ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 شهريور 1391     |     کد : 42671

2 شرط ايران براي تعيين چارچوب مذاكره با آژانس

علي اصغر سلطانيه سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي «لحاظ شدن ملاحظه‌هاي مربوط به امنيت ملي ايران» و همچنين تحويل مدارک ادعايي را دو شرط توافق ايران با آژانس براي دستيابي به مداليته جديد دانست.

علي اصغر سلطانيه سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي «لحاظ شدن ملاحظه‌هاي مربوط به امنيت ملي ايران» و همچنين تحويل مدارک ادعايي را دو شرط توافق ايران با آژانس براي دستيابي به مداليته جديد دانست.

وي كه ديروز همزمان با نخستين روز برگزاري نشست شوراي حکام آژانس بين المللي انرژِي اتمي با ايرنا در وين سخن مي‌گفت، تصريح کرد: تا زماني که ملاحظه‌هاي اصلي مرتبط با امنيت ملي ايران و همچنين خواست اصولي ما مبني بر تحويل مدارک ادعايي توسط آژانس در متن درج نشود، چارچوب مورد نظر، مورد توافق قرار نخواهد گرفت.

سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي جلسه در حال برگزاري شوراي حکام را عادي توصيف کرد و يادآور شد که در اين جلسه به موضوعات مختلفي از جمله ايمني هسته‌اي و کاربرد انرژي هسته‌اي در زمينه‌هاي مختلف پرداخته خواهد شد.

به گفته سلطانيه بررسي فعاليت‌هاي مربوط به بازرسي‌ها از ايران و سوريه و برخي مواد کلي ديگر هم در دستور کار شوراي حکام قرار دارد.

سفير و نماينده دائم ايران در آژانس خاطرنشان کرد که در زمان مطرح شدن بحث برنامه هسته‌اي کشورمان در شوراي حکام، وي به عنوان رئيس شاخه وين جنبش عدم تعهد براي نخستين بار به نمايندگي از طرف اين جنبش بيانيه‌اي را که هفته گذشته با اجماع اعضاي نم در حمايت از برنامه هسته‌اي ايران به تصويب رسيد، قرائت خواهد کرد.

سلطانيه گفت که در جلسه شوراي حکام به طور جداگانه بيانيه ايران را پيرامون برنامه هسته‌اي و گزارش يوکيو آمانو مديرکل آژانس ارائه خواهد کرد.

سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ادعاهاي مطرح شده در مورد مذاکرات ايران و آژانس را بي‌اساس و جعلي خواند و گفت: همانگونه که در چند سال گذشته ثابت کرده‌ايم، به تعامل خود با آژانس در اثبات بي اساس بودن ادعاها ادامه مي‌دهيم، ولي بي‌ترديد بايد ابتدا چارچوب نحوه کار تعيين شود.

سلطانيه تصريح کرد: در آن چارچوب بايد ملاحظه‌هاي امنيتي ما به عنوان يک ضابطه، قطعاً لحاظ شود.

وي افزود: بديهي است اختلاف نظرهايي در طول مذاکرات ايران و آژانس وجود داشته که برخي رفع شده است.

سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي تاکيد کرد: تا زماني که ملاحظه‌هاي اصلي مرتبط با امنيت ملي ايران و همچنين خواست اصولي ما مبني بر تحويل مدارک ادعايي توسط آژانس در متن درج نشود، چارچوب مورد نظر، مورد توافق قرار نخواهد گرفت.

سلطانيه در پاسخ به اين سؤال که جلسه بعدي مذاکرات ايران و آژانس کي و کجا خواهد بود؟ گفت: مشورت‌هايي در اين زمينه در حال انجام است که در صورت توافق، محل و تاريخ آن اعلام خواهد شد.

اميدواري آمانو به نتايج گفتگو با ايران

يوكيا آمانو با تكرار ادعاها درباره سايت پارچين ابراز اميدواري كرد كه در نتيجه‌ گفت‌وگوي فشرده آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با ايران نتايجي ملموس حاصل شود.

به گزارش ايسنامديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، در بخشي از نطق آغازين خود به موضوع ايران پرداخت و در برابر اعضاي شوراي حكام مدعي شد: با وجود گفت‌وگوي فشرده ميان آژانس و ايران از ژانويه 2012 تا كنون هيچ نتيجه‌ ملموسي به دست نيامده است.

اين نااميدكننده است؛ زيرا بدون تعامل كامل ايران ما قادر نخواهيم بود روند حل كليه‌ مسائل باقي‌مانده از جمله مسائل مربوط به ابعاد نظامي احتمالي در برنامه‌ هسته‌يي اين كشور را آغاز كنيم.

با وجود همكاري‌هاي مستمر ايران با آژانس، آمانو تاكيد كرد: ما اين را ضروري مي‌دانيم كه ايران بدون تاخير بيشتر درخصوص ماهيت نگراني‌هاي ما با ما وارد تعامل شود.

وي با تكرار اتهامات در باره پارچين گفت: اين باعث نگراني است كه فعاليت‌هايي كه از فوريه 2012 تا كنون در محلي در سايت پارچين رخ داده است، تاثيري مضر بر توانايي ما براي انجام يك راستي‌آزمايي موثر در آن‌جا خواهد داشت.

بنا بر اعلام دبير خانه آژانس، آمانو ادعا كرد: در نامه‌اي مورخ 29 اوت 2012 ايران اعلام كرد كه اتهامات درباره‌ فعاليت‌هاي هسته‌يي در سايت پارچين «بي‌پايه و اساس» است.

با اين حال فعاليت‌هاي مشاهده شده ارزيابي ما مبني بر اين‌كه دسترسي به آن محل در پارچين بدون تاخير بيشتر در راستاي كسب شفافيت مورد نياز ضروري است را تقويت كرد.

مديركل آژانس اظهار داشت: آژانس هم‌چنان به راستي‌آزمايي نبود انحراف در مواد هسته‌ اي اعلام شده توسط ايران تحت توافقنامه‌ پادمان ادامه مي‌دهد.

با اين حال ايران همكاري لازم كه ما را قادر سازد اطمينان موثقي درباره‌ نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌ اي اعلام نشده بدهيم و بنابراين نتيجه بگيريم كه همه مواد هسته‌ اي در ايران داراي ماهيت صلح‌آميز است، ارايه نمي‌كند.

آمانو ادامه داد: از ايران مي‌خواهم گام‌هايي در جهت اجراي كامل همه الزامات مربوطه در راستاي ايجاد اعتماد بين‌المللي به ماهيت منحصرا صلح‌آميز برنامه‌هسته‌ اي خود‌ بردارد.

وي گفت: اميدوارم كه در نتيجه‌ي گفت‌وگوي فشرده ما با ايران نتايجي ملموس بدون تاخير بيشتر حاصل شود.

آغاز نشست فصلي شوراي حكام

آغاز نشست فصلي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ديروز در وين آغاز شد.

به گزارش ايسنا اين نشست شوراي حكام در حالي آغاز به كار كردكه قرار است بلافاصله پس از يك هفته كاري، كنفرانس سالانه روسا و وزيران انرژي اتمي كشورهاي عضو آژانس (27 شهريور) برگزار شود.

فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در راس هياتي با حضور در اين كنفرانس سخنراني مي‌كند.

هم‌چنين با بر عهده گرفتن رياست جنبش غيرمتعهد‌ها توسط ايران، نماينده دائم كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به عنوان رئيس تروييكاي غيرمتعهد‌ها در آژانس بيانيه اين جنبش را درباره فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌‌اي ايران قرائت خواهد كرد.

ايران اكنون رياست گروه 77 و چين را در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم برعهده دارد.

موضوع فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌‌اي ايران در قالب گزارش فصلي مديركل 9 شهريور به طور محرمانه در اختيار 35 عضو شوراي حكام قرار گرفت.

گزارش اخير مديركل اين بار هم در نوع خود از پيچيدگي‌هايي برخوردار بود. ايران همواره نسبت به تكرار تاريخ برنامه و فعاليت‌هاي هسته‌‌اي و اشاره مديركل به موارد جزيي غير ضرور در گزارش‌هايش انتقاد داشته، اما هر بار آژانس به نحوي ادبيات دلخواهش را به كار گرفته است.

هشدار آلمان به رژيم صهيونيستي

در همين حال وزير امور خارجه آلمان با جدي ارزيابي كردن موقعيت منطقه، به رژيم صهيونيستي درباره عواقب خطرناك هرگونه ماجراجويي عليه ايران هشدار داد.

به گزارش مهر به نقل از آسوشيتدپرس، «گيدو وستروله» وضع منطقه را بسيار جدي خواند. وي طي ديدار با «ايهود باراك» وزير جنگ رژيم صهيونيستي در بيت‌المقدس اشغالي در مورد اقدام نظامي يكجانبه اين رژيم عليه ايران هشدار داد.

وي در عين حال مدعي شد كه برلين نگراني‌هاي تل آويو در مورد برنامه هسته‌اي ايران را درك مي‌كند.

وزير خارجه آلمان همچنين گفت: ما از ايران خواسته‌ايم با پيشنهادات اساسي‌تري به ميز مذاكرات بازگردد.

گيدو وستروله افزود: ما هم در نگراني‌هاي اسرائيل از برنامه هسته‌اي ايران سهيم هستيم.

وستروله كه كشورش به همراه روسيه، فرانسه، آمريكا، انگليس و چين در مذاكرات هسته‌اي ايران حضور دارد، همچنين گفت: هنوز هم زمان براي راه حل ديپلماتيك وجود دارد.

براساس اين گزارش، در نشست اعضاي اتحاديه اروپا در قبرس، انگليس، فرانسه و آلمان خواستار تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران شدند، اما نگفتند كه قصد دارند در چه حوزه‌هاي ديگري غير از صنعت نفت و سيستم بانكي، تحريم‌هاي جديد اعمال شود.

باراك هم از آلمان خواست به عنوان رئيس دوره‌اي شوراي امنيت سازمان ملل، تلاش بيشتري براي اعمال فشار به ايران در مذاكرات 1 + 5 انجام دهد.

شكست سياست خارجي اوباما

نامزد جمهور‌ي‌خواهان براي انتخابات رياست جمهوري آمريكا گفت: بزرگترين شكست سياست خارجي باراك اوباما پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران است.

به گزارش فارس، «ميت رامني» درگفت‌گو با شبكه خبري «ان‌بي‌سي» گفت: سياست «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا در قبال ايران يكي از بدترين شكست‌هاي سياست خارجي وي بوده است.

وي افزود: ايران در مقايسه با سال 2008 و زماني كه اوباما قدرت را در دست گرفت، به دستيابي به توانايي هسته‌اي بسيار نزديكتر شده است.

اين اظهارات پس از آن مطرح مي‌شود كه روز جمعه، «جان مك‌كين»، «جوليبرمن» و «ليندساي گراهام» از سناتورهاي مطرح آمريكا، خواستار مواضعي سخت‌تر در قبال ايران شدند.

رامني در ادامه مصاحبه‌اش گفت: شايد بزرگترين شكست اوباما كه به بزرگترين تهديدي كه آمريكا و جهان با آن مواجه است، تبديل شده، ايران هسته‌اي است.


نوشته شده در   پنجشنبه 23 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode