ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 تير 1392     |     کد : 56538

3 حقوقدان شورای نگهبان ، با رأی مجلس انتخاب شدند

نمایندگان مجلس محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نژادالله ابراهیمیان را به مدت ۶ سال به عنوان حقوقدانان جدید شورای نگهبان انتخاب کردند.


از 5 نامزد پیشنهادی قوه قضائیه
3 حقوقدان شورای نگهبان ، با رأی مجلس انتخاب شدند


نمایندگان مجلس محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نژادالله ابراهیمیان را به مدت ۶ سال به عنوان حقوقدانان جدید شورای نگهبان انتخاب کردند.
طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، انتخاب 3 تن از حقوقدانان شورای نگهبان در دستور کار جلسه علنی روز گذشته پارلمان قرار گرفت.
محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه پارلمان در جریان انتخاب 3 حقوقدان شورای نگهبان، نامه آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای معرفی حقوق‌دانان شورای نگهبان را قرائت کرد.
بر این اساس رئیس قوه قضاییه، عباسعلی کدخدایی (سخنگوی پیشین شورای نگهبان)، محسن اسماعیلی (عضو شورای نگهبان)، سام سوادکوهی (از قضات دیوان عالی کشور)، ابراهیمیان (از قضات دادسرای انتظامی قضات)، صادقی (عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز) را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای حضور در شورای نگهبان معرفی کرده بود که از این میان 3 نفر توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.
هر کدام از این حقوقدانان 10 دقیقه برای صحبت در صحن مجلس پیش از رای‌گیری فرصت داشتند.
عباسعلی کدخدایی در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به 3 عضو حقوقدان شورای نگهبان با تشکر از رئیس قوه قضاییه و دبیر شورای نگهبان گفت:‌ از اعضای شورای نگهبان که 12 سال در خدمت‌شان بوده‌ام به ویژه از آیت‌الله احمد جنتی درس‌های زیادی گرفته‌ام.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: مطلب چندانی برای بیان در مجلس ندارم به برخی از نمایندگان سال‌هاست ارادت دارم و توفیق آشنایی با نمایندگان جدید را پیدا کرده‌ام.
محسن اسماعیلی نیز در جلسه رای اعتماد مجلس به سه عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان باید مرکز اعتماد ملت و مسئولان باشد، گفت: آرای شورای نگهبان باید به نحوی باشد که وقتی اعلام می‌شود موجب القای حس آرامش به جامعه شود. وقتی آرای شورای نگهبان در بررسی مصوبات یا نتایج انتخابات اعلام می‌شود مردم این آرا را در موضع داور عادل بی‌طرف بدانند.
این عضو حقوقدان سابق شورای نگهبان خواستار علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان شد و افزود: در مقالاتم بیان کردم ای کاش مذاکرات شورای نگهبان نیز مثل مذاکرات مجلس علنی برگزار می‌شد تا عملکرد شورای نگهبان بر همگان روشن‌تر می‌شد.
همچنین محمدهادی صادقی که از سوی ریاست قوه قضاییه به عنوان یکی از نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی شده بود، نیز در سخنان خود دستیابی به روش‌های موثرتر تعامل بین مجلس و شورای نگهبان را مستلزم یک همکاری نظام‌مند بین این دو نهاد دانست و اظهار داشت: وقتی مصوبه‌ای به شورای نگهبان می‌رود گاهی می‌بینیم نه تنها در مهلت مقرر نهایی نمی‌شود بلکه چند ماه بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است؛ مثلا قانون مجازات اسلامی یکی از مواردی است که بعد از سه سال نهایتا تصویب شد اما اشکالات عدیده شرعی و قانونی در آن وجود داشت.
سام سوادکوهی مستشار دیوان عالی کشور که در جلسه علنی روز گذشته مجلس به عنوان نامزد حقوقدان شورای نگهبان سخن می‌گفت نیز با اشاره به سوابق تحصیلی و شغلی خود اظهار کرد: تجربه فعالیت در هیئت داوری سازمان بورس و هیئت تجدیدنظر در شورای رقابت را در کارنامه کاری خود دارم که با این نوع فعالیت در مسائل اقتصادی امیدوارم بتوانم در امور اقتصادی همکاری مناسبی با مجلس داشته باشم.
نجات‌الله ابراهیمیان دیگر نامزد حقوقدان شورای نگهبان هم در سخنانی با اشاره به اینکه قاضی قانون اساسی باید نگاه دقیقی داشته باشد، همانطور که فقها در احکام شرع اجتهاد می‌کنند، گفت: حقوقدان شورای نگهبان نیز باید نگاه اجتهادی به قانون اساسی داشته باشد.
معاون دادستان انتظامی قضات تاکید کرد: اعضای شورای نگهبان باید عقاید سیاسی خود را در کارها دخیل نکنند تا به موقع بتوانند در میان احزاب داوری کنند.
پس از رای‌گیری نمایندگان در خصوص انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان، رئیس مجلس اعلام کرد، محسن اسماعیلی با 237 رای، سام سوادکوهی با 147 رای و نجات‌الله ابراهیمیان با 130 رای از مجموع 260 رای ماخوذه به عضویت حقوقدانان شورای نگهبان درآمدند.
لاریجانی پس از اعلام نتیجه این انتخابات گفت: برای این 3 عزیز آرزوی توفیق می‌کنیم و امیدوارم با همت و جدیت ارتباط نزدیکی با مجلس داشته باشیم.
وی افزود: برای همه عزیزان که در این سمت بودند از جمله آقای کدخدایی که ظاهراً با یک رأی کمتر انتخاب نشدند، آرزوی توفیق می‌کنم.
گفتنی است، عباسعلی کدخدایی که علاوه بر عضویت در شورای نگهبان سمت سخنگویی این نهاد را به عهده داشت دیگر عضو این شورا نخواهد بود، ولی وی همچنان معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان است.
انتخاب اعضای هیئت رئیسه اتحادیه‌ها
بر اساس اکثریت نسبی آرا
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان، بررسی لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور را ادامه دادند و ماده 14 این لایحه را پس از بحث و بررسی با 148 رای موافق، 7 رای مخالف و 15 رای ممتنع از 244 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، در اتحادیه‌ها، افراد منتخب به ترتیب بر اساس اکثریت نسبی آراء مأخوذه شامل یک نفر رئیس، دو نفر نائب رئیس (اول و دوم)، یک نفر دبیر و یک نفر خزانه‌دار تعیین می‌شوند. همزمان با برگزاری انتخابات، اعضای هیئت مدیره اتحادیه، انتخاباتی برای انتخاب دو نفر بازرس (اصلی و علی‌البدل) برگزار می‌شود.
طبق مصوبه مجلس، در صورت عدم آمادگی پذیرش سمت تعیین شده توسط طرح منتخب، تعویض سمت وی با سمتی که احراز آن نیاز به تعداد آرای کمتری دارد، بلامانع است.
خانه ملتی‌ها مقرر کردند در صورت تساوی آرا بین دو یا چند نفر از اعضای هیئت مدیره اتحادیه، سمت آنها به طریق قرعه توسط رئیس کمیسیون نظارت و یا نماینده وی و با حضور اکثریت اعضای هیئت مدیره اتحادیه تعیین می‌شوند.
وکلای ملت مصوب کردند در صورت درخواست همه منتخبین، سمت آنها از طریق برگزاری انتخابات داخلی در حضور رئیس یا نماینده کمیسیون نظارت تعیین می‌شود.
همچنین طبق مصوبه مجلس، برای صنوفی که تعداد آنها به حدنصاب لازم برای تشکیل اتحادیه نرسیده است یا فاقد اتحادیه‌اند، ارائه پروانه کسب و سایر امور صنفی از طریق اتحادیه همگن یا اتاق اصناف شهرستان مربوط بنا به تشخیص کمیسیون نظارت صورت می‌گیرد.
نمایندگان مجلس با 161 رای موافق، یک رای مخالف و 17 رای ممتنع از 245 نماینده حاضر در جلسه این ماده را به تصویب رساندند.
مراسم تحلیف سه نماینده
شمس‌الله شریعت‌نژاد، حمیدرضا مشهدی عباسی و عمران علی‌محمدی که به ترتیب از حوزه‌های انتخابیه تنکابن، دماوند و فیروزکوه و ایلام موفق به کسب رای اعتماد مردم برای نمایندگی آنان در مجلس شورای اسلامی شده‌اند، در جلسه علنی روزیکشنبه مجلس بر اساس آیین‌نامه، مراسم تحلیف را به جای آوردند.
همچنین در جلسه علنی روز گذشته مجلس، اعتبارنامه محمد مهدی مفتح از حوزه انتخابیه تویسرکان بررسی و تصویب شد.
درخواست بررسی موضوع شنود
از وزارت اطلاعات
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس، در نطق میان دستور صحن علنی مجلس با اشاره به مسائل پیش آمده در خصوص کشف دستگاه‌های شنود در دفتر علی مطهری، اظهار داشت:‌ هر کس کمی با این مسائل آشنا باشد می‌داند که این ناشیگری کار دستگاه‌های رسمی نیست چرا که اگر آنها قصد چنین کاری را داشته باشند آنقدر دقیق انجام می‌دهند که به این سادگی‌ها کشف نخواهد شد از این رو معتقدم افراد و گروه‌هایی به خاطر اینکه مطهری مشهور به صراحت‌گویی در انتقاد است، برای آنکه نشان دهند حکومت منتقدین داخل خود را تحمل نمی‌کند و این تهمت را به جمهوری اسلامی انتساب دهند ممکن است کاری کرده باشند که این دستگاه‌ها عمدا کشف شده و موجب اعتراض شود تا وزارت اطلاعات که به عنوان سیستم عصبی در این زمینه کار می‌کند زیر سؤال برود و نتواند کار خود را درست انجام دهد لذا وزارت اطلاعات باید سریعا به مسئله رسیدگی کرده و به مجلس گزارش دهد.
وی افزود: این جای تشکر دارد که همان ظهر پنجشنبه که آقای مطهری به وزارت اطلاعات نامه نوشت کمیته تخصصی از گروه‌های مختلف تشکیل شد اما فعلا اتهام متوجه دستگاه اطلاعاتی کشور شده است و این باعث می‌شود از وزارت اطلاعات بخواهیم زودتر تکلیف را روشن کنند.
همچنین حجت الاسلام ابوترابی فرد نائب رئیس اول مجلس که در دقایقی مسئولیت اداره صحن علنی مجلس را برعهده داشت، با اشاره به تذکر جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس درباره کار گذاشتن وسایل شنود در دفتر کار علی مطهری بود، گفت: چنین اتفاقی در دفتر همکاران در نهاد قانونگذاری و مجلس رخ نداده و ظاهرا این مسئله در خارج از مجلس بوده است که متولیان ذیربط و حراست مجلس این موضوع را بررسی می‌کنند و گزارش خواهند داد و قطعا مجلس در صورت دریافت گزارش حراست، اقدام قاطعی انجام خواهد داد.
در ادامه این جلسه خانه ملت، سوالات ملی نمایندگان از برخی وزرا توسط هیئت رئیسه اعلام وصول شد.
براساس یکی از این سوالات ، 10 نفر از نمایندگان مجلس از علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه سوالی را درباره نقش معاون و رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور در سیاست خارجی مطرح کردند.



نوشته شده در   دوشنبه 24 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode