ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 12 مرداد 1392     |     کد : 57501

مهمترين نكات در 10 مراسم‌ تنفيذ گذشته

حضرت آیت‌الله العظمي امام خامنه‌ای رأی ملت ایران را در انتخاب حجت‌الاسلام آقای دكتر حسن روحانی در یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری تنفیذ كردند.

حضرت آیت‌الله العظمي امام خامنه‌ای رأی ملت ایران را در انتخاب حجت‌الاسلام آقای دكتر حسن روحانی در یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری تنفیذ كردند.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، عصر ديروز متن و تصویر تنفیذ حكم رياست جمهوري جناب آقاي دكتر حسن روحاني را منتشر كرد.
در بخشي از اين حكم آمده است:
اكنون كه رأي قاطع ملت ايران شخصيتي دانشمند و كارآزموده‌ي ميدان‌هاي گوناگون و داراي سوابق جهادي متعدد و مفتخر به حضور در مسئوليت‌هاي ديني و سياسي را به مديريت اجرائي كشور برگزيده است اينجانب نيز به پيروي از آنان و همراه با تبريك به ايشان رأي ملت را تنفيذ و جناب حجت الاسلام آقاي دكتر حسن روحاني را به رياست جمهوري ايران منصوب مي‌كنم
تنفیذ هفتمین رئیس جمهور منتخب. بعدازظهر ديروز، «حسن روحانی» در حسینیه امام خمینی(ره) حکم تنفیذ خود را از رهبر جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد تا هفتمین منتخب ملت باشد که پس از طی مراحل قانونی، به عنوان رئیس جمهور رسمی ایران انتخاب شده است.
در این مراسم رؤسای قوای مقننه، قضائیه و مجریه (رئیس دولت دهم) و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان، سید حسن خمینی تعدادی از اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، مسئولان قوه قضائیه، فرماندهان عالیرتبه نظامی و انتظامی،‌ جمعی از مدیران و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، شماری از نخبگان و فرهیختگان کشور و سفرا و نمایندگانی از کشورهای خارجی نیز حضور داشتند.
پیش از روحانی که منتخب یازدهمین دوره ریاست جمهوری است، 6 منتخب دیگر ملت پیش از این از دستان رهبری، حکم تنفیذ دریافت کرده بودند. 3 رئیس جمهور از دستان امام خمینی(ره) و 3 رئیس جمهور دیگر نیز از دستان آیت الله العظني امام خامنه‌ای.
* تنفیذ حکم ریاست جمهوری
پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری كه طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر ایران است. تنفیذ حکم رئیس جمهور ایران به وسیله ولایت فقیه، از اختیارات او در قانون اساسی است و هرگز جنبه تشریفاتی و صوری ندارد؛ یعنی از نظر قانونی، تا زمانی که ولایت فقیه حکم رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه ندارد.
این گزارش مروری تصویری است بر همه مراسم تنفیذ که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.
* قدرناشناسی
«این تنفیذ تا زمانی است که عمل بر طبق موازین اسلام باشد.» 5 بهمن ماه سال 58 وقتی «سید ابوالحسن بنی صدر » حکم تنفیذ خود را به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، از امام خمینی(ره) دریافت می‌کرد، شاید هرگز فکر نمی‌کرد با وجود پشتوانه بالای رأی مردم، روزی فرا برسد که نمایندگان همان مردم، عدم کفایت سیاسی او را تصویب و مقام ریاست جمهوری را از او پس بگیرند. کلیدی ترین راز این ماجرا شاید بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ بود. آن جا که این تنفیذ را مشروط به عدم عدول ازموازین اسلامی و قانون اساسی دانستند. این گونه بود که تنفیذ بنی صدر فقط یک سال و نیم اعتبار داشت و 30 خرداد 1360، او طبق قانون از ریاست جمهوری اسلامی ایران عزل شد.
* نكته مهم اين تنفيذ
مهمترين نكته در اين مراسم، نحوه‌ي دريافت حكم رياست جمهوري بوسيله بني صدر از دست امام خميني(ره) بود چنانچه در تصوير مشاهده مي‌كنيد.
* تنفیذ شهادت
11 مردادماه سال 1360، دومین منتخب ملت ایران، با تنفیذ رهبری به ریاست جمهوری منصوب شد. شاید مراسم تنفیذ«محمدعلی رجایی» یکی از خاطره انگیزترین مراسم تنفیذ تاریخ جمهوری اسلامی باشد. مراسمی که پس از رأی گیری در شبهای قدر، به همزمانی تنفیذ با عید سعید فطر رسید و البته کمتر از یک ماه بعد، با شهادت رئیس جمهور منتخب در انفجار دفتر نخست وزیری به دست گروه فرقان، دوره کوتاه یکماهه ریاست جمهوری دومین منتخب ملت ناتمام ماند.
* اولین تکرار برای یک مراسم
17 مهر سال 1360، وقتی هنوز داغ شهادت رئیس جمهور منتخب بر دل ملت سنگینی می‌کرد، مراسم تنفیذ سومین رئیس جمهور منتخب برگزار شد.«آيت الله سیدعلی خامنه‌ای» سومین فردی بود که با تنفیذ امام خمینی(ره) به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
انتصابی که یک بار دیگر در 12 شهریور سال 1364 انجام شد تا آيت الله خامنه ای که با حدود 96 درصد رأی، بالاترین درصد آرأی مردی در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را به دست آورده بود، به صورت رسمی به عنوان رئیس جمهور دوره چهارم نیز برگزیده شود.
* تنفیذ با طعم داغ فراق
هنوز داغ رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر شانه‌های ملت، سنگینی می‌کرد که مردم پنجمین رئیس جمهور خود را برگزیدند.
12 مرداد سال 1368، «آيت الله اکبر‌هاشمی بهرمانی» به حسینیه جماران رفت تا دوماه پس از رحلت امام خمینی(ره) و انتخاب «حضرت آیت الله العظني امام خامنه‌ای» به رهبری جمهوری اسلامی ایران، حکم تنفیذ ریاست جمهوری ایران را از دستان ایشان دریافت کند.
* نكته مهم اين تنفيذ
آنچه در اين مراسم بسيار خودنمائي مي‌كرد و خواهد كرد، عباراتي بود كه در حكم امام خامنه‌اي در وصف رئيس جمهور منتخب (آيت الله هاشمي رفسنجاني) آورده بودند.
* به برخي از آن عبارات توجه بفرمائيد:
«و خدا را شكر كه اراده و رأى ملت عزيز، بار سنگين امانت و مسؤوليت الهى را بر دوش تواناى مردى بزرگ از فرزندان اسلام و حواريّين امام عظيم‌الشّأن، عالمى مجاهد و فقيهى اسلام‌شناس و سياستمدارى هوشمند و مديرى درد آشنا و دلسوز قرار داد. شخصيتى كه پرونده‌ى تلاشش در راه خدا و مجاهدتش براى حاكميت دين و اعلاى كلمه‌ى اسلام، حتّى پيش از نخستين روزهاى شروع نهضت آغاز شده و سرگذشت رنجها و سختيها و فعاليتهاى كم‌نظير را در خود گنجانيده است.‌چهره‌ى موجّهى كه به بركت حركت در صراط مستقيم انقلاب، همواره امين امام و محبوب امت بوده و ان‌شاءاللَّه از اين پس نيز خواهد بود. بى شك، اين يك دستاورد بزرگ است كه همزمان با انجام اصلاحات در قانون اساسى كه زمينه‌ى اداره‌ى صحيح كشور را فراهم ساخته، مديريت اجرايى كشور در دست تواناى كسى همچون رئيس جمهور منتخب ملت قرار گيرد و اميد است همچنان كه مردمِ قدرشناس و هوشمند كشورمان انتظار مى‌برند، تأييدات و تفضلات الهى، راه را به سوى رفع مشكلات و تحقق آرمانهاى انقلاب هموار سازد. اين‌جانب، ضمن سپاس مجدد از الطاف نهان و آشكار حضرت حق‌تعالى (جلّت‌عظمته)، به پيروى از ملت عظيم‌الشّأن و با معرفت به مقام و مرتبت ياور صميمى امام و شخصيت برجسته‌ى نظام جمهورى اسلامى و بازوى توانا و زبان گوياى آن، جناب آقاى هاشمى‌رفسنجانى(دامت‌تأييداته)...»
به هرحال، این مراسم، 4 سال بعد و در تاریخ 5 مرداد سال 1372 یک بار دیگر و این بار در حسینیه امام خمینی(ره) بیت رهبری، تکرار شد تا ریاست جمهوری هفتمین منتخب ملت، رسمی و قانونی شود.
و آنچه اينبار نيز در اين مراسم قابل توجه بود، بخشي از عباراتي بود كه در حكم امام خامنه‌اي در وصف ششمین منتخب ملت آمده بود.
* قسمتي از حكم تنفيذ دومين دوره آيت الله هاشمي رفسنجاني
به يك قسمت از حكم تنفيذ دومين دوره آيت الله هاشمي رفسنجاني توجه فرمائيد:
«خداى بزرگ را سپاس كه در اين نوبت نيز، رأى مصيب ملت، مسؤوليت را به دستهاى تواناى مردى سپرد كه در ميدانهاى دشوار، لياقت و امانت و صلاحيت و كاردانى و برجستگى او را آزموده بود. مردى بزرگ از سابقينِ اوّلينِ انقلاب و از حوارييّن و انصار ديرين امام راحل. عالِمى متفكّر، سياستمدارى هوشمند، فقيهى زمان شناس، مجاهدى خستگى نشناس، برادرى مهربان براى ضعيفان و مديرى كاردان براى كشور. اين‌جانب ضمن تبريك به ملت عزيزمان براى اين حُسنِ انتخاب و با معرفت به مقام و مرتبت والاى شخصيّت برجسته و چهره منوّر نظام جمهورى اسلامى و ركن ركين انقلاب و بازوى توانا و زبان گوياى آن، جناب آقاى هاشمى رفسنجانى دام‌عُلاه، رأى ملّت را تنفيذ و ايشان را به رياست جمهورى اسلامى ايران منصوب مى‌كنم.»
* روزی ثابت برای تنفیذ
12 مرداد سال 1376، مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. «حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی» که هفتمین منتخب ملت ایران بود، در حسینیه امام خمینی(ره) حکم تنفیذ ریاست جمهوری خود را از دستان مقام معظم رهبری دریافت کرد. این مراسم دقیقا 4 سال بعد و در 12 مرداد 80 هم برگزار شد تا تاریخ 12 مرداد، به عنوان تاریخ ثابت برگزاری مراسم تنفیذ باشد و در دوره‌های بعدی نیز در همین تاریخ، مراسم تنفیذ برگزار شود.
* حاشیه‌هایی برای یک مراسم
12 مرداد سالهای 84 و 88 روزهای تنفیذ رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم بود. «محمود احمدی نژاد» هم مثل 3 رئیس جمهور پیش از خود، دوبار در جلسه تنفیذ شرکت کرد تا حکم خود را از رهبر انقلاب بگیرد و به طور رسمی، عنون رئیس جمهور را دریافت کند.
* آنچه در اين روز خودنمائي كرد
آنچه در روز دريافت حكم اولين دوره رياست جمهوري احمدي نژاد خودنمائي كرد «دست بوسي احمدي نژاد از امام خامنه‌اي بود» كاري كه تا آن روز فقط يك مثال بيشتر نداشت. آري، آن هم امام خامنه‌اي بود كه هنگام دريافت حكم رياست جمهوري خود از دست امام خميني(ره) به افتخار دست بوسي از آن امام والا مقام نائل آمد.
در سال 88 مراسم تنفیذ طبق روال معمولی و قانونی و در آرامش کامل برگزار شد، اما حتی رفتار خود احمدی نژاد در این مراسم هم به حاشیه‌های
تنفیذ سال 88 افزود.
* آنچه در سال 88 خودنمائي كرد
در سال 88 نه تنها احمدي نژاد دست ولي امر را نبوسيد بلكه براي اولين بار در تمام 9 مراسم0 تنفيذ گذشته؛ آري؛ براي اولين بار، محافظ ويژه يا (سرتيم محافظان ولي امر) به صحنه آمد و چهارچشمي مراقب اوضاع بود.
* و اينك رئیس جمهوري ديگر
و تنفيذي ديگر
ساعت 5 بعدازظهر ديروز «حجت الاسلام حسن روحانی» حکم تنفیذ خود را از ولي امرمسلمين دریافت کرد و امروز هم به مجلس شورای اسلامی می‌رود تا با شرکت در مراس تحلیف و ادای سوگند، رسماً مسئوليت دولت يازدهم را بر عهده گرفته و کارش را به صورت رسمی در دولت آغاز کند.


نوشته شده در   شنبه 12 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode