ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 آبان 1391     |     کد : 44618

آشوبگران 2 شهر لبنان رابه ميدان جنگ تبديل كردند

هواداران سعدالدين حريري با چراغ سبز آمريكا و عربستان با حمله به مقر دفتر نخست وزيري لبنان، سازمان هاي دولتي را به محاصره در آوردند و در مناطق مختلف با ارتش و مردم درگير شدند.

همزمان با مراسم تشييع جنازه «وسام الحسن»
آشوبگران 2 شهر لبنان رابه ميدان جنگ تبديل كردند


هواداران سعدالدين حريري با چراغ سبز آمريكا و عربستان با حمله به مقر دفتر نخست وزيري لبنان، سازمان هاي دولتي را به محاصره در آوردند و در مناطق مختلف با ارتش و مردم درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، افراد مسلح وابسته به جريان 14 مارس به رهبري سعدالدين حريري پس از سخنراني تحريك آميز فواد سينيوره رئيس فراكسيون المستقبل مجلس لبنان در جريان مراسم تشييع وسام الحسن رئيس بخش اطلاعات نيروهاي امنيتي لبنان به كاخ نخست وزيري حمله كردند و با نيروهاي محافظ آن درگير شدند.
فواد سينيوره دولت ميقاتي را مسئول ترور وسام الحسن معرفي كرد و از مردم خواست دولت را بركنار كنند.
در اين درگيري ها بيش از 15 تن از عناصر امنيتي زخمي شدند. اين حمله در حالي صورت گرفت كه تك تيراندازان جريان 14 مارس از پشت بام منازل به سوي عابران تيراندازي مي كردند و افراد مسلح اين جريان در مناطق مختلف با مردم و ارتش درگير شدند.
افراد وابسته به حريري همچنين به مراكز دولتي بيروت حمله ور شدند و اين مراكز را به محاصره خود در آوردند.
نيروهاي امنيتي لبنان براي متفرق كردن اين افراد از گاز اشك اور استفاده كردند و اين در حالي بود كه افراد مسلح جريان 14 مارس از سلاح هاي مختلف و آرپي جي استفاده مي كردند.
در طرابلس نيز درگيري ها شدت يافت و در جريان آن دست كم يك دختر 9 ساله كشته شد. در جريان اين حادثه 19 نفر ديگر نيز زخمي شدند.
طرفداران جريان المستقبل همچنين خيابان هاي شهر صيدا را بستند كه ارتش براي بازگشايي آنها وارد عمل شد.
اين آشوبگران در منطقه المدينه الرياضه نيز با سلاح سرد به مردم حمله كردند كه باعث زخمي شدن يك شهروند به نام «ايهاب الغري» شد.
دفتر نخست وزيري لبنان با انتشار بيانيه اي افكار عمومي لبنان را به قضاوت فراخواند و جريان 14 مارس را مسبب اصلي درگيري ها و حمله به كاخ نخست وزيري خواند.
درگيري ها در مناطق مختلف لبنان همچنان ادامه دارد و صداي تيراندازي و شليك مسلسل و آرپي جي از گوشه و كنار شهرها به گوش مي رسد.
برخي از جاده هاي مواصلاتي مسدود شده و طرفداران 14 مارس همچنان به تعرض به مردم و اماكن عمومي مشغول هستند.
نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان تاكيد كرد استعفا نكرده است و صرفا چند ماه پيش به رئيس جمهور اعلام كرده در صورت توافق نهايي براي تشكيل دولت وحدت ملي آماده است.
در همين رابطه حزب الله و ميشل عون رئيس حزب مسيحي آزاد ملي لبنان نسبت به استعفاي دولت ميقاتي و ايجاد بحران جدي در كشور هشدار دادند.
مفتي اعظم سني هاي لبنان نيز اقدام برخي جريان ها به تلاش براي براندازي دولت از طريق آشوب هاي خياباني را كاملا مردود دانست و تاكيد كرد، كساني كه به دنبال اين موضوع هستند كاملا در اشتباهند.
از سوي ديگر سرلشگر اشرف ريفي فرمانده نيروهاي امنيت ملي لبنان پس از مشورت با مردان شربل وزير كشور لبنان تصميم گرفت عماد عثمان را به عنوان جانشين وسام الحسن رئيس بخش اطلاعات نيروهاي امنيتي لبنان معرفي كند.
سليمان فرنجيه رئيس حزب مسيحي المرده نيز گفت، گروهي در لبنان در انديشه رسيدن به دولت از طريق خون وسام الحسن هستند ولي ما اجازه تكرار سناريوي سال 2005 ميلادي پس از ترور رفيق حريري را كه جريان 14 مارس با سوء استفاده از آن به قدرت رسيد به آنها نخواهيم داد.
وي با اظهار تعجب از اقدام گروه 14 مارس در تحميل مسئوليت ترور وسام الحسن به ميقاتي ادامه داد: در زماني كه گروه 8 مارس به دنبال بركناري الحسن از رياست بخش اطلاعات نيروهاي امنيتي بودند، ميقاتي در كنار الحسن قرار داشت.
فرنجيه گفت: ميقاتي در واقع به گروه 14 مارس بيش از گروه 8 مارس خدمت كرده و به آنها نزديك تر است؛ بنابراين ما عقيده داريم كه اعمال فشار گروه 14 مارس عليه ميقاتي تنها به منظور بركنار كردن وي از پست نخست وزيري است.
رئيس جريان المرده با تأكيد بر ادامه كار دولت ميقاتي اظهار كرد: وجود دولت ميقاتي عامل استقرار و ثبات در لبنان است.
«مروان خيرالدين» مشاور دولت لبنان نيز در مصاحبه اي با اشاره به ترور وسام الحسن، خواستار تمسك كليه گروه هاي لبناني به شيوه عقلاني، درايت، حكمت و دوري از كينه ورزي با هدف اداره صحيح كشور در شرايط حساس كنوني شد.
همچنين «زياداسود» عضو فراكسيون تغيير و اصلاح در پارلمان لبنان تأكيد كرد، در پشت تلاش هاي 14 مارس براي ايجاد ناامني در كشور اهداف ديگري نهفته است.
وي افزود، رويكردي وجود دارد تا با سرنگون كردن دولت لبنان در كشور ناامني ايجاد شود.
از سوي ديگر، روزنامه شرق الاوسط پروژه مرتبط كردن پرونده ترور وسام الحسن به دادگاه حريري را كليد زد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه شرق الاوسط نوشت كه پاريس امكان ارجاع پرونده ترور وسام الحسن رئيس اداره اطلاعات امنيت داخلي لبنان به كميته تحقيق بين المللي مرتبط با دادگاه حريري را بررسي كرده است.
اين روزنامه نوشت كه براين مبنا پرونده ترور وسام الحسن نيز به پرونده ترور رفيق حريري الحاق خواهد شد و به اين ترتيب تحقيق در اين زمينه از اختيارات دادگاه بين المللي ترور حريري خواهد بود.
اين در حالي است كه كارشناسان لبناني موضوع ترور وسام الحسن را يك جنايت كاملاً لبناني مي دانند و معتقدند كه براساس قوانين حقوق بين الملل اين پرونده نبايد به دادگاه هاي بين المللي سپرده شود.
هشدار حزب الله به آمريكا
معاون دبيركل حزب الله در مورد پيشنهاد آمريكا مبني بر مشاركت در پرونده تحقيقات ترور وسام الحسن رئيس دستگاه امنيتي لبنان هشدار داد و گفت: همه تلاش ها در راستاي بين المللي كردن اين پرونده هيچ اثري در نتيجه كار آن نخواهد داشت چرا كه تنها مسئولان قضايي لبنان صلاحيت بررسي آن را دارند.
شيخ «نعيم قاسم» معاون دبيركل حزب الله روز گذشته در اولين موضع گيري حزب الله در خصوص تحولات اخير لبنان در مصاحبه با خبرنگار ايرنا در بيروت، گفت: دولت تصميم گرفته كه پرونده ترور وسام الحسن را به شوراي عالي دادگستري به عنوان بالاترين مقام قضايي كشور ارسال كند و اين پرونده بايد به طور طبيعي از سوي مسئولان قضايي لبنان مورد پيگيري قرار گيرد.
وي افزود: همه ما بايد در برابر توطئه ايجاد بي ثباتي و ناآرامي در لبنان دست به دست هم دهيم به ويژه آن كه اوضاع كشور به علت بحران سوريه در آستانه بي ثباتي قرار گرفته است.
معاون دبيركل حزب الله اظهار كرد: ما در برابر دوراهي وجود لبنان بدون دولت از يكسو و ادامه كار دولت كنوني با هدف تامين استقرار و ثبات كشور از سوي ديگر قرار گرفته ايم ولي هر عقل سليمي، وجود دولت كنوني براي تامين مصلحت لبنان را راه درست مي داند.
وزارت خارجه آمريكا روز يكشنبه گفته بود: آمريكا به ماموران تحقيق در مورد بمب گذاري اخير بيروت كمك خواهد كرد.




نوشته شده در   سه شنبه 2 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode