ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 16 آذر 1391     |     کد : 46867

ايران باج نمي دهد تحريم ها را لغوكنيد

در پي به پيش كشيدن طرح مذاكره ميان آمريكا و ايران كه مدتي است از سوي رسانه هاي غربي در دستور كار قرار گرفته است؛ روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز اذعان كرد كه جمهوري اسلامي ايران اهل باج دادن نيست و تنها راه اين است كه تحريم ها عليه اين كشور لغو شود.

پيشنهاد لس آنجلس تايمز به غربي ها
ايران باج نمي دهد تحريم ها را لغوكنيد

در پي به پيش كشيدن طرح مذاكره ميان آمريكا و ايران كه مدتي است از سوي رسانه هاي غربي در دستور كار قرار گرفته است؛ روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز اذعان كرد كه جمهوري اسلامي ايران اهل باج دادن نيست و تنها راه اين است كه تحريم ها عليه اين كشور لغو شود.
اين اذعان در حالي است كه پيش از اين نيز بسياري از مقامات و رسانه هاي آمريكا اين موضوع را از زواياي گوناگون مورد تأكيد قرار داده اند.
اين بار اين روزنامه آمريكايي در مطلبي با عنوان «دريچه فرصت به روي مناقشه آمريكا- ايران ممكن است گشوده شود»، به اين موضوع پرداخته است.
لس آنجلس تايمز در گزارش خود به قلم كارول جي ويليامز تأكيد مي كند؛ نمي توان با توسل به تحريم و زور و بدون دادن امتياز ايران را به پاي ميز مذاكره آورد.
لس آنجلس تايمز با بيان اينكه تلاش هاي چندجانبه براي ممانعت از فعاليت هسته اي ايران، چند ماهي است كه به دليل برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا و درگيري هاي غزه و سوريه، متوقف شده است و اكنون كه باراك اوباما دوباره انتخاب شده است؛ پيش بيني مي شود به زودي مذاكرات از سر گرفته شود ادعا مي كند: برخي ناظران معتقدند تهران با شيوه اي سازنده تر براي حل موضوع هسته اي خود، اين كار را خواهد كرد.
اين روزنامه آمريكايي تصريح مي كند: دولت اوباما اكنون براي حل و فصل يكي از پيچيده ترين مسائل خود، آزادي عمل بيشتري دارد. اوباما كه ديگر مانعي به نام ميت رامني نامزد جنگ طلب جمهوري خواهان را بر سر راه خود نمي بيند، مي تواند با چرخش به سوي تهران، به مسير مذاكرات برگردد.
از ماه ژوئن گفتگوهاي چندجانبه با تهران در مورد برنامه هاي هسته اي اش متوقف شده است. اواخر ماه نوامبر كاترين اشتون رئيس سياست خارجه اتحاديه اروپا با ديپلمات هاي كشورهاي 1+5 ديدار كرد و در مورد از سرگيري احتمال گفتگو ها با تهران در ماه دسامبر به تبادل نظر پرداخت.
در ادامه لس آنجلس تايمز به نقل از نجم الدين مشكاتي مشاور سابق وزارت خارجه آمريكا در امور مسائل فناوري و استاد دانشگاه هاي اين كشور، مي نويسد: اگر اوباما مي خواهد در سياست خارجي ميراثي از خود بجا بگذارد، بايد بتواند مسئله ايران را حل كند.
اين گزارش مي افزايد؛ حتي اگر ايران با تحريم ها تحت فشار قرار بگيرد و صادرات نفتش به نصف كاهش يابد و ارزش ريال سقوط آزاد داشته باشد، رويكرد«فقط چماق و نه هويج» براي مذاكرات به احتمال فراوان موفق نخواهد بود.
لس آنجلس تايمز در ادامه نمي تواند پيشرفت هاي ايران در حوزه فناوري هسته اي را ناديده بگيرد و گزارش مي دهد؛ پيگيري فناوري هسته اي توسط ايران و پيشرفت آن در زمينه غني سازي مبتني بر مطالعات اقتصادي محاسبه شده نيست، بلكه مبتني بر محاسبات امنيتي پيچيده و عوامل ديگري مانند غرور ملي است.
اما اصل اين گزارش لس آنجلس تايمز تأكيد بر اين است كه تهران بدون دريافت «امتياز»ها وارد مذاكره مستقيم با ديپلمات هاي آمريكا نمي شود و در مقام پيشنهاد تصريح مي كند؛ آمريكا بايد «تحريم»ها را به حالت تعليق درآورد.
گفتني است اين پيشنهاد لس آنجلس تايمز كه به ناكامي آمريكا در مواجهه با ايران تأكيد دارد در شرايطي است كه رابرت گيتس وزير پيشين جنگ و رئيس اسبق سازمان سيا پيشتر در تشريح اين ناكامي مي گويد؛ «مشكل ما با ايران آن است كه از ما هيچ چيزي نمي خواهد و كسي كه به ما احتياج ندارد و از ما امتيازي نمي خواهد، امتيازي هم نمي دهد.»
از سوي ديگر؛ يادآور مي شود زماني كاندوليزا رايس وزير خارجه وقت آمريكا به اقتدار ايران اذعان مي كند و مي گويد؛ «امروزه ايران به يك قدرت در منطقه تبديل شده و در وسط خاورميانه ايستاده و از آمريكا باج مي خواهد!»
اين نكته گفتني است كه اذعان رايس مربوط به قبل از تحولات منطقه و بيداري اسلامي كنوني است و اكنون در ابعاد بسيار بزرگ تر ناظران و تحليلگران به قدرت نرم جمهوري اسلامي اعتراف مي كنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، لس آنجلس تايمز در پايان گزارش خود با بيان اينكه ايران گفته است بعضي از اركان غني سازي قابل مذاكره نيست و معاهده ان پي تي اجازه آن را براي مصارف غيرنظامي داده است، به ادعاهاي واهي و تكراري پيشين رسانه هاي غربي مبني بر پاكسازي سايت نظامي پارچين از مواد راديواكتيو مي پردازد.
در همين زمينه، خاطرنشان مي شود يوكيا آمانو رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي در ماه نوامبر طي گزارشي گفت؛ تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپا هيچ تأثيري بر سرعت توليد سوخت هسته اي ايران نداشته است.


نوشته شده در   پنجشنبه 16 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode