ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 تير 1392     |     کد : 56271

دوشنبه خونين مصر با گلوله کودتاچيان آمريکايي

حمله خونين ارتش مصر به تجمع طرفداران محمد مرسي در خيابان‌هاي قاهره 72 کشته و بيش از 3500 مجروح بر جاي گذاشت و همزمان اعلام شد که مصر به سمت جنگ داخلي پيش مي‌رود.

حمله خونين ارتش مصر به تجمع طرفداران محمد مرسي در خيابان‌هاي قاهره 72 کشته و بيش از 3500 مجروح بر جاي گذاشت و همزمان اعلام شد که مصر به سمت جنگ داخلي پيش مي‌رود.
به گزارش خبرگزاري‌ها، صبح ديروز ده‌ها هزار طرفدار «محمد مرسي» رئيس‌جمهور برکنار شده مصر با يورش نظاميان مسلح و تانک‌ها و زرهپوش‌هاي ارتش غافلگير شدند؛ نيروهاي ارتشي از همان ابتدا حاميان مرسي را با گلوله‌هاي جنگي هدف قرار دادند. اين سرکوب خونين و بي‌سابقه تلفات و زخمي‌هاي زيادي برجاي گذاشت و هر لحظه بر تعداد کشته‌ها افزوده مي‌شود. شبکه تلويزيوني «الميادين» به نقل از وزير بهداشت مصر، شمار کشته‌ها را 72 نفر و مجروحان را نيز 3575 تن اعلام کرد. اما ديگر منابع شمار جان‌باختگان و مجروحان را کمتر از اين تعداد اعلام کردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، تانک‌هاي ارتش مصر پس از اين کشتار، در ميدان «التحرير» و اطراف آن مستقر شدند.
قبل از حمله ارتش، بخش اعظم جمعيت بزرگ هوادار محمد مرسي در مقابل مسجد «رابعه العدويه» اجتماع کرده بودند و «اسامه مرسي» فرزند رئيس‌جمهور برکنار شده براي آنها سخنراني کرده بود.
ظاهراً مقابل کاخ رياست جمهوري مصر شديدترين درگيري‌ها رخ داد؛ شماري از هواداران «اخوان المسلمين» که فکر مي‌کردند مرسي در همين محل زنداني است، به اين مکان هجوم آوردند و نيروهاي گارد رياست‌جمهوري نيز با گلوله جنگي آنها را هدف قرار دادند.
«عبدالمنعم ابوالفتوح» نامزد رياست‌جمهوري مصر در انتخابات سابق، انگشت اتهام را به سمت سرلشکر «عبدالفتاح السيسي» گرفت و او را مسئول کشتار ديروز دانست. وي از «عدلي منصور» رئيس‌جمهور موقت مصر خواست در اعتراض به اين کشتار، استعفا کند. علي‌رغم کشتار ديروز، اخوان‌المسلمين اعلام کرد تا زمان آزادي مرسي و بازگشت وي به قدرت، هواداران اخوان خيابان‌ها را ترک نخواهند کرد.
ارتش نيز به ايجاد موانع نظامي در اطراف ميدان رابعه العدويه مبادرت کرد و علاوه بر آن، مدعي شد 200 فرد مسلح را بازداشت کرده است.
اين ادعا در حالي صورت مي‌گيرد که بيشترين قربانيان و زخمي‌هاي ناآرامي ديروز افراد عادي بوده‌اند و «عصام العريان» از رهبران اخوان‌المسلمين اعلام کرد تحصن‌کنندگان مقابل گارد رياست جمهوري هدف تيراندازي با گلوله‌هاي جنگي قرار گرفتند. يک روز قبل از حمله زميني، هواپيماهاي جنگي مصر نيز براي ارعاب مردم، بر فراز قاهره نمايش هوايي اجرا کردند.
علاوه بر قاهره، استان‌هاي اسيوط، سوئز، المنيا، غنا، اسوان و اسکندريه نيز شاهد تظاهرات هواداران رئيس‌جمهور بودند؛ در اسکندريه 35 تن از طرفداران مرسي زخمي شدند.
مقابل سفارتخانه‌هاي مصر در کشورهاي اردن، فرانسه، ترکيه و انگليس نيز در حمايت از مرسي تظاهرات برگزار شد.
در پي کشتار ديروز، حزب سلفي «النور» از مذاکره با رئيس‌جمهور موقت بر سر تشکيل کابينه کنار کشيد. «شعبان عبدالعظيم» نفر دوم اين حزب اعلام کرد، به نظر مي‌رسد مصر در حال وارد شدن به جنگ داخلي است.
وي افزود: به عنوان نخستين گام به چيزي کمتر از برگزاري همه‌پرسي درباره رياست‌جمهوري مرسي راضي نخواهيم شد. پوتين رئيس‌جمهور روسيه نيز به شروع جنگ داخلي در مصر هشدار داده است.
اخوان‌المسلمين نيز مردم و طرفداران خود را به ادامه تظاهرات دعوت کرد و خواستار انتفاضه در مصر شد.
در پي گسترده شدن اعتراضات عليه نظاميان، مشاور رسانه‌اي رئيس‌جمهور جديد مصر به شبکه «العربيه» گفت: مرسي در جايي امن نگهداري مي‌شود. شاخه سياسي حزب «عدالت و آزادي» نيز از تبديل شدن مصر به سوريه‌اي ديگر هشدار داد. «محمد البرادعي»، رهبر «جبهه نجات ملي» و کسي که از او به عنوان نخست وزير و يا معاون رئيس‌جمهور جديد نام برده مي‌شود، نيز عليه کشتار ديروز موضع گرفت و آن را محکوم کرد.
وي گفت: هرگونه خشونت از هر طرفي که باشد محکوم است. وي تحقيق فوري و مستقل در خصوص کشته‌شدگان را خواستار شد.
روزنامه «واشنگتن‌تايمز» به طور غيرمستقيم، از آمريکايي بودن کودتا عليه مرسي پرده برداشت و اعلام کرد، اين کودتا محصول آموزش افسران ارتش مصر توسط ايالات متحده است.
ساير رويدادها
* امارات اعلام کرد در صورت قطع کمک‌هاي آمريکا به ارتش مصر، سه برابر کمک‌هاي آمريکا به مصر کمک مي‌کنيم.
* ايمن الظواهري، سرکرده القاعده با اشاره به تحولات جاري مصر، اعلام کرد جنگ در مصر آغاز شده است.
* نخست‌وزير تونس گفت، تجربه مصر در تونس هرگز تکرار نمي‌شود.
* رجب طيب اردوغان، طي تماس تلفني با دبير کل سازمان ملل، نسبت به اوضاع مصر ابراز نگراني کرد.
* شبکه يورو نيوز با اشاره به کشتار ديروز قاهره، از ايجاد شکاف عميق در جامعه مصر خبر داد.
* جنبش حماس کشتار ديروز مردم قاهره را محکوم کرد.


نوشته شده در   سه شنبه 18 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode