ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 12 مهر 1391     |     کد : 43638

بازار ارز محل تسويه حساب نيست با كمك هم مشكل حل مي شود

رئيس جمهور در نشست خبري تاكيد كرد؛ بازار ارز و عرصه اقتصاد محل تسويه حساب هاي سياسي نيست و همه بايد در حل مشكلات پيش آمده در اين موضوع كمك كنند.

رئيس جمهور در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي :
بازار ارز محل تسويه حساب نيست با كمك هم مشكل حل مي شود
رئيس جمهور در نشست خبري تاكيد كرد؛ بازار ارز و عرصه اقتصاد محل تسويه حساب هاي سياسي نيست و همه بايد در حل مشكلات پيش آمده در اين موضوع كمك كنند.
محمود احمدي نژاد در نشست خبري ديروز خود با رسانه هاي داخلي و خارجي، با بيان اين كه در روزهاي اخير دو اتفاق مهم در كشورمان روي داد گفت: نخست برگزاري اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها كه در نوع خود بي سابقه بود. 120 كشور براي تغيير نظم جهان حضور داشتند و وفاقي ايجاد شده و ادبيات جديدي توليد شد كه از اين به بعد يار و ياور همه كشورها هستيم.
وي اتفاق ديگر را حضور نمايندگان ملت ايران در مجمع عمومي سازمان ملل عنوان كرد و گفت: نمايندگان ملت ايران با هوشمندي در اين اجلاس حضور يافتند و با تشريح آرمان ها و ارزش هاي ملت ايران پيام ملت ايران را به گوش همه رساندند و به روند تحولات جهاني در جهت استقرار انساني حركت كردند.
نوسانات ارزي
رييس جمهور در ادامه درباره نوسانات اخير بازار ارز گفت: نوسانات متعلق به امروز نيست و مدتي است بازار ما دچار نوسان است كه در اين روزها شديدتر شده است.
وي با طرح اين پرسش كه «مساله ارز از كجاست؟» گفت: چرا پارسال اين موقع اين حرف ها مطرح نبود؟ روشن است دو عامل دست به دست هم داده اند تا به ملت ايران فشار آورند كه عامل اول، بيروني و دوم عوامل دروني است.
احمدي نژاد به تحريم ها عليه ايران توسط دشمنان اشاره كرد و توضيح داد: خريد نفت از ايران مورد تحريم قرار گرفته است و با توجه به اينكه بخش قابل توجه درآمد ايران از ناحيه فروش نفت است، مساله اي خواهد بود و دوم كه بدتر از آن است، اين است كه مبادلات مورد تحريم قرار گرفته است يعني حتي اگر نفت فروخته شود جابجايي درآمد آن قابل هزينه كردن و جابجايي نباشد.
رييس جمهور با اشاره به اينكه همه توان دشمن براي اعمال اين تصميم بسيج شده است، تصريح كرد: يك جنگ پنهان، گسترده و سنگين در سطح جهان به صورت پراكنده اتفاق افتاده است و همكاران ما در بانك مركزي و نهادهاي مربوطه تلاش مي كنند تا راه حل ها را پيدا كنند و آنها نيز از طرف ديگر تلاش كرده و اين يك نبرد است.
وي با بيان اينكه موفق شده اند يك مقدار از فروش نفت ما را كاهش دهند، اظهار كرد: ان شاءالله جبران خواهيم كرد و بايد توجه داشته باشيم كه اين يك نبرد است و دشمن در اين عرصه تصور مي كند با اين فشارها مي تواند ملت ايران را در هم بشكند و البته ممكن است تصميمات جديدي نيز بگيرند.
احمدي نژاد با بيان اينكه «پس از مساعدت شدن شرايط، راجع به ابعاد اين نبرد اقتصادي به ملت عزيز ايران توضيحاتي خواهم داد و در رابطه با عدد و رقم ها و چگونگي آنها و اينكه از چه شرايطي عبور كرده ايم موارد لازم را خواهم گفت»، تصريح كرد: از داخل نيز با برخي اقدامات مواجه هستيم از جمله اقدامات عملي در بازار ارز و جنگ رواني، تبليغاتي كه به همراه دشمن عليه دولت سازماندهي شده است.
رييس جمهور با اشاره به اينكه تجارت خارجي در اقتصاد ايران سهم بالايي ندارد، خاطرنشان كرد: اين موضوع مي تواند دستمايه جنگ رواني گسترده باشد كه آثار رواني آن در بازار بالاست.
وي با بيان اينكه «در اقتصاد 1200 ميليارد توماني ايران، 100 ميليارد دلار مبادلات ارزي رقم بالايي نيست»، اظهار كرد: هميشه به نوعي عده اي بازار داخل را به قيمت هاي بيروني و به واردات گره مي زنند كه اين مربوط امروز نيست و بيش از پنجاه سال است كه اينطور است. آيا واقعا امسال ارزي كه بانك مركزي به بازار تزريق كرده است، تكافوي نيازهاي كشور را نكرده است؟ اينطور نيست.
رييس جمهور در ادامه، به آمار واردات و مقايسه آن در شش ماهه اول سال گذشته و امسال اشاره كرد و توضيح داد: ميزان واردات كشور در شش ماهه اول سال گذشته 17 ميليون و 840 هزار تن و در شش ماهه نخست امسال 19 ميليون و 121 هزار، پس به لحاظ وزني بيشتر شده است اما به لحاظ ارزي كمي كاهش دارد. پارسال 5.22 ميليارد دلار كالا وارد شده و الان 5.26 ميليارد كه حدود 10 تا 12 درصد است يعني 10 درصد كالا كم شده است كه ان شاءالله در نيمه دوم جبران خواهد شد.
احمدي نژاد با بيان اينكه «بانك مركزي ارز كالاهاي وارد شده را با توجه به شرايط موجود تامين كرده است»، گفت: پرسش اين است كه آيا نوسانات به خاطر مشكلات اقتصادي است؟ در حالي كه پاسخ «خير» است.
وي در ادامه گفت: مگر در يك روز صبح تا بعدازظهر چه اتفاق مهم اقتصادي مي افتد؟ كدام شرايط اقتصادي عوض مي شود؟ بانك مركزي كل نيازهاي كشور را به 10 اولويت تقسيم كرده كه اولويت هاي 1 و 2 مواد غذايي است بقيه را هم تنظيم كرده است.
احمدي نژاد اضافه كرد: مركز مبادلات هم تاكيد كرده كه هركس براي صادرات و واردات ارز مي خواهد مي تواند به اين مركز برود؛ مي ماند مقداري ارز براي مسافرتها كه آنرا هم بانك مركزي تامين كرده است. چطور است دو نفر سر يك چهارراه 200 دلار مبادله مي كنند و بقيه آن را سردست مي گيرند به بازار حمله مي كنند و جنگ رواني ايجاد مي شود. من شنيده ام كه شبكه هاي خارجي برنامه هاي را خود را قطع كردند و فقط روي اين مساله مانور مي دهند.
رييس جمهور چنين اقداماتي را جنگ رواني دانست و افزود: مشخص است كه همه اينها يك جنگ رواني است معنايش اين نيست كه مشكلات نداريم اما بخش عمده ي از اين مشكلات را بانك مركزي، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد بر دوش گرفته است اما همه اينها حلقه هاي يك برنامه است. عده اي مي خواهند تمام برنامه هاي دولت را زير سوال ببرند و بگويند دولت باعث اين اتفاقات است.
احمدي نژاد با بيان اينكه بازار ارز و عرصه اقتصاد جاي تسويه حساب هاي سياسي نيست، اظهار كرد: كساني هستند كه خودشان مي دانند چقدر نفع دارند و در جلسات شركت مي كنند ولي در بيرون هم دولت را متهم مي كنند. چطور دي ماه و بهمن ماه سال گذشته مشكلي وجود نداشت و دولت به خوبي اداره مي كرد؟
وي همچنين گفت: من فكر مي كنم ملت ايران به فشارها غلبه پيدا خواهد كرد اگر چه دشمن همه فشارهايش را وارد مي كند.
رييس جمهور با بيان اينكه «فشارها فقط به سمت دولتها نيست بلكه بر روي ملتهاست»، اظهار كرد: همه اينها جنگ رواني است و البته تصميماتي گرفته شده است. البته مردم ما آرام هستند. دشمن يك سنگي را انداخته است ما بايد سنگ را برداريم به سمت خودشان پرتاب كنيم. همه قوا و دستگاه ها هم بايد پشتيباني كنند.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: مركز مبادلات ارزي در جلسات مشترك سه قوه به راهكارهايي رسيده است كه نظمي به بازار ارز بدهد و اينطور هرچه بانك مركزي ارز مي دهد معلوم نباشد به كجا مي رود به اندازه نيازهاي كشور ارز است و به ترتيب اولويت پرداخت مي شود. يك مقدار از اينها جنگ و فشار رواني و البته فشار دشمن است دشمن بيشتر از اينكه در ميدان عمل در جنگ رواني موفق بوده است. فرض كنيم مبادلات خارجي ما قطع شد؛ سهمش در اقتصاد ايران چقدر است؟ ما آنچه مربوط به هزينه هاي دولت است مدنظر قرار داده ايم و حد بودجه اعمال شده است. بايد در نقاط ضعف و قوت حمايت كنيم.
مذاكره ممكن است
در ادامه نشست خبري رييس جمهور، خبرنگار شبكه العالم سوال خود را اينگونه مطرح كرد كه در پي نوسانات ارز، سخنگوي كاخ سفيد بيان كرد كه تحريم ها در اقتصاد ايران اثر داشته است، آيا كاهش ارزش پول ملي مي تواند در برنامه هسته اي نوعي بازنگري ايجاد كند و مذاكره اي صورت گيرد؟ كه رييس جمهور پاسخ داد: مذاكره كه در حال انجام است، گفت وگوي 1+5 كه برسر مذاكرات هسته اي است.
خبرنگار مذكور به مذاكره مستقيم با آمريكا اشاره كرد كه رييس جمهور پاسخ داد: مذاكره مستقيم با آمريكا ممكن است؛ اما بايد شرايط آن فراهم شود، اما در اين شرايط من فكر نمي كنم.
خبرنگار مذكور به عقب نشيني ايران پيرامون موضوع هسته اي اشاره كرد كه رييس جمهور پاسخ داد: منظور از ايران چه كسي است؟ اگر منظور احمدي نژاد و ملت ايران است، ما اهل عقب نشيني نيستيم.
22 نفر سرحلقه التهابات
رييس جمهور در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر اين كه آيا برخي دستگاه هاي داخلي در حال ايجاد خلل و التهاب در بازار ارز هستند، گفت: من از اين دستگاه ها مي خواهم كه با تصميمات دولت همراهي كنند و به مسئولان درگير در اين مساله كمك كنند.
وي ادامه داد: يكي از نهادهاي اطلاعاتي گزارش داده است كه 22 نفر در اين التهابات سرحلقه هستند و تمام آشفتگي ها را آنها ايجاد مي كنند. مشخص است كه براي مقابله با اينها چه نهادهايي بايد وارد عمل شوند. با موبايل با همديگر تماس مي گيرند و مي گويند 200 تومان بنداز بالا، 500 تومان بنداز بالا. اين كارها ربطي به اقتصاد ندارد، بلكه التهاب ايجاد كرده اند و مشخص است كه كار غلطي است و اگر مسئولان مربوطه در اين زمينه به وظيفه خود عمل كنند، بخشي از اين التهابات حل خواهد شد.
وي در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ايرنا درباره اين كه رييس مجلس شوراي اسلامي گفته است تحريم ها تاثيري در اقتصاد كشور نگذاشته است، نظر شما چيست؟ گفت: لابد تصميمات ايشان تاثير دارد. بعضي افراد در زمان خوشي هستند. من احترام زيادي براي ايشان قائلم، اما ايشان حتما خبر دارند كه چقدر فروش نفت كاهش پيدا كرده است و بانك مركزي چه مشكلاتي در جابجايي ارز دارد. اين مصاحبه را خوانده ام و متن آن را در اختيار دارم و متاسفم كه با يك خبرگزاري وابسته به نهاد نظامي اين مصاحبه شده است و اين خبرگزاري همه خبرهايش عليه دولت است در حالي كه اين خبرگزاري وابسته به يك نهاد نظامي و امنيتي نبايد وارد اين مسائل شود.
رييس جمهور به التهاب بازار ارز در چند ماه پيش اشاره كرد و گفت: ما در مراسم عزاداري نشسته بوديم كه پيامكي از اين خبرگزاري آمد كه قيمت سكه و ارز اين مبلغ شده است، در حالي كه آن روز بازار تعطيل بود. رييس بانك مركزي مي گفت من تعجب كردم و سري به بازار فردوسي و ساير نقاطي كه ارز خريد و فروش مي شود، زدم و ديدم كه همه مغازه ها تعطيل هستند. اين خبرگزاري در اين روزها هم اين حرف ها را مطرح مي كند.
رييس جمهور با انتقاد از كساني كه مي گويند در اين دولت نقدينگي افزايش يافته است، تصريح كرد: آمارها مي گويند كه در دولت قبل، از ابتداي دولت تا انتها ميزان نقدينگي هشت برابر شده است، در حالي كه در دولت ما تاكنون نقدينگي چهار برابر شده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 12 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode