ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 آبان 1391     |     کد : 44685

موفقيت در مذاكرات بين‌المللي منوط به تقويت اقتصاد داخلي است

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت که موفقيت جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات بين‌المللي منوط به تقويت توليد و اقتصاد کشور است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت که موفقيت جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات بين‌المللي منوط به تقويت توليد و اقتصاد کشور است.

به گزارش ايسنا،دكتر علي لاريجاني که در جمع دانشجويان دانشگاه علم و صنعت حضور يافته بود، با تشريح وضع امروز کشور گفت: ما طي سال‌هاي پس از انقلاب شاهد رفتارهاي نابهنجار بين‌المللي عليه کشورمان بوده‌ايم، اما مقطعي که اکنون در آن قرار داريم از نظر رفتار ماجراجويانه غرب و آمريکا نسبت به ايران از مختصات خاصي برخوردار است.

وي مخالفت آمريکا با دستيابي ايران به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي را مورد اشاره قرار داد و گفت: از موضوع هسته‌ اي کشورمان يک دهه مي‌گذرد. از اصل اين که رهبران جمهوري اسلامي ايران موضوع هسته اي را به عنوان يک فناوري پيشرفته پيگيري کردند يک تصميم داهيانه بود. البته دولت‌ها فراز و نشيب داشتند و گاهي همراهي مي‌کردند و گاهي نه، اما رهبري همواره بر اين موضوع تاکيد داشتند، گرچه چالش‌هايي پيش آمد، وعده و وعيدهايي داده شد و درست به آن عمل نشد. وي با تاکيد بر اين که مساله‌سازي غرب براي کشورمان به موضوع هسته‌ اي مربوط نمي‌شود، تصريح کرد:‌شرايط فعلي اقتضا مي‌کند که متناسب با اين حوادث استراتژي روشني داشته باشيم.

بايد واقع‌نگر باشيم و ببينيم چه مقتضياتي مي‌تواند ما را از شرايط فعلي بيرون بياورد. اين تلقي اشتباهي است که اگر کسي حرف نرمي بزند، شرايط عوض مي‌شود. براي ما رامني با اوباما فرقي ندارد.

لاريجاني در ادامه شرط موفقيت جمهوري اسلامي در مذاکرات بين‌المللي را، تقويت اقتصاد دروني کشور دانست و افزود: اقتصاد مقاومتي در اين شرايط عنوان دقيقي است که ما بايد معناي آن را دقيق‌تر بفهميم. ما بايد سازوکاري در اقتصاد داشته باشيم که قدرت مانور ما را از نظر بين‌المللي قويتر کند. در کشور ظرفيت‌هاي خوبي اعم از نيروي انساني و موقعيت استراتژيک کشور و وجود منافع غني نفت و گاز وجود دارد که اين استعدادها بايد بالفعل شود.

وي با اشاره به دغدغه دانشجويان و تحصيلکردگان دانشگاهي براي يافتن شغل خاطرنشان کرد: بايد سازوکار رونق‌بخشي به توليد داخل را فراهم کنيم. متاسفانه در بخش صنعت دچار رکود هستيم، کارخانه داريم، ‌سرمايه‌گذاري آب، برق و گاز داريم و تجهيزات خريده‌ايم اما اين کارخانه‌ها يا تعطيل شده‌اند يا زير 50 درصد کار مي‌کنند که اتلاف منابع است. براي بخش‌هاي کشاورزي و دامي هم بايد سازوکار دقيقي وجود داشته باشد که ظرفيت‌ها بالفعل شود.

رئيس مجلس خطرنشان کرد: براي ما مهم رونق‌بخشي به توليد داخل است که مي‌تواند کشور را قوي کند تا در مذاکرات دست پيش داشته باشيم. قطعا اگر شرايط اقتصادي ما مردمي نباشد و امکان حضور همه مردم وجود نداشته باشد، پرش‌هاي لازم هم انجام نمي‌شود، چنانچه در دفاع مقدس تا بسيج وارد نشد نتوانستيم گام‌هاي استواري برداريم .

لاريجاني با تاکيد بر اين که اگر اقتصاد، دولتي باشد موجب بهره‌وري نخواهد شد، تصريح کرد: مقام معظم رهبري سياست‌هاي اصل 44 را تدوين کردند. در شرايط فعلي توليد ما در بخش کشاورزي و دامداري بيش از 95 درصد دست مردم است ،اما در صنعت اين گونه نيست و اجراي اصل 44 به درستي انجام نشده است .اين در حالي است که بايد حضور مردم را در اقتصاد تقويت کنيم و سطح بهره‌وري کشور را بالا ببريم.

وي خودکفايي در محصولات استراتژيک را از ديگر مختصات تحول اقتصاد مقاومتي دانست و افزود: اگر درتوليد محصولات استراتژيک خودکفا شويم، در مواجهه هاي بين‌المللي هم حرفي براي گفتن داريم. نمي‌توان گندم و گوشت وارد کرد ،اما فکر کنيم در صحنه مذاکرات کاري به پيش مي‌رود. ما زماني در زمينه گندم به خودکفايي رسيديم اما براي رسيدن به خودکفايي در توليد برنج هم نزديک هستيم. اگر بتوانيم زمينه‌هاي کار را فراهم کنيم اين استعداد وجود دارد که ديگر محصولات مورد نياز کشور هم در داخل تامين شود.

وي با تاکيد بر لزوم ثبات در اقتصاد يادآور شد: حرکت اقتصاد بايد قابل پيش‌بيني باشد و اين قابل پيش‌بيني بودن به قانون و برنامه مربوط است. تصميمات لحظه‌اي و تغييرات به سرمايه لطمه مي‌زند و باعث عدم اطمينان سرمايه‌گذار مي‌شود. رهبري هم ثبات در تصميم‌گيري را در صحبت‌هاي خود مورد توجه قرار دادند که کليد کار است. اگر سرمايه‌گذار بتواند وضع را پيش‌بيني کند، سرمايه‌گذاري خواهد کرد، در غير اين صورت سرمايه‌دار به سمت دلالي پيش خواهد رفت.

لاريجاني با تاکيد بر لزوم مديريت مصرف براي تحقق اقتصاد مقاومتي يادآور شد:‌در مجلس هشتم قانوني براي اصلاح الگوي مصرف تصويب شد که بايد اجرايي شود.

رئيس مجلس با تاکيد بر لزوم کاهش وابستگي به نفت اظهار داشت: تا وقتي اتکا در بودجه جاري به نفت باشد، مشکلات هم پابرجا خواهد بود. بودجه سال 91، 144 هزار ميليارد تومان است که از اين ميزان، 101 هزار ميليارد تومان جاري و 43 هزار ميليارد تومان عمراني است. بودجه جاري مربوط به حقوق و مزاياست و بودجه عمراني، موتور حرکت و توليد کشور است. تا زماني که اتکا به نفت وجود داشته باشد، هر چه مي‌فروشيم خرج بودجه جاري مي‌شود.

رئيس مجلس همچنين تسهيل فضاي کسب و کار و هدايت نقدينگي به سوي توليد را از ديگر راهکارهاي تحقق اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: سرمايه در دنيا شناور است و اگر سرمايه‌گذاري سخت باشد نقدينگي به سمت سرمايه نخواهد رفت بلکه به سمت دلالي مي‌رود. يک کار مهم اين است که بسترهاي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي را فراهم کنيم.

وي خاطرنشان کرد: مجلس، دولت، بخش‌هاي اقتصادي و نخبگان دانشگاهي بايد روي اين مسائل تمرکز کنند تا اقتصاد قابل مانوري را در کشور فراهم کنيم، برخي نابساماني‌ها مرتفع شود،‌ فضا براي کسب و کار فراهم شود و رويکرد اقتصاد متکي به خود شود تا گفتگوهاي بين‌المللي تسهيل شود.

وي گفت که استيضاح خليليان وزير جهاد کشاورزي طبق توافق امضاکنندگان استيضاح منتفي شده است.

رئيس مجلس در پاسخ به پرسشي در مورد دليل نمايندگان براي استيضاح وزرا يا سوال از رئيس‌جمهوري در شرايطي فعلي اقتصادي به جاي پيدا کردن راه‌حلي براي رفع مشکلات، گفت:حق قانوني مجلس اين است که در صورت ديدن مشکلاتي ابتدا تذکر داده و بعد از آن سوال يا استيضاح کند که اين يک اختيار مجلس است. شما بايد به اين نکته توجه کنيد که همه قوا مي‌توانند در چارچوب قانون اساسي کار کنند، موضوعي که مقام معظم رهبري نيز بر آن صحه گذاشتند.

در ادامه يکي از دانشجويان سوال خود را اين گونه مطرح کرد : با توجه به وجود شوراي حل اختلاف آيا بهتر نيست که شما به جاي صرف وقت براي مصاحبه عليه رئيس‌جمهوري به مشکلات مردم بپردازيد .البته از شما مي‌خواهم که به من اين گونه پاسخ ندهيد که رئيس‌جمهوري عليه من حرف مي‌زند و من مي‌توانم عليه او حرف بزنم. هر کسي تکليف خود را دارد.

لاريجاني در پاسخ به اين پرسش با بيان اين که بنده نيز به اين موضوع که نبايد اختلاف قوا به رسانه‌ها کشيده شود معتقدم، گفت: زماني که برادر عزيزم آقاي احمدي‌نژاد در رسانه‌ها از من نام بردند بنده به صحبت‌هاي ايشان پاسخ ندادم که اين موضوع هم فقط به خاطر شرايط کشور بود اما اختلافات ما شخصي نيست، ممکن است همين الان من صحبتي کنم اما رسانه‌ها طوري از آن تيتر بزنند که موضوع به شکل ديگري منعکس شود.

رئيس مجلس ادامه داد: باز هم مي‌گويم که شرايط اقتصاد ي کشور به گونه اي است که رشد بيشتر نقدينگي به کشور لطمه وارد مي‌کند. ممکن است اين نظر من را عده‌اي به نام اختلاف بين قوا تعبير کنند اما موضوع بر سر اين است که اين اختلاف نظرها نبايد به سايش تبديل شود و دولت هم به اين موضوع توجه داشته باشد.

وي در عين حال تاکيد کرد که وجود اختلاف نظرها در کشور به عنوان کشوري دموکراتيک، امري مثبت به شمار مي آيد.

لاريجاني همچنين به تشريح وظايف شوراي حل اختلاف بين قوا پرداخت و گفت: اين هيات در مواردي که دولت، قانوني را به درستي اجرا نمي‌کند و مجلس به آن انتقاد دارد، وارد مي‌شود. به طور مثال در مورد موضوع ادغام وزارتخانه‌ها، ‌نظر مجلس بر آن بود که بايد ادغام وزارتخانه‌ها با مصوبه مجلس باشد و وزيرهم راي اعتماد بگيرد اما دولت نظري خلاف اين موضوع داشت سرانجام اين اختلاف نظر به مقام معظم رهبري ارجاع داده شد و موضوع اين گونه حل شد که ادغام وزارتخانه‌ها به تصويب مجلس برسد.

لاريجاني با تاکيد بر اين که بايد هيات حل اختلاف کار بيشتري انجام بدهد، گفت: اگر موارد تخلف قانوني به روز مورد بررسي قرار گيرد، کشمکش ايجاد نمي‌شود. اعتقاد ما بر اين است که نبايد در کشور کار خلاف قانون انجام گيرد.

سوال ديگر يکي از دانشجويان در مورد راهکار مجلس براي مقابله با گراني‌ها بود و اين که چرا به جاي مقابله با گراني‌ها، موضوعاتي همچون سوال از رئيس‌جمهوري، اصلاح قانون انتخابات يا استيضاح وزرا در دستور است؟

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش گفت: به نظر ما مقداري از مشکل گراني‌ها به دليل مشکل و فشار بيروني و تحريم‌هاست و مقداري ديگر، از باب مشکلات مديريت داخلي رخ داده است. ممکن است اين حرف بنده باز هم به يک اختلاف تعبير شود اما معتقديم که فضاي کسب و کار داخلي و نقدينگي بايد کنترل شود و فکري به اين حال اين موارد شود. اين موضوعات بدون تحليل درست از شرايط حل شدني نيست.

وي افزود: مجلس هم چون دستگاه اجرايي نيست که رئيس مجلس دستور دهد و بقيه از آن تبعيت کنند. نظر بنده آن است که حل مشکل اقتصادي کنوني، در گرو کنترل نقدينگي و سوق دادن آن به سمت توليد و در نهايت تسهيل کردن شرايط توليد است. ممکن است برخي با اين نظر من مخالف باشند اما اعتقاد بنده بر اين است که بايد مباحث علمي براي حل مشکلات اقتصادي صورت گيرد.

وي با بيان اين که ممکن است مجلس حتي با لايحه دولت هم مخالف باشد، گفت: به طور مثال در مورد قانون هدفمند کردن يارانه‌ها اعتقاد اکثريت مجلس بر آن بود که اجراي فاز دوم قانون هدفمندي در شرايط فعلي ممکن نيست چون ديگر کشور کشش گران شدن بنزين، نفت و گاز را در مقطع کنوني ندارد. البته دولت هم همين نظر را داشت اما چون ما قانون را مصوب کرده بوديم بايد براي لغو آن نيز مصوبه‌اي ارائه مي‌شد.

لاريجاني در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص راهکارهاي مجلس براي رسيدن به اهداف اقتصاد مقاومتي گفت: مجلس در اين رابطه با تشکيل کميسيون خاص و برگزاري جلسات مستمر و تسهيل فضاي کسب و کار، به کنترل نقدينگي و سوق دادن آن به سمت توليد و استفاد ه از نيروهاي متخصص دانشگاهي تاکيد کرد که مطمئنا اين طرح ظرف دو هفته آينده براي تصويب به صحن علني ارائه خواهد شد.

وي با بيان اين که تماتمي اراده‌ها در کشور بايد معطوف به محقق شدن اقتصاد مقاومتي باشد،‌گفت:‌همين موضوع در مورد توليدات محصولات کشاورزي مانندخودکفا شدن گندم صدق مي‌کند. در جلسه غيرعلني که اخيرا داشتيم وزير جهاد کشاورزي اذعان داشت که 13 ميليون تن گندم توليد مي‌شود که براي خودکفا شدن احتياج به توليد 14 ميليون تن گندم داريم، حال اين که چرا همه اين مقدار گندم به سيلوها نرفته است يک مشکل مديريتي است.

لاريجاني افزود: از سوي ديگر براي خودکفا شدن در برنج، احتياج به توليد سه ميليون تن برنج داريم که اکنون فقط 2.5 ميليون تن توليد مي‌شود. مي‌توان از روش‌هايي چون دو بار کشت به اين مهم هم دست يافت. مهم، داشتن اراده در اين راه است.وي در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص راهکارهاي افزايش همدلي بين مسئولان و منتقل نشدن اختلافات به مردم، گفت: مطمئنا در شرايط فعلي همدلي بين مسئولان و کاهش مسائل حاشيه‌اي مي‌تواند به کشور کمک کند. بداخلاقي و تندمزاج بودن هيچ کمکي نمي‌کند و بايد همه گذشت داشته باشيم.

لاريجاني افزود: گاهي به مجلس ايراد مي‌گيرند که چرا در مواجهه با برخي امور هيچ اقدامي انجام نمي‌شود. در مجلس، نمايندگان شرايط را سبک و سنگين مي‌کنند و بعد تصميم مي‌گيرند. مثلا در مورد استيضاح ممکن است انتقاداتي به يک وزير داشته باشند اما باز هم بر اساس شرايط اقتصادي تصميم نهايي را مي‌گيرند.

رئيس مجلس در پاسخ به پرسشي در خصوص تمهيدات انديشيده شده براي مقابله با تحريم‌ها با توجه به چشم‌انداز بين‌المللي گفت: طبق آشنايي که بنده با سازمان‌هاي بين‌المللي و اين موجودات در صحنه بين‌المللي دارم مي‌دانم که برنامه‌هاي آنها براي ما يک برنامه ميان‌مدت است.

وي افزود: در همين رابطه يک خبرگزاري از بنده سوالي پرسيد که راه‌حلم براي مشکلات اقتصادي کنوني چيست که گفتم نبايد انتظار راه‌حل رابين‌هودي داشت يعني نمي‌توان فوري مشکلات را حل کرد که برخي طور ديگر تعبير کردند. بايد آناليز درستي از شرايط داشت و سازوکارهايي براي آن تعيين کرد.

لاريجاني گفت: براي کاهش تورم و حل اشتغال بايد زمينه براي سرمايه‌گذاري فراهم شود و در اين راه مشوق‌هايي نيز براي بخش توليد در نظر گرفته شود. اگر بخواهيم در شرايط رکود اقتصادي همچون گذشته برنامه‌ها را پيش ببريم،‌ بايد نقدينگي را به سمت توليد سوق داد

گردن‌کشي مقابل رهبري، عزت نيست

رئيس مجلس در ادامه سخنان خود در جمع دانشجويان دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به سوال يکي از دانشجويان مبني بر اينکه آيا تا به حال شده کسي از مسئولين جلوي رهبري بايستد که گفت گردن‌کشي مقابل رهبري و ايستادن جلوي ايشان، عزت نيست، اگرچه کساني اين کار را کرده‌اند اما کار غلطي بوده است.

لاريجاني در پاسخ به اظهارات انتقادي يکي از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت در خصوص مقايسه اسلام صدر اسلام و اسلام جمهوري اسلامي گفت: پايه سوال ايشان مقايسه نتايج اسلام صدر اسلام و اسلام جمهوري اسلامي است و برداشت ايشان اين بود که اين فاصله زياد است.

وي افزود: نبايد اسلام صدر اسلام را به سادگي با اسلام جمهوري اسلامي مقايسه کرد، در آنجا پيامبر عظيم‌الشان محمد مصطفي(ص) حضور داشتند و ياور ايشان امام علي (ع) و مالک‌اشتر بودند و بسياري از صحابه از نزديک با معصومين ارتباط داشتند، چه کسي ادعا مي‌کند که ما آن شرايط را داريم، خيلي از اشکالات وجود دارد و توان ما آنقدر نيست، اين نبايد ذهنتان را آزار دهد آن يک جايگاه و حکومت متعالي بوده است، مسئولين جمهوري اسلامي هم ادعا نکرده و نمي‌توانند ادعا کنند که ما مثل آن زمان هستيم، حتي رهبري نظام هم اين ادعا را ندارند، آنها ولايت مطلقه داشتند و معصوم بودند.

وي در پاسخ به بخش ديگري از سوال اين دانشجو مبني بر جايگاه بين‌المللي کشورمان در شرايط فعلي خاطرنشان کرد: مگر ملت ايران امروز در صحنه بين‌المللي سرافراز نيستند؟تعدادي در پاسخ به اين سوال پاسخ منفي دادند.

لاريجاني ادامه داد: اشتباه نکنيد، اطلاعات من نسبت به صحنه بين‌المللي کم نيست، ما همچنين ارتباطات زيادي با شخصيت‌هاي منطقه داريم، مثلا شما از حسنين هيکل از شخصيت‌هاي برجسته مصر سوال کنيد و ببينيد راجع به جمهوري اسلامي چه مي‌گويد او خواهد گفت که جمهوري اسلامي پشتيبان آزاديخواهان و کشورهايي است که مي‌خواهند دموکراسي ايجاد کنند.

رئيس مجلس همچنين در ادامه سخنان خود حزب‌الله را مريد امام و رهبري ايران و اهل مجاهدت توصيف کرد و گفت: شهيد رضوان از شهداي حزب‌الله تربيت شده مکتب امام بوده است، امام (ره) صحنه را عوض کرد و عنصر مجاهدت را وارد سبک زندگي انسان‌ها کرد؛ غربي‌ها اين عنصر را جدا کردند و برخي عرب‌هاي مرتجع هم عنصر جهاد را از خود جدا کردند، البته آنها گاز، نفت و ثروت خوبي دارند ولي نوکر آمريکا هستند و با يک تشر عقب مي‌نشينند.

وي يادآور شد: البته که عزت جمهوري اسلامي مربوط به ملت ايران است اما هزينه‌هايي هم دادند و به خاطر آن عليه کشورمان ماجراجويي مي‌کنند. من اين را نمي‌گويم که بگوييم مشکلات دروني نداريم .ممکن است مشکلاتي وجود داشته باشد که بايد آن را اصلاح کنيم. جمهوري اسلامي به خاطر اين است كه عنصر جهاد را پذيرفته باعث سرافرازي ملت شده اگرچه مشکلاتي هست که بايد رفع شود.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سوال دانشجويي که درباره تقابل مسئولين با مقام معظم رهبري پرسيد اظهار داشت: از ما مي‌پرسند يک بار هم نشده مسئولي جلو رهبري بايستد؟ چرا، ما چنين کساني داشتيم و مقابل ايشان ايستادند اما کار غلطي انجام دادند.

وي اضافه کرد: شايد سن شما اقتضا نکند، اما من به شما راست مي‌گويم. چيزي به من اضافه نمي‌شود که شما از اين حرف‌ها خوشتان بيايد يا نه، اما من وظيفه دارم سهم خود را بگويم. آشنايي من با سيستم رهبري از زمان امام زياد بود و با بزرگان ديني و مراجع تقليد هم رابطه نزديکي داشته و دارم. اينها سرمايه‌هاي ملي و ديني ما هستند، گاهي برخي به بزرگان تندي مي‌کردند از جمله در حوادث 88 به آيت‌الله جوادي آملي تندي‌هايي شد که من مي‌گويم غلط است و احترام اين افراد بايد حفظ شود.

وي تصريح کرد: اين عزت نيست که کسي گردنکشي کند و مقابل رهبري بايستد، مگر ايشان چه مي‌خواهد؟ ايشان مي‌خواهد مردم سرافراز زندگي کنند، ممکن است در جايي هم اشتباهي صورت گرفته باشد، ايشان تذکر مي‌دهند و معتقدند تا جايي که صدمه به مسير انقلاب نخورد دخالت نمي‌کنند.

رئيس مجلس: نبايد به خاطر اختلافات ، تماميت ارضي عراق به خطر افتد

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شرايط حساس کنوني در منطقه بر اهميت هوشياري و انسجام گروه‌هاي سياسي عراق تاکيد کرد و افزود: يکپارچگي سياسي،‌ تقويت وحدت ملي و پرهيز از اختلاف مهم‌ترين اولويت و نياز عراق در شرايط کنوني است و جمهوري اسلامي ايران از هر اقدامي در اين راستا حمايت مي‌کند.

به گزارش ايسنا ،دكتر علي لاريجاني ديروز در ديدار احمد چلبي، دبيرکل کنگره ملي عراق با وي، گفت: شرايط حساس کنوني در منطقه عراق هوشياري و همبستگي بيشتر رهبران و جريانات سياسي عراق را مي‌طلبد نبايد به خاطر پاره‌اي مشکلات و اختلاف‌نظرهاي جزيي يکپارچگي سياسي، همبستگي و تماميت ارضي عراق به خطر افتد.

لاريجاني در ادامه با اشاره به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي فراوان دو کشور ايران و عراق خاطرنشان کرد:‌ پيوند امکانات و ظرفيت‌هاي گسترده دو کشور ايران و عراق منشاء تحولات بزرگي در منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

رئيس مجلس همچنين بر اهميت همکاري‌هاي پارلماني تاکيد کرد و افزود: توسعه همکاري‌هاي نزديک و برادرانه با مجالس کشورهاي همسايه به ويژه عراق از اولويت‌هاي روابط خارجي مجلس شوراي اسلامي است.

دبيرکل کنگره ملي عراق هم در اين ديدار با بيان اينکه همه گروه‌ها و رهبران سياسي عراق بر اهميت توسعه همکاري‌هاي همه‌جانبه با ايران تاکيد دارند، گفت: ايران کانون اميد مسلمانان جهان است و نگراني دشمنان ملت‌هاي منطقه از اقتدار و توانمندي ايران عامل فشارهاي کنوني عليه جمهوري اسلامي ايران است.

وي ابراز اطمينان کرد ايران با تاريخ طولاني، فرهنگي غني و ظرفيت‌هاي وسيع انساني با موفقيت اين شرايط را پشت سر خواهد نهاد.

دبيرکل کنگره ملي عراق در ادامه افزود: حفظ و تقويت وحدت ملي و تماميت ارضي عراق از مهم‌ترين اولويت رهبران و گروه‌هاي سياسي اين کشور مي‌باشد.

در اين ديدار پيرامون راه‌هاي گسترش همکاري‌هاي برادرانه دو کشور در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي و پارلماني بحث و تبادل نظر شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 3 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode