ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391     |     کد : 40748

خالقِ مبتكرِ «تفسير بلاغ» تجليل شد

مراسم گراميداشت مقام علمی آيت‌الله سيدابوالفضل ميرمحمدی زرندی، يكشنبه‌شب، 15 مردادماه، با حضور اساتيد و صاحب منصبانی همچون آيت‌الله استادی، رئيس شورای عالی حوزه علميه قم، علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، سيدمحمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، آيت‌الله محقق داماد، حجت‌الاسلام والمسلمين مهدوی راد و آيت‌الله ميرمحمدی در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی كشور برگزار شد و با رونمايی از كتاب «مجموعه مقالات در پاسداشت مقام علمی و معنوی آيت‌الله ميرمحمدی» و اهدای لوح تقدير انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

خالقِ مبتكرِ «تفسير بلاغ» تجليل شد
با حضور اساتيد حوزه علميه ؛ رئيس مجلس و وزير ارشاد؛


مراسم گراميداشت مقام علمی آيت‌الله سيدابوالفضل ميرمحمدی زرندی، يكشنبه‌شب، 15 مردادماه، با حضور اساتيد و صاحب منصبانی همچون آيت‌الله استادی، رئيس شورای عالی حوزه علميه قم، علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، سيدمحمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، آيت‌الله محقق داماد، حجت‌الاسلام والمسلمين مهدوی راد و آيت‌الله ميرمحمدی در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی كشور برگزار شد و با رونمايی از كتاب «مجموعه مقالات در پاسداشت مقام علمی و معنوی آيت‌الله ميرمحمدی» و اهدای لوح تقدير انجمن آثار و مفاخر فرهنگی كشور به ايشان، از اين مفسر قرآن تجليل بعمل آمد.
در ابتدای اين جلسه حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجواد ادبی، رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ضمن عرض خير مقدم و ذكر برخی از ويژگی‌های آيت‌الله ميرمحمدی با اشاره به اين كه جوانان، دانشگاهيان و حوزويان جامعه ما در پی يافتن معيارهايی برای زندگی امروز خود هستند، گفت: يكی از دلايل اينكه در دوره جديد فعاليت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، از مفاخر در قيد حيات تجليل به عمل می‌آيد، مشخصاً چنين موضوعی است.
خدمات علمی آيت‌الله ميرمحمدی، توفيقی از جانب خداوند است
در ادامه اين جلسه آيت‌الله استادی، رئيس شورای عالی حوزه علميه قم با اشاره هفتاد سال كار علمی آيت‌الله ميرمحمدی، خدمات علمی ايشان در اين مدت طولانی در حوزه‌های مختلف فقه، اصول و تفسير را توفيقی از جانب خداوند دانست و افزود: ايشان علاوه بر فعاليت‌های علمی، در نظام اسلامی نيز مسئوليت‌هايی داشته‌اند و در همه اين زمينه‌ها، فعاليت‌ها و مسئوليت‌های خود را با نشاط و به خوبی به انجام رسانده‎اند.
ويژگی‌های شخصيت آيت‌الله ميرمحمدی
آيت‌الله استادی زندگی آرام و آرامش روحی، اعتدال در امور مختلف علمی و سياسی، زيستن در ميان مردم، دوستان، هم‌درسان و همراهان خوب، نگاشتن آثار علمی ارزشمند، شكل گرفتن مجامع علمی پربركت حول آيت‌الله ميرمحمدی را به عنوان ويژگی‌های شخصيت و زندگی ايشان برشمرد و اضافه كرد: جمع اشتغالات علمی، انجام فعاليت‌های اجرايی و زيستن در ميان مردم و رفع مشكلات آنان امتياز بالايی است كه آيت‌الله ميرمحمدی از آن برخوردار است.
وزير ارشاد تأكيد كرد:
ضرورت نگارش تفاسير براي سطوح و اقشار گوناگون
سيدمحمد حسينی نيز با اشاره به زحمات آيت‌الله ميرمحمدی در مناصب مختلف و از جمله دوران رياست دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، از جايگاه علمی و خدمات متعدد ايشان ياد و تجليل كرد.
حسينی با بيان اين كه ريشه اهتمام بزرگان ما به تفسير قرآن در كلام ائمه معصومين(ع) است، عنوان كرد: اميرالمؤمنين علی(ع) می‌فرمايد: علم اولين و آخرين در قرآن وجود دارد و هيچ سخنی در قرآن فروگذار نشده است. همچنين امام باقر(ع) درروايتی كه از ايشان نقل شده است، اصحاب خود را به تبيين و تفسير آموزه‌های دينی از طريق قرآن تشويق كرده‌اند.
از جمله ويژگی‌های تفسير «بلاغ»
وی با اشاره به تفسير «بلاغ» به عنوان مهم‌ترين اثر آيت‌الله ميرمحمدی، گفت: گزيده‌گويی و اختصار، روانی و دلپذيری بيان، اجتناب از ذكر آراء متعدد در عين توجه به تفاسير مختلف، در كنار هم قرار دادن آيات مختلف و نتيجه‌گيری همراه با تدبر و توجه به نكات تاريخی از جمله ويژگی‌های تفسير «بلاغ» است كه از نمونه تفاسيری است كه دانشجويان و طلاب علوم دينی می‌توانند بهره‌ای كافی از آن ببرند.
آيت‌الله ميرمحممدی
مجتهد مكتب قم است
آيت‌الله محقق داماد نيز با بيان سخنانی درباره زندگی، شخصيت و اساتيد آيت‌الله ميرمحمدی، خاطرنشان كرد: در جلسه تكريم كسی هستيم كه فارغ التحصيل حوزه علميه قم به عنوان يكی از سه حوزه‌ای است كه در آن ها مكتب اجتهادی شكل گرفته است.
وی مكاتب اجتهادی را منحصر به نجف، سامرا و قم دانست و گفت: آيت‌الله ميرمحممدی مجتهد مكتب قم است كه ويژگی خاص آن بازگشت و توجه جدی به قرآن و تفسير قرآن است.
از مختصات مكتب قم
آيت‌الله محقق داماد با اشاره به معرفی اسلوب اجتهادی قم از سوی آيت‌الله ميرمحمدی در يكی از آثار خود، گفت: ايشان در نيم صفحه به خوبی اين روش را معرفی كرده و گفته‌اند كه استادان با برحذر داشتن شاگردان از تقليد از اساتيد پيشين، ذهن شاگردان را وقاد و نقاد تربيت می‌كردند؛ كه اين از مختصات مكتب قم است.
آيت‌الله ميرمحمدی مبدع و مبتكر در دو مسئله در حوزه علوم قرآنی
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد نيز ضمن اشاره به آثار آيت‌‌الله ميرمحمدی در زمينه علوم قرآنی، گفت: آيت‌الله ميرمحمدی در دو مسئله در حوزه علوم قرآنی مبدع و مبتكرند، يكی در عدم اعتقاد به اختلاط آيات مكی و مدنی در سوره‌های قرآن و ديگر در رأی به جمع‌آوری قرآن در زمان زندگی پيامبر گرامی اسلام(ص)؛ كه در اين دو مسأله با دلايل خود به صراحت، نظر خويش را اعلام كرده‌اند.
توضيحات تفسير «بلاغ» مفيد و روشنگر آياتند
وی در خصوص تفسير بلاغ نيز گفت: گاهی در شرح‌ها و يا تفاسير، ذيل جملات و عبارت‌ها، سخنان زيادی گفته می‌شود اما توضيح مطلب روشن نمی‌شود در حالی‌كه در تفسير «بلاغ» ما شاهد هستيم كه با وجود اختصار توضيحات آيت‌الله ميرمحمدی، توضيحات مفيد و روشنگر آياتند.
در پايان اين جلسه نيز آيت‌الله ميرمحمدی ضمن تشكر از حضار و برگزاری اين جلسه به ذكر نكاتی درباره قرآن، شب قدر و نزول قرآن پرداخت و پس از آن با رونمايی از كتاب «مجموعه مقالات در پاسداشت مقام علمی و معنوی آيت‌الله ميرمحمدی» و اهدای لوح تقدير انجمن آثار و مفاخر فرهنگی كشور به ايشان، اين مراسم به پايان رسيد. 


نوشته شده در   سه شنبه 17 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode