ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392     |     کد : 53462

دولت و مجلس متعهد شدند مهار تورم و گراني

جلسه غيرعلني مجلس به منظور بررسي علل افزايش نرخ برخي کالاهاي اساسي برگزار شد و در اين جلسه نمايندگان دولت تعهد دادند براي مهار تورم، گراني‌هاي اخير و تامين ارز لازم براي دارو و کالاهاي اساسي اقدام کنند.

در جلسه غيرعلني اتفاق افتاد
دولت و مجلس متعهد شدند مهار تورم و گراني


جلسه غيرعلني مجلس به منظور بررسي علل افزايش نرخ برخي کالاهاي اساسي برگزار شد و در اين جلسه نمايندگان دولت تعهد دادند براي مهار تورم، گراني‌هاي اخير و تامين ارز لازم براي دارو و کالاهاي اساسي اقدام کنند.
عباس فلاحي باباجان نماينده مردم اهروهريس در اين زمينه گفت: عدم حذف ارز مرجع کالاهاي اساسي مهمترين مطالبه نمايندگان است چرا که در غير اين صورت خسارت عظيمي به مردم وارد مي‌شود.
مطالبه‌اي که تحقق پيدا کرد و بنا به گفته سخنگوي هيئت رئيسه مجلس نمايندگان دولت در جلسه غيرعلني تعهد دادند که دولت براي مهار تورم، گراني‌هاي اخير و تامين ارز لازم براي دارو و کالاهاي اساسي اقدام کند.
عبدالرضا مصري بعد از جلسه غيرعلني مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمع‌بندي جلسه اين بود که با اولويت اول، ارز لازم براي دارو که مورد نياز مردم است تامين شود و با همين اولويت کالاهاي اساسي هم توسط دولت تامين شود همچنين دولت ضمن تامين ارز دارو بايد درتهيه و توزيع کالاهاي اساسي تصميم خردمندانه‌اي بگيرد تا ثبات در بازار ايجاد شود و مردم از ترس افزايش قيمت اقدام به ذخيره کالا نکنند.
وي اضافه کرد: همچنين مقرر شد دستورالعمل‌هايي که در نظام اقتصادي زلزله ايجاد مي‌کند و در بازار بي ثباتي به وجود مي‌آورد از ثبات برخوردار شود.
مصري ادامه داد: براساس نتايج جلسه غيرعلني ال‌سي‌هايي که واحدهاي توليدي براي خريد مواد اوليه از خارج کشور تامين مي‌کنند به سي درصدي که در گذشته گشايش اعتبار مي‌کردند برگردد، زيرا اکنون ميزان گشايش اعتبار 130 درصد است که از خريد نقدي بيشتر است و توجيهي ندارد، لذا بنا شد اين موضوع به مسير اصلي خود برگردد تا توليدکنندگان بدون دغدغه نسبت به گشايش اعتبار اقدام کنند.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس مهار تورم و نقدينگي را از ديگر تعهدات تيم اقتصادي کابينه به مجلس در جلسه غيرعلني عنوان کرد و گفت: برابر آمارها نقدينگي در سال 91 نسبت به سال 90 دو برابر شده و اگر ما سرعت آن را محاسبه نکنيم رشد آن اثر مستقيمي روي تورم دارد، لذا قرار شد در سال 92 نقدينگي رشدي متناسب با رشد اقتصادي داشته باشد تا تورم کنترل شود.
وي با اشاره به طرح موضوعاتي در خصوص نابرابري‌هاي اقتصاد اجتماعي در جلسه غيرعلني اظهار کرد: قرار شد دولت محصولات کشاورزي به ويژه گندم را به نحوي از کشاورزان خريد کند که حاصل دسترنج کارگر با سودي به او داده شود و اين رقم متناسب با قيمت خارجي باشد تا گندم به سيلوها برگردد.
مصري با اشاره به وجود مشکلاتي در تخليه کشتي‌هاي حامل کالاهاي اساسي اظهار کرد: در حال حاضر کشتي‌هاي زيادي که بار کالاي اساسي دارند در بنادر به دليل تاخير در تخليه معطل مانده‌اند و جرائمي بابت آنها پرداخت مي‌شود.
وي ادامه داد: در جلسه غيرعلني مقرر شد تخليه کالاها سرعت بگيرد تا کالاهاي اساسي در بازار توزيع شود البته گفته شده که ذخيره مناسبي از کالاهاي اساسي وجود دارد. وي همچنين اظهار کرد: بنا بر سخنان تيم اقتصادي کابينه در جلسه غيرعلني يقين داريم و معتقديم آنها تعهداتي که به مجلس ارايه دادند عملياتي خواهند کرد.
مصري دغدغه مجلس براي گراني، تورم، عدم مهار، قيمت‌ها و بي‌ثباتي را از جمله دلايل برگزاري جلسه غيرعلني مجلس عنوان کرد و گفت: اين جلسه از ساعت 8 صبح تا 12:20 ادامه داشت، نمايندگان در اين جلسه ديدگاه‌هاي خود را در خصوص بازار دارو، ارز، کالاهاي اساسي، محصولات کشاورزي و خودرو مطرح کردند و در مقابل رئيس کل بانک مرکزي و وزراي صنعت و کشاورزي مطالب عمده‌اي مطرح کردند.
گلايه دولتي‌ها از دست‌هاي پنهان!
ابراهيم نکو عضو هيئت رئيسه کميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با ايسنا در تشريح رويدادهاي جلسه غيرعلني ديروز مجلس گفت: وزيران کابينه دست‌هاي پنهان و علت‌هاي بيروني را عامل گراني‌هاي اخير عنوان کردند.
وي ادامه داد: در اين جلسه تيم اقتصادي حاضر شده دولت در مجلس شامل خليليان، غضنفري و بهمني فقط به توجيه دلايل گراني پرداختند.
وي افزود: تيم اقتصادي دولت معتقدند که مشکلات به وجود آمده در حوزه اقتصاد مربوط به دولت نيست و يا حداقل در حد بسيار جزيي متوجه آنها است.
نکو اظهار داشت: اين توضيحات تنها اين موضوع را در ذهن تداعي مي‌کند که از بيرون دولت، دستهايي دولت را هدايت مي‌کند.
احتمال افزايش قيمت
خريد تضميني گندم
صفر نعيمي نماينده مردم آستارا نيز با اشاره به جلسه غيرعلني صبح ديروز مجلس اظهار داشت: وزير جهاد کشاورزي در اين جلسه از احتمال افزايش قيمت خريد تضميني گندم خبر داده است.
شهباز حسن‌پور عضو کميسيون برنامه و بودجه نيز گفت: وزير صنعت عدم همکاري بانک‌ها با بخش توليد و صنعت را از مهمترين مشکلات تأمين ارز کالاهاي اساسي عنوان کرده است.
وي افزود: بهمني نيز در اين جلسه گفت که در حد مقدورات ارز کالاهاي اساسي را تأمين کرده‌ايم و باز هم پيگيريم که ارز را با قيمت مرجع براي کالاهاي اساسي در نظر بگيريم.
توضيح تيم اقتصادي دولت
قانع کننده نبود
اسماعيل جليلي عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به توضيحات رئيس بانک مرکزي و وزراي صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي در جلسه غيرعلني امروز مجلس براي بررسي دلايل افزايش قيمت کالاهاي اساسي و گراني‌هاي اخير گفت که توضيحات تيم اقتصادي دولت قانع کننده نبود.
جليلي در ادامه در مورد دلايل مطرح شدن حذف ارز مرجع از کالاهاي اساسي و ساير کالاها گفت: از آنجا که مبناي فعاليت در سال 92 حذف تدريجي ارز مرجع است طبيعتاً ديگر وجود ارز مرجع معنايي ندارد. بنابراين قرار است به بخش‌هاي اولويت‌دار يارانه دولتي معادل مابه‌تفاوت ارز مرجع و مبادلاتي بدهند.
اين نماينده اصولگراي مجلس گفت: گزارش‌هاي نمايندگان دولت در مورد گراني‌ها و عدم ثبات در بازار به هيچ عنوان براي شرايط نابسامان کنوني قانع‌کننده نيست، آنها گزارش‌هاي روتين و معمولي را مطرح کرده که موضوع خاصي در آن نيست به همين دليل نمايندگان از اين گزارش‌ها قانع نشده‌اند.
گويا مديريت در نابساماني‌ها
نقشي نداشته است!
رئيس کميسيون صنايع و معادن نيز با اشاره به حضور تعدادي از اعضاي تيم اقتصادي دولت در جلسه غير علني مجلس، گفت: سخنان غضنفري،‌خليليان و بهمني بيشتر متوجه بيان مشکلات دستگاه‌هاي متبوع خود و تحريم‌هاي بين‌المللي بود، گويي مديريت در نابساماني‌هاي اقتصادي نقشي نداشته است.
رضا رحماني گفت: مگر مقام معظم رهبري نگفتند از توليد حمايت شود، پس چرا 10 درصد سهم بخش صنعت و معدن از منابع ارزي پرداخت نشد و چرا تسهيلات ارزي صندوق با وجود آنکه در اين صندوق وجود دارد به صنعتگران پرداخت نشد؟
وي افزود: عدم پرداخت تسهيلات ارزي و ريالي به صنعتگران در کنار سه برابر شدن نرخ ارز در بازار و پرداخت نشدن 100 هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي موجب تشديد نابساماني‌هاي اقتصادي شده است.
فرهاد شبيري عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس نيز گفت: در جلسه غير علني ديروز براي بررسي دلايل گراني‌هاي اخير مقرر گرديد مجلس و دولت با همدلي و هماهنگي همه جانبه در جهت تهيه اجناس با قيمت مناسب و جلوگيري از رانت‌خواري تلاش کنند.
وي در توضيح دستاورد و نتيجه جلسه غيرعلني مجلس به توضيحات رئيس کل بانک مرکزي اشاره و اظهار کرد: طبق توضيحات آقاي بهمني وزارت بهداشت مکلف شده است که به صورت مشخص و مکتوب به بانک مرکزي اعلام کند که براي واردات دارو احتياج به چه نوع ارزي دارد.
سيد مهدي موسوي نژاد نماينده دشتستان در مجلس نيز گفت: رئيس بانک مرکزي و وزير جهاد کشاورزي به منظور ارائه گزارشي در خصوص تورم اخير و بالا رفتن قيمت کالاهاي اساسي در جلسه غيرعلني مجلس حاضر شدند که توضيحات بهمني نمايندگان را قانع نکرد.



نوشته شده در   چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode