ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 آبان 1391     |     کد : 45128

2100 ارادت شاعرانه و 12 عنايت عاشقانه

محصول کنگره سراسری شعر دهمین پیشوا (امام هادی «ع») ...

محصول کنگره سراسری شعر دهمین پیشوا (امام هادی «ع»)

کنگره سراسری شعر دهمین پیشوا(امام هادی «ع») درحالي به كار خود پايان داد كه 2100 شاعر توفيق يافتند ارادت‌هاي شاعرانه‌ي خود به ساحت مقدس اهل‌بيت نبي مكرم الهي(ص) بويژه هادي امت حضرت امام علي النقي(ع) را به دبیرخانه اين كنگره ارسال نمايند و در نهایت، 12 عنوان از آنها برگزیده شدند و 5 اثر نیز در بخش‌های شعر آزاد، کودک و نوجوان، ترانه و سرود و نثر ادبی مورد تقدیر قرار گرفتند.
آئین اختتامیه و اهداء جوایز کنگره سراسری شعر دهمین پیشوا (امام هادی ع ) شامگاه دوشنبه (8 آبان) با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله حائری شیرازی و جمع دیگری از مسوولان فرهنگی کشور در تالار وحدت برگزار شد.
در کنگره سراسری شعر دهمین پیشوا 2100 اثر از 1200 شاعر به دبیرخانه رسید که در نهایت، 12 عنوان از آنها برگزیده شدند. 5 اثر نیز در بخش های شعر آزاد، کودک و نوجوان، ترانه و سرود و نثر ادبی مورد تقدیر قرار گرفتند.
رضا بابایی، حامد عسگری، سیدمهدی موسوی، علی موسوی و فاطمه بیرانوند تقدیرشدگان این کنگره اند.
سجاد سعیدنژاد، اعظم سعادتمند، امیر توانایی املشی، الهه بیات مختاری، علی فردوسی، رضا یزدانی، محمد کامرانی اقدام، سیدمحمد بابامیری قمی و محمد میرزایی نیز جزو برگزیدگان این کنگره بودند.
همچنین حسین سنگری به عنوان برگزیده سوم، محسن کاویانی به عنوان برگزیده دوم و رضا خورشیدی فرد به عنوان برگزیده نخست شناخته شدند.
انتشار آثار برگزیده
اين كنگره مبارك
آثار برگزیده اين كنگره مبارك در قالب کتاب منتشر و در بخشی از مراسم توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله حائری شیرازی و دیگر دست اندرکاران کنگره رونمایی شد.
از 6 پیشکسوت تجليل شد
در بخش دیگری از این مراسم، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از 6 پیشکسوت شعر آیینی ((حبیب الله چایچیان «حسان»، محمدعلی مجاهدی «پروانه»، محمدجواد غفورزاده «شفق»، ولی الله کلامی فر «کلامی» و غلامرضا سازگار «میثم»)) تجلیل شد.
در اين مراسم آيت الله حائري شيرازي و سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به ايراد سخن پرداختند كه خلاصه سخنان ايشان را ني‌خوانيد.
آیت الله حائری شیرازی:
محتوا از دانشمندان و فرم از هنرمندان
آیت الله حائری شیرازی در سخنرانی خود در اين مراسم، با اشاره به نقش مهم شاعران در دفاع از ائمه(ع) گفت: هنر شاعران در دفاع از پیشوایان ما، دیدنی، شنیدنی و گفتنی است.
تأثير زیبایی شعر
وی سپس به مقام دعبل خزاعی، شاعر اهل بیت(ع) و هم عصر امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: دعبل که شعری را در محضر امام رضا(ع) خوانده بود و هدیه ای از ایشان به همراه داشت، با قافله ای رهسپار شد و در میانه راه با راهزنان روبه رو شد. راهزنان که مشغول غارت اموال قافله بودند به دعبل که در حال زمزمه یکی از اشعارش بود رسیدند.
راهزن به دعبل گفت که می دانی این شعر متعلق به دعبل خزاعی است و دعبل می گوید که من خود او هستم. راهزنان پس از اینکه از حضور دعبل در قافله خبردار می شوند، اموال قافله را به آنان بر می گردانند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حال این سوال پیش می آید که راهزنان چه نسبتی با محبت اهل بیت(ع) دارند که شعر شاعران در وصف آنها را از بر می کنند. این امر برمی گردد به زیبایی شعر از یک سو و مظلومیت پیشوایان ما از سوی دیگر.
نكاتي براي ترويج معارف اهل بيت(ع)
محتوا از دانشمندان و فرم از هنرمندان
وی یادآوری کرد: من نکاتی را ذکر می کنم که هنرمندان و شاعران ما می توانند با لحاظ کردن این نکات، آنها را در افکار مردم رواج دهند. محتوا از دانشمندان و فرم از گویندگان است. هنرمندان می توانند لباس زیبایی بر معارف و آموزه های اهل بیت(ع) بپوشانند که به راحتی به ذهن ها وارد شود و استدلال های قوی را در اختیارشان قرار دهد.
تمسك به «حبل الله»
آیت الله حائری شیرازی با اشاره به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» که بر جایگاه بی بدیل اهل بیت(ع) تأکید می کند گفت: با استفاده از این آیه می بینیم که اسلام با فرقه سازگار نیست. ایجاد فرقه در اسلام به علت دور ماندن از حبل الله است. اگر مسلمانان جمیعا به حبل الله متوسل شوند هرگز فرقه ها شکل نمی گیرند.
وی افزود: قرآن به تنهایی حبل الله نیست، بلکه حبل الله فردی است که عالم به قرآن است، البته آن عالمی که خدا انتخاب کرده باشد. رسول اکرم(ص) حبل الله بود و ممکن نیست که خداوند پس از ایشان حبل اللهی را مشخص نکرده باشد، زیرا عدم مشخص کردن حبل الله از سوی خداوند، به نقض آیه «واعتصموا ...» می انجامد.
در زمان غیبت،
نائبان حبل الله حاضرند
امام جمعه شیراز ادامه داد: در زمان غیبت، نایبان حبل الله حاضرند. امام راحل(ره) حبل الله نبود، بلکه نماینده حبل الله بود. تمام فشارهای دشمن این است که این حبل را بگسلند.
شعرا باید گفتار اهل بیت(ع) به زبان مردم بيان شود
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شعرای ما باید سعی کنند که گفتار اهل بیت(ع) را به زبان مردم برای مردم نقل کنند. از اهل بیت(ع) نقل شده است که اگر مردم کلام ما را می‌فهمیدند به ما علاقه مند می‌شدند. امروز روزی است که جهان اسلام در حال متمرکز شدن به دور حبل الهی است.
دلیل مخالفت‌ها با تشیع
آیت الله حائری شیرازی درباره دلیل مخالفت با تشیع گفت: تشیع کانون منطق و وحدت مسلمانان است و به همین دلیل با آن مخالفت می شود.
دكتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
توهین‌ها به اهل بیت(ع)،
اتفاقی نیستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين مراسم ، ضمن اشاره به سابقه تاریخی اهانت به اهل بیت(ع) گفت: این توهین ها اتفاقی نیستند. در مقابله با این اهانت ها باید کمالات ائمه(ع) را به جهانیان معرفی کنیم.
درباره امام هادی(ع)
کمتر شعر سروده شده است
سیدمحمد حسینی با اشاره به شعرهایی که تاکنون در مدح ائمه(ع) سروده شده اند، اذعان کرد: تاکنون درباره امام هادی(ع) نسبت به سایر ائمه(ع) کمتر شعر سروده شده است.

وی افزود: همواره در طول تاریخ اینگونه بوده است که هرگاه دشمنان به اهل بیت(ع) توهین
می کردند، علما کتاب های حائز اهمیتی را درباره جایگاه این بزرگان تألیف می کردند و شاعران
در مدح آنان شعرهای قابل ملاحظه می سرودند.
حسینی با ابراز امیدواری از ادامه یافتن
محفل هایی مانند کنگره دهمین پیشوا گفت:
این محفل ها سبب می شوند تا بیشتر با معارف و آموزه های اسلام ناب و اهل بیت عصمت و طهارت آشنا شویم و آن را به دیگران معرفی کنیم.
وی ضمن تشکر از شاعران حاضر در مجلس تأکید کرد: شاعران آئینی قدم در جای پای امثال «کمیت» و «دعبل خزاعی» می گذارند، بزرگانی که در دوران اختناق حکومت عباسی از ائمه(ع) حمایت کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:
امام هادی(ع) در دوران سختی به سر می بردند.
کافی است قساوت متوکل را به یاد بیاوریم، حاکمی که قساوتش به حدی بود که چندین بار دستور تخریب حرم امام حسین(ع) را صادر کرد. در این دوران امام هادی(ع) با مظلومیت و غربت زندگی می کردند.
وی با اشاره به اهانت های زنجیره ای
به ائمه(ع) در طول تاریخ تصریح کرد:
ساده اندیشی است اگر کسی تصور کند این توهین ها اتفاقی است. امام خمینی(ره) درباره قضیه سلمان رشدی موضع گرفتند، زیرا آگاه بودند که حرکات ادامه دار خواهد بود.
این مقام مسئول تأکید کرد: در عین حال که این توهین ها را محکوم می کنیم، از اهل قلم و هنر نیز انتظار داریم که پاسخ شایسته ای به این حرکت ها بدهند. در برابر اهانت به اهل بیت(ع) باید اقدامات متقابل انجام داده، امامت را به جهانیان معرفی کنیم. بسیاری از افراد جهان امروزه به دنبال حقیقت هستند و اگر ما از فضائل و کمالات اهل بیت(ع) برای آنان سخن بگوییم شیفته آنان خواهند شد. توده مردم عنادی با ائمه(ع) ندارند،
این ستمگرانند که مانع از تابیدن نور هدایت بر دنیا می شوند، اگرنه عموم مردم از این فضائل استقبال خواهند کرد.
حسینی در بخش دیگری از سخنانش، زیارت جامعه کبیره را یکی از آثاری دانست که در تبیین جایگاه ائمه(ع) باید به آن پرداخت. وی گفت: در نمایشگاه پیشین کتاب تهران سعی کردیم علاوه بر پرداختن به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، زیارت جامعه کبیره را نیز از نظر دور نداریم. به غیر از این دو اثر تاکنون درباره آثار دیگر ائمه(ع) کمتر کار کرده ایم.
وی افزود: زیارت جامعه کبیره یک دایرة المعارف اسلام شناسی است و برای توجه به جایگاه اهل بیت(ع) باید به این زیارتنامه توجه کنیم. این اثر جزو معتبرترین زیارتنامه هاست.
در کتاب های معتبری مانند «من لا یحضر الفقیه» شیخ صدوق به این زیارتنامه اشاره شده است.
علامه مجلسی نیز درباره آن می گوید زیارتنامه جامعه کبیره، معتبرترین سند،
فصیح ترین محتوا و بالاترین شأن و منزلت را در میان زیارتنامه ها داراست.

حسینی در ادامه به برگزاری همایشی درباره
«فضل بن شاذان» در نیشابور در آینده اشاره کرد و گفت: احیای آثار این اندیشمند از جمله اهداف این همایش خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کرده اند که شخصیت های بزرگ حوزه حدیث باید معرفی شوند و در لابه لای کتاب های حدیثی
مخفی نمانند.
علی اکبر مداحی،
مدیر هیئت رزمندگان اسلام
استقبال گسترده از جشنواره
نشانه محبت اهل بیت(ع) نزد مردم کشورمان است
همچنین در بخشی از این مراسم
علی اکبر مداحی، مدیر هیئت رزمندگان اسلام در سخنانی با اشاره به همکاری وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت رزمندگان اسلام در برگزاری کنگره شعر دهمین پیشوا گفت:
امیدواریم این حرکت سبب شود گام های مثبت تری در غنی تر شدن شعر آئینی برداشته شود.
وی افزود: ما در طول سال سلسله نشست هایی را برای شعرای آئینی برگزار می کنیم که
در راستای عملی کردن رهنمودهایی رهبری درباره شعر آئینی است.
استقبال گسترده چه شرکت در جشنواره و چه در مراسم اختتامیه نشان دهنده محبت
اهل بیت(ع) نزد مردم مسلمان کشورمان است.
مداحی در پایان سخنانش از منتشر شدن
آثار برگزیده در قالب کتاب خبر داد. این اثر
در بخشی از مراسم توسط وزیر ارشاد اسلامی، آیت الله حائری شیرازی و دیگر دست اندرکاران کنگره رونمائی شد.
در حاشيه‌ها
بیش از نیمی ار مراسم اختتامیه به شعرخوانی شاعران آئینی اختصاص داشت. غلامرضا سازگار (میثم) یکی از پیشکسوتان شعر آئینی که از وی در این برنامه تقدیر شد، نخستین شاعر بود که شعر وی با استقبال و تشویق حاضران روبرو شد. وی پس از خواندن شعر دقائقی هم به مداحی پرداخت.
علی موسوی گرمارودی نیز شعرهایی را برای حضار قرائت کرد.
شعر حمیدرضا برقعی درباره امام علی(ع) که برای حاضران خواند با استقبال زیاد و تشویق بسیار آنان مواجه شد.
«می رسد قصه به آنجا که علی دلتنگ است
می‌فروشد زرهی را که رفیق جنگ است
چه نیازی دگر این مرد به جوشن دارد
ان یکاد از نفس فاطمه بر تن دارد»
این بخشی از شعر برقعی بود که احساسات حضار را بیش از همه برانگیخت.
يادآوري مي‌شود: حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، ایرج حسابی فرزند محمود حسابی و حسن بیادی نائب رئیس شورای شهر نیز از جمله حاضران در اين نشست بودند.
فرق عمده این مراسم با دیگر مراسم و
برنامه ها، استقبال از آن بود. علاوه بر سالن اصلی تالار وحدت دو طبقه از سه طبقه بالایی آن نیز تقریبا پر شده بودند.



نوشته شده در   چهارشنبه 10 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode