ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 8 اسفند 1391     |     کد : 50310

سمنان، بالاترين رتبه‌ي سرانه جمعيتي را كسب كرد

استان سمنان، با (۶۳۱،۲۱۸ نفر) جمعيت، از طرفي حدود نصف جمعيتِ هريك از هفت استاني است كه فقط يك رتبه آورده‌اند و از طرف ديگر «حدو نصف جمعت قم» و يك، پنجم حمعيت آذربايجان غربي و يك، نوزدهم (19/1) جمعيت تهران را دارا مي‌باشد. و موفق به كسب 2 رتبه (ششم قرائت و سوم اذان) شده است. يعني؛ به ازاي هر 609/315 نفر؛ يك رتبه.


تحليل آماري از نتائج مسابقات قرآني شكوفه‌ها در بخش پسران:
نويسنده رضا صابري: استان سمنان، با (۶۳۱،۲۱۸ نفر) جمعيت، از طرفي حدود نصف جمعيتِ هريك از هفت استاني است كه فقط يك رتبه آورده‌اند و از طرف ديگر «حدو نصف جمعت قم» و يك، پنجم حمعيت آذربايجان غربي و يك، نوزدهم (19/1) جمعيت تهران را دارا مي‌باشد. و موفق به كسب 2 رتبه (ششم قرائت و سوم اذان) شده است. يعني؛ به ازاي هر 609/315 نفر؛ يك رتبه.
از آنجا كه دانستن نتائج زحمات در حوزه فرهنگ مي‌تواند براي برنامه ريزي‌هاي آينده مفيد باشد برآن شديم تا تحليلي آماري«1» از رتبه‌هاي اعلان شده را ارائه كنيم.
رقابت شكوفه‌ها در بخش پسران، - در 5 رشته انجام شد- و در هرشته نفرات اول تا پنجم را مشخص كرد و از 31 استان كشور، مجموعا از بين نمايندگان 14 استان، 26 برگزيده داشت. (ضمناً، در رشته قرائت تحقيق رتبه ششم نيز اعلان شد)
سرانه‌ي جمعيتي رتبه‌ها
سرانه‌ي جمعيتي رتبه‌هاي كسب شده توسط اين 14 استان به اين قرار است.
استان تهران با كسب 5 رتبه؛ به ازاي هر 678/436/2 نفر؛ يك رتبه.
استان خراسان رضوي با كسب 4 رتبه، به ازاي هر 600/498/1 نفر، يك رتبه.
استان اصفهان با كسب 3 رتبه، به ازاي هر 437/626/1 نفر، يك رتبه.
آذربايجان غربي با 2 رتبه، به ازاء هر 288/402/1 نفر؛ يك رتبه.
استان قم با كسب 2 رتبه، به ازاي هر 836/575 نفر، يك رتبه.
استان سمنان، با كسب 2 رتبه، به ازاي هر 609/315 نفر يك رتبه.
استان‌هاي تك رتبه‌اي
آذربايجان شرقي با (۳،۷۲۴،۶۲۰ نفر) جمعيت.
قزوين با (۱،۲۰۱،۵۶۵ نفر) جمعيت.
مركزي با (۱،۴۱۳،۹۵۹ نفر) جمعيت.
بوشهر با (۱،۰۳۲،۹۴۹ نفر) جمعيت.
زنجان با (۱،۰۱۵،۷۳۴ نفر) جمعيت.
كرمان با (۲،۹۳۸،۹۸۸ نفر) جمعيت.
خراسان شمالي با (۸۶۷،۷۲۷ نفر) جمعيت.
يزد با (۱،۰۷۴،۴۲۸) جمعيت، هريك، فقط 1 رتبه (جمعاً 7 رتبه) به دست آورده‌اند.
مجموع جمعيت اين هفت استان(970/269/13 نفر) است. يعني 579/068/1 نفر، بيش از جمعيت تهران. ولي حدوداً، دوبرابر تعداد رتبه‌هاي تهران، از مقام‌هاي اين رقابت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و متوسط هر استان به ازاي هر 710/895/1 نفر، يك رتبه كسب كرده‌اند.
17 استان كشور هيچ برگزيده‌اي نداشته‌اند كه عبارتند از:
1- فارس با (۴،۵۹۶،۶۸۵ نفر) جمعيت.
2- خوزستان با (۴،۵۳۱،۷۲۰ نفر) جمعيت.
3- مازندران با (۳،۰۷۳،۹۴۳ نفر) جمعيت.
4- گيلان با (۲،۴۸۰،۸۷۴ نفر) جمعيت.
5- سيستان و بلوچستان با (۲،۵۳۴،۳۲۷ نفر) جمعيت.
6- البرز با (۲،۴۱۲،۵۱۳ نفر) جمعيت.
7 - كرمانشاه با (۱،۹۴۵،۲۲۷ نفر) جمعيت.
8- لرستان با (۱،۷۵۴،۲۴۳ نفر) جمعيت.
9- همدان با (۱،۷۵۸،۲۶۸ نفر) جمعيت.
10- گلستان با (۱،۷۷۷،۰۱۴ نفر) جمعيت.
11- كردستان با (۱،۴۹۳،۶۴۵ نفر) جمعيت.
12- هرمزگان با (۱،۵۷۸،۱۸۳ نفر) جمعيت.
13- اردبيل با (۱،۲۴۸،۴۸۸ نفر) جمعيت.
14- چهارمحال و بختياري با (۸۹۵،۲۶۳ نفر) جمعيت.
15- کهگیلویه و بویراحمد با (۶۵۸،۶۲۹ نفر) جمعيت.
16- خراسان جنوبی با (۶۲۲،۵۳۴ نفر) جمعيت.
17- ايلام با (۵۵۷،۵۹۹ نفر)جمعيت.
و اين يعني: 155/919/33 نفر از جمعيت ايران در اين رقابت‌ها بهره‌اي نداشته‌اند.
اگرچه بدهي است كه حتي اگر از هر رشته برگزيده‌اي از يكي از استان‌ها وجود داشته باشد، بازهم بعد از انتخاب 26 نفر، شش استان بدون برگزيده خواهند ماند ولي در عين حال، در اينجا شايسته است مسئولين مربوطه دلائل عدم توفيق اين 17 استان را با در نظرگرفتن امكانات و استعدادها و ... بادقت تمام بررسي كنند و در پي رفع آن برآيند.
تهران، بيشترين جمعيت و بيشترين رتبه
2– استان تهران با كسب 5 رتبه (مقام دوم حفظ كل؛ پنجم حفظ 20 جزء؛ چهارم و پنجم قرائت تحقيق و اول قرائت ترتيل) بيشترين رتبه‌ها را به خود اختصاص داده است.
البته با وجود جمعيت ۱۲،۱۸۳،۳۹۱ نفري، يعني؛ يك، ششم كل جمعيت ايران؛ در تهران حضور دارند و اين تعداد رتبه، براي اين حجم از جمعيت، بسيار ناچيز است. زيرا؛
اولاً؛ تهراني‌ها، به ازاي هر 678/436/2 نفر؛ يك رتبه آورده‌اند.
ثانياً؛ استان‌هاي قزوين با (۱،۲۰۱،۵۶۵ نفر)، مركزي با (۱،۴۱۳،۹۵۹ نفر)، بوشهر با (۱،۰۳۲،۹۴۹ نفر) و زنجان با (۱،۰۱۵،۷۳۴ نفر)؛ يزد با (۱،۰۷۴،۴۲۸ نفر)، كرمان با (۲،۹۳۸،۹۸۸ نفر)؛ خراسان شمالي با (۸۶۷،۷۲۷ نفر)، آذربايجان شرقي با (۳،۰۸۰،۵۷۶ نفر)، هركدام از اين هفت استان، فقط 1 رتبه به دست آورده‌اند. و مجموع جمعيت اين هفت استان(926/625/12 نفر) است. يعني تغريباً برابر جمعيت تهران. و به ازاي هر 703/803/1 نفر، يك رتبه كسب كرده‌اند. و اين از نظر جمعيتي، بسيار بيش از توفيقات تهران است.
خراسان رضوي 4 رتبه
3 – استان خراسان رضوي با (۵،۹۹۴،۴۰۲ نفر) جمعيت، با كسب 4 رتبه(اول و سوم قرائت تحقيق – دوم و چهارم قرائت ترتيل) در جايگاه دوم ايستاده است. و به ازاي هر 600/498/1 نفر، يك رتبه آورده‌اند.
و از طرفي، عليرغم اينكه جمعتي بسيار كمتر از نصف استان تهران را در خود جاي داده است، ولي فضاي مذهبي اين استان را نبايد ناديده گرفت. كه قطعاً در اين موفقيت و تعداد رتبه‌ها مؤثر است.
اصفهان 3 رتبه
4 – استان اصفهان با(۴،۸۷۹،۳۱۲ نفر) جمعيت، با كسب 3 رتبه (اول و چهارم حفظ 20 جزء – دوم قرائت تحقيق)، در اين رقابت‌ها، در جايگاه سوم ايستاده است. و به ازاي هر 437/626/1 نفر، يك رتبه آورده‌اند.
سه استان، مشترك در رتبه چهارم
5 – استان‌هاي آذربايجان غربي، قم و سمنان؛ هريك با كسب 2 رتبه، مشتركاً در جايگاه چهارم ايستادند.
الف: استان آذربايجان غربي با (۳،۰۸۰،۵۷۶ نفر) جمعيت، از طرفي داراي حدود، دو برابر حمعيت هريك از هفت استاني است كه فقط يك رتبه آورده‌اند و از طرف ديگر «حدو سه برابر جمعت قم» را درخود جاي داده است و از سوي چهارم؛ يك، چهارم (4/1) جمعيت تهران را دارا مي‌باشد. با اين حال، نمايندگان اين استان توانستند 2 رتبه (چهارم حفظ كل و سوم حفظ 20 جزء) را به خود اختصاص دهند. يعني از هر 288/402/1 نفر؛ يك رتبه.
ب: استان قم؛ با (۱،۱۵۱،۶۷۲ نفر) جمعيت - كه تغريباً، جمعيتي برابر با هريك از استان‌هاي تك رتبه‌اي دارد- موفق به كسب 2 رتبه شده است و به ازاي هر 836/575 نفر، يك رتبه كسب كرده‌اند. و اين، اگرچه رتبه خوبي است ولي با وجود فضائي كه بر شهر قم حاكم است، رتبه‌ي دلچسبي نيست.
امّا سمنان
ج: استان سمنان، با (۶۳۱،۲۱۸ نفر) جمعيت، از طرفي حدود نصف جمعيتِ هريك از هفت استاني است كه فقط يك رتبه آورده‌اند و از طرف ديگر «حدو نصف جمعت قم» و يك، پنجم حمعيت آذربايجان غربي و يك، نوزدهم (19/1) جمعيت تهران را دارا مي‌باشد. درعين حال موفق به كسب 2 رتبه (ششم قرائت و سوم اذان) شده است، كه هر دو رتبه توسط «سيد محمد حسينی‌پور» بدست آمده يعني؛ سمناني‌ها به ازاي هر 609/315 نفر؛ يك رتبه را به خود اختصاص داده‌اند.
نتيجه
اكنون نوبت مسئولين امر است كه با در نظر گرفتن جمعيت و شرائط محيطي، مذهبي، جغرافيائي و عوامل ديگر به بررسي دقيق و برنامه ريزي براي ارتقاء دانش قرآني استان‌هاي كشور به پردازند.
پي‌نوشت
«1» آمارهاي ارائه شده براساس آمار سال 1390 در وب‌گاه رسمی مرکز آمار ایران است.


نوشته شده در   سه شنبه 8 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode