ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 9 دي 1391     |     کد : 47959

رزمايش بزرگ ولايت 91 از تنگه هرمز تا شمال اقيانوس هند

رزمايش تخصصي دريايي با رمز «ياحسين» به مدت 6 روز از محدوده شرق تنگه هرمز تا مدار 18 درجه شمالي به وسعت بيش از يك ميليون كيلومتر مربع از آب هاي آزاد، توسط نيروي دريايي ارتش آغاز شد.

نيروي دريايي ارتش اقتدار خود را به رخ كشيد
رزمايش بزرگ ولايت 91 از تنگه هرمز تا شمال اقيانوس هند


رزمايش تخصصي دريايي با رمز «ياحسين» به مدت 6 روز از محدوده شرق تنگه هرمز تا مدار 18 درجه شمالي به وسعت بيش از يك ميليون كيلومتر مربع از آب هاي آزاد، توسط نيروي دريايي ارتش آغاز شد.
همزمان با صدور فرمان آغاز رزمايش انواع زيردريايي هاي سبك و سنگين، ناوها و ناوچه هاي لجستيك و موشك انداز از اسكله منطقه يكم نيروي دريايي ارتش جدا شده و عازم محل هاي استقرار در مناطق عملياتي رزمايش شدند.
دريادار دكتر حبيب الله سياري قبل از آغاز رزمايش تاكيد كرد كه درطول برگزاري رزمايش به هيچ عنوان وارد مرزهاي همسايگان نخواهيم شد و رزمايش در محيط آب هاي بين المللي برگزار مي شود.
بنابراين گزارش، تعدادي از يگان هاي نيروي دريايي متشكل از زيردريايي ها، ناوشكن ها، ناوها و سامانه هاي موشكي اين نيرو در مدار 18 درجه تحت عنوان نيروهاي نارنجي در نقش دشمن حاضر خواهند شد، بخش ديگري از نيروها با عنوان نيروهاي آبي يا خودي در تنگه هرمز، درياي عمان، شمال اقيانوس هند و در سواحل كشور از بندرعباس تا شرقي ترين ساحل ايران در پسابندر در مرز پاكستان مستقر خواهند بود.
تاكتيك هايي كه در زيرسطح و سطح دريا در جريان اين رزمايش استفاده خواهد شد كاملا بومي است در حالي كه قبل از انقلاب تاكتيك هاي غربي و شرقي مورد استفاده قرار مي گرفت. همچنين اقداماتي براي كشف، شناسايي و علامت گذاري به معناي نابود كردن در اين رزمايش انجام خواهد شد و عملكرد نيروها توسط داوران مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.
تمرينات رزمايش رزم سطحي و زيرسطحي، موشكي، هوايي، استفاده از اژدرها، قطع ارتباطات و توجه خاص به جنگ هاي الكترونيك (جنگال) از جمله موارد مورد استفاده در رزمايش ولايت 91 خواهد بود.
زيردريايي طارق، غدير و هواناوهايي كه كاملا تعمير اساسي شده و در روز هفت آذر (روز نيروي دريايي) به ناوگان اين نيرو اضافه شده است در رزمايش ولايت 91 مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا توان آنها مورد ارزيابي قرار گيرد. همچنين موشك ها و اژدرهاي كاملا نوآوري شده در رزمايش امسال مورد استفاده قرار مي گيرد.
ناوگروه 23 نيروي دريايي ارتش متشكل از ناوشكن جماران و ناو بوشهر، كار اسكورت كشتي هاي تجاري و نفتكش را در طول برگزاري رزمايش انجام مي دهند و در برابر پديده شوم دزدي دريايي از آنها مراقبت به عمل خواهند آورد.
به گزارش مهر، فرمانده نيروي دريايي ارتش در خصوص مسير عبور ناوهاي بيگانه در حين برگزاري رزمايش ولايت 91 عنوان كرد: حضور در آب هاي آزاد با وسعت يك ميليون كيلومتر كار بسيار بزرگ و وسيعي است، اما هر يك از ناوهاي كشورهاي منطقه كه مطابق قوانين بين المللي در حركت هستند مسير خود را ادامه خواهند داد. قطعا ما اجازه نمي دهيم در منطقه عملياتي و حريم عملياتي كه مشخص مي كنيم بيگانگان وارد شوند. البته در رزمايش قبلي هم اين اتفاق افتاد كه با تذكر ما از منطقه دور شدند.
وي افزود: قطعا حضور در آب هاي آزاد به توانمندي نيروي دريايي مي افزايد، اما اكنون با توجه به حضور نيروي دريايي در منطقه خليج باب المندب و درياي سرخ توانمندي هاي علمي و صنعتي نيروي دريايي در درياها افزايش يافته است. پهلوگيري ناوهاي ايران در درياي سرخ كه ظرف دو هفته اخير در بندر سودان انجام شده است بسيار مهم و بيانگر توانمندي نيروي دريايي است.
دريادار سياري اظهار داشت: در منطقه رزمايش به صورت معمول از پهپادهاي ساخت داخل كشور استفاده مي كنيم و خوشبختانه در اين حوزه از توانمندي بسيار خوبي برخورداريم.
وي گفت: از سوي ديگر نيروي دريايي سپاه هم در كنار نيروي دريايي ارتش در حين برگزاري رزمايش حضور خواهند داشت و در بحث اطلاعاتي مكمل نيروي دريايي ارتش خواهد بود.
حضور پيشرفته ترين زيردريايي در رزمايش ولايت 91
از جمله بخش هاي مهم و كليدي رزمايش نقش آفريني زيردريايي سبك و سنگين كشورمان است كه همزمان با آغاز رزمايش به عمليات گشت زني، شناسايي و نيز مقابله با تهديدات خواهند پرداخت.
به گزارش فارس، فرماندهي زيرسطحي هاي رزمايش ولايت 91 بر عهده زيردريايي كيلو كلاس «طارق» خواهد بود. زيردريايي كه يكي از سه فروند يگان سنگين در اختيار نداجاست و به تازگي به صورت كامل توسط متخصصان صنعت دفاعي كشورمان اورهال شده است.
زيردريايي «كيلو» از جمله پيشرفته ترين نمونه هاي كلاس ديزل الكتريك در دنيا كه به «حفره سياه» مشهور است، در واقع يكي از كم سر و صداترين زيرسطحي هاي دنياست كه اين ويژگي به مددعايق بندي صوتي كامل بدنه آن ممكن شده است و البته در كنار پوشش هاي جاذب امواج سونار روي بدنه و استفاده از پروانه هاي هفت پره اي كه صداي بسيار كمي توليد مي كند، شناسايي آن بسيار سخت است.
اعزام شناورهاي سطحي و زيرسطحي ارتش به آب هاي آزاد
با آغاز رزمايش دريايي ولايت 91 شناورهاي سطحي و زيرسطحي نيروي دريايي ارتش براي شركت در اين رزمايش تخصصي عازم آب هاي آزاد شدند. به گزارش ايسنا در اين رزمايش نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران پس از رصد لحظه اي تحركات نيروي مهاجم توسط ناوشكن جمهوري اسلامي ايران جماران و اعلام به قرارگاه مركزي رزمايش، يگان هاي شناور خود شامل زيردريايي ها شناورهاي سطحي، هواناوها و بالگردها را طي مانور تاكتيكي از محل استقرار به سمت منطقه ماموريت و به منظور مقابله با نيروي مهاجم حركت دادند.
اميردريادار رستگاري سخنگوي رزمايش، در اين خصوص اظهار داشت: در اين مرحله ناوگروه هاي نيروي مهاجم اعم از شناورهاي سنگين سطحي و زيرسطحي پس از نفوذ به معابر ورودي و با هدف حمله به سواحل خودي در حال نزديك شدن به آب هاي درياي عمان و خليج فارس بودند كه يگان هاي خودي با اشراف اطلاعاتي دقيق و رصد لحظه اي آنان تمامي جزييات عمليات ها و تحركات اين نيروها را زيرنظر داشتند.
وي با بيان اين كه «نيروهاي خودي متناسب با تحركات نيروي مهاجم تدابير و تاكتيك هاي عملياتي نوين را به اجرا مي گذارند» خاطرنشان كرد: ناوگروه بيست و سوم نيروي دريايي ارتش متشكل از ناوشكن جمهوري اسلامي ايران جماران و ناو بالگردبر بوشهر كه در حال انجام ماموريت و گشت زني در تنگه باب المندب و آب هاي آزاد است كليه اقدامات و تحركات نيروي مهاجم را به قرارگاه عملياتي رزمايش ارسال مي كنند.
تست موشك جديد سطح به هواي «رعد» در رزمايش ولايت 91
اميردريادار رستگاري سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 91 در گفت وگو با فارس، با اشاره به تست و به كارگيري انواع تجهيزات رزم دريايي در اين رزمايش، از آزمايش جديدترين موشك سطح به هواي اين نيرو به نام رعد در روزهاي آينده رزمايش خبر داد و گفت: اين موشك مي تواند اهداف هوايي را در برد متوسط مورد هدف قرار دهد.
بنابراين گزارش، سال گذشته و در خلال رزمايش دريايي ولايت 90، اولين موشك هوشمند و بومي سطح به هواي ميانبرد «محراب» از شناور موشك انداز كلاس پيكان «گرز» شليك و هدف پروازي مورد نظر را منهدم كرده بود.
اهداف اصلي رزمايش دريايي ولايت 91
اميردريادار رستگاري سخنگوي رزمايش از جمله اهداف برگزاري رزمايش بزرگ ولايت 91 را حفظ آمادگي نيروي دريايي ارتش براي مقابله با تهديدات احتمالي دشمن در سال پيام صلح و دوستي براي كشورهاي منطقه اعلام كرد و افزود: «صلح، دوستي و امنيت» براي منطقه خليج فارس پيام اين رزمايش براي كشورهاي همسايه و «اراده جدي ملت ايران براي دفاع از منابع و منافع حياتي خود در تمام عرصه ها به خصوص در آب هاي آزاد» پيام اين رزمايش ولايت 91 براي دشمنان جمهوري اسلامي است.
نظارت و كنترل رزمايش از سوي ستاد فرماندهي كل قوا
سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 91 درباره ارزيابي تخصصي اين رزمايش اظهار داشت: مراحل مختلف اين رزمايش توسط ستاد نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، ستاد فرماندهي كل ارتش و ستاد فرماندهي كل قوا نظارت و كنترل مي شود. دريادار رستگاري معاون هماهنگ كننده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه در اين رزمايش موضوع امدادرساني به يگان هاي شركت كننده به طور جدي دنبال مي شود، افزود: نيروي دريايي ارتش در اين رزمايش سامانه هاي آمادي و بيمارستاني متحرك را براي امدادرساني به مردم غيرنظامي و يگان هاي اين نيرو بكار مي گيرد.
سخنگوي رزمايش تخصصي دريايي ولايت91 اظهار داشت: بدين ترتيب اين سامانه ها حدود 800 كيلومتر طول خط ساحلي از تنگه هرمز تا پسابندر را به طور كامل تحت پوشش قرار مي دهد.
پرواز پهپادهاي شناسايي سپاه بر فراز منطقه رزمايش ولايت 91
به گزارش فارس، امير دريادار «غلامرضا بي غم» جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در حاشيه برگزاري رزمايش تخصصي ولايت 91 كه از صبح جمعه در گستره يك ميليون كيلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا مدار 18 درجه شمالي آغاز شده است، با اشاره به همكاري هاي هميشگي نيروهاي دريايي ارتش و سپاه در ماموريت هاي مختلف گفت: اين دو نيرو مكمل يكديگر هستند و نيروي دريايي سپاه در محدوده خليج فارس و نيروي دريايي ارتش نيز از تنگه هرمز تا آبهاي آزاد و بين المللي را تحت پوشش قرار داده است.
وي در خصوص بكارگيري پهپادهاي شناسايي در اين رزمايش نيز تصريح كرد: امروز ما به تواني رسيده ايم كه تمامي پهپادهايمان را در داخل مي سازيم و در اين رزمايش نيز علاوه بر تمرينات دريايي، در حوزه پهپادي و شناسايي نيز برنامه هايي در دست داريم.
دريادار بي غم افزود: بنا بر همكاري هاي تنگاتنگي كه با سپاه پاسداران در اين حوزه داريم، از پهپادهاي سپاه نيز در اين رزمايش استفاده خواهيم كرد.



نوشته شده در   شنبه 9 دي 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode