ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 مهر 1391     |     کد : 43462

فقط 10 درصد اقتصاد ايران به خارج وابسته است

رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اين‌که سازمان ملل متحد بايد به طور حقيقي سازماني براي ملل بود...

احمدي‌نژاد در گفتگو با رسانه‌هاي خارجي
فقط 10 درصد اقتصاد ايران به خارج وابسته است

رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اين‌که سازمان ملل متحد بايد به طور حقيقي سازماني براي ملل بوده و همه ملتها در آن داراي حق برابر باشند، تبعيض در آن را به عنوان منشا بسياري از مشکلات امروز جهان و تبعيض در عرصه بين‌المللي دانست و گفت: مجمع عمومي سازمان ملل بايد بالاترين رکن اين سازمان بوده و همگان در آن آزادانه، بدون فشار و در کنار هم جهان را اداره کنند.

دکتر محمود احمدي نژاد در حاشيه سفر به نيويورک در کنفرانسي خبري با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي بين‌المللي با بيان اين‌که اميدوارم گفتگوهاي ما به استقرار صلح و امنيت پايدار در جهان منجر شود، گفت: باور من اين است که انسان‌ها شايسته زندگي بسيار بهتر از آنچه امروز از آن برخوردارند، هستند.

رئيس‌جمهوري در ادامه در پاسخ به سؤال نيويورک تايمز مبني بر چگونگي روابط ايران و آمريکا در سال‌هاي اخير و اين‌که آيا ايران هم اشتباهي در بهبود نيافتن روابط با آمريکا داشته است، تصريح کرد: 33 سال قبل آمريکا يک‌طرفه اقدام به قطع روابط خود با ايران کرد و از آن فراتر در 60 سال اخير ميان دو کشور مسايلي رخ داده که باعث افزايش فاصله‌ها شده است.

وي با اشاره به اين‌که ايران بارها اعلام کرده است در شرايط عادلانه و براساس احترام متقابل، براي حل مسايل آماده گفت‌وگو است، خاطرنشان کرد: هيچگاه از طرف دولت ايران کوچکترين اقدامي عليه ملت آمريکا انجام نشده و اين در حالي است که توسط دولت آمريکا، اقدام‌هاي زيادي عليه ملت ايران صورت گرفته است.

احمدي نژاد در ادامه در پاسخ به پرسش شبکه ايتارتاس روسيه درباره مهمترين دستاوردهاي هشت دوره حضور وي در مجامع عمومي سازمان ملل و اينکه آيا موضوعي وجود دارد که بابت آن در دو دوره رياست جمهوري خود از آن پشيمان باشد، اظهار داشت: استنباط بنده آن است که در طي اين مدت سرعت پيشرفت ايران در عرصه‌هاي علمي، فناوري، اقتصاد و صنعت چند برابر شده است.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سئوال خبرگزاري جمهوري اسلامي درباره تحليل وي از تداوم محاصره اقتصادي کوبا توسط آمريکا با وجود مخالفت و محکوميت آن توسط مجمع عمومي سازمان ملل با بيان اين‌که تحريم يک کشور به معناي تحريم مردم آن کشور و به نوعي انتقام از ملت‌ها است، خاطرنشان کرد: وقتي کشوري تحريم شود، اين مردم آن کشور هستند که با مشکل مواجه مي‌شوند.

اگر اختلافات سياسي بين کشورها وجود دارد، نبايد از مردم انتقام گرفت و جمهوري اسلامي ايران به طور اصولي با تحريم مخالف بوده و آن را محکوم مي‌کند.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤال شبکه سي.بي.اس آمريکا مبني بر اين‌که ايران در دوره دولت نهم و دهم درآمد زيادي از فروش نفت کسب کرده ولي وضع اقتصادي مردم بهبود نيافته است، گفت: فقط 10 درصد اقتصاد ايران وابسته به تجارت خارجي است که امروز دچار محدوديت‌هايي شده است، اما به زودي اين مشکلات برطرف خواهند شد.

احمدي نژاد اضافه کرد: درباره ارزش پول ملي هم اگر چه بنده با شرايط به‌وجود آمده مخالف بوده و هستم اما اين مسأله در برخي از نهادهاي تصميم گير ايران طرفداران بسياري دارد که دائما براي تحقق آن تلاش مي‌کردند.

رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اين‌که نبايد تصور کرد که امروز وضع اقتصادي در ايران خراب است، اظهار داشت: از پنج سال قبل که آمريکا اتحاديه اروپا را از همکاري اقتصادي با ايران تحريم کرده است، آيا وضع ايران بدتر شده يا اتحاديه اروپا که در آستانه فروپاشي قرار گرفته است؟ اين در حالي است که اروپايي‌ها مثل ايران تحريم نشده‌اند که اگر مي‌شدند، وضع به گونه‌اي ديگر بود.

وي با بيان اينکه حجم اقتصاد ايران در سالهاي اخير بسيار رشد کرده و رتبه اقتصادي ما از جايگاه 22 اقتصادهاي جهاني به 17 ارتقا يافته است، تصريح کرد: درآمد سرانه ايرانيان در سال‌هاي اخير چهار هزار دلار افزايش داشته، فاصله طبقاتي کاهش يافته و سطح رفاه عمومي بالا رفته است و آنچه در نظر شما بزرگ آمده، اعدادي است که ارزش آن‌ها در بازار بالا نرفته است.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به پرسش شبکه تي.آر.تي ترکيه درباره اين‌که ايران چه اقدام‌هايي براي ايجاد ثبات در سوريه مي‌تواند انجام دهد، خاطرنشان کرد: مساله سوريه موضوع بسيار مهمي است که اکنون به دليل نقش آفريني عوامل متعدد در آن، بسيار پيچيده شده است.

وي با بيان اين‌که دو راه حل مشخص براي برون رفت از وضع کنوني در سوريه وجود دارد، اضافه کرد: راه حل اول ادامه جنگ است و عده‌اي معتقدند بايد به مخالفين دولت کمک کنند تا بر حکومت سوريه غلبه کند؛ اين راهکار بسيار آساني بوده و ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهد، اما با توجه به بافت طايفه‌اي جامعه سوريه، براي دهه‌هاي متمادي اين کشور را در ناامني فرو مي‌برد.

احمدي نژاد راهکار دوم را تفاهم ملي از طريق گفت‌وگو اعلام و تصريح کرد: آزادي و حق انتخاب از حقوق مردم سوريه است و همه ملتها بايد از عدالت، احترام و انتخاب آزاد برخوردار باشند.

احمدي نژاد در پاسخ به سئوال روزنامه لاستامپا ايتاليا درباره ارزيابي‌اش از بازداشت مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي، تصريح کرد: بايد از جزئيات اين موضوع اطلاعات بيشتري کسب کنيم تا بتوان درباره آن اظهارنظر کرد، اما اميدوارم هيچگاه، هيچ کس، به ويژه اصحاب رسانه‌ها دستگير و زنداني نشوند.

وي در پاسخ به سؤال روزنامه کيوتو ژاپن مبني بر اين‌که با توجه به اعلام چندين باره درمورد آمادگي براي مذاکرات هسته‌اي، آيا واقعاً ايران کاملا تمايل دارد اين مذاکرات به نتيجه برسد و اساساً چه انتظاري از اين مذاکرات دارد گفت: از نظر ايران حل و فصل مسائل بين المللي راهي جز مذاکره ندارد و گفت‌وگو بهترين راهکار است، به شرط آن‌که بر طبق قانون و عادلانه صورت گيرد و انگيزه‌هاي سياسي در آن دخيل نباشد.

رئيس‌جمهوري اضافه کرد: گفتگوهاي هسته‌اي ايران و کشورهاي غربي نوسان‌هايي داشته و علت آن هم اين بوده است که برخي طرف‌هاي غربي از اراده لازم براي حل مسائل برخوردار نبوده‌اند اما به زودي به اين نتيجه خواهند رسيد که راهي جز توافق در اين مسأله نيست؛ ايران هميشه در چارچوب عدالت آماده مذاکره براي حل و فصل مسائل است.

دکتر احمدي نژاد در پاسخ به سؤال شبکه بي.بي.سي درباره دليل سياسي شدن مسأله هسته‌اي ايران توسط آمريکا با اشاره به اين‌که بايد اين سئوال از آمريکايي‌ها پرسيده شود، افزود: امروز آمريکا کشورها را به بهانه ايجاد دمکراسي اشغال مي‌کند، اما زماني که ملت ايران براي به دست آوردن آزادي و حق انتخاب، انقلاب کرد، به دشمني با آنان پرداخت.احمدي نژاد در پاسخ به سئوال مجله تايم درباره زندانيان سياسي در ايران و به ويژه برخي رهبران مخالفان، تصريح کرد: نظر شخصي بنده اين است که روزي فرابرسد که هيچ زنداني در جهان وجود نداشته باشد، زيرا از زنداني شدن هيچ کس خوشحال نمي‌شوم.

رئيس‌جمهوري در عين حال خاطرنشان کرد: در ايران قوه‌قضائيه مستقل بوده و زير نظر دولت نيست و طبق قوانين خود عمل مي‌کند، اما اميدوارم همه زنداني‌ها به زودي آزاد شوند.

وي در پاسخ به سؤال رويترز درباره ديدار وزراي خارجه ايران و آرژانتين و اين‌که آيا اين مسأله باعث بهبود روابط دو کشور خواهد شد؟ اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران براي ملت و دولت آرژانتين احترام زيادي قائل است و اميدواريم روابط دو کشور بيش از پيش گسترش يابد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سئوال آسوشيتدپرس درباره اين‌که چه کشورهايي در گروه تماس با طرفين درگير در سوريه عضو هستند، گفت: سعي کرده‌ايم از اتحاديه عرب، کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و همه کشورهاي مهمي که با موضوع سوريه درگير هستند در اين گروه عضو باشند و تاکنون با 12 کشور در اين باره مذاکره شده است.

احمدي نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه زمان ترکيه درباره روابط ايران و ترکيه با توجه به اختلافات اين دو کشور در بحران سوريه اظهار داشت: دو کشور روابط بسيار خوبي با يکديگر دارند و با وجود اختلاف درباره سوريه دائم، با يکديگر در تماس هستند و تلاش مي‌شود به نظرات مشترک برسند.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سئوال بلومبرگ درباره پيشنهاد ايران براي تعليق توليد اورانيوم 20 درصد غني شده به شرط لغو تحريم‌ها، تصريح کرد: اين پيشنهاد جديدي نبوده و در حالي است که ايران عليرغم تکليف قانوني اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اورانيوم 20 درصد براي توليدات دارويي خود دريافت نکرد و مجبور شد، راساً اقدام به توليد آن کند و اعلام کرده است هر زمان که اين کالا را بتواند دريافت کند، از ادامه توليد منصرف خواهد شد.

ديدار با رهبران اتحاديه جهاني يهوديان ضد صهيونيسم

رئيس‌جمهوري با بيان اين که هيچ اختلاف نظري درباره لزوم تغيير شرايط و اصلاح مديريت حاکم بر جهان ميان پيروان اديان الهي وجود نداشته و آنان بايد براي ساختن دنيايي بهتر دست به دست يکديگر بدهند، اظهار داشت: امروز کساني که براي کسب قدرت و ثروت همه ارزشهاي الهي را زير پا گذاشته و انسانيت انسانها را ناديده گرفتند، به آخر خط رسيده‌اند و زمان آن فراآمده تا مومنان براي ساختن دنيايي جديد دست به دست يکديگر دهند.

وي در ديدار رهبران اتحاديه جهاني يهوديان ضد صهيونيسم با بيان اين‌که سابقه دوستي ما خيلي طولاني نيست اما عمق اين دوستي به اندازه تاريخ و خلقت انسان است، در تشريح جنايات رژيم صهيونيستي گفت: اشغال فلسطين بخش کوچکي از جرم و جنايت اين رژيم است و ظلم بزرگتر آنان اين‌است که خودشان را به يهوديت منتسب مي‌کنند.

رئيس‌جمهوري با اشاره به اين‌که صهيونيست‌ها تلاش دارند اقدامات زشت خود را به نام يهوديان ثبت کنند، افزود: يهوديان هم مانند مسلمانان، مسيحيان و ديگر اقوام قومي صلح طلب بوده و به دنبال گسترش دوستي در جهان هستند.

در اين جلسه رهبر اتحاديه جهاني يهوديان ضد صهيونيسم هم در سخناني با بيان اين‌که يهوديان زيادي در دنيا هستند که با مفهوم صهيونيسم و تشکيل دولت صهيونيستي مخالفند، گفت: جمهوري اسلامي و رهبري انقلاب اسلامي منشأ خير و برکت براي همه دنيا بوده و خواهند بود.

ديدار داود‌اوغلو با احمدي‌نژاد

رئيس جمهوري در ديدار با احمد داوداوغلو وزير امور خارجه تركيه درباره مسائل اسلام و منطقه به گفت‌و‌گو پرداخت.

به گزارش ايرنا در اين ديدار، روابط دوجانبه، آخرين تحولات سوريه؛ مسائل و مشكلاتي كه دنياي اسلام در دوره اخير با آن روبه‌روست؛ وضع مسلمانان در ميانمار و سومالي و اوضاع سودان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. بنابر اين گزارش؛ داود اوغلو نشست سه جانبه ايران، مصر و تركيه را در قاهره در مورد تحولات سوريه بسيار مهم و گام مثبتي در توقف خونريزي‌ها در اين كشور ارزيابي كرد و احمدي‌نژاد هم با تاكيد بر اين‌كه ايران خواهان توقف خونريزي‌ها در سوريه است؛ گفت: ايران در اين‌باره تلاش كرده است و خواهد كرد.

بازگشت به تهران

رئيس جمهوري پس از شركت و سخنراني در شصت و هفتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل‌متحد، نيويورك را به مقصد تهران ترك كرد.

رايزني‌هاي ديپلماتيك دكتر صالحي

دكتر علي‌اكبر صالحي وزير امورخارجه كشورمان با همتايان روسي، عماني، ژاپني، اسپانيايي و هلندي خود ديدار و گفت‌و‌گو كرد.

به گزارش ايرنا در اين ديدارها نقش موثر ايران براي كمك به حل و فصل مسأله سوريه مورد توجه قرار گرفت.

در اين گفت‌و‌گوها درباره آخرين وضع روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌اي، مسائل مهم‌بين‌المللي و ساير موضوعات مورد علاقه، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و ديدگاه‌ها بيان شد. صالحي همچنين به‌طور جداگانه با وزيران خارجه ليبي، پاكستان، اوكراين، گرجستان و بلاروس ديدار و گفت‌و‌گو كرد در اين ديدارها كه در مقر سازمان ملل متحد صورت گرفت، روابط دو جانبه و تحولات بين‌المللي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و دو طرف ديدگاه‌هاي خود را درباره مسائل مختلف بيان كردند.

وزراي امور خارجه ايران، تركيه و مصر هم در خلال نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك، درباره بحران در سوريه به گفت‌و‌گو پرداختند.

توافق ايران و آرژانتين

همچنين در ديدار وزيران امور خارجه ايران و آرژانتين كه در محل سازمان ملل متحد در نيويورك برگزار شد، دو طرف تصميم گرفتند در ماه‌اكتبر مذاكرات را از طريق نمايندگان حقوقي وزارت‌خانه‌هاي خود در مقر سازمان ملل متحد در ژنو ادامه داده و مكانيزمي‌ بيابند كه در تعارض با نظام‌هاي حقوقي ايران و آرژانتين نباشد.

دو طرف همچنين تصميم گرفتند روند مذاكرات تا دسترسي به يك راه‌حل مورد توافق در زمينه مسائل موجود ميان دو دولت درباره مسأله آميا ادامه يابد.


نوشته شده در   يکشنبه 9 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode