ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 مهر 1391     |     کد : 43888

دكتر صالحي: به آينده مذاكرات هسته‌اي بسيار خوشبينيم

هفته نامه «اشپيگل» به نقل از دكتر علي اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان،نوشت:ما ضمن حفظ حقوق خود در غني‌سازي اورانيوم، آماده‌ايم به‌طور داوطلبانه غني‌سازي 20 درصد را متوقف كنيم، به شرطي كه ضمانت عيني بدهند كه هرگاه نياز به غني‌سازي بيشتر از 5 درصد داشتيم تامين كنند.

در گفتگو با اشپيگل
دكتر صالحي: به آينده مذاكرات هسته‌اي بسيار خوشبينيم

هفته نامه «اشپيگل» به نقل از دكتر علي اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان،نوشت:ما ضمن حفظ حقوق خود در غني‌سازي اورانيوم، آماده‌ايم به‌طور داوطلبانه غني‌سازي 20 درصد را متوقف كنيم، به شرطي كه ضمانت عيني بدهند كه هرگاه نياز به غني‌سازي بيشتر از 5 درصد داشتيم تامين كنند.

به گزارش ايرنا، وزير امور خارجه در اين گفت‌و‌گو در پاسخ به ادعاي خبرنگاران اين نشريه آلماني مبني بر به بن بست رسيدن مذاکرات هسته‌اي و نااميدي از حل مساله با ديپلماسي، تاکيد کرد: برعکس، نسبت به موفقيت‌آميز بودن مذاکرات هسته‌اي بسيار خوشبينم.

خبرنگار نشريه آلماني پرسيد: غربي‌ها براي ادامه مذاکرات هسته اي، انتظار دارند که ايران با دادن امتياز در برخي مواضع خود تغيير دهد و در بين ديپلمات‌ها خوشبيني زيادي وجود ندارد که مناقشه اتمي از راه مسالمت‌آميز قابل حل باشد.

صالحي در پاسخ با بيان اين‌که درصورت به رسميت شناخته شدن حق غني سازي در ايران، آماده معامله با غرب هستيم، گفت: اگر تضمين‌هاي لازم از سوي غربي‌ها ارائه شود و سوخت مورد نياز نيروگاه‌هاي هسته‌اي ما را تامين کنند، داوطلبانه درصد غني سازي را محدود خواهيم کرد.

خبرنگار اشپيگل در ادامه با اشاره به گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي درمورد برنامه هسته‌اي ايران مدعي شد که براساس اين گزارش، شواهد جديدي از نظامي بودن برنامه هسته‌اي تهران مطرح شده است.

صالحي در پاسخ گفت: ما بر غني سازي اورانيوم براي اهداف صلح‌آميز اصرار داريم و هيچ سند و مدرک معتبري هم وجود ندارد که تحقيقات و فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اهداف نظامي داشته باشد.

بنا به گزارش اين نشريه، وزير امور خارجه ايران در پاسخ به پرسش اشپيگل در باره پارچين گفت: درباره اين مساله، به دو موضوع بايد توجه کرد. ابتدا اين‌که ما در چارچوب قرارداد ان‌پي‌تي تعهداتي داريم که اين تعهدات را اجرا کرده و به آن پايبنديم. موضوع دوم و مهمتر اين‌که درخواست بازرسي از تاسيسات پارچين، خواستي فراتر از اين تعهدات است که موظف به اجراي آن نيستيم.

صالحي در پاسخ به ادعاي اشپيگل که بازرسان آژانس حدس مي‌زنند در پارچين فعاليت نظامي اتمي انجام شده و آثار آزمايش‌ها هم کاملاً از بين رفته است، گفت: اين ادعا مسخره است. تحقيقات هسته‌اي آثار و نشانه‌هايي از خود بر جاي مي‌گذارد که هيچگاه به صورت کامل محو نخواهد شد.

وزير امور خارجه ايران افزود: نمي‌خواهم اين موضوع را منتفي بدانم که در نهايت راهي پيدا خواهيم کرد تا داوطلبانه اجازه بازرسي از پارچين را بدهيم،همانگونه که قبلا هم اين کار را کرده‌ايم.

از وزير امور خارجه ايران درباره تصميم به افزايش تحريم‌ها پرسيده شد که صالحي گفت: اين تصميم اهميتي براي ما ندارد. درست است که تحريم‌ها موجب ناملايماتي شده و مشکلاتي براي مردم ايجاد کرده است، اما بيش از 30 سال است که در تحريم‌ها زندگي مي‌کنيم و تحريم‌هاي غرب در نهايت به نفع ما تمام شده و ملت ما را مستقل و قوي کرده است.

وزير امور خارجه ايران تصريح کرد: جامعه ايران به اين عادت دارد که با مشکلات زندگي کند و بايد بدانيد شايد بهتر از آنهايي که در اسپانيا و يونان زندگي مي‌کنند از پس مشکلات خود برخواهند آمد.

خبرنگار اشپيگل در ادامه گفت وگو به تهديدهاي رژيم صهيونيستي عليه ايران اشاره کرد و ارزيابي صالحي را از اقدام نخست وزير اين رژيم در به نمايش گذاشتن نقاشي بمب در مجمع عمومي سازمان ملل، جويا شد که وزير امور خارجه ايران اين اقدام نتانياهو را بچه گانه و عجيب توصيف کرد.

صالحي گفت: اگر اسراييلي‌ها واقعا تصميم داشتند به ما حمله کنند و توان اين کار را هم داشتند، خيلي وقت پيش دست به اين اقدام مي‌زدند، به‌گونه‌اي که سال 1981 بدون هشدار قبلي به رآکتور هسته‌اي عراق حمله کردند. آنان سال‌ها است ما را تهديد مي‌کنند، اما آگاهند که اگر مرتکب اين اشتباه شوند، چه اتفاقي برايشان خواهد افتاد. ما خواهان جنگ نيستيم، اما محکم از خود دفاع خواهيم کرد و کساني که به فکر تهاجم به ايران باشند، هزينه بسيار سنگيني براي اقدام خود پرداخت خواهند کرد.

خبرنگاران اشپيگل در ادامه با اشاره به تحولات سوريه و درگيري‌هاي مرزي اخير بين اين کشور و ترکيه، پرسيدند که اين وضع تا چه حد براي منطقه خطرناک است که صالحي گفت: بايد از وقوع يک فاجعه جلوگيري کنيم و از طرفين مي‌خواهم، صبور باشند و خويشتنداري نشان دهند. در سوريه هزاران نفر مجهز به مدرنترين سلاح‌هاي خارجي عليه دولت مبارزه مي‌کنند و اگر ترکيه در هفته‌ها يا ماه‌هاي آينده دست به حمله گسترده‌اي بزند، وضع پيش آمده، ايده آل اين افراد خواهد بود.

وزير خارجه ايران ادامه داد: مخالفان مي‌خواهند، ابتکارهاي عمل بين المللي براي دستيابي به صلح در سوريه را ناممکن کنند و درواقع درپي تشديد اوضاع هستند.

خبرنگار اشپيگل پرسيد: آيا منظور شما از مخالفان مسلح، تروريست‌هاي شبکه القاعده درسوريه است؟ كه صالحي گفت: نمي‌خواهم خشونت طلبان سوريه را به يک سازمان يا کشور خاص ارتباط دهم، اما آنچه مشخص است اين‌که شبه نظاميان مسلح که به اين کشور رخنه کرده‌اند مي‌خواهند اين مناقشه را بين‌المللي کرده و درپي شعله ور کردن آتش بحران منطقه هستند.

خبرنگار آلماني با بيان اين‌که ابتدا از خاک سوريه به ترکيه حمله شد که اين کشور پاسخ حملات را داد، پرسيد چرا حملات تلافي جويانه را محکوم مي‌کنيد؟

صالحي پاسخ داد: هر کشوري که مورد حمله قرار گيرد حق دفاع دارد، اما وقتي سوري‌ها در ماه ژوئن يک جنگنده ترکيه‌اي را سرنگون کردند، آنکارا از يک حمله متقابل صرفنظر کرد که همان موقع از اين اقدام قدرداني و تمجيد کرديم، اما چرا اين بار، ترک‌ها دست به تلافي جويي زده و خويشتنداري نکردند؟

خبرنگار گفت اما ناتو (سازمان پيمان آتلانتيک شمالي) کنار ترکيه قرار دارد و حمله سوريه را محکوم کرده است که صالحي اظهار داشت: نمي‌خواهم به پيمان نظامي غرب توصيه‌هايي ارائه کنم، اما ناتو نبايد مرتکب اشتباه شود و وضع را وخيم‌تر کند و با ورود به سوريه، بار ديگر اشتباه خود در ليبي و دخالت غيرمجاز در امور داخلي يک کشور مستقل را تکرار کند.

خبرنگار آلماني در اين رابطه مدعي شد که غرب و ناتو با اقدام نظامي خود، شهر بنغازي در ليبي را از يک قتل عام نجات داد و کمک کرد مردم اين کشور از شر يک ديکتاتور رهايي يابند.

صالحي گفت:ما بايد مطابق قوانين و حقوق بين المللي حرکت کنيم، سوريه درگير يک بحران است و در چهار يا پنج استان از مجموع 14 استان مشکلاتي ايجاد شده، اما دولت بشار اسد وضع اين کشور را به طور عمده تحت کنترل دارد و شرايط سوريه با ليبي متفاوت است.

خبرنگار اشپيگل ادعاي 30 هزار کشته در سوريه و مسئوليت دولت اين کشور را مطرح کرد که صالحي گفت: اتفاقي که در سوريه مي‌افتد، غمبار است و مسئوليت اين وضع فقط بر عهده نيروهاي دولت اسد نيست.

صالحي همچنين در ادامه با بيان اين‌که بشار اسد هيچ خطري براي منطقه يا صلح جهاني ندارد، گفت: اين‌گونه نيست که ما هيج انتقادي به عملکرد دمشق نداشته باشيم و معتقديم دولت سوريه هم اشتباهاتي را مرتکب شده است.

اشپيگل به نقل از صالحي ادامه داده است: در ابتدا، خواست مخالفان دولت سوريه فقط برقراري دموکراسي بيشتر و انجام تغييرات و اصلاحات بود اما در ادامه، مخالفت‌ها بيشتر و بيشتر از سوي خارجي‌ها هدايت و سبب ساز ايجاد بحران در اين کشور شد.

خبرنگار پرسيد: آيا کاربرد واژه خارجي‌ها، اشاره به آمريکا و اسرائيل است يا قطر و عربستان که در مسلح کردن مخالفان نقش ايفا کرده وخواهان ايجاد يک نيروي نظامي عربي براي دخالت در سوريه هستند؟

صالحي پاسخ داد: مساله مهم اين است که برخي در خارج درپي تغيير رژيم سوريه هستند. تجربيات در عراق نشان داده است که بعضي از قدرت‌ها براي رسيدن به خواست خود از هر ابزار و وسيله‌اي براي مداخله و دستکاري استفاده خواهند کرد. آمريکايي‌ها براي اين‌که به جنگ خود در عراق مشروعيت دهند، صدام را متهم به توليد سلاح‌هاي کشتار جمعي کردند که چنين اتفاق مشابهي نبايد درمورد اسد تکرار شود.

خبرنگار اشپيگل همچنين به ديدار صالحي با بشار اسد در هفته‌هاي گذشته اشاره کرد و از محتواي آن پرسيد.

صالحي گفت: پس از نشست گروه سوريه در قاهره، اين ديدار انجام شد و به رئيس‌جمهوري سوريه گفتم که ايران، مصر، ترکيه و عربستان چه انتظاري از دمشق دارند و افزودم خواست چهار کشور، انجام اصلاحات، دادن امتيازات و تغيير صادقانه ساختار سياسي در اين کشور است که بشار اسد هم بر آنها تاکيد و به اين نکته اشاره کرد که اين تغييرات را آغاز کرده و درپي اين است که با يک گروه مخالف سازنده و همچنين سازمان ملل در اين راه همکاري کند.

صالحي در پاسخ به پرسش خبرنگار اشپيگل که آيا حرفهاي اسد را پذيرفتيد؟ گفت: در دمشق با رئيس‌جمهوري سوريه ديدار کردم که نسبت به وخامت اوضاع کشوربسيار آگاه بود و کسي نبود که بخواهد واقعيت را انکار کند و همزمان هم اعتماد به نفس زيادي براي نبرد با مخالفان داشت.

وزير امور خارجه ايران افزود که رئيس‌جمهوري سوريه اين باور را دارد که پيروز اين مناقشه خواهد بود و مي‌تواند به موضوع پايان دهد، اسد بسيار واقع بين است و اين باور را دارد که صلح واقعي نياز به زمان کافي دارد و سوريه مانندعراق از وجود گروه‌هاي تروريستي رنج مي‌برد.

به گفته وزير امور خارجه ايران، اسد در عين حال ديد گسترده‌اي نسبت به ارائه يک راه حل داخلي براي پايان دادن به بحران در سوريه دارد، اما فشار بيروني براي کناره گيري را به هيچ عنوان نمي‌پذيرد.

خبرنگار آلماني در ادامه، ادعاهاي سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب مبني بر حمايت نظامي ايران از سوريه را تکرار کرد که صالحي آن را کاملا بي اساس خواند و گفت: ارتش سوريه با 500 هزار سرباز و نظامي آماده، ديگر نيازي به کمک‌هاي بيروني ندارد.

صالحي همچنين با تشريح همکاري‌هاي دمشق و تهران در زمينه‌هاي مختلف، افزود که فروش سلاح هم پيش از آغاز وضع کنوني در قالب همکاري‌هاي دو کشور انجام گرفته و در همين رابطه و براساس يک روال طبيعي مشاوران نظامي هم اعزام شده‌اند که هر دولتي چنين کارشناساني را به کشورهاي دوست خود اعزام مي‌کند.

وزير امور خارجه ادامه داد: ايران با وجود تحريم‌هاي بين‌المللي، موفق شد صنايع تسليحاتي خود را تقويت و با اتکاي به دانش بومي، در اين زمينه تلاش کند و توليدات خود را هم به مشتريان عرضه كند که اين اقدام يک معامله تسليحاتي کاملا قانوني است.

خبرنگار اشپيگل درباره خط قرمز حمايت از اسد و ادعاي غربي‌ها مبني بر احتمال استفاده دمشق ازسلاح‌هاي شيميايي، پرسيد که صالحي گفت: هر دولتي که از سلاح‌هاي کشتار جمعي عليه ملت خود استفاده کند، مشروعيت خود را از دست داده است و اين موضوع شامل همه دولت‌ها مي‌شود.


نوشته شده در   سه شنبه 18 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode