ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 8 تير 1392     |     کد : 55806

مرسی اشتباه کردم جبران می کنم

تظاهرات علیه رییس جمهمور مصر...


تظاهرات عليه رئيس جمهور مصر همچنان ادامه دارد
مرسي: اشتباه کردم جبران مي‌کنم!


رئيس‌جمهور مصر در نخستين سالگرد رياست جمهوري خود به اشتباهاتش اعتراف کرد و وعده اصلاح داد.
محمد مرسي، رئيس‌جمهور مصر روز چهارشنبه و به مناسبت نخستين سالگرد به قدرت رسيدن خود به سخنراني پرداخت و گفت در دوران اول حکومتش اشتباهاتي داشته که بايد آنها را اصلاح کرد.
«مرسي» گفت: از زمان به قدرت رسيدنش در ژوئن 2011 تلاش‌هايي کرده که برخي مواقع اين تلاش‌ها درست نبوده است اما اصلاح اين اشتباهات ممکن است.
وي در ادامه به «قطبي» شدن صحنه سياسي مصر اشاره کرد و گفت: اين مسئله کل کشور مصر را در خطر بي‌ثباتي قرار داده و دموکراسي را تهديد مي‌کند.
رئيس‌جمهور مصر با اعلام اينکه «هر انقلابي دشمناني دارد و همه ملت‌ها چالش‌هايي دارند» افزود: انقلاب و ملت مصر نيز از اين شرايط مستثني نيستند و آنها هم با مجموعه‌اي از چالش‌ها مواجه‌اند.
رئيس‌جمهور مصر خاطرنشان کرد، برخي از شخصيت‌ها به‌ويژه بقاياي رژيم سابق بر اين باورند که عقربه‌هاي ساعت در مصر به عقب بازمي‌گردد. آنها خود را انقلابي مي‌نامند در حالي که اين‌طور نيست... نيروها و احزاب سياسي از جمله جبهه نجات ملي با اين ادعا که نظام منتخب از همان روز اول مشروعيت خود را از دست داد، از مشارکت در حکومت ممانعت مي‌کنند.
وي در ادامه يادآور شد که از وزير کشور خواسته، يگان‌هاي ويژه‌اي را براي مقابله با اقدامات افراد خشونت‌طلب که باعث رعب و وحشت شهروندان مصري‌ مي‌شوند، تشکيل دهد.
«مرسي» همچنين خواستار تشکيل يک «کميسيون مستقل» با مشارکت همه احزاب سياسي براي اصلاح قانون اساسي شد. رئيس‌جمهور مصر دستور تشکيل يک «کميته عالي آشتي ملي» را هم صادر کرد و گفت در اين کميته نمايندگاني از همه احزاب و گروه‌هاي سياسي فعال کشور مي‌توانند عضو شوند.
رئيس‌جمهور مصر که به منظور آرام کردن معترضان که عمدتا جوانان اين کشور هستند، سخن مي‌گفت، اعلام کرد، همه وزيران و استانداران را موظف کرده است تمامي مسئولاني را که دربروز مشکلات و کم‌کاري‌ها در عرصه خدمات‌رساني به شهروندان مسئول هستند، اخراج کرده و معاونان جوان و کمتر از 40 سال را براي خود انتخاب کنند.
مرسي همچنين تاکيدکرد، مجوز پمپ‌بنزين‌هايي که از دريافت يا توزيع سوخت امتناع مي‌ورزند، لغو مي‌شوند.
مرسي از نيروهاي مسلح مصر به عنوان «سپر محافظ» کشور ياد کرد و خاطرنشان کرد، تمام نهادهاي دولتي به‌ويژه نيروهاي مسلح منسجم و منضبط عمل مي‌کنند.
مرسي به دستگاه قضايي در کشورش هم اشاره‌اي کرد و گفت: «از مسئولان قضايي مي‌خواهم از درگيري‌هاي سياسي (چه به نفع آنها چه عليه آنها) اجتناب کنند».
وي با بيان اينکه زمان برگزاري انتخابات پارلماني مصر نزديک است،‌ افزود: ما خواهان برگزاري انتخابات پارلماني در سريع‌ترين زمان هستيم.
اما برخلاف خواسته مرسي، پس از پايان اين سخنراني درگيري‌هاي گسترده‌اي بين طرفداران و مخالفان مرسي در مناطق مختلف مصر به‌ويژه در شهر «المنصوره» و «الشرقيه» رخ داد که به کشته و زخمي شدن صدها نفر منجر شد.
شبکه تلويزيوني «روسيا اليوم» در اين باره اعلام کرد، در جريان درگيري‌هاي شديد که بين دو طرف در المنصوره به وقوع پيوست 5 تن کشته و 237 نفر نيز زخمي شدند.
منابع بيمارستاني اما شمار کشته‌ها را سه تن و تعداد مجروحان را 467 نفر اعلام کرده است.
يورو نيوز نيز گزارش داد، ارتش با استقرار در مناطق حساس به‌خصوص در مقابل ساختمان‌هاي مهمي نظير راديو و تلويزيون و بانک‌ها، اعلام کرده است با ناآرامي‌ها برخورد خواهد کرد.
دو طرف درگير از وسايل مختلف از جمله چاقو براي حمله به يکديگر استفاده مي‌کنند.
نيروهاي امنيتي نيز از گاز اشک‌آور عليه مخالفان محمد مرسي، رئيس‌جمهوري مصر استفاده مي‌کنند.
المنصوره شهري است که همواره به آرامش و ثبات معروف بوده است ولي اخيرا در ناآرامي شديدي به سر مي‌برد.
خبرگزاري «شرق الاوسط» نيز به نقل از وزارت بهداشت مصر نوشت، در جريان درگيري‌هايي که بين طرفداران و مخالفان «مرسي» در منطقه «دلتا النبيل» استان «الشرقيه» به وقوع پيوست يک نفر به ضرب گلوله کشته شد. در جريان اين ناآرامي‌ها 30 تن نيز مجروح شدند. فرد کشته شده يک دانشجوي 22 ساله و از طرفداران اخوان‌المسلمين است.
هيکل: مرسي
مبهوت قدرت
محمد حسنين هيکل، نويسنده مصري نيز طي اظهاراتي «مرسي» رئيس‌جمهور مصر را به قدرت‌طلبي محکوم کرد و گفت وي مبهوت قدرت شده است.
هيکل گفت: مرسي چندين بار اين جمله را گفته که «من فرمانده عالي نيروهاي مسلح و مجلس عالي پليس و ديگر نهادها هستم.» و مرتب اين جمله را تکرار مي‌کند.
اين نويسنده سرشناس افزود: ادامه سياست‌‌هاي اخوان‌المسلمين اشتباه است و مي‌تواند مصر را به جنگ داخلي بکشاند. وي در ادامه به سخنراني اخير مرسي، اشاره کرد و گفت: سخنراني اخير وي دو دستگي جامعه مصر را تشديد مي‌کند. «هيکل» با اعلام اينکه «محبوبيت گروه اخوان‌المسلمين بسيار کاهش يافته است» نتيجه گرفت: شايد اين کاهش محبوبيت به خاطر اين باشد که آنها غرق در غرور شده‌اند.
آخرين خبرها از مصر حاکي است، شمار زيادي از طرفداران محمد مرسي از روز گذشته با تجمع مقابل مسجد «رابعه» ‌و در شمال قاهره خود را آماده برگزاري يک تظاهرات ميليوني مي‌‌کنند. مخالفان مرسي نيز اعلام کرده‌اند روز يکشنبه (فردا) تظاهرات ميليوني خود را عليه مرسي برگزار مي‌کنند.
آغاز مجدد ناآرامي‌ها
شبکه تلويزيوني عرب‌زبان «الميادين» عصر روز گذشته از آغاز دور تازه تظاهرات‌ها عليه «محمد مرسي» از مقابل دانشگاه الازهر خبر داد و اعلام کرد، معترضان در حالي که شعارهايي عليه رئيس جمهور مصر سرمي‌دهند به سمت ميدان التحرير حرکت کردند.
گزارش‌ها حاکي است اين اعتراض‌ها در واقع مقدمه تظاهرات بزرگ روز يکشنبه است که به دعوت جبهه نجات ملي «ائتلاف اصلي مخالفان» قرار است برگزار شود. مصر طي يک سال گذشته شاهد حوادث و واکنش‌هايي بوده که انتقادها عليه «مرسي» را به شدت افزايش داده است. کشتار شيعيان در روز روشن آن هم در نيمه شعبان از جمله اين حوادث است که اعتراض‌ها عليه مرسي را به شدت افزايش داده است. دوشنبه گذشته (سوم تيرماه) گروهي از سلفي‌هاي تکفيري با حمله به خانه شيعيان چهار نفر را به طرز فجيعي کشته و فيلم آن را منتشر کردند. قطع يکطرفه رابطه با سوريه يکي ديگر از اقدامات مرسي است که تعجب همراه با تاسف بخشي از مخالفان را برانگيخته است. حسنين هيکل، نويسنده سرشناس مصري از جمله اين افراد است که با انتقاد از اين تصميم، آن را اقدامي غيرقانوني توصيف کرد.
بنا بر گزارش الميادين، معترضان روز گذشته شعارهايي عليه آمريکا سر داده و خواستار اخراج سفير اين کشور شدند. ناظران سياسي معتقدند اخوان‌المسلمين به وعده‌هايي که در ابتداي انقلاب داده عمل نکرده است!


نوشته شده در   شنبه 8 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode