ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 مرداد 1391     |     کد : 41211

حضور تعيين كننده ايران در اجلاس مكه

اجلاس اضطراري سران سازمان همكاري هاي اسلامي با عنوان «همبستگي اسلامي» در حالي در ساعات پاياني ديشب در مكه پي گرفته شد كه حضور تعيين كننده و مؤثر ايران در اين اجلاس دو روزه از روز سه شنبه نمايان شد.

اجلاس اضطراري سران سازمان همكاري هاي اسلامي با عنوان «همبستگي اسلامي» در حالي در ساعات پاياني ديشب در مكه پي گرفته شد كه حضور تعيين كننده و مؤثر ايران در اين اجلاس دو روزه از روز سه شنبه نمايان شد.
دوشنبه شب ابتدا اين اجلاس در سطح وزراي امور خارجه آغاز و در آن به موضوعاتي چون سوريه و كشتار مسلمانان در ميانمار پرداخته شد.
اما آن چيزي كه در اين اجلاس بيش از هر موضوع ديگري انتظار مي رفت بدان پرداخته شود حل بحران سوريه با كمك كشورهاي اسلامي بود.
همچنانكه رئيس جمهور كشورمان روز دوشنبه و در آستانه عزيمت به عربستان تأكيد كرد: امروز توجه همه ملت هاي مسلمان به نتايج اين اجلاس بوده و دشمنان نيز عزم خود را براي به انحراف بردن اين اجلاس و هدايت آن به سوي منافع خود جزم كرده اند و به تعبيري اين نشست به آزموني تاريخي براي امت اسلامي تبديل شده تا نشان دهد چگونه از منافع، حيثيت و هويت خود صيانت مي كند.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه در دعوتنامه ارسال شده براي اجلاس سران سازمان همكاري كشورهاي اسلامي موضوع جلسه مشورت درباره مسائل مهم امت اسلامي ذكر شده است، تصريح كرد: انتظار داريم در اين اجلاس همين نگاه دنبال شده و سازمان همكاري كشورهاي اسلامي همگرايي ملت هاي مسلمان را محور تلاش خود قرار دهند و اميدوارم نشست فوق العاده سران سازمان همكاري كشورهاي اسلامي در مكه به نشست همدلي بين امت اسلامي تبديل شده و بذر تفرقه ميان مسلمانان را از بين برده و فرصت براي دخالت ها و ميدان داري دشمن را از بين ببرد.
اما از سوي ديگر؛ همزمان با برگزاري اين اجلاس، خط كارشكني ها درباره سوريه و تعليق عضويت اين كشور در سازمان همكاري هاي اسلامي دنبال شد.
متأسفانه اغلب وزراي خارجه عضو كنفرانس اسلامي با وجود مخالفت ايران به تعليق عضويت سوريه در اين سازمان رأي مثبت دادند و البته اين موضوع بايد در نشست سران نهايي شود.
اكمل الدين احسان اوغلو دبير كل سازمان همكاري اسلامي اعلام كرد كه اغلب وزراي خارجه (13 آگوست) در نشست مقدماتي اين سازمان در جده، برخلاف مخالفت ايران به تعليق عضويت سوريه رأي مثبت دادند.
در اين شرايط است كه حضور جمهوري اسلامي ايران در اجلاس مكه، مي تواند بسياري از نقشه ها و سناريوها درباره موضوع سوريه را خنثي نمايد.
از همين روي، وزير امور خارجه كشورمان روز دوشنبه در جده صريحاً تأكيد كرد كه ايران با تعليق عضويت سوريه در سازمان همكاري هاي اسلامي مخالف است.
اكنون هرچند سران كشورهاي سازمان همكاري هاي اسلامي در اين نشست دو روزه (24 و 25 مرداد) به مسئله تعليق عضويت سوريه رسيدگي خواهند كرد و اين تصميم تنها با تصويب دو سوم اعضا اجرا مي شود ولي آنچه مهم است اين است كه اعتراض ايران به اين مسئله حاكي از نقش تعيين كننده كشورمان در موضوعات حساس منطقه اي خواهد بود. ضمن آنكه الجزاير نيز به مانند ايران اعلام كرد كه با تعليق عضويت سوريه در سازمان همكاري هاي اسلامي مخالف است.
نقش مؤثر ايران در اين اجلاس كه اهداف خاصي را درباره سوريه دنبال مي كند تا بدانجااهميت دارد كه رسانه هاي غربي و عربي نسبت به اين موضوع اذعان دارند. در همين زمينه، شبكه فرانس 24 ديروز خاطرنشان كرد كه رئيس جمهور ايران، عربستان را در زمين خودش به چالش مي كشد.
«آرمل شاريه» تحليلگر اين شبكه تصريح مي كند كه رئيس جمهور ايران در مكه، عربستان را كيش و مات مي كند و مي افزايد؛ تصاويري كه از خروج احمدي نژاد از ايران براي عزيمت به مكه منتشر شده نشانگر چالشي است كه ايران براي عربستان سعودي ايجاد كرده است.
بنابراين كارشناسان و ناظران معتقدند علي رغم اين كه 57 كشور اسلامي در سازمان همكاري هاي اسلامي مواضعي متفاوت دارند اما اجلاس كنوني مكه با نقش تعيين كننده ايران كمك مي كند تا حل مسئله سوريه خروجي اين اجلاس بوده و از سوي ديگر بازدارنده نقشه هاي محور غربي- عربي در اين خصوص باشد.
برخي از رسانه هاي عربي هم به نقش آفريني ايران در اين اجلاس تاكيد دارند.
السفير و الجزيره از جمله رسانه هاي عربي هستند كه رويارويي ايران با عربستان را در اجلاس مكه مورد بازتاب قرار داده اند. همچنين «الراي» به انعكاس سخنان وزير خارجه مصر درباره نقش موثر ايران در اجلاس مكه پرداخته است.
به گزارش «الراي» «محمد كامل عمرو» وزير خارجه مصر امروز اظهار داشت: مصر از ايران انتظار دارد با توجه به اين كه همچنان روابط خوبي با نظام سوريه دارد، اين كشور را از عواقب ادامه وضعيت كنوني باخبر كند.
«عمرو رشدي» سخنگوي وزارت خارجه مصر نيز با اشاره به ديدار وزيران خارجه ايران و مصر در حاشيه اجلاس مكه اظهار داشت: قاهره در اين ديدار بر عزم خود در زمينه حل بحران سوريه تاكيد كرده است.
استقبال زائران بيت الله الحرام از رئيس جمهور ايران
رئيس جمهور كشورمان كه به منظور شركت در نشست فوق العاده سازمان همكاري هاي اسلامي به مكه سفر كرده است، پيش از ظهر روز سه شنبه در ميان استقبال زائران پرشمار بيت الله الحرام مراسم عمره مفرده را بجا آورد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، رئيس جمهور كه به منظور شركت در نشست فوق العاده سازمان همكاري كشورهاي اسلامي به مكه سفر كرده است، پيش از ظهر ديروز در ميان استقبال پرشور زائران بيت الله الحرام مراسم عمره مفرده را به جا آورد.
محمود احمدي نژاد ساعات پاياني ديشب به وقت محلي در نشست فوق العاده سازمان همكاري كشورهاي اسلامي كه در مكه برگزار خواهد شد، شركت كرد.
در حاشيه حضور رئيس جمهور در مسجدالحرام، زائران مسلمان از كشورهاي مختلف با ديدن احمدي نژاد به ابراز احساسات نسبت به وي پرداخته و با فرياد زدن نام كشورمان رئيس جمهور را مخاطب قرار مي دادند.
نيروهاي پليس و امنيتي عربستان بارها مجبور شدند براي كاستن از تراكم جمعيت مشتاق براي ديدار با رئيس جمهور ايران وارد عمل شده و زائران را از اطراف رئيس جمهور متفرق كنند.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode