ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 13 تير 1392     |     کد : 56049

آخرين خبرها از بحران مصر ضرب الاجل ارتش پايان يافت تب کودتا بالا گرفت

با پايان ضرب الاجل 48 ساعته ارتش مصر و تاکيد مرسي بر ماندن در قدرت، تب کودتاي نظامي در اين کشور بالاگرفته است.

با پايان ضرب الاجل 48 ساعته ارتش مصر و تاکيد مرسي بر ماندن در قدرت، تب کودتاي نظامي در اين کشور بالاگرفته است.

پس از اينکه «محمد مرسي»، رئيس‌جمهور مصر در يک نطق تلويزيوني ضرب‌الاجل 48 ساعته ارتش را رد کرد، ژنرال «عبدالفتاح السيسي»، فرمانده ارتش با برگزاري جلسه‌اي اضطراري، با فرماندهان نظامي به بحث و رايزني پرداخت.

شوراي عالي نيروهاي مسلح به رياست «السيسي» نيز با صدور بيانيه‌اي سوگند خورد کشور مصر را در برابر «تروريست‌ها، تندروها و افراد نادان» حفظ کند.

گزارش‌ها حاکي است، مرسي پيش از آخرين موضع‌گيري‌اش در تلويزيون، دو بار با «السيسي» ديدار داشته است. اگر چه تاکنون از جزئيات اين ديدارها و گفت وگوها خبر دقيقي منتشر نشده است اما با توجه به موضع‌گيري‌هاي طرفين مي‌توان با قاطعيت گفت اين گفت و گوها نتيجه‌اي نداشته است.

مرسي در نطق تلويزيوني‌اش ضمن اينکه خود را «نگهبان مشروعيت» توصيف کرد افراد وابسته به رژيم سابق را «مسئول» ناآرامي‌ها و وضع موجود عنوان کرد. رئيس‌جمهور مصر اين را هم گفت تا پاي جان ايستادگي خواهد کرد.

با بالا گرفتن احتمال کودتاي ارتش اما، باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا به ارتش مصر هشدار داد. اوباما که پس از گفت وگوي تلفني با «مرسي» سخن مي‌گفت تهديد کرد اگر ارتش قدرت را در اختيار بگيرد کمک‌هاي نظامي آمريکا را از دست خواهد داد. پيش از اين خبرهايي از توافق مخفيانه ارتش مصر و کاخ سفيد براي کودتا عليه مرسي منتشر شده بود. اين خبرها آنقدر بازتاب داشت که سرانجام سخنگوي کاخ سفيد مجبور شد اين خبر را تکذيب کند.

پيوستن ناگهاني راديو تلويزيون مصر به مخالفان مرسي در کنار استعفاهاي پي‌در پي اعضاي کابينه و مقامات مصر از ديگر حوادث روز گذشته مصر است که حلقه را براي مرسي تنگ‌تر مي‌کند.

تاکنون سخنگويان رئيس‌جمهور، سخنگوي دولت، وزراي خارجه، گردشگري، محيط‌زيست، ارتباطات، امور حقوقي در کنار شمار زيادي از نمايندگان مجلس (حدود 40 نفر) و... در حمايت از مخالفان استعفا کرده‌اند و اين روند همچنان ادامه دارد.

انبوهي از نيروهاي مسلح در مناطق حساس قاهره و ديگر شهرهاي مصر مستقر شده‌اند. طرفداران و مخالفان به همراه رهبرانشان بر مقاومت در برابر ديگري تأکيد کرده‌اند. هر دو طرف تأکيد مي‌کنند حاضرند تا پاي جان بايستند. احتمال کودتاي ارتش بالاست و از طرفي آمريکا به ظاهر هم که شده با اين کودتا مخالفت کرده است. بانک‌هاي مصر تعطيل شده و مراکز قضايي و دولتي نيز فعاليتي ندارند.

کشورهاي مختلف اتباع خود را خارج کرده‌اند. سفير قطر نيز به طور ناگهاني از قاهره خارج شده است. برخي کشورها نيز سفارتخانه‌هاي خود را تعطيل کرده‌اند.

به طور کلي همه چيز براي وقوع يک انفجار اجتماعي و خونبار مهيا است تا اين لحظه نزديک به 50 نفر کشته شده و صدها تن مجروح شده‌اند.مخالفان خواستار بازداشت و محاکمه مرسي هستند و طرفداران مرسي نيز وي را خط قرمز خود اعلام کرده‌اند.

با اين تفاسير، آنچه بسياري از کارشناسان در آن اتفاق نظر دارند اين است که کار مرسي تمام است! برخي کارشناسان و رسانه‌ها حتي برنامه و نقشه راه ارتش براي دوران پس از مرسي را هم پيش‌بيني کرده‌اند. به‌عنوان مثال خبرگزاري رويترز به نقل از منابع آگاه در ارتش مصر نوشت: ارتش به‌رغم هشدارهاي آمريکا مصمم به اجراي نقشه راه خود است.

به گفته اين منبع، نقشه راه ارتش شامل تعليق اجراي قانون اساسي و انحلال پارلمان مي‌شود و در جلسه اضطراري فرماندهان نظامي اين کشور نيز همين نقشه راه بررسي شده است. اما با توجه به موضع‌گيري اوباما، اجرايي شدن اين نقشه نيز با اما و اگرهايي مواجه شده است.

روزنامه «الاهرام» مصر اما، نقشه راه براي انتقال قدرت را اينگونه تفسير کرده است. «مدت دوران انتقالي 9 ماه تا يکسال خواهد بود و طي آن رياست دولت موقت بر عهده يک نظامي قرار خواهد گرفت. به عبارتي اداره امور کشور مصر به طور کامل بر عهده نيروهاي مسلح خواهد بود.

افزايش تنش‌هاي سياسي و امنيتي در مصر، علاوه بر تأثير منفي بر بازار بورس و اقتصاد اين کشور، باعث افزايش قيمت جهاني نفت هم شد.

صنعت توريسم، به‌عنوان يکي از اصلي‌ترين منابع ارزي مصر نيز کاملاً تعطيل شده است. ناآرامي‌هاي مصر پس از سخنراني 26 ژوئن مرسي به مناسبت اولين سالگرد رياست جمهوري‌اش آغاز شد. البته مخالفان وي با رهبري «عمرو موسي و محمدالبرادعي» از هفته‌ها قبل روز 30 ژوئن را روز «تمرد» اعلام کرده و آماده قيام عليه مرسي شده بودند.

حضور همزمان طرفداران طرفين در اين راهپيمايي‌ها در کنار سوء استفاده افراد و گروه‌هاي ناشناس باعث تشديد ناآرامي‌ها و کشته و مجروح شدن شمار زيادي از مردم شد. بسياري از دفاتر اخوان به آتش کشيده شد و شمار زيادي از اعضاي اين گروه دستگير شدند.

بسياري از ناظران منطقه معتقدند، مرسي چوب بي‌تجربگي و اشتباهاتش را مي‌خورد. وي در اين مدت علاوه بر ناتواني در انجام وعده‌هايش، نتوانست خواسته‌هاي انقلابيون را محقق سازد. نوع عملکرد وي در سياست خارجي به ويژه رفتار نسنجيده با سوريه، واکنش خنثي درباره کشتار شيعيان در کنار مشارکت ندادن ساير احزاب و جريان‌هاي سياسي در قدرت، وي را به اين نقطه رساند.

آخرين خبرها

*منابع آگاه مصري روز گذشته اعلام کردند حتي نخست‌وزير اين کشور نيز به مرسي پيشنهاد داد براي حل بحران، دولت فعلي را منحل و دولت جديد تشکيل دهد.

* به رغم بستن راه هاي منتهي به ميدان التحرير، دهها هزار نفر از موافقان و مخالفان مرسي عصر روز گذشته به اين ميدان آمده و به جمعيت انبوه حاضر پيوستند.

* در دقايق منتهي به زمان پايان ضرب الاجل ارتش، درگيري هاي نسبتا گسترده اي بين طرفداران اخوان و مخالفان در مناطق مختلف به وقوع پيوست که طي آنها شماري کشته و مجروح شدند.

* منابع خبري مصر روز گذشته اعلام کردند، 25 نفر از قربانيان ناآرامي‌هاي اخير اين کشور از سوي «تک تيراندازهاي حرفه اي» به قتل رسيده اند!

*دبير کل شوراي وزراي مصر نيز ديروز استعفا کرد.

* العربيه'گزارش داد ساختمان راديو و تلويزيون مصر به اشغال ارتش و افسران گارد رياست جمهوري درآمده است. راديو تلويزيون مصر پيش از اين به مخالفان پيوسته بود.

* سازمان حقوق بشري عفو بين‌الملل: ناکامي پليس مصر در جلوگيري از خشونت‌ها و مراقبت از معترضان و ناظران، مشکوک است.

* رويترز: مرسي ساعاتي قبل از پايان ضرب الاجل ارتش، خواستار تشکيل يک دولت ائتلافي موقت از طريق توافق گروه هاي سياسي درباره شخص نخست وزير شد. وي اعلام کرد خواستار تشکيل اين دولت ائتلافي قبل از انتخابات جديد پارلماني و همچنين خواستار تشکيل کميته مستقل تازه‌اي براي اصلاحات قانون اساسي است.

* ارتش مصر در آخرين ساعات روز گذشته با رهبران گروه هاي سياسي، مذهبي، ملي و جوانان اين کشور ديدار کرد.

* خبرگزاري فرانسه به نقل از يک منبع امنيتي مصر نوشت مرسي و رهبران اخواني ممنوع الخروج شده‌اند. اين خبر خيلي زود از سوي وزارت کشور مصر تکذيب شد.


نوشته شده در   پنجشنبه 13 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode