الفیوم، المنصوره» به وقوع پیوسته که در آنجا نیز طرفین با استفاده از سلاح‌های گرم و سرد به جان یکدیگر افتادند.
در عملیات روز گذشته نیروهای امنیتی مصر، ارتش علاوه بر استفاده از بولدوزر و خودروهای زرهی، از هلی‌کوپترهای جنگی نیز بهره جست.
طرفداران مرسی که متحمل تلفات سنگینی شده‌اند اما با استفاده از چوب و سنگ و بطری و سلاح‌های سرد به مقابله با نیروهای امنیتی و طرفداران حاکمیت پرداختند.
به نوشته الجزیره خیابان‌ها و میادین اصلی قاهره دیروز به صحنه یک «جنگ تمام عیار» تبدیل شده دود و آتش تمام منطقه را پوشانده بود. نزدیک ظهر بود که وزارت کشور مصر اعلام کرد «میدان النهضه» کاملا پاکسازی شد! شبکه تلویزیونی العربیه نوشت پس از تصرف این میدان از سوی ارتش، طرفداران مرسی در پارک «اورمان» تحصن کردند.
به گفته اخوانی‌ها نیروهای امنیتی مصر حتی به تحصن‌کنندگان در داخل دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره نیز حمله کرده آنها را به گلوله بستند. دیروز شمار زیادی از طرفداران مرسی در میدان «مصطفی محمود» پس از اصابت گلوله‌های جنگی به آنها روی زمین افتاده به دلیل کمبود پزشک و آمبولانس با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند. به نوشته «اخوان آنلاین» مردم «المنیا» پس از شنیدن این اخبار به مراکز پلیس این شهر یورش برده آنها را به محاصره خود درآورده‌اند.
تک‌تیراندازان در میدان «مصطفی محمود» حضور چشمگیری دارند و آنطور که منابع خبری اخوانی نوشته‌اند «با خونسردی» آدم می‌کشند.
اما همزمان با آغاز این عملیات نیروهای امنیتی که نگران پاسخ احتمالی اخوانی‌ها هستند، اقدام به سنگربندی در اطراف ساختمان‌ها و مراکز مهم دولتی و نظامی کردند. خبرهایی نیز از حملات اخوانی‌ها به برخی مراکز منتشر شده است. دانشگاه الازهر یکی از مراکزی است که از سوی اخوانی‌ها مورد حمله واقع شد.
روز یکشنبه گذشته بود که رسانه‌های خبری دنیا اعلام کردند ارتش مصر با هماهنگی مقامات دولتی این کشور خود را آماده حمله به تحصن‌کنندگان در قاهره می‌کنند. در این گزارش‌ها آمده بود که «عملیات پاکسازی» از روز دوشنبه به مدت 3 روز طول خواهد کشید و ارتش تصمیم گرفته برای رسیدن به این هدف، هر هزینه‌ای را پرداخت کند. حتی اعلام شد نیروهای ویژه‌ای از سایر مناطق به قاهره منتقل شده و چندین دستگاه تانک و خودروی زرهی نیز در اطراف برخی مراکز مهم مستقر شده‌اند. پس از اینکه روز دوشنبه خبری از حمله نشد، وزارت کشور مصر اعلام کرد، میانجیگری برخی‌ها مانع از آغاز این عملیات شد اما طرح عملیات آماده صدور تنها یک دستور است تا آغاز شود! عملیات روز گذشته ساعاتی پس از پایان نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی مصر به ریاست «عدلی منصور»‌آغاز شد.
به گفته جبهه نجات ملی، محمد البرادعی در این نشست با انجام عملیات پاکسازی مخالفت کرده بود.
طی روزهای گذشته اخوانی‌ها به‌رغم تهدیدات بسیار اقدام به برپایی چندین تظاهرات گسترده ضد دولتی علیه «کودتاچیان» کردند. اخوانی‌ها تنها راه بازگشت به خانه‌‌هایشان را «بازگشت قانون اساسی منحل شده و آزادی مرسی» عنوان کرده‌اند. آنها همچنین خواستار مجازات عاملین کشتار معترضان هستند. ارتش مصر از زمان برکناری مرسی به این سو دوبار اقدام به کشتار معترضان به طور گسترده کرده است. طبق آمارهای منتشر شده از سوی اخوانی‌ها در این مدت (از 12 تیر ماه به این سو) نزدیک به 3000 نفر از طرفداران مرسی کشته و حدود 11 هزار نفر زخمی شده‌اند. این آمار احتمالا باز هم افزایش خواهد یافت.
ائتلاف حمایت از مشروعیت که تظاهرات‌های روزهای گذشته طرفداران مرسی را برنامه‌ریزی می‌کند اما پس از حوادث روز گذشته از طرفداران خود خواست خیابان‌ها را ترک نکنند.
پایگاه خبری الیوم السابع نیز روز گذشته طی گزارشی از اوضاع حاکم بر مصر نوشت، پس از قتل‌عام گسترده اخوانی‌ها از سوی ارتش مصر، اخوانی‌ها نیز دست به اسلحه شدند! به گزارش باشگاه خبرنگاران، این پایگاه خبری به نقل از شاهدان عینی نوشت، طرفداران مرسی که از میدان النهضه اخراج شده و به پارک «اورمان» نقل مکان کرده‌اند،‌از همین پارک به سمت نیروهای امنیتی این کشور آتش گشودند. دیروز چندین خودروی بمب‌گذاری شده نیز در محل تحصن هواداران مرسی در میدان النهضه منفجر شد تا در وقوع جنگ شهری که کارشناسان نسبت به آن هشدارها داده بودند، حرفی نمانده باشد.
بسیاری از کارشناسان طی روزهای گذشته در واکنش به خبر انتخاب رابرت فورد به عنوان سفیر جدید آمریکا در مصر هشدار دادند که کاخ سفید با این اقدام به دنبال تبدیل مصر به سوریه دوم است. رابرت فورد پیش از این سفیر آمریکا درعراق و سوریه بود. هم عراق و هم سوریه اکنون به شدت درگیر خشونت‌های تروریستی داخلی هستند!
به اعتقاد کارشناسان منطقه، نباید نقش رژیم صهیونیستی و آمریکا را در به وجود آمدن اوضاع کنونی این کشور نادیده گرفت. همکاری‌های ارتش مصر با رژیم صهیونیستی که گوشه‌ای از آن امروز در ناآرامی‌های صحرای سینا به شکل مبارزه با «گروه‌های مسلح» نمود یافته موضوعی است که از دید کارشناسان و معترضان مصری پنهان نمانده است.
مصری‌ها نام آخرین تظاهرات میلیونی خود را که قبل از حوادث روز چهارشنبه برگزار کردند «با هم علیه کودتا و صهیونیست‌ها» گذاشته بودند. نوع برخورد کاخ سفید با تحولات مصر به ویژه پس از برکناری مرسی نیز قابل توجه است. جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا همین چند روز پیش با اشاره به ناآرامی‌های مصر از اقدامات ارتش در این کشور حمایت و آن را «تلاش برای احیای دموکراسی» خوانده بود!
آخرین خبرها
* طرفداران مرسی در واکنش به حملات ارتش چند موسسه دولتی و دفتر استانداری اسکندریه را به آتش کشیدند. برخی منابع اعلام کردند یک بیمارستان در نزدیکی میدان النهضه، جایی که شمار زیادی از طرفداران مرسی کشته و مجروح شده‌اند نیز به آتش کشیده شد. «روزنامه گاردین» انگلیس نیز اعلام کرد این بیمارستان که محل مداوای مجروحین است در حین درگیری‌های روز گذشته در آتش ناآرامی‌ها سوخت.
* ترکیه به شدت از اقدام ارتش مصر انتقاد کرد. اردوغان که پیش از این با مواضع ضد مصری‌اش خشم مقامات فعلی این کشور را برانگیخته بود، این بار خواستار دخالت شورای عالی امنیت ملی و اتحادیه عرب برای پایان دادن به «کشتار مردم مصر» شد. عبدالله گل، رئیس‌جمهور این کشور نیز اقدام ارتش مصر را «مطلقا غیرقابل قبول» خواند.
* دو خبرنگار آمریکایی نیز در ناآرامی‌های دیروز قاهره کشته شدند.
منابع خبری می‌گویند این دو خبرنگار برای اسکای‌نیوز و هفته‌نامه نیوزویک کار می‌کردند.
* شبکه تلویزیونی العربیه: ریاست جمهوری مصر یکماه حالت فوق‌العاده اعلام کرد.
* محمد البرادعی معاون امور بین الملل رئیس جمهور موقت مصر در اعتراض به جنایت ارتش مصر از سمت خود استعفا کرد.
* آخرین خبرها حاکی از آن است که ده‌ها هزار مصری در قاهره و سایر شهرهای بزرگ مصر در اعتراض به جنایت ارتش آمریکایی مصر به خیابان‌ها ریخته‌اند. 


نوشته شده در   پنجشنبه 24 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode